2021-11-01, 18:26
Medlem
PH korrekt, men en annan samtida skrev det.
Citera
2021-11-01, 18:35
Medlem
“För en tid-kanske två, tre år-fortsatte de sina strövtåg i matematikens urskogar, alltmer ensamma. Sin underligaste fångst gjorde de i en talvärld så avlägsen och svårtillgänglig att man sällan hör talas om den ens om man är matematiker.”
Citera
2021-11-01, 22:45
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
PH korrekt, men en annan samtida skrev det.

Det var ju lustigt att Hallström stämde trots att upphovsmannen var fel. Det jag tänkte på, ser jag nu efter att ha bläddrat lite, var följande, delvis snarlika omdöme som Fredrik Böök fällde om Hallström i en recension som finns återgiven i Essayer och kritiker 1911-12:

"På intet område kan han så fritt och otvunget utveckla alla de olika lynnesdrag, som tillsammans bilda hans rika, ömtåliga och sammansatta diktarpersonlighet: den skarpa, stundom ängslande nålhvassa iakttagelsen, den oroliga, outtröttligt borrande och sökande reflexionen, den smärtsamt djupa känslan och den mot alla drömmens och verklighetens himmelsstreck spanande imaginationen."
Senast redigerad av Stabskapten 2021-11-01 kl. 22:55.
Citera
2021-11-02, 11:58
Medlem
Den som skrev detta var stor under 1890-talet men dog ung under komiska omstängigheter. Han hade för en halsåkomma blivit förskriven ett starkt gurgelvatten. Efter att ha varit ute på fyllan vaknade han mitt i natten och ville dricka, intog gurgelvattnet av misstag och dog vid 44 års ålder!
Citera
2021-11-02, 12:04
Medlem
Citat:
Den som skrev detta var stor under 1890-talet men dog ung under komiska omstängigheter. Han hade för en halsåkomma blivit förskriven ett starkt gurgelvatten. Efter att ha varit ute på fyllan vaknade han mitt i natten och ville dricka, intog gurgelvattnet av misstag och dog vid 44 års ålder!

Oscar Levertin. Symtomatiskt att det man (jag) vet om honom är en anekdot om hur han dog, knappt något om vad han skrev.
Citera
2021-11-02, 14:49
Medlem
Gurglaren = Oscar Levertin. I skolan skrattades det för fullt när Oscars nesliga död beskrevs. Jag har hans roman ‘Magistrarne i Österås’ som var helt OK att läsa, citatet om den idag glömde Per H kommer från hans samlade recensioner ‘Svensk Litteratur’, en tjock bok som kostade SKr 10, hade ägts av historikern Harald Elovson.
Citera
2021-11-02, 15:05
Medlem
Citat:
Gurglaren = Oscar Levertin. I skolan skrattades det för fullt när Oscars nesliga död beskrevs. Jag har hans roman ‘Magistrarne i Österås’ som var helt OK att läsa, citatet om den idag glömde Per H kommer från hans samlade recensioner ‘Svensk Litteratur’, en tjock bok som kostade SKr 10, hade ägts av historikern Harald Elovson.

Hur gör vi nu med denna delade lösning?
Citera
2021-11-03, 10:02
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Hur gör vi nu med denna delade lösning?

Det vore mig fjärran att påstå att mitt bidrag till lösningen vägde tyngre än ditt, men jag tar mig ändå friheten att lägga in ett citat så att tråden inte går i stå igen. Hoppas du inte misstycker.

"Ska jag vara här hos dig nu?"
"Ja", svarar kungen.
"För alltid?"
"För alltid."
"Ser du efter mig, vad som än händer?"
"Du har ingenting att frukta, min son", svarar kungen. "Vad som än händer kommer jag att finnas där och se efter dig. Vart din väg än kommer att föra dig kommer jag att finnas vid din sida och beskydda dig. Genom natten och in i dagen."
Citera
2021-11-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det vore mig fjärran att påstå att mitt bidrag till lösningen vägde tyngre än ditt, men jag tar mig ändå friheten att lägga in ett citat så att tråden inte går i stå igen. Hoppas du inte misstycker.

"Ska jag vara här hos dig nu?"
"Ja", svarar kungen.
"För alltid?"
"För alltid."
"Ser du efter mig, vad som än händer?"
"Du har ingenting att frukta, min son", svarar kungen. "Vad som än händer kommer jag att finnas där och se efter dig. Vart din väg än kommer att föra dig kommer jag att finnas vid din sida och beskydda dig. Genom natten och in i dagen."

Nejdå, jag misstycker inte, jag kom ju in och högg när det redan var undanröjt och gallrat.

Vad gäller detta gissar jag för att få igång det hela på Mio, min Mio.
Citera
2021-11-03, 10:40
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nejdå, jag misstycker inte, jag kom ju in och högg när det redan var undanröjt och gallrat.

Vad gäller detta gissar jag för att få igång det hela på Mio, min Mio.

Vad bra! Nej, det är inte Mio, min Mio.
Citera
2021-11-04, 00:02
Medlem
Stabskaptens avatar
Ännu ett citat ur samma bok:

"Var det steg jag hörde på våningen ovanför? Det var inget tvivel, lätta slag över kökstaket som beskrev en linje på diagonalen från det ena hörnet till det andra. Upphetsad gick jag ut i hallen och tog trappan två steg i taget. Ovanför köket låg badrummet, om jag inte tog fel. Jag slet upp dörren i hopp om att ta någon på bar gärning. Också här var det mörkare nu än första gången jag var här, därför tog det en stund innan jag upptäckte den lilla pojken - eller var det en dvärg? - som stod upp i badkaret bakom duschdraperiet och tittade på mig. Bucklorna i det styva plastmaterialet fick hans ansikte att se gammalt och förvridet ut. Två tomma ögonhålor och ingen mun."
Citera
2021-11-04, 09:40
Medlem
Pynchs avatar
Barnet på vinden Queffelec?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in