Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-03, 22:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Sture Höglund var byråchef vid Säkerhetspolisen Byrå F och därmed chef över livvakterna.

https://wpu.nu/wiki/Sture_H%C3%B6glund

Okej, tack. I dessa Säpotider framstår han som förhållandevis intressant. Är även fortsatt intresserad av livvakten Axelssons roll. Och frågan om vilka knarkspanare som hade nära relationer med folk på Säpo. Liksom de 3 Säpomännen som Sten A fick information om.
Citera
2021-11-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Känner igen din sort sedan tidigare i tråden. Desperat var ordet sa Bill.

Att någon ringer till någon och påstår sig vara RAF betyder inte att de tagit på sig det.

Det finns hemliga signaler som måste till.

Vi vet att Italienska högerextremister skickade meddelanden om att det var Röda brigaderna.

Vi vet att folk ringt in tips att det var Sydafrika.

Vi vet att det från Mossads sida spreds en desinformation att en PLO man mördat Palme men de föll på att han bevisligen inte ens befann sig i Sverige.

PKK sades via det sk bröllopssamtalet ha diskuterat mordet.

ALLT DETTA ÄR BAKOM OSS.

DET enda med substans som återstår handlar om polisspabare och hemliga tjänster. Exakt vem som gjorde vad är inte utrett men fullt lösbart.

Tagga ned.

Du har snöat in på Säpo, Barbro, Stay Behind, Polisspåret fram och tillbaka under lång tid.

Du får tro på det om du vill.
Det finns ETT STORT PROBLEM MED DINA TEORIER. DET HADE LÄCKT!

Jag anser att R.A.F. är mer troligt och inte utretts tillräckligt.

Smith&Wesson och rätt ammunition
Tog på sig dådet
Hade nätverk
Hade motiv
Hade utfört terrordåd i Sverige
Operation Leo

Räcker långt.

ELLER HUR?
Citera
2021-11-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Andra juni 1967 skjuts den obeväpnade demonstranten Benno Ohnesorg till döds i Väst-Berlin av polismannen Karl-Heinz Kurras. Den sistnämnde är sedan 1955 informatör åt SED/STASI . Den fega skottet i nacken på BO blir ett startskott för den väst-tyska vänsterterrorismen. Andra Juni rörelsen tar namnet efter denna och RAF våldsspiral börjar med händelsen. KHK påstod att skottet var ett misstag men en utredning för tiotalet år sedan visade att så inte var fallet. STASI var i högsta grad medskyldiga när det gällde den våg av våldsdåd som sköljde över Västtyskland på 70 och 80- talen.

Ingen har påstått att STASI skulle haft total makt över RAF men fallet KHK visar är dom insyltade och underblåste mycket av det skit som terroristslöddret gjorde . I ”Operation Norrsken” visar Christoph Andersson i detalj på oron hos STASI för att någon av de vänsterterrorister de sponsrat skulle ligga bakom MOP. Erich Mielke var grundlig och en intern undersökning av honom är en stark indikation på att tyska vänsterterrorister inte låg bakom MOP.

En sån som KGB-tillgången Jan Guillou har hela tiden försökt förringa den vänsterextrema terrorism som fanns i Sverige. Operation Leo är ett bra exempel . Pia Laskar fick tre års fängelse då hon ställde en skarp bomb utanför Spain Tours på Vasagatan. Den smällde inte av pga att den blivande genusforskaren inte kunde aptera den , men hade den gjort det hade dussintals oskyldiga kunnat dödas och lemlästas. Så det var inga snälla duvungar, utan terrorister i ordets rätta bemärkelse.

Eive Tungstedt ordnade dynamit och kpistar vilket han fick fängelse för. Sedemera skriver han en bok om MOP på uppdrag från? Ja vem? Men han finns med som en spelare i MOP-pusslet , låt vara desinformationsdelen. Dessa personer stod för verkliga hotbilder mot det svenska samhället och dess medborgare.

