2021-10-31, 20:31
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Direkt efter den korta nedgången i november kom den värsta toppen hittills:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases?areaType=overview&areaName=United%20Kingdom
Det var ungefär då alfavarianten tog över.
Jag har inte data på när Alfa tog över, men det var där någonstans som du säger?

Lockdown 1 är solklar, det går spikrakt uppåt och ett par veckor efter lockdown vänder det och går spikrakt nedåt. Hur någon kan argumentera för att smittan var på väg NED när de införde lockdown är ju minst sagt pinsamt. Skribenten EricBe får nog se över sin information lite bättre.

Tittar man på utvecklingen kan men se exakt hur antalet smittade går ner två veckor efter de inför lockdown 2 i November - bara för att börja gå upp igen fyra-fem dagar efter att de öppnar allt igen. Om de hade varit smarta hade de hållt lockdown över jul, men ekonomin klarade antagligen inte det utan man lät folk handla och ge ekonomin en injektion.

Lockdown1 https://www.bildtagg.se/bild/oz1l1p7k37938fiwfykse2e
Lockdown 2 & 3 https://www.bildtagg.se/bild/hk8oztsmghkk5ybgbjvzfw2
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-31 kl. 20:41.
Citera
2021-10-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det finns inga variationer i Storbritannien. Du har fel. Sluta tramsa. När de införde lockdown steg fortfarande antalet smittade och det fortsatte stiga ett par veckor innan det vände tvärt nedåt. Inget annat. Vid varje lockdown. Det har de gjort TRE gånger med exakt samma resultat varje gång.

Du har fel. Ge dig.

Men du har fortfarande fel. Innan det vänder nedåt så har du först en period där smittutvecklingen avstannar det sker en sådan redan innan. Vad är det som händer i januari? Man har fortfarande kraftiga restriktioner och folk går med masker överallt. Jag var nämligen där, så jag tycker du ska fortsätta ljuga för mina ögon ljuger och du har givetvis rätt. Man har diverse restriktioner som är mycket värre än de värsta ni har haft, sedan har man de officiala lockdownsen 3x men också "Tier systemet" som var

"VERY HIGH ALERT"

No mixing of households indoors, or most outdoor places, apart from support bubbles. Maximum of six in some outdoor spaces (eg parks, sports courts, public gardens)
Hospitality is closed, with the exception of sales by takeaway, drivethrough or delivery
No overnight stays outside of local area, unless necessary for work, education or similar reasons.

Dessa jävla "TIERS" ändrades var och varannan dag och till skillnad från Sverige så är det inte "frivilligt"

Smittspridningen fortsatte oavsett "LOCKDOWN" eller inte. Så du är en lögnare. Men det är ju våra ledare också som KONSTANT har brutit mot dessa regler. Allt detta var för deras NHS som ALDRIG varit i närheten av att gå under.

Hur ska jag förstå dig? För först sa du i princip saker om alla olika faktorer som finns, men sedan säger du att det ÄR lockdowns som förklarar allting, när datan för det första är sketchy men det som alltid har varit det effektiva är frivilliga åtgärder.

Pandemiplan? Nej vi kör på Kina-lösningen skrek alla i kör. För vetenskap 2020 är postmodern så sanning finns ej, bara makt.
Ingenting av det här har att göra med hälsa eller liv. Så jag undrar vad det här religiösa sektbeteendet kommer ifrån.

Jag har inte sett några bevis för att lockdowns fungerar mer än möjligen marginellt i vissa fall.

Medan chatterklassen satt hemma med laptops blev vanliga människor ruinerade och stod utan jobb efter deras "semester"

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-05..2020-12-20&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR
Citera
2021-10-31, 21:28
Medlem
Citat:
Jag har inte data på när Alfa tog över, men det var där någonstans som du säger?

Lockdown 1 är solklar, det går spikrakt uppåt och ett par veckor efter lockdown vänder det och går spikrakt nedåt. Hur någon kan argumentera för att smittan var på väg NED när de införde lockdown är ju minst sagt pinsamt. Skribenten EricBe får nog se över sin information lite bättre.

Tittar man på utvecklingen kan men se exakt hur antalet smittade går ner två veckor efter de inför lockdown 2 i November - bara för att börja gå upp igen fyra-fem dagar efter att de öppnar allt igen. Om de hade varit smarta hade de hållt lockdown över jul, men ekonomin klarade antagligen inte det utan man lät folk handla och ge ekonomin en injektion.

