Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
KTW envisas med att försvara "vår" katastrofala strategi. Alltså, detta med att de "tog hänsyn till hela folkhälsan". Det var ju det de INTE gjorde. Folk var livrädda tills de fick sitt vaccin, och det är inte särskilt hälsosamt. Att ständigt gå med stressreaktion i kroppen är skadligt. Man var rädd bara man behövde åka bussen, gå till tandläkaren eller handla mat, för man visste att smittan fanns precis överallt, p.g.a. FHM:s undermåliga hantering av den. Folk var tvungna att skicka sina barn till skolan, trots stor oro, med hot om att socialen skulle bli inkopplade annars. Folk var tvungna att åka till sin fysiska arbetsplats mycket längre än i andra länder, för att FHM direkt motarbetade home office när andra länder redan hade infört det.
Skräckbilderna på människor som låg och flämtade på IVA fanns i tankarna hela tiden, och man undrade om det skulle gå så för en själv eller någon man älskar. "hälsosamt" - knappast. Det var nog snarare den rädslan som GAV folk psykisk ohälsa, och inget annat. Känslan av utsatthet, hjälplöshet och att myndigheterna inte gör något för att skydda en, var inte heller feel-good.
i dag kl 05:55
av Beri Zangana
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=714356
För första gången svarar Folkhälsomyndighetens nya generaldirektör Karin Tegmark Wisell på coronakommissionens kritik.
Tegmark Wisell håller med om att Sverige valde en delvis annan strategi än många andra länder. Det säger hon i Ekots Lördagsintervju.
Orsaken menar hon är att myndigheten ska ta hänsyn till hela folkhälsan.
– Man har tittat på vad blir konsekvenserna av en nedstängning när man tittar på aspekter så som minskad rörlighet, ökad psykisk ohälsa, påverkan på frihet och rörlighet och hur det kan påverka hälsan hos människor. Vår ingång har hela tiden varit att få en förståelse för de totala konsekvenserna, säger Karin Tegmark Wisell.
Hela din "målande" beskrivning av läget i början av pandemin baseras på DINA känslor.
Du verkar verkligen ha lidigt psykiskt av ångest och skräck igenom pandemin, tråkigt för dig.
Jag hade inga problem att gå till mitt jobb varje dag och träffa kollegor. Jag hade inga problem att skicka mina barn till skolan och blev direkt irriterad när den ena blev förpassad till distansundervisning och fick träningsförbud.
Jag hade inga problem att gå på resturang eller träffa släkten.
Vi såg till att hålla oss borta från dom äldsta då vi redan då insåg att det var dom som behövde isoleras. 6 st bara i den absolut närmsta familjen insjuknade och det gick fint för alla utan större komplikationer.
Vi gjorde ett stort misstag, vi misslyckades med att isolera dom äldre.
Det var MINA känslor det och jag tror dom stämmer in på majoriteten av befolkningen.
Sjukdomar kommer och går och ingen är odödlig, vi hade genomtänkta restriktioner och testade efter den kapacitet som fanns.
Att vi klarar oss bra nu är en direkt följd av att vi tidigt insåg det oundvikliga, ALLA KOMMER ATT SMITTAS.