Norbert Kröcher försöker JG ursäkta som en famlande sökare, inte en tanke ägnades åt hur de kassörskor kände sig som utsattes för de rån som finansierade terrorverksamheten. NK var beväpnad när SÄPO-männen grep honom på ett mycket kompetent sätt. PG Näss visade oräddhet och uthållighet och fick dom som ville sätta Anna-Greta Leijon i en låda dömda med kännbara straff.

Har inte sett någon som vill avskriva RAF men det krävs uppgifter som pekar däråt för att det ska bli hett. RAF är inte ensamma om att använda Smith&Wesson, hundratalet personer har tagit på sig MOP och i fallet med samtalet till Peter Tejler kan det också röra sig om någon som vill känga RAF och rikta misstankarna åt ett annat håll.

Men om du kan komma med uppgifter som placerar vänsterterrorister i gamla stan eller på Sveavägen mordnatten är jag givetvis idel öra.

Hade jag kunnat det hade jag fått ta del av 50 miljoner.

Tycker det du räknar upp visar på hur orationella R.A.F. var.

Vad Stasi kom fram till är ointressant.
De är part i målet och hade ingen vidare insyn i R.A.F.
Citera
2021-11-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Jag tror inte heller att det var RAF, men vem satt uppe på natten och kunde hitta telefonnummer till 4 ambassadtjänstemän och ringa upp dem inom 3 timmar?

Det jag tycker är märkligast är att någon fick tag i de telefonnumren med så kort varsel. Det fanns ju inte Internet då och kan inte varit hur lätt som helst att hitta de numren? Det känns nästan mer troligt att någon var förberedd på att ringa de numren och att lägga skulden på RAF.

Syftet med det? Att sabotera/försvåra/förhala mordutredningen.

Också funderat på det.

Om det inte var R.A.F. så vem kom på att ringa svenska ambassaden mitt i natten? Någon inblandad.
Citera
2021-11-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den info som finns om SÅ-mannen i SÄPO-trion är vad Sten Andersson säger till Lars Borgnäs . Där talas det om en polis med ganska framskjuten position inom SÄPO och som hade en bakgrund i att göra insatser mot speciella personer. Detta pekar rakt mot den av PG Näss bildade SÅ-gruppen, som uppkom under ingripandet mot Kröcherligan 1977.

Där ingick runt ett dussin poliser. En av dom var Göran Hansen som efter MOP steg i graderna hos SÄPO. Så hade knappast varit fallet om GH varit inblandad i illegal spaning. Då är Roland "Hököga" Hörnsten ett intressantare namn, omnämnd som DH av Gunnar Wall och som utbildare av buggare i "Mörkläggning". Men det finns som sagt fler tänkbara kandidater . Hörnsten är ännu så länge spekulation . Andra kända SÅ-gubbar är Bo Beckman och vargfotografen Håkan Sehlberg.

Med tanke på att SÅ-gruppen bildades av Näss och att han till Erik Magnusson i "Maktkamp om SÄPO" påtalar den frändskap han kände med Gruppens medlemmar så är det i min värld ställt utom allt tvivel att Näss fick reda på vilka som illegalt övervakade Olof Palme. Om övervakningen skedde med Näss goda minne eller bakom ryggen på honom återstår att utröna. Det gäng som grep spionen Hans Melin är en grupp med liknande uppgifter inom SÄPO . Här fanns bl a Bengt Lööf och Lars-Erik Nilsson.

Det är oklart när SÅ-gruppen ombildades , tror tidigt 80-tal , då FSG tillkommer. Kan ha funnits en liknande konstellation emellan. Funktionen behövdes efter 70 talets terror. Näss mål var att bygga upp ett svenskt GSG-9, som den tyska anti-terrorstyrkan. Ambassaddramat 75 hade visat hur svenska polisen fick improvisera pga bristande utbildning. Näss fick dock nej av regeringen tidigt 80-tal. Statssekreteraren Harald Fälth analys efter MOP är att Sverige behöver en antiterrorpolis. Minns att han gick ut i en tidningsartikel med detta budskap.