Lockdown1 https://www.bildtagg.se/bild/oz1l1p7k37938fiwfykse2e
Lockdown 2 & 3 https://www.bildtagg.se/bild/hk8oztsmghkk5ybgbjvzfw2

Suck..... Tier systemet inkluderade husarrest också, vilket användes vid julhandeln i den lilla by London. Lockdowns är bra för de som inte fick sina affärer och företag nedstängda. Svara på min fråga om hur många extra som dog i Sverige och hur många färre som dog i UK... du kan höfta. Om den frågan inte duger. Varför går kurvan ner i Sverige?

21 December
Tier 4 restrictions come
into force in London and
South East England
26 December
More areas of England
enter tier 4 restriction
Citera
2021-10-31, 21:34
Medlem
Jag ger dig denna.

https://www.covidchartsquiz.com/lockdowns

Det är så uppenbart att relationen mellan olika åtgärder är helt omöjliga att plotta. Om du hade haft rätt skulle du få alla rätt.
Citera
2021-10-31, 21:42
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Suck..... Tier systemet inkluderade husarrest också, vilket användes vid julhandeln i den lilla by London. Lockdowns är bra för de som inte fick sina affärer och företag nedstängda. Svara på min fråga om hur många extra som dog i Sverige och hur många färre som dog i UK... du kan höfta. Om den frågan inte duger. Varför går kurvan ner i Sverige?

21 December
Tier 4 restrictions come
into force in London and
South East England
26 December
More areas of England
enter tier 4 restriction
Det var ingen lockdown i England förrän 4 November. GE DIG. DU HAR FEL!

Pubar, restauranger och hotell var öppna och behövde inte stänga förrän 22:00.

DU HAR FEL. GE DIG!
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-31 kl. 21:48.
Citera
2021-10-31, 21:47
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Men du har fortfarande fel. Innan det vänder nedåt så har du först en period där smittutvecklingen avstannar det sker en sådan redan innan. Vad är det som händer i januari? Man har fortfarande kraftiga restriktioner och folk går med masker överallt. Jag var nämligen där, så jag tycker du ska fortsätta ljuga för mina ögon ljuger och du har givetvis rätt. Man har diverse restriktioner som är mycket värre än de värsta ni har haft, sedan har man de officiala lockdownsen 3x men också "Tier systemet" som var

"VERY HIGH ALERT"

No mixing of households indoors, or most outdoor places, apart from support bubbles. Maximum of six in some outdoor spaces (eg parks, sports courts, public gardens)
Hospitality is closed, with the exception of sales by takeaway, drivethrough or delivery
No overnight stays outside of local area, unless necessary for work, education or similar reasons.

Dessa jävla "TIERS" ändrades var och varannan dag och till skillnad från Sverige så är det inte "frivilligt"

Smittspridningen fortsatte oavsett "LOCKDOWN" eller inte. Så du är en lögnare. Men det är ju våra ledare också som KONSTANT har brutit mot dessa regler. Allt detta var för deras NHS som ALDRIG varit i närheten av att gå under.

Hur ska jag förstå dig? För först sa du i princip saker om alla olika faktorer som finns, men sedan säger du att det ÄR lockdowns som förklarar allting, när datan för det första är sketchy men det som alltid har varit det effektiva är frivilliga åtgärder.

Pandemiplan? Nej vi kör på Kina-lösningen skrek alla i kör. För vetenskap 2020 är postmodern så sanning finns ej, bara makt.
Ingenting av det här har att göra med hälsa eller liv. Så jag undrar vad det här religiösa sektbeteendet kommer ifrån.

Jag har inte sett några bevis för att lockdowns fungerar mer än möjligen marginellt i vissa fall.

Medan chatterklassen satt hemma med laptops blev vanliga människor ruinerade och stod utan jobb efter deras "semester"

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-02-05..2020-12-20&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR
Du har fel. Ge dig. Sluta tramsa och spela dum. Här är smittspridningen kontra datumen för lockdowns:

Lockdown 1: https://www.bildtagg.se/bild/oz1l1p7k37938fiwfykse2e
Lockdown 2 & 3: https://www.bildtagg.se/bild/hk8oztsmghkk5ybgbjvzfw2

Varje gång Storbritannien har infört lockdown har det varit under en period där smittan ökar dramatiskt. Ett par veckor efter att lockdown införs minskar smittan dramatiskt. Fakta! DU har fel. Ge dig.
Citera
2021-10-31, 21:50
Medlem
Citat:
Det var ingen lockdown i England förrän 4 Novemeber. GE DIG. DU HAR FEL!

