Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-11, 07:20
  #35821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ozonhålens utvidgning kunde man få bukt med genom politisk enighet och snabba åtgärder. Åtgärderna hotade varken privatpersoner eller industrin så det gick rätt bra. Man räknar med att hålen snart kommer att börja krympa istället för att utvidgas.

Koldioxiden är 1000 ggr värre och kan inte ens lösas med politisk enighet. Vi, d.v.s. Gretas generation kommer att drabbas mycket hårt och det är som Greta säger, varje tiondels grad har stor betydelse. Vi läcker koldioxid på tusen olika sätt och Greta & Co har ett tufft jobb framöver samtidigt som vissa stretar emot med näbbar och klor.

Är du säker på det med ozonhålen? Har läst något om att de fluktuerar naturligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Snabba åtgärder och beslutsamhet löste ozon-krisen. Behövdes ingen Greta. Tvärtom mobiliserades forskare, tekniker och allmänhet och angerep problemet direkt.

Inte lösas med politisk enighet?
Pumpas pengarna ner i vetenskap istället för BLM klarar mänskligheten klimatkrisen. Det har skett förut. Koldioxidkrisen kräver uppslutning bland världens länder. Men Greta föredrar BLM och andra anti-mänskliga rörelser. Framför klimatet.

Förlitar mig hellre på unga hungriga naturvetare och tekniker i Kina än på en ung svennebrud som inte vet ett skvatt om det hon predikar om.

Greta har åtminstone tidigare varit negativt inställd till s.k. geoengineering, dvs tekniska metoder för att samla upp koldioxid och liknande. I hennes värld ska västvärlden straffas medan utvecklingsländer ska få öka sin levnadsstandard. Vad spelar det då för roll om de totala utsläppen ökar på kuppen och Parisavtalet omöjliggörs?

Läser just nu om just geoengineering i en bok om klimatet:

”In fact, it’s irresponsible for anyone who believes that there’s an impending ”climate catastrophe” not to support such research, especially since, as we’ve just seen, current mitigation efforts are highly unlikely to be succesful at restraining human influences.”

Nej, du har rätt i att Greta är en ung svennebrud som svamlar och inte förtjänar att lyssnas på. Hennes kunskaper är bristfälliga och färgas av politiska åsikter.

Ju mer man försöker sätta sig in i frågan, desto tydligare blir det.
2021-10-11, 08:58
  #35822
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Att manipulera med solinstrålningen för att med business as usual kunna fortsätt att släppa ut koldioxid i samma takt är något som Greta misstror.

https://m.youtube.com/watch?v=fwo8Qb5__l4

Att utvinna kolföreningar ur atmosfären i samma takt som vi släpper ut dem, praktiskt taget utan möjlighet till intäkter, måste man vara dum för att tro på. Greta är både street smart och väldigt påläst.
2021-10-11, 09:39
  #35823
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En normal, söt ung tjej med utslaget hår, normalt känslomässigt utspel, verbal (kanske prompter men ändå).

[ https://m.youtube.com/watch?v=L3A08C_3ktA ]

Hoppas allt fler inser att hennes diagnoser och annat är lika mycket charader som klimatfrågan.

Förmodligen har hon blivit lite kort i växten av tvångsbantning under uppväxten för att passa in i rollen, gissar jag. Men det har ju ingen större betydelse, hon siktar ju inte på att bli basketproffs. I gengäld är hon världskänd Nobelpriskandidat.

Spola tillbaka till talet i FN eller när hon fejkade tics när hon klev av båten i Portugal (Spanien?). Hon spelar olika roller. Hon har teaterutbildning.

Skönt för henne om hon får uppträda normalt numera.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Efter att ha varit bland vänner ute på havet i två tre veckor och komma till ett pressuppbåd av blandad kompott (även med en sådan som Keean Bexte, som väntade på henne efter båda seglatserna) så utsätts hon för stark press. Det blir en omställningsperiod på några dagar, det är ofrånkomligt.