Konflikterna inom SÄPO har anor från andra världskriget, där Göteborgs sektionen hade anglosaxiska sympatier medan huvudkontoret i Stockholm var klart tyskvänliga. Eric Hallgren var en gammaldags konservativ medan Martin Lundqvist och Erik Lönn måste beskrivas som tyskvänner. Inga klagomål när dessa två besökte GESTAPO hösten -41. Lönn ska sedemera gå vidare till IB och jobba under Birger Elmer.

Stig Wennerström får ögonen på sig för tyskkontakter från SÄPOs sida redan 42-43, Ändå dröjer till Otto Danielssons besök hos Per-Elof Wingren 1958 innan SÄPO på allvar börjar titta på SW. Jag och många med mig misstänkter att det fanns en ryssfemma i hög ställning på SÄPO redan ngn gång 48-50 , uppgifter undanhölls ang SW. .Frågan är vem det är, men att det rör sig om minst en kommissarie råder det ingen tvekan om från min sida. 1968 skickade en kommissarie en varning till SÄPO ang att anställa Stig Bergling, den varningen försvann.........

Vad jag förstått var FSG i en fri roll och kunde dölja när den militära sidan hamnade utanför sin jurisdiktion som formulerades med IB s inrikesspionage och registrering.

Detta för att täcka skarvarna mellan uppdragen vilket också gällde knarket eftersom det var och är en finansiering av sådana verksamheter.
Citera
2021-11-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Tagga ned.

Du har snöat in på Säpo, Barbro, Stay Behind, Polisspåret fram och tillbaka under lång tid.

Du får tro på det om du vill.
Det finns ETT STORT PROBLEM MED DINA TEORIER. DET HADE LÄCKT!

Jag anser att R.A.F. är mer troligt och inte utretts tillräckligt.

Smith&Wesson och rätt ammunition
Tog på sig dådet
Hade nätverk
Hade motiv
Hade utfört terrordåd i Sverige
Operation Leo

Räcker långt.

ELLER HUR?

Inte det tramset igen. Det har läckt mycket länge och det är bara det att de som skulle utreda det har struntat i det.

Det du håller på med är rena luftslott och det dyker alltid sedan mer än 10 år tillbaka upp sådana som dig när det bränner till upp sådana som dig som med gäll röst pekar åt andra hållet.

Vi skall titta åt andra hållet för poliser eller Säpo som inte berättat att de var på uppdrag i nära anslutning till mordet är oskyldiga.
ÅTERIGEN DET ÄR EN DJÄVLA BARNRAMSA DU DEBIKT UPPREPAR MED OSANINGAR HALVSANNINGAR OCH RENA FANTASIER.

RAF har aldrig tagit på sig något men det spets genast en massa desinformation åt olika håll.

Kroater, sydafrikaner, Irakier, PLO och RAF Och PKK bland annat.

Inget av de spåren har någonsin visat sig gå att få till mordplatsen eller på annat sätt göra trovärdigt.

Det är barnsligt av dig att tro att du kan sudda det som verkligen kommer fram. Du gör dig bara löjlig när du försöker sabba vettiga diskussioner och framsteg.

Jag ställer samma fråga som jag ställt så många gånger förut.

Vad är det som får dig att gå i spinn när den här typen av konkreta uppgifter dyker upp?

Vad är du rädd för. Är du orolig att någon av oss läst Näss anteckningar?
Citera
2021-11-04, 00:18
Medlem
Jag vill en gång för alla stänga den okunniga ickeargumentation som tenderar att uppstå i fantasins värld.

Argumentet är. DET HAR INTE LÄCKT!