Pubar, restauranger och hotell var öppna och behövde inte stänga förrän 22:00.

DU HAR FEL. GE DIG!

Nope tänker inte ge mig. Jag vill veta varför du tror att lockdowns fungerade när det i bästa fall hade en liten liten effekt om ens det.
Citera
2021-10-31, 21:57
Medlem
Citat:
Du har fel. Ge dig. Sluta tramsa och spela dum. Här är smittspridningen kontra datumen för lockdowns:

Varje gång Storbritannien har infört lockdown har det varit under en period där smittan ökar dramatiskt. Ett par veckor efter att lockdown införs minskar smittan dramatiskt. Fakta! DU har fel. Ge dig.

Om smittan går upp, sedan avtar (MEN GÅR UPP) Du gillade ju inte att titta på R0 heller vilket är intressant. Men nej du har fel och jag har rätt
Citera
2021-10-31, 22:03
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Nope tänker inte ge mig. Jag vill veta varför du tror att lockdowns fungerade när det i bästa fall hade en liten liten effekt om ens det.
Jag kommenterar bara fakta. Du har fått fakta. Här får du det igen:

Citera
2021-10-31, 22:06
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Om smittan går upp, sedan avtar (MEN GÅR UPP) Du gillade ju inte att titta på R0 heller vilket är intressant. Men nej du har fel och jag har rätt
R-talet är helt ointressant. R-talet för mässlingen är betydligt högre (beräknas oftast till 12-18) men inte ser du någon smittökning för det? Fatta att du har fel!

Smittspridningen i Strobritannien ÖKADE i Mars när man införde lockdown. Antalet smittade fortsatte sedan att öka i ett par veckor innan det vände och minskade tvärt. Samma sak i November när deinförde lockdown 2 och samma sak i December när de införde lockdown 3.

Se och begrunda.

Du har fel. Ge dig nu.
Citera
2021-10-31, 22:15
Medlem
Citat:
R-talet är helt ointressant. R-talet för mässlingen är betydligt högre (beräknas oftast till 12-18) men inte ser du någon smittökning för det? Fatta att du har fel!

Smittspridningen i Strobritannien ÖKADE i Mars när man införde lockdown. Antalet smittade fortsatte sedan att öka i ett par veckor innan det vände och minskade tvärt. Samma sak i November när deinförde lockdown 2 och samma sak i December när de införde lockdown 3.

Se och begrunda.

Du har fel. Ge dig nu.

R-talet kanske är ointressant.

Men det var just R-talet som användes och fortfarande används för att hetsa till nedstängningar. Tur att vi kan lita på den korrekta faktan. Hatfakta används bara av Brittiska SAGE men är öppen för att det kan vara ett av deras "nudge" verktyg.
Citera
2021-10-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Wow tack för långt svar. Känns också lite roligare och läsa dina långt utförligare svar. Men sen är virus och samhället mer komplicerat som du tydligt redogör. Nu är jag lite sen i svaret ursäkta (helg och allt).

Tack, det är lättare att motivera ett långt svar när mottagaren har förmåga att förstå svaret och tack själv för bra kommentarer!

Citat:
Det finns inget vettigt system idag för att selektera ut vilka som blir väldigt svårt sjuka. Givetvis ökar såklart risken om vi adderar riskfaktorer och ju fler man har desto mer sannolikt att man bör ta vaccin.

Nej precis, vi har nog inte ens försökt utveckla ett. Men redan från de som tidigt i pandemin hamnade på sjukhus hade man kunnat samköra lite riskfaktorer och se om någon grupp stack ut. I USA pekar de på att högt (eller väldigt lågt) BMI är en av de största faktorerna för yngreref. Det säger såklart inte att det inte finns någon utanför den gruppen som blivit sjuk. Sedan måste också jämföra mot vad som är förväntat. Att det totala antalet sjukhusinläggningar inte ökat i samma grad som antalet registrerade sjukvårdsfall tyder ju på att de flesta hade hamnat på sjukhus ändå (Annars menar man ju att vi skulle ha förväntat oss att ha haft 30 000 färre inläggningar än ett normalt utan corona?). Att man registreras med corona innebär inte att det är därför man är på sjukhus.

Enligt statistik från socialstyrelsen så har det varit 17000 fler sjukhusinläggningar 2020 mot 2019 på totalen (Samtliga KVÅ-koder) däremot finns ingen statistik längre tillbaka så vi kan inte få någon uppfattning om normalläger och hur den varierar över åren.
2019 2020
219 635 237 195

Det som kanske saknas är personer (framförallt de som är vid godare hälsa) som har varit allvarligt sjuka utan att behöva läggas in. Jag vet inte om det finns statistik för det? Till exempel om man varit till sjukhuset och fått en översyn och kanske någon medicin men aldrig lagts in? Där skulle det kunna ha varit en ökning som jag inte hittat statistik för.