Minns själv från min ungdom hur deprimerande det var att komma tillbaka till den "civiliserade världen" efter två veckor i fjällen.

Vem trivs bland fiender?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tror du syftar på resan från Plymouth till New York med tävlingsbåten Malizia II som tog 15 dagar.
Greta hade lite svårt att gå när hon klev i land samt hade tics. Inte så konstig med tanke på att komforten på båten är att likna med en torktumlare. Samt att vara så isolerad i så många dagar för att mötas utav ett jublande folkhav och direkt ställas framför kamerorna hade nog fått vem som helst att darra.
Nej, det var när hon seglat tillbaka till Europa, vill jag minnas. Bilderna blev i alla fall aktuella då. Någon video visade hur hon gick iland och hade någon slags ryckningar i ansiktet. Den här bilden är från den tidsperioden. Det här är inte normalt. Jag tror hon var tillsagd att göra grimaser.
https://imgur.com/OHj3TTS
Men det är en detalj.

Men nu uppträder hon normalt i den senaste intervjun. Normal kroppsvikt. Går man tillbaka i denna tråd anser många av hennes supportrar att hon lider av anorexi. Hon var närmast döende enligt en del skribenter. Svår anorexi enligt postaren Inspiratoeren som är med i F4F och verkar känna henne väl. "Ett päron till middag"

Så här såg hon ut i sitt största tal i FN.
https://i.ytimg.com/vi/TMrtLsQbaok/maxresdefault.jpg

Hon är en skådespelerska som får instruktion att spela olika roller. På kontinenten håller hon stora tal. Nu senast härmade hon världsledarna och hennes "blah, blah, blah"-tal i Milano har blivit beryktat. Hon har "viktiga" möten med EU:s ledare, Merkel, Macron, håller tal i EU-parlamentet.

I Sverige står hon däremot bara helt apatisk bakom riksdagen eller uppe i den norrländska skogen och håller i en skylt. Hon har bara träffat Löfven en gång via video. Nu skall hon visst vara med på något arrangemang i Sverige. Men det verkar vara internationellt genomfört där man skall spela musik för klimatet. Det kommer inte att leda till att hon ställer krav på svenska politiker, och får igång en dialog med dem, skulle jag gissa. Att hålla konserter verkar också lite märkligt när "I want you to panic. Our house is on fire." Men vi får se hur det blir.

Hon är helt enkelt en skådespelerska som anställts för att tolka Den Stora Gröna Bluffen. För Sveriges räkning handlar den mycket om att EU säger att endast de kan lösa klimatproblemet och vi måste därför skicka alla våra pengar till EU och ge dem ännu mer inflytande.

Det är min uppfattning.

Däremot skall man inte lasta henne personligen. Hon har rätt att ge uttryck för en politisk uppfattning. Man skall inte heller lasta en skådis för att den spelar en falsk roll. Hon kanske inte ens är medveten om det spel hon blivit en bricka i? (Jag tror alltså inte att 16-, nu 19-åringen och hennes två artistföräldrar själva kunnat manövrera henne fram till Nobelpriskandidat, Times omslag, årets person etc etc)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-11 kl. 09:55.
2021-10-11, 11:59
  #35824
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej, det var när hon seglat tillbaka till Europa, vill jag minnas. Bilderna blev i alla fall aktuella då. Någon video visade hur hon gick iland och hade någon slags ryckningar i ansiktet. Den här bilden är från den tidsperioden. Det här är inte normalt. Jag tror hon var tillsagd att göra grimaser.
https://imgur.com/OHj3TTS
Men det är en detalj.

