2021-11-06, 13:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är problematiskt när vetenskap säger motsatser.

Din första länk:

” Nationwide study shows link between COVID vaccination and reduced household transmission”

Och sedan kan man läsa:

”Double jabbed people are catching Covid and passing it on to those they live with, warn experts who have studied UK household cases.
Individuals who have had two vaccine doses can be just as infectious as those who have not been jabbed.”

https://www.bbc.com/news/health-59077036.amp

Om du tycker att resultat spretar är väl det knappast skäl för att att tvärsäker hävda saker?
Det hela förklaras väl av artikeln du länkar till. De spretiga resultaten är väl konsistenta med tidsberoendet jag tagit upp, som även din länk går in på. Läs hela istället för att körsbärsplocka.

Här har du även originalet:
https://www.imperial.ac.uk/news/231557/covid-vaccines-effective-household-transmission-delta/
Senast redigerad av MrArtur 2021-11-06 kl. 13:42.
Citera
2021-11-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kanske det som händer på Nya Zeeland. Smittan fördubblas var 12e dag, trots hög vaccinationsgrad och lockdown.

Jag tror man underskattat naturlig immunitet.

Det är ju därför man skall få influensan varje år för då blir nästa mildare.

Har man idag ett land utan naturlig immunitet blir det nog tsunami.

Man har kraschat landet och bara fördröjt det oundvikliga.

Tegnell sa allt detta i början.
Citera
2021-11-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sannolikt är det uppåt 20.000 som dött av Corona i Sverige. I början av pandemin var det så många som dog så man inte hann med att räkna alla. De som inte fick en diagnos innan de dog finns inte med.

Stämmer inte alls! Det är precis tvärtom för Sverige!

Tracking covid-19 excess deaths across countries:

Sweden - Mar 16th 2020-Oct 10th 2021
- covid-19 deaths - 14 900
- excess deaths - 11 050

https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker
Citera
2021-11-06, 14:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hela din "målande" beskrivning av läget i början av pandemin baseras på DINA känslor.
Du verkar verkligen ha lidigt psykiskt av ångest och skräck igenom pandemin, tråkigt för dig.

Jag hade inga problem att gå till mitt jobb varje dag och träffa kollegor. Jag hade inga problem att skicka mina barn till skolan och blev direkt irriterad när den ena blev förpassad till distansundervisning och fick träningsförbud.

Jag hade inga problem att gå på resturang eller träffa släkten.
Vi såg till att hålla oss borta från dom äldsta då vi redan då insåg att det var dom som behövde isoleras. 6 st bara i den absolut närmsta familjen insjuknade och det gick fint för alla utan större komplikationer.

Vi gjorde ett stort misstag, vi misslyckades med att isolera dom äldre.

Det var MINA känslor det och jag tror dom stämmer in på majoriteten av befolkningen.

Sjukdomar kommer och går och ingen är odödlig, vi hade genomtänkta restriktioner och testade efter den kapacitet som fanns.
Att vi klarar oss bra nu är en direkt följd av att vi tidigt insåg det oundvikliga, ALLA KOMMER ATT SMITTAS.

Det kan ju vara så att du har haft tur. Även yngre människor än 70-80 har blivit allvarligt sjuka och dött i denna sjukdom. Även i Sverige.

Ja, vi kommer nog alla att smittas, men med uppdaterat vaccinsskydd blir vi inte allvarligt sjuka. Man borde ha väntat med att släppa smittan fri i landet, tills alla hade fått åtminstone första dosen.
Citera
2021-11-06, 14:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Mutationer hos viruset uppstår helt slumpmässigt hos alla infekterade personer, vare sig de är vaccinerade eller ej så länge viruset förökar sig i deras kroppar. Men ju fler som blir infekterade ju större är risken att det uppkommer en mutation som gynnar smittspridningen.

M.a.o ju högre smittspridning ju större är risken för att de uppkommer mutationer som gynnar just smittspridningen. Minskar ett vaccin smittspridningen, vilket vaccinen emot SARS-COV2 gör, ( dock i lägre utsträckning emot Delta-varianten än emot den ursprungliga varianten och Alfa-varianten). Delta-varianten är extremt smittsam. Mot den hjälper inte ens omfattande lockdowner. Det enda som verkar kunna hejda den någorlunda är hybridimmunitet. Det är därför Sverige klarar sig bättre nu än nästan alla länder i Europa.

Vilket var det jag skrev om smittspridning och immunitet. Vad gäller smittspridningen i Sverige jämfört med resten av Europa kan den bero på flera saker. En anledning är att Sverige var sena i starten vad gäller vaccin. Troligen har immuniteten runnit bort i Europa, medan den finns kvar partiellt i Sverige. En annan är hur smittkurvorna såg ut vid tidigare vågor. Sveriges kurvor avviker i tid. Det kan mycket väl bli så att vi får ett värre läge om någon månad, samtidigt som kurvorna i västeuropa går ned. Angeläget med tredje dos nu.
Citera
2021-11-06, 14:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan ju vara så att du har haft tur. Även yngre människor än 70-80 har blivit allvarligt sjuka och dött i denna sjukdom. Även i Sverige.
Det där är lite som att säga att man har otur om man inte vinner högsta vinsten på Lotto. I själva verket är det det normala att man inte vinner högsta vinsten, liksom det normala är att man inte blir supersjuk eller död av Sars-Cov2. I viruslotteriet är det faktiskt det normala att man vinner, dvs varken blir sjukhussjuk eller död. Det är inte tur, det är normalt.
Citera
2021-11-06, 15:04
Medlem
Citat:
Kanske det som händer på Nya Zeeland. Smittan fördubblas var 12e dag, trots hög vaccinationsgrad och lockdown.
Nya Zeeland har runt 150 smittade per dag enligt worldometer och sammanlagt 31 dödsfall under hela pandemin.
Dom får panik av denna rekordhöga smittspridning och kommer säkert isolera hela landet igen snart.

Sverige hade 5000 smittade per dag förra vintern.
Citera
2021-11-06, 15:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
En bekant har varit i stort sett utslagen sista tiden. Extremt hjärntrött. Nu har det visat sig att hen har för mycket antikroppar och att dessa attackerar hens kropp. Hen var sjuk i corona först och är sedan vaccinerad två gånger. Tänk på det ni som hävdar att det bästa skyddet är att både ha haft infektion och vara fullvaccinerad. Jag skulle aldrig få för mig att ta detta "vaccin". Förstår inte varför man får för sig att ta det om man haft konstaterad corona.
Och du är säker på att du har antikroppar kvar?

Jag har en kollega som med sin sambo var och åkte skidor utomlands och båda blev sjuka samtidigt. De testade sig för att se om de hade antikroppar och kollegan hade det men inte sambon.
De testade sig för antikroppar ca 3 månader efter de varit sjuka.
De har båda nu tagit vaccin med 2 doser.
Citera
2021-11-06, 15:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilket var det jag skrev om smittspridning och immunitet. Vad gäller smittspridningen i Sverige jämfört med resten av Europa kan den bero på flera saker. En anledning är att Sverige var sena i starten vad gäller vaccin. Troligen har immuniteten runnit bort i Europa, medan den finns kvar partiellt i Sverige. En annan är hur smittkurvorna såg ut vid tidigare vågor. Sveriges kurvor avviker i tid. Det kan mycket väl bli så att vi får ett värre läge om någon månad, samtidigt som kurvorna i västeuropa går ned. Angeläget med tredje dos nu.

Instämmer, men jag tror mer på hybridimmunitet. Det kan varit en massa folk som fick Covid-19, med eller utan symptom, våren 2020, när bara de som togs in på sjukhus testades. Dessutom sjunker antalet antikroppar, snabbt, sedan man genomgått en SARS-COV2 infektion. Men vi får se. Om en månad borde vi veta.
Citera
2021-11-06, 15:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det där är lite som att säga att man har otur om man inte vinner högsta vinsten på Lotto. I själva verket är det det normala att man inte vinner högsta vinsten, liksom det normala är att man inte blir supersjuk eller död av Sars-Cov2. I viruslotteriet är det faktiskt det normala att man vinner, dvs varken blir sjukhussjuk eller död. Det är inte tur, det är normalt.

Jo, i å för sig. Men ingen av oss visste då, under de där runt 18 månaderna innan vi fick första dosen vaccin, om vi skulle dra någon av nitlotterna ifall vi blev smittade. Även om det fanns fler vinstlotter än nitlotter i det här lotteriet. Det läskiga var ju också, att sjukdomen slog så oförutsägbart. En familjemedlem kunde bli jättesjuk, medan de övriga bara hade lindriga, snabbt övergående symptom. Man kunde därför inte veta, om man hade någon okänd faktor i kroppen, som skulle kunna ge svår sjukdom.

Jag tyckte i alla fall som sagt, att det var väldigt jobbigt under alla de där månaderna, tills jag fick vaccinet. Att alltid fundera på om det verkligen var värt det att gå till t.ex. tandläkaren, eller om det skulle bli det sista man gjorde i så fall... Att vara rädd i två veckor efter att någon hostat eller nyst på bussen, tills man fattade att man hade klarat sig den gången också. Jag vill ALDRIG vara med om det här igen, under min livstid!
Citera
2021-11-06, 15:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chad-Thundercock
Nya Zeeland har runt 150 smittade per dag enligt worldometer och sammanlagt 31 dödsfall under hela pandemin.
Dom får panik av denna rekordhöga smittspridning och kommer säkert isolera hela landet igen snart.

Sverige hade 5000 smittade per dag förra vintern.
Tvärtom, de planerar lättade restriktioner och att folk ska få resa i jul. De satter sitt hopp till massvaccinering.

https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-delta-outbreak-jacinda-ardern-promises-aucklanders-can-travel-at-christmas/SOY6AQE73AXYOKU7WUKD4TG6VM/
Citera
2021-11-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Instämmer, men jag tror mer på hybridimmunitet. Det kan varit en massa folk som fick Covid-19, med eller utan symptom, våren 2020, när bara de som togs in på sjukhus testades. Dessutom sjunker antalet antikroppar, snabbt, sedan man genomgått en SARS-COV2 infektion. Men vi får se. Om en månad borde vi veta.
Förra hösten när man sa att Sverige hade flockimmunitet kunde man titta på t.ex Belgien och se att dom hade extremt stor smittspridning.

Då kunde man förstå att, eftersom Belgien var ett av världens hårdast drabbade länder i första vågen, så kunde Sverige inte ha flockimmunitet om Belgien inte hade det.

Man kan göra samma sak nu för att se vad som kommer hända i Sverige i vinter, titta på andra länder som har höga sammanlagda dödstal och hög vaccinationstäckning.
Vi har inte ett bättre läge, vi ligger bara någon månad efter igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in