2021-11-04, 23:09
Medlem
Ousou är onekligen en lovande mittback, är ordinarie och gör stadiga insatser i tjeckiska ligan och Conference League. Tjeckiska ligan är väl inte så mycket bättre än Allsvenskan utöver Praha lagen egentligen men jag tror starkt på att den är mer attraktiv för toppligorna än Allsvenskan.

Man höjde lite på ögonbrynen när man först såg honom i första U21-truppen eftersom man inte riktigt var bekant med honom men utvecklingen ser ut att ha gått finemang och man får hoppas det fortsätter i liknande takt i kommande åren.

Edit: Detta inlägg var tänkt att vara i utlandsproffskollen, men den här tråden är väl inte heller så orimligt.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2021-11-04 kl. 23:18.
Citera
2021-11-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Ousou är onekligen en lovande mittback, är ordinarie och gör stadiga insatser i tjeckiska ligan och Conference League. Tjeckiska ligan är väl inte så mycket bättre än Allsvenskan utöver Praha lagen egentligen men jag tror starkt på att den är mer attraktiv för toppligorna än Allsvenskan.

Man höjde lite på ögonbrynen när man först såg honom i första U21-truppen eftersom man inte riktigt var bekant med honom men utvecklingen ser ut att ha gått finemang och man får hoppas det fortsätter i liknande takt i kommande åren.

Edit: Detta inlägg var tänkt att vara i utlandsproffskollen, men den här tråden är väl inte heller så orimligt.

Jag skulle inte bli helt förvånad om han skulle hoppa in i landslaget nu om t.ex Holmén skulle lämnat återbud. Han går definitivt för en som 39-årige Andreas Johansson som Janne nämnde.

Men håller helt med dig, skrev även ett inlägg i utlandsproffskollen om honom innan jag såg detta. Har fått bra betyg i princip alla matcher han spelat och även mot Union Berlin. Sett några matcher med honom nu och tycker han gör det bra och utvecklas fint.

David Zima som är mittback, 00:a och spelade för slavia Prag så sent som i somras gick till exempel till Torino.

Förhoppningsvis fortsätter utvecklingen och att vi snart ser honom i landslaget.
Citera
2021-11-05, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Jag skulle inte bli helt förvånad om han skulle hoppa in i landslaget nu om t.ex Holmén skulle lämnat återbud. Han går definitivt för en som 39-årige Andreas Johansson som Janne nämnde.

Men håller helt med dig, skrev även ett inlägg i utlandsproffskollen om honom innan jag såg detta. Har fått bra betyg i princip alla matcher han spelat och även mot Union Berlin. Sett några matcher med honom nu och tycker han gör det bra och utvecklas fint.

David Zima som är mittback, 00:a och spelade för slavia Prag så sent som i somras gick till exempel till Torino.

Förhoppningsvis fortsätter utvecklingen och att vi snart ser honom i landslaget.

Man får hoppas att Slavia är villig att släppa Ousou på Januariturnén, har kollat upp matchschemat i den tjeckiska ligan och det är ledigt i hela januari. Såna undantag utöver nordiska ligorna gjordes ändå med Jordan och Gyökeres.

Blir lite hektiskt att slänga in honom redan nu vid en avgörande samling, men gärna vid en samling där en mästerskapsplats inte står på spel och får växa in i laget.
Citera
2021-11-05, 16:02
Medlem
Citat:
Man får hoppas att Slavia är villig att släppa Ousou på Januariturnén, har kollat upp matchschemat i den tjeckiska ligan och det är ledigt i hela januari. Såna undantag utöver nordiska ligorna gjordes ändå med Jordan och Gyökeres.

Blir lite hektiskt att slänga in honom redan nu vid en avgörande samling, men gärna vid en samling där en mästerskapsplats inte står på spel och får växa in i laget.

Håller med men ser hellre honom än någon gamling som spelat typ 3 matcher i landslaget. Finns inget argument varför den spelaren ska vara med före en ung lovande mittback då.
Citera
2021-11-05, 16:18
Medlem
OvissFramtids avatar
Vad finns det för stora mittbacks-talanger just nu som man inte hört talas om. Det känns som att Sverige fått fram otroligt mycket offensiv talang senaste åren och om man tittar på storklubbar som AC Milan, Roma, Chelsea m.m som har en del svenskar i sina ungdomslag så är alla antingen mittfältare/anfallare. Detsamma gäller ju talangerna som vi har här på hemmaplan. Wålemark, Swedberg, Nåvik osv. Dålig återväxt på backar känns sådär.
Citera
2021-11-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Vad finns det för stora mittbacks-talanger just nu som man inte hört talas om. Det känns som att Sverige fått fram otroligt mycket offensiv talang senaste åren och om man tittar på storklubbar som AC Milan, Roma, Chelsea m.m som har en del svenskar i sina ungdomslag så är alla antingen mittfältare/anfallare. Detsamma gäller ju talangerna som vi har här på hemmaplan. Wålemark, Swedberg, Nåvik osv. Dålig återväxt på backar känns sådär.

Ska man titta på mittbackar som är 23 och under finns följande:

Ousou: Av anledningar jag nämnde innan på denna sida

Isherwood: Har nyss tagit en startplats i Darmstadt och har rimlig chans att gå upp i BL.

H. Ekdal: Varit oerhört bra i Djurgården och som dessutom har fångat Jannes uppmärksamhet.

Vagic: Ordinarie i U21-landslaget och gör det bra i Rosenborg. Ska tilläggas att han kan användas som centraldefensiv mittfältare.

Tolinsson: Enbart 18 och ordinarie i belgiska andraligan, har oerhört många utvecklingsår kvar.
Citera
2021-11-06, 11:23
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ahmedhodzic och Pontus Jansson tackar nej trots mer eller mindre garanterade startplatser. Är det så att skåningar känner svagare band till svenska landslaget?
Citera
2021-11-06, 14:11
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ska man titta på mittbackar som är 23 och under finns följande:

Ousou: Av anledningar jag nämnde innan på denna sida

Isherwood: Har nyss tagit en startplats i Darmstadt och har rimlig chans att gå upp i BL.

H. Ekdal: Varit oerhört bra i Djurgården och som dessutom har fångat Jannes uppmärksamhet.

Vagic: Ordinarie i U21-landslaget och gör det bra i Rosenborg. Ska tilläggas att han kan användas som centraldefensiv mittfältare.

Tolinsson: Enbart 18 och ordinarie i belgiska andraligan, har oerhört många utvecklingsår kvar.

Har ingen större koll på spelarna du nämnde men Ekdals framfart har inte gått mig obemärkt förbi. Han borde inte ligga så långt efter. Ousou tillhör en storklubb och är ung det kanske är ett framtida namn. Isherwood minns jag från Bayerns U-lag men frågan är om han kommer utvecklas mer. Tolinsson känns väldigt intressant däremot aldrig sett honom spela, han är väl ett sånt exempel jag var ute efter. Finns det någon mer omtalad talang under 20 som man inte hört talas om?

Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Ahmedhodzic och Pontus Jansson tackar nej trots mer eller mindre garanterade startplatser. Är det så att skåningar känner svagare band till svenska landslaget?

Pontus Jansson var 5e val på mittbacken trots att han presterade på hög nivå i Championship. Medan Danielson gick före trots att han spelar i kinesiska ligan. Inte svårt att förstå Janssons tankegångar. Ahmedhodzic kan man väl kalla bosniak hädanefter och inte för skåning. Om det skulle liga något i det du säger hade väl inte Helander, Svanberg eller Olsen som är vår absolut bästa målvakt just nu velat spela i landslaget.
Citera
2021-11-06, 16:36
Medlem
Citat:
Finns det någon mer omtalad talang under 20 som man inte hört talas om?

Peter Amoran som tillhör ÖFK kan nog bli bra, långt ifrån färdig dock men han är bara 17 år, sedan finns även t ex Rasmus Wikström i Bröndby. Wikström fick ju tyvärr ca 1,5 år förstört pga korsbandsskada, skiten pajjade typ 10 minuter in i hans allsvenska startdebut säsongen 2019, så jävla maxad otur, med det sagt så tycker jag att han var en av S1 bästa mittbackar under vårsäsongen, precis som Ousou. Han har alltid varit lovande, nu gick nyckelbenet av så han är borta fram till årsskiftet men får han vara hel kan det nog bli något bra.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2021-11-06 kl. 16:39.
Citera
2021-11-06, 19:36
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Peter Amoran som tillhör ÖFK kan nog bli bra, långt ifrån färdig dock men han är bara 17 år, sedan finns även t ex Rasmus Wikström i Bröndby. Wikström fick ju tyvärr ca 1,5 år förstört pga korsbandsskada, skiten pajjade typ 10 minuter in i hans allsvenska startdebut säsongen 2019, så jävla maxad otur, med det sagt så tycker jag att han var en av S1 bästa mittbackar under vårsäsongen, precis som Ousou. Han har alltid varit lovande, nu gick nyckelbenet av så han är borta fram till årsskiftet men får han vara hel kan det nog bli något bra.

Ja väldigt tråkigt med Wikström, såg framemot att se han få speltid i Bröndby. Hoppas han repar sig och kan växa som back ännu mer och förhoppningsvis hålla sig fri från skador. Inte sett Amoran men ska hålla ett öga där också. Det är som sagt mindre återväxt på backarna känns det som. Men man är tacksam för de talanger vi har på mittfältet/offensiven.
Citera
2021-11-06, 22:48
Medlem
Sjukt vilken faiblesse det verkar ha blivit både i media och hos vår förbundskapten att sitta och runka över kvaliteten hos allsvenska 30 plussare som knappt har lirat en landskamp.

Aldrig varit med om något liknande. Det är helt bisarrt det verkar inte ens som att man tittar framåt. Du kommer aldrig framåt om du tittar med en totalt okritisk blick mot en av Europas sämsta ligor som ständigt tappar förmåga att hävda sig mot sina diton på kontinenten. Något måste hända.

Men istället sitter man och imponeras över hedersamma förluster och talar om snart fyrtioåriga spelare från den allsvenska nästjumbon som möjliga namn för landslaget. Men ingen vill prata om att allsvenskan blir allt mindre konkurrenskraftig.
Senast redigerad av kvarkihamnen123 2021-11-06 kl. 23:00.
Citera
2021-11-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ja väldigt tråkigt med Wikström, såg framemot att se han få speltid i Bröndby. Hoppas han repar sig och kan växa som back ännu mer och förhoppningsvis hålla sig fri från skador. Inte sett Amoran men ska hålla ett öga där också. Det är som sagt mindre återväxt på backarna känns det som. Men man är tacksam för de talanger vi har på mittfältet/offensiven.

Jag tycker det var tråkigt att han flyttade till Danmark hehe ... men jag önskar honom all lycka och slipper han skador tror jag det kan bli något bra där, en lika stor talang som Tolinsson egentligen men så kom ju skadan och satte käppar i hjulet för honom, annars hade han garanterat haft mer erfarenhet och allsvenska spelminuter på sitt CV.

Amoran är mest ett råämne än så länge, har bara sett honom ungdomslandskamper, det finns mycket som måste bli bättre men han har fysiken och talang, det är fortfarande för mycket juniorfotboll också över hans sätt att spela, Tolinsson var t ex mycket mognare när han var 17 och redo för Seniorfotboll och allsvenskan på ett annat sätt. Den här säsongen är han utlånad till IFK Östersund men jag tror han kommer få en del speltid i ÖFK nästa år(om dom inte konkar).

SvFF hade visst ett utbildningsseminarium i samband med P15 cupen i Norrköping och där var det just mittbacksutbildningen dom tjötade om och där dom tycker att föreningarna måste bli bättre, främst man-man/en-mot-en spelet.

Ledarträff med fokus på utbildning

4 nov 2021 13:11

Ett drygt 50-tal tränare för P15-lag runt om i Sverige var under onsdagskvällen på ledarträff i Norrköping i samband med turneringen SEF-Trophy. Christofer Augustsson, förbundskapten för P15/06-landslaget pratade bland annat om vikten av bättre mittbackar.

[...]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in