Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-04, 13:25
  #36421
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I en värld där konsumenter inte klarar utav att överleva så kollapsar hela konceptet.
Men vi kan ju alltid åka till Mars som Greta påpekar i sin satiriska reklamfilm.

https://youtu.be/Xk-jfAg1F3A
Då kom det äntligen en förklaring till varför Elon Musk aldrig lånade ut sin Tesla till henne och Svante i USA utan hon blev tvungen att låna av biffätar-Arnold.
2021-11-04, 13:30
  #36422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I en värld där konsumenter inte klarar utav att överleva så kollapsar hela konceptet.
Men vi kan ju alltid åka till Mars som Greta påpekar i sin satiriska reklamfilm.

https://youtu.be/Xk-jfAg1F3A

Jaha? Jag vet inte vad framtiden innehåller.
Men förändringar kommer att ske. Man kan ju bara hålla tummarna att det är relativt smärtfritt.

Leverne på denna planet är ohållbar. Systemet bygger på att hjulet ska snurra fortare och fortare. Och det ska slyfflas in råvara i ena änden och slutprodukt ska ut ur den andra. Sedan ska denna slutprodukt säljas. Om den nu kommer till användning eller bara kasseras direkt på skroten är en annan femma.
Vi har nu nått den punkten att det mesta måste hamna på skroten så fort som möjligt för att upprätthålla snurret på hjulet.

Och det finns två ting som betalar priset för detta, det är miljö/natur samt befolkningen.

Jag vet inte hur mycket dom har rätt när det kommer till koldioxid, ökar det på värmen? Ok visst så kan det väl vara, men å andra sidan så växer det väl fortare med mer koldioxid i luften? Hade systemet brakat tidigare utan denna ökning av koldioxid?
2021-11-04, 13:48
  #36423
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då kom det äntligen en förklaring till varför Elon Musk aldrig lånade ut sin Tesla till henne och Svante i USA utan hon blev tvungen att låna av biffätar-Arnold.
Greta hade fått låna en Tesla av vem hon ville när hon hon kom till USA, nu blev det hennes kompis och klimataktivisten Arnold som ställde upp.
Samma när hon anlände till Portugal ifrån USA. Kändisar, företag, privatpersoner stod i kö för att få kontakta henne för att erbjuda resa. Även jag erbjöd en laddstolpe på vägen , tillsammans med dessa hjälpsamma människor. Men de tog tåget istället.

Elon Musk is a big fan of climate activist Greta Thunberg
Citat:
Musk retweeted a tweet from Scientific American about Thunberg's role in the global climate-change protests last week, to which a Twitter user responded: "Yeah. Let's let a 16 year old determine world policy. I love you Elon, but this is wrong."

Musk replied that Thunberg is "a 16 year old who has better reasoning & more heart than the vast majority of political leaders."
https://www.businessinsider.com/elon...erg-2019-9?amp
2021-11-04, 13:49
  #36424
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I en värld där konsumenter inte klarar utav att överleva så kollapsar hela konceptet.
Men vi kan ju alltid åka till Mars som Greta påpekar i sin satiriska reklamfilm.

https://youtu.be/Xk-jfAg1F3A

Det där bara cementerar att Greta är anti-vetenskaplig och en bakåtsträvare.

Den teknologi som behövs för bosättning på andra planeter är troligtvis den som även kan lösa klimatproblematiken.

Att vifta med skyltar, dansa fult och svära på engelska är definitvt inte del av någon lösning överhuvudtaget.

I en ljus och vacker framtid kommer Jorden vara ett reservat som människan vördar som den plats som födde livet och tog mänskligheten till stjärnorna.

Greta vill inget av detta. Hennes nästa steg är troligtvis att angripa astronomin och strävanden att nå ut i rymden.

Fy fan att en ful liten unge skall komma att kunna diktera mänsklighetens och planetens framtid. D.v.s. leda in den på en uppenbar undergångsstrategi.
__________________
Senast redigerad av Thurizas-09 2021-11-04 kl. 14:24.
2021-11-04, 13:50
  #36425
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
100%
Vi lever i en ekonomisk värld med ett ekonomiskt system. Varken Greta eller politiker har makt
Nyttiga idioter är vad dom är.
Greta är allt annat än dum och vi får väl se vad hon och andra kan göra åt situationen. Väggar är inte oövervinnerliga.

Visserligen lever vi under den fria marknadens diktatur där vikande tillväxt betyder ruin för bortskämda "skattebetalare" men förr eller senare kommer den ekonomiska krasch som raserar väggen. Eller världskrig med hårda restriktioner och ransonering.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-11-04 kl. 13:53.
2021-11-04, 14:00
  #36426
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Det ekonomiska systemet har inte tillväxt längre så därför ställer man om. Så därför gör man växlingen ifrån olja till ett annat område där man hoppas kunna få samma tillskott som man fått av olja dom senaste 100-150 åren.

För att köparna ska ha makten så ska dom inte vara shopping beroende vilket folk är idag
Med mera, teoretiskt sett skulle folk kunna ha makt men dom har inte det. Folk är upplånade till öronen för att hålla jämna steg med alla andra för dom tror att alla andra bryr sig i just dom. Men det är en illusion som man sålt in till folk för att skapa just tillväxt. Och det är ägarna som tjänar på det, och det är ägarna som har makten. Storägarna d.v.s.
Det stämmer bra.

Greta har fått stränga order att aldrig röra två heliga kor:

Oljebolagen och julklapparna.

Skönt att alla i alla fall får "shop 'til u drop" i jul. Över jularna brukar Greta gå i ide.
Det här brukar hon glömma vid lämpliga tillfällen. Jag tror inte hon nämnde det till världsekonomerna i Davos heller
Citat:
We are in the beginning of a mass extinction, and all you can talk about is money and fairy tales of eternal economic growth. How dare you!

...

Bäst att nämna att de kom ett Twitter om BP och Shell före mötet i Glasgow. Men det var det ingen som märkte och sedan skämde hon ut sig med snuskiga visor samtidigt som XR gjorde bort sig på Bromma.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-04 kl. 14:07.
2021-11-04, 14:31
  #36427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Greta är allt annat än dum och vi får väl se vad hon och andra kan göra åt situationen. Väggar är inte oövervinnerliga.

Visserligen lever vi under den fria marknadens diktatur där vikande tillväxt betyder ruin för bortskämda "skattebetalare" men förr eller senare kommer den ekonomiska krasch som raserar väggen. Eller världskrig med hårda restriktioner och ransonering.

Nejdå hon är smart, men hon är ung och hon är människa. Människor har en tendens att ha tunnelseende (även jag).

Jag välkomnar förändring men det hade varit bra om vi hade haft alla korten på bordet och varit 100% ärliga. Oavsett "läger" man står i. För att kunna lösa ett problem så måste man först identifiera problemet. Och innan man ens kan identifiera problemet måste man se/erkänna att det finns ett problem. Och här tror jag att det är många som kommer av sig för det hetsas ifrån alla olika håll och kanter så det blir varken hackat eller malet. Tunnelseendet med skygglappar åker på och så är folk emotionellt knutna till det dom har investerat så mycket i. Hur ska man kunna backa och säga att jag hade fel på vissa av punkterna men kanske inte alla? Omvärlden tvingar en att löpa linan ut oavsett om man har rätt eller fel.

Den här är ganska intressant (se hela) https://www.youtube.com/watch?v=R7oyZGW99os

Vi människor är vidskepliga varelser som faller för allt vad hokus pokus heter. Oavsett hur rationell och logisk man än tycker sig vara. Det är få, väldigt få, som ifrågasätter status quo.
2021-11-04, 14:37
  #36428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer bra.

Greta har fått stränga order att aldrig röra två heliga kor:

Oljebolagen och julklapparna.

Skönt att alla i alla fall får "shop 'til u drop" i jul. Över jularna brukar Greta gå i ide.
Det här brukar hon glömma vid lämpliga tillfällen. Jag tror inte hon nämnde det till världsekonomerna i Davos heller


...

Bäst att nämna att de kom ett Twitter om BP och Shell före mötet i Glasgow. Men det var det ingen som märkte och sedan skämde hon ut sig med snuskiga visor samtidigt som XR gjorde bort sig på Bromma.

Mja fast julklapparna är kanske inte av högsta prioritet även om det skulle behöva nämnas. Men å andra sidan skulle hon bli väldigt impopulär om hon kritiserade de också. Det är ju främst barn/unga/omogna vuxna som älskar julklappar och fan om man slår på deras heliga gris!
Detta gäller ju då även storföretagare och deras heliga grisar. Folk är så jävla emotionella.

Vadå för snuskiga visor? Och vem/vad är XR?
Jag har inte twitter och hålla mig uppdaterad är inte min grej. Skitjobbigt är de.
2021-11-04, 14:43
  #36429
Medlem
I Kina skulle Greta Thunberg bli gripen för sina aktioner och protester.
https://www.expressen.se/kronikorer/...unberg-gripas/

Men i Sverige och i Europa låter vi denna knäppgök härja runt och få ta plats som värsta
Moder Teresa, vad har denna Aspergers-Greta åstadkommit, svar inget.
https://sverigesradio.se/artikel/gre...in-npf-diagnos
2021-11-04, 14:50
  #36430
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Mja fast julklapparna är kanske inte av högsta prioritet även om det skulle behöva nämnas. Men å andra sidan skulle hon bli väldigt impopulär om hon kritiserade de också. Det är ju främst barn/unga/omogna vuxna som älskar julklappar och fan om man slår på deras heliga gris!
Detta gäller ju då även storföretagare och deras heliga grisar. Folk är så jävla emotionella.

Vadå för snuskiga visor? Och vem/vad är XR?
Jag har inte twitter och hålla mig uppdaterad är inte min grej. Skitjobbigt är de.
Jag kan inte förklara allt nu. Men Greta angriper aldrig konsumtionen. Hon är styrd av företagen. Det uppenbara är att minska konsumtionen, men det vågar hon inte säga.

Här är några viktiga faktorer som Greta och hennes följare borde angripa/använda men inte gör:

* konsumera mindre
* varför betalar inte oljebolagen för de gifter de sprider
* varför använder vi inte mer kärnkraft eftersom jorden annars går under om 10 år
* varför försöker vi inte stoppa befolkningsökningen i u-länderna
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-04 kl. 14:57.
2021-11-04, 14:57
  #36431
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Mja fast julklapparna är kanske inte av högsta prioritet även om det skulle behöva nämnas. Men å andra sidan skulle hon bli väldigt impopulär om hon kritiserade de också. Det är ju främst barn/unga/omogna vuxna som älskar julklappar och fan om man slår på deras heliga gris!
Detta gäller ju då även storföretagare och deras heliga grisar. Folk är så jävla emotionella.

Vadå för snuskiga visor? Och vem/vad är XR?
Jag har inte twitter och hålla mig uppdaterad är inte min grej. Skitjobbigt är de.

Greta har väl sagt nångång att hon inte vill ha presenter.

Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
I Kina skulle Greta Thunberg bli gripen för sina aktioner och protester.
https://www.expressen.se/kronikorer/...unberg-gripas/

Men i Sverige och i Europa låter vi denna knäppgök härja runt och få ta plats som värsta
Moder Teresa, vad har denna Aspergers-Greta åstadkommit, svar inget.
https://sverigesradio.se/artikel/gre...in-npf-diagnos
Yttrandefrihet är dåligt tycker du?
2021-11-04, 15:00
  #36432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan inte förklara allt nu. Men Greta angriper aldrig konsumtionen. Hon är styrd av företagen. Det uppenbara är att minska konsumtionen, men det vågar hon inte säga.

Här är några viktiga faktorer som Greta och hennes följare borde angripa/använda men gör det inte

* konsumera mindre
* varför betalar inte oljebolagen för de gifter de sprider
* varför använder vi inte mer kärnkraft eftersom jorden annars går under om 10 år
* varför försöker vi inte stoppa befolkningsökningen i u-länderna

Ja det är bra frågor som jag själv ställer mig. Jag kan tycka att denna exploatering av människor som pågått genom årtusenden har varit katastrofalt. Och när Columbus och grabbarna åkte runt och koloniserade så borde dom istället ha varit på upptäcktsresa i syfte att utforska och om man skulle ha kommit i kontakt med andra människor då ha planerat för och ha tagit med sig sin egen civilisations blueprints för de tekniska framsteg man har gjort. Och skänkt detta så andra kan få ta del av det. Det hade skapat en större balans, dom länder som vi idag kallar U-länder är förtryckta länder där man inte har kunnat utvecklas tillsammans med jämna steg. Nu står vi inför enorma problem istället, för att man på högsta ort har låtit sina emotionella intressen gå före. Det har varit roligare att sko sig på andra än att hjälpa andra. Och vi får nu skörda frukterna av detta.

Jag är inte så säker på att jorden kommer gå under om 10 år, planeten lär nog vara kvar. Mångt och mycket liv också. Men vi kanske inte överlever. Det kommer nog bli en skakig väg framöver och det känns fördjävligt då detta hade kunnat undvikits till stor del om man bara hade samarbetat istället.
Människan måste överkomma behovet av girighet och öva på att skänka istället. Bli världsbäst på att skänka så är vi i ett betydligt bättre skeende än vad vi är nu.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback