2021-11-06, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Nej ,det gör jag inte. Jag pekar på att vissa menar att tre vittnen inte kan ha fel i detta fall samtidigt som 10-15 missat språngmarschen.

Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, är det mindre sannolikt än att 10-15 vittnen missat samtalet mellan SE och Lisbeth och hans efterföljande språngmarsch? Jag vet inte hur man graderar detta, någon som är duktig på sannolikhetslära får gärna reda ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Frågan är dock om det är sannolikt?
Jag skulle vilja påstå att det inte är det.
Tycker att du börjat greppa efter halmstrå det sista..så kommer man inte framåt.

Man måste obönhörligen respektera materialet.Allt utöver är spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ser du ingen skillnad?
Du jämför avsaknad av uppgift(språngmarschen) vs. befintliga uppgifter från 3 personer(framstupa sidoläge)

Ja vilka jävla krusiduller och svårigheter. Ska jag försöka trolla eller ska jag vara ärlig?

MOPis du lär inte få medhåll härifrån om att Palme placerats i framstupa sidoläge och inte heller att Anna H var tvåa på bollen.
Senast redigerad av carlitos 2021-11-06 kl. 10:53.
Citera
2021-11-06, 10:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Han hade anhållits och förhörts och utretts. Om det slutat i åtal är svårt att veta. Det material som finns idag hade inte räckt för åtal
SE hade dessutom varit 87 år idag om han varit i livet.

Det går väl att dra tydliga paralleller mellan 35-åringen som KP först häktade för mordet på Anna Lindh och SE. Vad vi vet släpptes 35-åringen då de tekniska bevisen inte höll.

Med SE försöker KP sig på samma grej och påpekar att SE borde anhållas på "sagolika skäl" då det är utrett att all tillstymmelse till tekniska bevis inte pekar mot SE. Det känns minst sagt lite besynnerligt enligt mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Anna_Lindh

35-åringen
Den 14 september fick polisen också in tips om att mannen på NK:s bilder var en känd 35-åring som dömts för sammanlagt 40 olika brott. Tipsen hade kommit in från flera trovärdiga personer som hade mött 35-åringen i sina yrkesroller. Även personer i 35-åringens bekantskapskrets hade pekat ut honom som personen på NK:s övervakningsbilder. Polisen förhörde mannens mor som trodde att det var hennes son på kamerabilderna från NK. Mannen saknade fast bostad och den nationella insatsstyrkan användes vid ett tillslag mot mannens pappas bostad i södra Sverige, då polisen trodde att han uppehöll sig där.[21][22]
Sent på kvällen måndagen den 15 september anhölls denne man i sin frånvaro som skäligen misstänkt för mordet på Anna Lindh. Klockan 21:07 på kvällen den 16 september greps mannen på restaurangen "East End Company" i närheten av Råsundastadion i Solna, där det pågick en fotbollsmatch mellan Djurgården och Hammarby. Han fördes till Kronobergshäktet där DNA-prov togs. Till försvarsadvokat utsågs Gunnar Falk. Fredagen den 19 september häktades 35-åringen av Stockholms tingsrätt som skäligen misstänkt för mordet på Anna Lindh.[23]

Den vidare utvecklingen, bland annat analysen av kniven och kepsen, gjorde att mannen släpptes den 24 september.[24]

Förtalsmålet
Huvudartikel: Förtalsmålet i samband med medierapporteringen kring mordet på Anna Lindh
Trots att överåklagaren tillika förundersökningsledaren poängterade att 35-åringen endast var misstänkt enligt den lägre graden, och trots att polisen uttryckligen betonade att man följde upp flera olika spår, publicerade flera tidningar ingående privata detaljer och tillkortakommanden. Det ledde till att mannen stämde tidningarna Expressen, Sydsvenskan, Kvällsposten och Göteborgstidningen för förtal i ett förtalsmål som kom att pågå i flera år. De ansvarige utgivarna friades, men mannen överklagade att han skulle betala tidningarnas rättegångskostnader. Frågan om rättegångskostnaderna kom till slut att tas upp i Högsta domstolen[25] som befriade honom från skyldigheten att ersätta tidningarna för rättegångskostnaderna med motiveringen att det fanns befogad anledning för mannen att få sin sak prövad i domstol.
Jag noterar att KP säger på pressträffen att materialet nästan räcker till att häktning borde övervägas men absolut inte till åtal och därmed känner sig KP trygg att pressen "ska göra grafiskt horhus av SE" som man säger i "TäbyOrten"! Detta är väldigt oärligt agerat av KP och knappast någon seriös journalist gick på finten att peka ut fel person som ministermördare när KP försökte samma sak igen med SE.