Citat:
Ja, det kan absolut va en väg att gå angående riskfaktor och ge vaccin! Dock är de inte bara de 200 absolut sjukaste som legat länge på IVA som vi kanske ska försöka hitta och ge vaccin för att förebygga. Gränsen för vaccinering bör ske där fördelarna överväger konsekvenserna både för individ och samhälle.
Det finns inget vettigt system idag för att selektera ut vilka som blir väldigt svårt sjuka. Givetvis ökar såklart risken om vi adderar riskfaktorer och ju fler man har desto mer sannolikt att man bör ta vaccin.

Nej absolut inte bara de 200. Jag tog upp dem för att sätta den omtalade IVA krisen i perspektiv. Som det ser ut i siffrorna har man under 10 år legat på mer eller mindre konstant antal IVA (45000) inläggningar (är det vårt max?) plus minus bara ett par hundra. Plötsligt 2020 när det i media sägs vara mänsklighetens största IVA kris är första året sedan 2011 som antalet i statistiken är färre än 45000? Du kan kolla själv SIR, jag blev åtm väldigt förvånad då jag väntat mig en kraftig ökning eftersom alla sjukhus ställde in operationer och utökade antalet bäddar? Efter att ha lekt med olika subset så var den enda delen av statistiken där jag kunde hitta något signifikant avvikande just inläggningar längre än 10 dagar. Så beror minskningen på att färre personer som behövt IVA vård, en hårdare prioritering eller bara sängar som är upptagna längre (och färre antal får plats)? Jag har inget svar, bara statistik som inte stämmer med det man hört i media och även till viss del från vården. Men som du nämner det kanske ligger i antalet sjukhusinläggningar (Utanför IVA?) eller möjligen att det var toppar som stressade vården tillfälligt men sedan djupare dalar än normalt som jämnade ut statistiken över året?

Citat:
Men de finns även många yngre som fått relativt allvarlig sjukdom och komplikationer i efterförloppet som kanske skulle kunnat förebyggas med lindrigare infektion efter vaccin (osäker på detta dock så även vaccinet ger sina biverkningar också

Det är inte så lätt att gräva fram vilka bieffekter som individer får, upplys mig gärna eller om du har någon länk till statistik. Det kommer ju också finnas en stor del underrapporterade biverkningar. Vet flera tjejer i min närhet som fått både onormal smärta och kraftigare blödningar än normalt (mens). Ingen har har dock rapporterat detta som biverkning.

Här bör det också finnas en stor bias åt andra hållet för biverkningar av viruset då ett positivt PCR test automatiskt gör alla åkommor till orsakade av viruset. Det omvända upplevs vara sant för vaccinet, men här kan jag ha fel?

Citat:
Märks redan på NKS att infektions frekvensen skiljer sig i omfattning ( undra om dom vill visa detta?)
Intressant. Troligen vill man inte visa upp detta då man politiskt insisterar att vården inte alls är underfinansierad. Då skulle det rimma illa att tvingas presentera sådan statistik.

Citat:
Angående erkännande från regeringen så får man nog "politiskt" lite glömma det, verkar vara mer status att skylla ifrån sig. Men utredningen visade ju omfattande brister som vi såg mest i början av Pandemi, och ett tack till vården satt fint på sin plats. Önskar dom nästa gång går in lite mer avancerat i felen men också föreslår mer konkret vad som behövs, inte bara i utredningen utan också
bör regeringen slå fast vid det. Men de lär väl ska utredas och utredas tills att nåt händer.

Ja man är lite trött på det, allt är någon annans fel! Ja vården förtjänar verkligen ett tack, men inte bara för covid utan för allt slit dag ut och dag in även utan medial uppmärksamhet! Tack!

Jag har svårt att se att man kan göra någon värdefull bedömning innan man tittar lite djupare på de fall man har. Att ha en sådan ospecifik "räkning" för död (och IVA för den delen) att det räcker med ett positivt PCR test på 45 cykler (eller vad man nu använder i Sverige) 30 dagar före, för att alla andra möjliga orsaker ska ersättas av "covid". Jag antar att man också räknas som Covid IVA eller död även om man fick covid på sjukhuset (då var man ju uppenbart där av någon annan anledning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in