Jo och det visar sig hänga ihop och göra sådant som tappats bort än mer intressant.

Jo det är just det de handlar om. DF blandar bort sig i motsägelser gång på gång. Det läcker kring Nässens manipulationer. Nässen läckel om knarkspans lögner och gör att vi hittar "Föllinge" och luckorna där. Olle Frånstedt läckte Barbro och Leon sedemera Lennartgruppen. Som vi vet identitet på. DAHLSTEN läcker att han blev informerad om en okänd spaning.

SÄPOTRION läckte ut och nu alltså att Ryssbyrån var under förflyttning mellan Cafe Opera och Embassy just när mordet skedde bara en kort promenad från mordplatsen och att de fick bud om mordet märkligt snabbt.

Det läcker sjöar, Niagarafall. Problemet är bara att inge utredare lägger två strån i kors utan motarbetar att försöka klarlägga skeendet med tuschpenna.

Tyvärr är deras tid ute.
Citera
2021-11-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Med tanke på att SK är beteckningen 1986 för kvalificerat hemlig, så inställer sig frågan hur en kommissarie på terrorroteln kan lokalisera kontraspionagechefen på Embassy, dit han precis omlokaliserat till från Café Opera?

Säpo var på 70- och 80-talen väldigt sektionerat, inte minst kontraspionaget. Detta är väl beskrivet i Bengt Nylanders första bok.

I artikeln i Kvartal tar Almänge även upp Lingärdes uppgifter om att Ryssroteln skulle sätta dit en spion under mordnatten. Varifrån har Lingärde fått detta, en kvalificerat hemlig operation som fortfarande i augusti 2021 inte kan avtäckas? Jag ifrågasätter inte regeringens beslut, utan att Lingärde känner till operationen tillräckligt mycket i detalj för att också veta att det riktade sig mot en högt uppsatt militär.

Här faller misstankarna på Tore Forsberg, eftersom familjerna Forsberg och Lingärde bodde i samma trappuppgång på Norra Kyrkogatan 20 i Härnösand under 50-talets början. Varaktighet i förbindelse alltså. Det tillsammans med den lilla krets som kunskapen borde vara avgränsad till gör att jag landar i den preliminära slutsatsen.

Sen kan vi lyfta blicken till L-E Nilsson, vars förehavanden mordnatten har varit skyddade av SK-stämpeln. Finns det förhör med honom?

Eller interna förhör från 1988 på Säpo med Rose S, när Tore var tvungen att redogöra för sina förehavanden? Rose’s redogörelse 2018 bär viss trovärdighet, bland annat hur de räknat fram var de befann sig när skotten föll. Hur kan hon ta fel om vem som meddelade Tore Forsberg om vad som hänt? Är det för att skydda Grankvist?

Jag har hittat en kandidat till ”Rose”, men behöver lägga mer tid för att öka precisionen.

Ulf Lingärde skrev en artikel i SvD den 1999-01-31 med rubriken:
”Det fanns fler Wennerström”

Jag tror att det är den sista offentliga artikeln han skrev. Som ett exempel berättar Ulf på ett insatt sätt om en överste på försvarsstaben som fräckt passerar ett dåligt säkerhetsskydd och får ut kvalificerat hemliga handlingar. En bibliotekarie försöker slå larm men blir då själv trakasserad. När snaran ändå av andra orsaker till slut började dras åt om honom så valde han att avsluta sin karriär med tjänstepistolen.

Som jag förstår det så blev detta aldrig en offentligt erkänd spionhistoria.
Citera
2021-11-04, 01:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Jag tror inte heller att det var RAF, men vem satt uppe på natten och kunde hitta telefonnummer till 4 ambassadtjänstemän och ringa upp dem inom 3 timmar?

Det jag tycker är märkligast är att någon fick tag i de telefonnumren med så kort varsel. Det fanns ju inte Internet då och kan inte varit hur lätt som helst att hitta de numren? Det känns nästan mer troligt att någon var förberedd på att ringa de numren och att lägga skulden på RAF.

Syftet med det? Att sabotera/försvåra/förhala mordutredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Den som var förberedd på att ringa dessa samtal höll sig inte till telefonkatalogen...de här samtalen kanske kom från någon ambassad i Stockholm...
Insider information.
Syfte , ja det du är inne på sabotera ,försvåra och förhala.

Men RAF fick sola sig i glansen en stund.
Kan inte så mycket om denna terror organisation men har en känsla av att de var rejält försvagade-86.
De försvann mer eller mindre efter murens fall- 91.
I Operation Norrsken ska Christoph Andersson ha uppgift på att desinformationen kom från brittiskt håll, MI6/SIS.

FurirRevaer i maj 2018:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2021-11-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Rätt enkelt att svara på.

Olof Palme var övervakad tiden före mordet. Se Säpos PM.

RAF hade ett bra nätverk i Sverige.
Infiltratörer inom statsmakten och SVT.

RAF tog på sig dådet initialt.

Efter 1986 rasade RAF ihop som ett korthus för att mer eller mindre kapitulera vid DDRs fall.

Det fanns verkligen ingen anledning till att erkänna mordet på Olof Palme då.

Betänk det att ingen 1986 visste att Sovjetunionen skulle förlora Kalla Kriget. RAF kunde blivit hjältar om Sovjetunionen vunnit Kalla Kriget och ockuperat västeuropa och upprättat bolsjevistiska marionettstater.

RAF var ingen centraltstyrd terror organisation utan bestod av olika självständiga terrorkommandon som styrdes med järnhand ofta av en enskild ledare. Ungefär som Che Guevara.

Kalla Kriget, är det slut?

Alla ville att det skulle vara sant - men det visade sig bli en myt.

Det kallaste av alla krig bara bytte skepnad efter murens fall.
Åren gick och isande krig pågick som tidigare.

Väst mot öst, som i Sagan om ringen.

Och nu, i dag, är det dags för de kalla krigarna att fokusera på Kina.
Vad har jag för det, vad har mina barn, mina barnbarn, vi alla och planeten för det?

Det ska inte föras krig i demokratins namn - det är människans självförnedring.

Vi måste kunna bättre. Det tror jag OP insåg.

Men den insikten kan ha stått honom dyrt, är jag rädd.
Senast redigerad av ossmond 2021-11-04 kl. 02:38.
Citera
2021-11-04, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
I Operation Norrsken ska Christoph Andersson ha uppgift på att desinformationen kom från brittiskt håll, MI6/SIS.

FurirRevaer i maj 2018:

Mkt bra.
Rent allmänt: Eftersom, många i Norden (inklusive medierna som i regel hämtar nyheter och uppgifter från engelskspråkiga medier) bara kan sitt hemspråk och engelska så vill vi gärna tro på saker, som ibland kan vara ren desinformation från exempelvis MI6. Vi orkar liksom inte lyssna på den andra sidan av saken, det är för jobbigt.
Citera
2021-11-04, 07:40
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
Ulf Lingärde skrev en artikel i SvD den 1999-01-31 med rubriken:
”Det fanns fler Wennerström”

Jag tror att det är den sista offentliga artikeln han skrev. Som ett exempel berättar Ulf på ett insatt sätt om en överste på försvarsstaben som fräckt passerar ett dåligt säkerhetsskydd och får ut kvalificerat hemliga handlingar. En bibliotekarie försöker slå larm men blir då själv trakasserad. När snaran ändå av andra orsaker till slut började dras åt om honom så valde han att avsluta sin karriär med tjänstepistolen.

Som jag förstår det så blev detta aldrig en offentligt erkänd spionhistoria.

Tack, jag minns både artikel och fallet.

Detta datum samvarierar med Tore Forsbergs pensionering och stärker min hypotes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in