Hade SE varit i livet hade han snabbt släppts liksom den av KP utpekade 35-åringen som häktades för mordet på Anna Lindh.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krister_Petersson_(jurist)
Petersson var åklagare i rättegången mot John Ausonius (Lasermannen) 1995.[4][1] Han var även en av två åklagare som ledde utredningen av mordet på Anna Lindh 2003
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-06 kl. 11:23.
Citera
2021-11-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag försöker att förstå hur SEs obefintliga tillgång till vapen och ett helt obegripligt motiv får dig att hoppa i en så galen tunna?

Har du ofta otur när du tänker?

Här i tråden räcker ganska korkade spekulationer, hur du mäter "logik och sannolikheter" får du gärna utveckla här i tråden. Annars faller nog dilutionala spekulationer om SE som GM som en sten tyvärr!
Nej tvärtom mitt tänkande brukar ofta gå väldigt bra. Åter många mördare har inga starka vettiga motiv , det kan såklart också gälla när offret är en mycket framträdande politiker. Vapenfrågan är ju den svagaste punkten, tveklöst. Å andra sidan så innehåller andra teorier om vem GM kan vara minst lika många och stora svagheter.

Så många saker är så svåra att förklara på ett någorlunda trovärdigt sätt, men vågar man bara tänka tanken på SE som GM så faller bitarna allt mer på plats. Man slipper komma på krystade förklaringar till allt konstigt. Man slipper ljuga om att han har alibi. Man slipper vara beroende av så otroligt mycket slump för att förklara hur SE råkar ha så mycket som pekar mot sig . Så mycket slump som knappt existerar.

Jag har ju ingen matematisk formel att utgå från givetvis. Det är ju en helhet.Det saknas såklart de riktigt konkreta bevisen och finns frågetecken kring vapenfrågan det skapar ju ett rimligt tvivel. Därmed landar jag någonstans kring 80-85 % ig sannolikhet på SE som GM. Baserat på materialet och andra kända fakta kring honom.
Citera
2021-11-06, 10:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
SE beskriver i rätten inte att han är 40sek sen....

Sitter du o påstår att SE ljuger ?

Att inte kunna exakt uppskatta tid är inte att ljuga. Det tror bara TP som kan blunda och exakt tala om hur lång tid det gått efter att han började blunda. (I TPs fall började han blunda ungefär 2006 om vi ska tro TPs eget vittnesmål i Filter.)

40 sekunder baseras på vittnet "Lars" som SE tydligen sett i gränden från mordplatsen och hur han berättar att han stod där just då.
Citera
2021-11-06, 10:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej tvärtom mitt tänkande brukar ofta gå väldigt bra. Åter många mördare har inga starka vettiga motiv , det kan såklart också gälla när offret är en mycket framträdande politiker. Vapenfrågan är ju den svagaste punkten, tveklöst. Å andra sidan så innehåller andra teorier om vem GM kan vara minst lika många och stora svagheter.

Så många saker är så svåra att förklara på ett någorlunda trovärdigt sätt, men vågar man bara tänka tanken på SE som GM så faller bitarna allt mer på plats. Man slipper komma på krystade förklaringar till allt konstigt. Man slipper ljuga om att han har alibi. Man slipper vara beroende av så otroligt mycket slump för att förklara hur SE råkar ha så mycket som pekar mot sig . Så mycket slump som knappt existerar.

Jag har ju ingen matematisk formel att utgå från givetvis. Det är ju en helhet.Det saknas såklart de riktigt konkreta bevisen och finns frågetecken kring vapenfrågan det skapar ju ett rimligt tvivel. Därmed landar jag någonstans kring 80-85 % ig sannolikhet på SE som GM. Baserat på materialet och andra kända fakta kring honom.

Jag håller med dig om att kända människor blir mördade på grund av sitt kändisskap. Det finns det belägg för i historien.

I de fall där kändisen blivit skjuten finns ett mordvapen inblandat. Absolut ingenting knyter SE till ett vapen.

Den enda lögnen jag hittar om SEs alibi är väl när man ljuger om att HO minns fel när han vittnar om att SE stod och pratade i receptionen i några minuter.

Annars finns väl inga lögner att "vaska av i det avsnittet"?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-06 kl. 11:24.
Citera
2021-11-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ser du ingen skillnad?
Du jämför avsaknad av uppgift(språngmarschen) vs. befintliga uppgifter från 3 personer(framstupa sidoläge)

Visst finns det en skillnad mellan befintliga uppgifter och avsaknad av uppgifter, det håller jag med om. Jag tolkar dig som att tre personers vittnesmål tyder på att det har gått till på det viset och det kan du ha rätt i. Samtidigt tycker jag att om 10-20 personer inte uppfattat en språngmarsch är det relativt mycket som pekar på att det faktiskt inte förekommit en sådan. Som sagt har vi olika åsikter och det är helt okej.
Citera
2021-11-06, 11:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du har verkligen problem med att läsa.
Glöm SE för ett tag.

Vill du besvara frågan eller inte?

Lades Palme i framstupa sidoläge?
Om inte, hur förklaras nedan vittnesuppgifter?

Karin Johansson: "De har lagt honom i framstupa sidoläge"
Anders Ersson: "Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa sidoläge"
Stefan Glantz: "Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"
Tråden handlar om SE, och om vad han kan ha sysslat med den här kvällen, så det är svårt att utelämna honom ur handlingen. Han säger själv att han nästan snubblar på en ryggliggande Palme när han kommer till platsen, och frågan är ju då om ett sådant där eventuellt vändande till framstupa sidoläge i så fall skall ha gjorts mycket tidigt (och att någon då dessutom skall ha hunnit vända tillbaka Palme till ryggläge igen innan SE nästan snubblar på honom):
SE: Jo, när jag då går på insidan av trottoaren så håller jag i princip på att snubbla på en person som ligger på rygg och jag ser att det är blod och jag står och tvekar om jag skall fortsätta mot min tunnelbanestation eller om jag skall stanna.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-i-Stockholms-tingsr%C3%A4tt.pdf
Eller också skulle Palme ha vänts till framstupa sidoläge i något senare skede då, efter att SE nästan snubblar på honom. Problemet är att det helt enkelt inte verkar gå att få in ett läggande i framstupa sidoläge i något begripligt händelseförlopp. Många har försökt, men ingen har lyckats.
Senast redigerad av Draifos 2021-11-06 kl. 11:49.
Citera
2021-11-06, 11:03
Medlem
Citat:
Det går väl att dra tydliga paralleller mellan 35-åringen som KP först häktade för mordet på Anna Lindh och SE. Vad vi vet släpptes 35-åringen då de tekniska bevisen inte höll.

Med SE försöker KP sig på samma grej och påpekar att SE borde anhållas på "sagolika skäl" då det är utrett att all tillstymmelse till tekniska bevis inte pekar mot SE. Det känns minst sagt lite besynnerligt enligt mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Anna_Lindh

35-åringen
Den 14 september fick polisen också in tips om att mannen på NK:s bilder var en känd 35-åring som dömts för sammanlagt 40 olika brott. Tipsen hade kommit in från flera trovärdiga personer som hade mött 35-åringen i sina yrkesroller. Även personer i 35-åringens bekantskapskrets hade pekat ut honom som personen på NK:s övervakningsbilder. Polisen förhörde mannens mor som trodde att det var hennes son på kamerabilderna från NK. Mannen saknade fast bostad och den nationella insatsstyrkan användes vid ett tillslag mot mannens pappas bostad i södra Sverige, då polisen trodde att han uppehöll sig där.[21][22]
Sent på kvällen måndagen den 15 september anhölls denne man i sin frånvaro som skäligen misstänkt för mordet på Anna Lindh. Klockan 21:07 på kvällen den 16 september greps mannen på restaurangen "East End Company" i närheten av Råsundastadion i Solna, där det pågick en fotbollsmatch mellan Djurgården och Hammarby. Han fördes till Kronobergshäktet där DNA-prov togs. Till försvarsadvokat utsågs Gunnar Falk. Fredagen den 19 september häktades 35-åringen av Stockholms tingsrätt som skäligen misstänkt för mordet på Anna Lindh.[23]

Den vidare utvecklingen, bland annat analysen av kniven och kepsen, gjorde att mannen släpptes den 24 september.[24]

Förtalsmålet
Huvudartikel: Förtalsmålet i samband med medierapporteringen kring mordet på Anna Lindh
Trots att överåklagaren tillika förundersökningsledaren poängterade att 35-åringen endast var misstänkt enligt den lägre graden, och trots att polisen uttryckligen betonade att man följde upp flera olika spår, publicerade flera tidningar ingående privata detaljer och tillkortakommanden. Det ledde till att mannen stämde tidningarna Expressen, Sydsvenskan, Kvällsposten och Göteborgstidningen för förtal i ett förtalsmål som kom att pågå i flera år. De ansvarige utgivarna friades, men mannen överklagade att han skulle betala tidningarnas rättegångskostnader. Frågan om rättegångskostnaderna kom till slut att tas upp i Högsta domstolen[25] som befriade honom från skyldigheten att ersätta tidningarna för rättegångskostnaderna med motiveringen att det fanns befogad anledning för mannen att få sin sak prövad i domstol.
Jag noterar att KP säger på pressträffen att materialet inte räcker till häktning men inte till åtal och därmed känner sig KP trygg att pressen ska "göra grafiskt horhus av SE" som man säger i Täbyorten! Detta är väldigt oärligt agerat av KP och knappast någon seriös journalist gick på finten att peka ut fel person som ministermördare när KP försökte samma sak igen med SE.

Hade SE varit i livet hade han snabbt släppts liksom den av KP utpekade 35-åringen som häktades för mordet på Anna Lindh.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krister_Petersson_(jurist)
Petersson var åklagare i rättegången mot John Ausonius (Lasermannen) 1995.[4][1] Han var även en av två åklagare som ledde utredningen av mordet på Anna Lindh 2003
Skillnaden mot denne 35-åring är ju att han utreddes i närtid till det mordet och man kunde konstatera att man inte hade något på honom. SE utreddes först långt senare långt efter sin död när vittnesmål var förbrukade och SE själv avliden. I Anna Lindh fallet greps ju den skyldiga sedan snabbt. SE avfördes man i stället från utredningen på mycket vaga grunder,trots att hans berättelse inte håller ihop det minsta, att han saknar alibi, befann sig på platsen ungefär vid tiden för mordet, helt osynlig för andra vittnen.

Några år senare kom också en GMP som stämmer relativt bra på honom( liksom på några andra misstänkta). Även på Clarke's profil stämmer SE anmärkningsvärt väl. Fortfarande ingen som kommer på att utreda honom. Han gör märkliga. utspel i media utan att någon reagerar. Jag tror att man hade fått fram viss info om vad SEs familj egentligen trodde om hans roll i mordet mm. Tyvärr kommer vi nog aldrig få svaret och det innebär att ni förnekare kommer fortsätta att leva i förnekelse med era skygglappar.
Citera
2021-11-06, 11:07
Medlem
Om det finns någon med kunskaper inom matematik och sannolikhetslära så får han/hon gärna reda ut hur det ligger till med uppgifter om framstupa sidoläge kontra frånvaron av iakttagelser om språngmarsch. Vi pratar ju ofta om sannolikhet så det vore intressant om någon kan bidra inom detta ämne.
Citera
2021-11-06, 11:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag har försökt hänga med i alla de här inläggen om framstupa sidoläge, men greppar inte riktigt vad du/ni far efter.

Kan du eller någon annan förklara vad iden är?

Utan att det är helt fastställt utifrån vittnesmålen så verkar det ju som att OPs läge skiftar 3-4 gånger mellan rygg och framstupa.

SE har med båda lägena. Men vad säger det? Att han kommer fram som vittne efter SG men före AH?

TP driver ju tesen att SE ljuger som en häst travar i sin bok. Eftersom boken är väldigt förrädiskt skriven så får 100% av de som läser boken okritiskt intrycket av att TP menar att SE ljuger om att OP låg på rygg och vändes i framstupa sidoläge.