Men nu uppträder hon normalt i den senaste intervjun. Normal kroppsvikt. Går man tillbaka i denna tråd anser många av hennes supportrar att hon lider av anorexi. Hon var närmast döende enligt en del skribenter. Svår anorexi enligt postaren Inspiratoeren som är med i F4F och verkar känna henne väl. "Ett päron till middag"

Så här såg hon ut i sitt största tal i FN.
https://i.ytimg.com/vi/TMrtLsQbaok/maxresdefault.jpg

Hon är en skådespelerska som får instruktion att spela olika roller. På kontinenten håller hon stora tal. Nu senast härmade hon världsledarna och hennes "blah, blah, blah"-tal i Milano har blivit beryktat. Hon har "viktiga" möten med EU:s ledare, Merkel, Macron, håller tal i EU-parlamentet.

I Sverige står hon däremot bara helt apatisk bakom riksdagen eller uppe i den norrländska skogen och håller i en skylt. Hon har bara träffat Löfven en gång via video. Nu skall hon visst vara med på något arrangemang i Sverige. Men det verkar vara internationellt genomfört där man skall spela musik för klimatet. Det kommer inte att leda till att hon ställer krav på svenska politiker, och får igång en dialog med dem, skulle jag gissa. Att hålla konserter verkar också lite märkligt när "I want you to panic. Our house is on fire." Men vi får se hur det blir.

Hon är helt enkelt en skådespelerska som anställts för att tolka Den Stora Gröna Bluffen. För Sveriges räkning handlar den mycket om att EU säger att endast de kan lösa klimatproblemet och vi måste därför skicka alla våra pengar till EU och ge dem ännu mer inflytande.

Det är min uppfattning.

Däremot skall man inte lasta henne personligen. Hon har rätt att ge uttryck för en politisk uppfattning. Man skall inte heller lasta en skådis för att den spelar en falsk roll. Hon kanske inte ens är medveten om det spel hon blivit en bricka i? (Jag tror alltså inte att 16-, nu 19-åringen och hennes två artistföräldrar själva kunnat manövrera henne fram till Nobelpriskandidat, Times omslag, årets person etc etc)
Greta hade inte den gula regnjackan eller mössa på sig när hon anlånde till Portugal. Så din bild kommer inte därifrån.
Här kan du se en video ifrån landstigningen.
https://m.youtube.com/watch?v=HtM7ls1Y_BM

Ja du har rätt i att Greta kommer hålla tal under Climate Live lördagen den 16 i Kungsträdgården. Det är F4F som anordnar den svenska delen.

Den 22a är det dags för storstrejk i Stockholm, det blir väl ett tal då också.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-10-11 kl. 12:09.
2021-10-11, 12:07
  #35825
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
För att det ska räknas som en storstrejk så måste det dyka upp ett par hundratusen Stockholmare, allt under det räknas som ett misslyckande.
2021-10-11, 12:12
  #35826
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
För att det ska räknas som en storstrejk så måste det dyka upp ett par hundratusen Stockholmare, allt under det räknas som ett misslyckande.
Det verkar vara en global strejk den 22a så runt 100k sammanlagt världen över är nog inte orimligt.
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2021-10-11 kl. 12:15.
2021-10-11, 12:14
  #35827
Medlem
Nyfiken prickigs avatar
Eller strejk och strejk, demonstration ska det väl vara.
2021-10-11, 12:16
  #35828
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nej, det var när hon seglat tillbaka till Europa, vill jag minnas. Bilderna blev i alla fall aktuella då. Någon video visade hur hon gick iland och hade någon slags ryckningar i ansiktet. Den här bilden är från den tidsperioden. Det här är inte normalt. Jag tror hon var tillsagd att göra grimaser.
https://imgur.com/OHj3TTS
Men det är en detalj.
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta hade inte den gula regnjackan eller mössa på sig när hon anlånde till Portugal. Så din bild kommer inte därifrån.
Här kan du se en video ifrån landstigningen.
https://m.youtube.com/watch?v=HtM7ls1Y_BM

Den bilden är från Turin (Italien). Detta tillfälle, tror jag:

Citat:
Greta Thunberg är på plats i Turin i Italien för en klimatstrejk på fredagen.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...-till-sverige/
https://www.shutterstock.com/sv/edit...rin-2019-12-13
2021-10-11, 13:10
  #35829
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En normal, söt ung tjej med utslaget hår, normalt känslomässigt utspel, verbal (kanske prompter men ändå).
. . .
Skönt för henne om hon får uppträda normalt numera.

Jag antar att hon i takt med att hon blir äldre, också blir mer mogen och mer säker inför kameran osv. Kanske tränar hon mycket på denna bit också? Ska man leda en stor klimatrörelse så gäller det att göra bra intryck inför kameran.

Hon måste också vara medveten om att i officiella sammanhang så blir hon fotad och filmad varje sekund. Så minsta konstig tick fastnar på bild direkt. Och är bilden underlig nog (som denna bild) så får den spridning.


Citat:
Ursprungligen postat av Nyfiken prickig
För att det ska räknas som en storstrejk så måste det dyka upp ett par hundratusen Stockholmare, allt under det räknas som ett misslyckande.

Jag tror ingen siktar så högt... Hundratusentals demonstranter... Det har väl aldrig förekommit en demonstration i Stockholm med över 100 000 deltagare? För två år sedan nådde de runt 60 000 deltagare i en klimatdemonstration då:

Citat:
60 000 personer uppskattas delta i klimatdemonstration Stockholm

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...bara-en-planet

vilket får ses som väldigt bra.

Men jag tror att det blir svårt att nå ens denna siffra (60 000). Klimatrörelsen håller på och återstartar efter coronapandemin, men det är ett tag kvar till nästa peak.

Uppmärksamheten kring Greta var på topp då sommaren/hösten 2019. Men sen slog coronapandemin till, och folks uppmärksamhet riktades därefter på något annat mycket mer akut.
__________________
Senast redigerad av -Info- 2021-10-11 kl. 13:14.
2021-10-11, 14:06
  #35830
Medlem
Giant Squids avatar
Oktober verkar fullbokad. En uppladdning inför COP26 i november. Ikring det datumet så lär det vara en hel del klimataktivism runt om. Sen blir det väl juluppehåll.
Greta kommer nog inte ha samma behov att åka runt och hålla arga tal jämt och ständigt i framtiden. Men det har ploppat upp hundratals mini Gretor världen över som agerar över lokala problem. Ska bli intressant att följa.
2021-10-11, 16:16
  #35831
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Oktober verkar fullbokad. En uppladdning inför COP26 i november. Ikring det datumet så lär det vara en hel del klimataktivism runt om. Sen blir det väl juluppehåll.
Greta kommer nog inte ha samma behov att åka runt och hålla arga tal jämt och ständigt i framtiden. Men det har ploppat upp hundratals mini Gretor världen över som agerar över lokala problem. Ska bli intressant att följa.
wwr har hakat upp sig på att Greta gör konstiga grimaser ibland. Vet du om det har nåt med Gretas mission att göra? Är det ett knep att få folk att tro på vad hon säger? Det verkar ju långsökt.
2021-10-11, 16:39
  #35832
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
wwr har hakat upp sig på att Greta gör konstiga grimaser ibland. Vet du om det har nåt med Gretas mission att göra? Är det ett knep att få folk att tro på vad hon säger? Det verkar ju långsökt.
Som jag skriver är grimaserna en detalj. Det falska är att hon uppträder med olika personligheter beroende på var hon framträder.

På kontinenten håller hon brandtal och uppmanar folk att gå ut på gatorna för att lösa klimatfrågan.

I Sverige står hon apatisk med en skylt bakom riksdagen eller i den norrländska skogen.

Nu skall hon tydligen snart också vara med och spela musik för att bekämpa klimatkrisen! Istället borde hon konfrontera de svenska politikerna.

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-11 kl. 16:57.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback