2021-11-05, 12:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du postar en artikel som är över ett år gammal för att rättfärdiga din ståndpunkt?
Ok, din artikel är nästan ett år gammal.

Spelar egentligen ingen roll om det återinfekterar och dödar eller ej. Vaccinet hjälper att få ner antalet döda mot att låta viruset härja fritt utan vaccinering. Det är det jag argumenterar för men du av någon förunderlig anledning argumenterar emot.
Senast redigerad av Conception 2021-11-05 kl. 12:21.
Citera
2021-11-05, 12:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart vaccin kan ge dna skador. Allt mixtrande med kroppens system kan ge dna skador.

Men det gör inte det. Fram med källa eller STFU.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Tycker att det är en fattig artikel du länkar till.
Skulle vara intressant att veta hur smittsamma dessa personer är som drabbas en andra gång efter genomgången infektion.
Är man symtomfri men testar sig av en slump kanske det i själva verket är kroppens sätt att hantera smittan en andra gång. Utan att man egentligen klassas som varken smittad eller sjuk. Men att det ändå syns på tester.
Eller gäller detta bara vaccinerade?
Jag håller med om att artikeln var idiotisk. Jag sitter här på lunchen och mosar i mig hamburgare samtidigt som jag försöker få någon att förstå att vaccinering mot covid har hjälpt att få ner antalet döda i samhället.

Men det om mottagaren inte förstår så är det svårt att föra en vettig diskussion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker Lettland gör rätt. Det är ingen mänsklig rättighet att springa runt och idka biologisk krigsföring på sin arbetsplats. Vill man inte vaccinera sig har man inget på en arbetsplats där man interagerar med andra människor att göra. Det är ungefär som om man skulle tvingas bli rövknullad av HIV-mannen varje dag på jobbet. Vem skulle tycka att det är acceptabelt?

Gränsen för en människas frihet går där samma människa äventyrar andra människors säkerhet och trygghet. Vi tillåter inte berusade personer bakom ratten heller. De kan allvarligt skada och tom döda andra människor pga sitt riskbeteende. Varför ska vi då tillåta SARS-smittade personer på arbetsplatserna? Det är liksom inte okej någonstans.
Jag hoppas att även Sverige sätter ned foten i denna fråga, så vi kan slippa sådant här trams med att inte vaccinera sig längre. Eller okej - skit i vaccinet, men då får du nog förbereda dig på en försörjning som kottplockare i skogen eller något annat lämpligt.

Tycker vi bör tvångslagstifta om att alla sjukligt hysteriska måste ta en valium i timmen.
Citera
2021-11-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker Lettland gör rätt. Det är ingen mänsklig rättighet att springa runt och idka biologisk krigsföring på sin arbetsplats. Vill man inte vaccinera sig har man inget på en arbetsplats där man interagerar med andra människor att göra. Det är ungefär som om man skulle tvingas bli rövknullad av HIV-mannen varje dag på jobbet. Vem skulle tycka att det är acceptabelt?

Gränsen för en människas frihet går där samma människa äventyrar andra människors säkerhet och trygghet. Vi tillåter inte berusade personer bakom ratten heller. De kan allvarligt skada och tom döda andra människor pga sitt riskbeteende. Varför ska vi då tillåta SARS-smittade personer på arbetsplatserna? Det är liksom inte okej någonstans.
Jag hoppas att även Sverige sätter ned foten i denna fråga, så vi kan slippa sådant här trams med att inte vaccinera sig längre. Eller okej - skit i vaccinet, men då får du nog förbereda dig på en försörjning som kottplockare i skogen eller något annat lämpligt.

Jag håller med dig. Alla som lever ett ohälsosamt liv med lågt immunförsvar borde skickas på läger tills dom lär sig leva ett hälsosamt liv med motståndskraftigt immunförsvar. Ingen alkohol, inget kaffe. Inget socker, inget nikotin, måste sova 8 timmar per dag. Inte sitta ner mer än 4 timmar per dag. Ingen snabbmat. Ett aktivt dynamiskt liv i en ostabil 3d miljö. Kallduschar varje dag.

"Om du inte lever upp till dessa kraven skall du isoleras. Jävla antihälsa. Gränsen går när ni äventyrar andra människors hälsa."

Du är den räddaste människan i världshistorien. Farligt rädd
Citera
2021-11-05, 12:27
Medlem
Lite nya studier:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.20.21265269v1
The most common side effect after the third BNT162b2 shot was pain at the injection site, followed by tiredness, with a mild severity. Tiredness, myalgias, arthralgias, fever, and adenopathy were proportionally higher following the third dose than the two-dose regimen.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.29.21265511v1
Blood cytokine analysis suggests that SARS-CoV-2 infection results in a sustained tumour promoting environment in cancer patients

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.26.21265508v2
Among 10,024 vaccinated individuals with SARS-CoV-2 infection, 9479 were matched to unvaccinated controls. Receiving at least one COVID-19 vaccine dose was associated with a significantly lower risk of respiratory failure, ICU admission, intubation/ventilation, hypoxaemia, oxygen requirement, hypercoagulopathy/venous thromboembolism, seizures, psychotic disorder, and hair loss, but not other outcomes, including long-COVID features, renal disease, mood, anxiety, and sleep disorders. Receiving 2 vaccine doses was associated with lower risks for most outcomes. Associations between prior vaccination and outcomes of SARS-CoV-2 infection were marked in those < 60 years-old, whereas no robust associations were observed in those ≥ 60 years-old. Conclusions COVID-19 vaccination is associated with lower risk of several, but not all, COVID-19 sequelae in those with breakthrough SARS-CoV-2 infection. These benefits of vaccination were clear in younger people but not in the over-60s.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.27.21265574v1
While further research is needed to discern whether this recalled response is desirable or detrimental, the boosted antibodies principally targeted the better conserved S2 subdomain of the viral spike and were not associated with neutralization activity. In contrast, vaccination with a stabilized spike mRNA vaccine did not robustly boost cross-reactive antibodies, suggesting differing antigenicity and immunogenicity. In sum, this study provides evidence that antibodies targeting endemic CoV are robustly boosted in response to SARS-CoV-2 infection but not to vaccination with stabilized S, and that depending on conformation or other factors, the S2 subdomain of the spike protein triggers a rapidly recalled, IgG-dominated response that lacks neutralization activity.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.04.06.438630v2
In contrast, antibody-dependent NK cell activation (ADNKA) induced following vaccination was focussed solely on spike, was weaker than ADNKA following natural infection, and was not boosted by the second dose.
Citera
2021-11-05, 12:27
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag håller med om att artikeln var idiotisk. Jag sitter här på lunchen och mosar i mig hamburgare samtidigt som jag försöker få någon att förstå att vaccinering mot covid har hjälpt att få ner antalet döda i samhället.

Men det om mottagaren inte förstår så är det svårt att föra en vettig diskussion.

Citera mig vart jag har sagt att vaccin INTE hjälper att få ner antalet döda?

Annars pratade vi om att vaccin inte spelar någon större roll för de under 50 år, som du misslyckades kolossalt med att motbevisa. Nu försöker du komma med lögner för att rädda ditt eget patetiska arsel.

Vänsterliberaler är fan bland de mest störda kräk som finns eftersom de har ingen som helst hämning eller heder i kroppen...
Citera
2021-11-05, 12:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Annars pratade vi om att vaccin inte spelar någon större roll för de under 50 år, som du misslyckades kolossalt med att motbevisa. Nu försöker du komma med lögner för att rädda ditt eget patetiska arsel.

Vänsterliberaler är fan bland de mest störda kräk som finns eftersom de har ingen som helst hämning eller heder i kroppen...
Jag verkar vara tvungen att förtydliga. Vaccinet hjälper att få ner döda och antal vårdade på IVA i åldersgruppen under 50år.

EDIT: Slänger in en citering också ifall du av någon anledning glömt bort vad du påstår.

Citat:
Halvt efterblivet att räkna in precis alla under 50 år som vaccinerade när det inte skulle vara någon större skillnad om de inte tog vaccinet överhuvudtaget.
Senast redigerad av Conception 2021-11-05 kl. 12:35.
Citera
2021-11-05, 12:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Jag håller med dig. Alla som lever ett ohälsosamt liv med lågt immunförsvar borde skickas på läger tills dom lär sig leva ett hälsosamt liv med motståndskraftigt immunförsvar. Ingen alkohol, inget kaffe. Inget socker, inget nikotin, måste sova 8 timmar per dag. Inte sitta ner mer än 4 timmar per dag. Ingen snabbmat. Ett aktivt dynamiskt liv i en ostabil 3d miljö. Kallduschar varje dag.

"Om du inte lever upp till dessa kraven skall du isoleras. Jävla antihälsa. Gränsen går när ni äventyrar andra människors hälsa."

Du är den räddaste människan i världshistorien. Farligt rädd
Och du lite knäpp eller bara hatar de som inte stämmer in i din bild?

Varför ska vi acceptera att äldre och sjuka vårdas av personer som inte tagit vaccin?
Och varför ska vi utsätta de som har t.ex. diabetes 1 eller andra ej av dem själva påverkade sjukdomar?
Och din människosyn verkar rutten att de som har några kilo för mycket likväl kan dö.

På 30-40 talet fanns det en idiot som bedrev en sådan politik och de till och med satte gula stjärnor på folk de inte ansåg lika värda som andra.

Din barn är givetvis blonda, blåögda och vältränade.
Gud nåde din fru om hon får ett sjukt barn.

Not: Nu är vaccinet inte samma som 100% skydd men den som tar vaccinet har åtminstone gjort ett försök att skydda andra.
Citera
2021-11-05, 12:43
Medlem
Pfizer har ett coronapiller på gång som reducerar risken att hamna på sjukhus med 90%. Vad vi behöver nu är ett antiviralt läkemedel som kan sättas in kort efter att patienten känner typiska coronasymptom som halsont och hög feber.
Hoppas att Pfizer lyckas men deras piller kan inte nödgodkännas i vinter.
Citera
2021-11-05, 12:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Kan denna lösning tillföra er dialog något och reda ut frågetecknen? Från mig väldigt höger ..

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2021/11/apropa-det-vetenskapen-sager-om-vaccin/
Citera
2021-11-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Pfizer har ett coronapiller på gång som reducerar risken att hamna på sjukhus med 90%. Vad vi behöver nu är ett antiviralt läkemedel som kan sättas in kort efter att patienten känner typiska coronasymptom som halsont och hög feber.
Hoppas att Pfizer lyckas men deras piller kan inte nödgodkännas i vinter.

UK har nyligen godkänt piller för att behandla covid-19.
5 dagar i sträck vid konstaterad covid-19 ska man ta det.
Godkänt för riskgrupper enbart.
Minns inte tillverkare och jag vet inte vilka dom aktiva substanserna är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in