Jag är tämligen säker att TP inte skriver denna "beskyllning" rakt ut i sin bok utan bara vilseleder sina läsare helt i linje med TPs modus operandi i den prisförnedrade sagoboken.

Hur man än läser boken så är det uppenbart att TP driver tesen att SE ljuger när han påstår att OP låg på rygg och vändes i framstupa sidoläge av (pluralis) personer.

Vad de som skriver inlägg här i tråden vill påpeka är att SEs historia har stöd av flera andra vittnens berättelser och sannolikt är både självupplevd av SE och sann. Men då kan ju inte SE vara GM och därför är tonläget lite uppskruvat.
Citera
2021-11-06, 11:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Skillnaden mot denne 35-åring är ju att han utreddes i närtid till det mordet och man kunde konstatera att man inte hade något på honom. SE utreddes först långt senare långt efter sin död när vittnesmål var förbrukade och SE själv avliden. I Anna Lindh fallet greps ju den skyldiga sedan snabbt. SE avfördes man i stället från utredningen på mycket vaga grunder,trots att hans berättelse inte håller ihop det minsta, att han saknar alibi, befann sig på platsen ungefär vid tiden för mordet, helt osynlig för andra vittnen.

Några år senare kom också en GMP som stämmer relativt bra på honom( liksom på några andra misstänkta). Även på Clarke's profil stämmer SE anmärkningsvärt väl. Fortfarande ingen som kommer på att utreda honom. Han gör märkliga. utspel i media utan att någon reagerar. Jag tror att man hade fått fram viss info om vad SEs familj egentligen trodde om hans roll i mordet mm. Tyvärr kommer vi nog aldrig få svaret och det innebär att ni förnekare kommer fortsätta att leva i förnekelse med era skygglappar.

Tycker du då att det är smakfullt av KP att genomföra en modern variant av kadaversynod mot SE inför hela världspressen? JO tyckte att KPs kadaversynod mot SE var helt förkastlig.

KP hånades i pressen, både lokalt här i Sverige och internationellt, och har vad jag kan bedöma gått helt under jorden tillsammans med "Jag-tycker-Sydafrika-är-ett-intressant-spår-mannen". Inga "segerintervjuer" där inte! Jag anar att inte ens KP trodde på sin egen powerpoint som tycktes gjord av en mellanstadieelev med tanke på hans kroppsspråk under pressträffen.

Länk om en annan kadaversynod:https://sv.wikipedia.org/wiki/Formosus
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-06 kl. 12:10.
Citera
2021-11-06, 11:20
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att kända människor blir mördade på grund av sitt kändisskap. Det finns det belägg för i historien.

I de fall där kändisen blivit skjuten finns ett mordvapen inblandat. Absolut ingenting knyter SE till ett vapen.

Den enda lögnen jag hittar om SEs alibi är väl när man ljuger om att HO minns fel när han vittnar om att SE stod och pratade i receptionen i några minuter.

Annars finns väl inga lögner att "vaska av i det avsnittet"?
Vissa av er påstår att SE har alibi, vilket är en lögn. Det kan man absolut inte fastlå utifrån materialet även om HOs vittnesmål kan tyda på det. Man kan inte låsa fast sig vid detta enda vittnesmål , inte minst då HO hördes först efter flera månader. Han visste ju inte att han skulle lägga just detta samtal på minnet, han klockade inte samtalets längd osv.

SE och HO lär ha fortsatt att samtala även efter mordet,SE vilken ju enligt uppgift från bla exfrun ha pratat om mordet med alla han träffade. Det är inte osannolikt att HO kan ha blandat ihop minnena från alla samtal de haft. Fullt rimlig tanke. Så något alibi har han inte. Det var den lögn jag menade att VISSA förnekare ägnar sig åt ja.

I övrigt handlar det inte om lögner utan som jag skrev krystade förklaringar eftersom det är svårt att förklara saker på annat sätt. De rimliga förklaringarna tar slut efter fem sex omständigheter / indicier. Då måste ni hitta på nya för att förklara alla de återstående 19 ( eller hur många de nu är).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in