Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-12-29, 21:48
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fullt så varmt kan det inte bli, om inte annat så för att vi alla är döda långt innan vi lyckas släppa ut så mycket.

Även om det inte blir så varmt utan bara permanent plusgrader så kan man fundera på vad som skall leva här av djur och växter. Det finns ingen plats på jorden idag som har ett sådant klimat med värme men mycket liten sol på vintern och frågan är vilka växter som klarar av det utan årtusenden av evolution.
Det vet vi ju faktiskt inte, våra utsläpp av växthusgaser kan leda till att massor av växthusgaser frigörs ifrån permafrost både på land och till havs. Vilket kommer att ta död på skogarna, vilket kommer att ge ännu mer växthusgaser och så vidare. Det kan bli oerhörda mängder så småningom. Hur det kommer att sluta kan vi bara spekulera i. Om vi alla skulle vara döda då? Möjligt, men å andra sidan så är det också möjligt att en del människor skulle överleva.
Citera
2021-12-29, 21:50
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag vet i alla fall att Grönland har förbud mot all oljeprospektering och Grönland tros ha kanske världens största orörda källor av olja och gas. För övrigt så kommer det att pumpas upp olja så länge det finns pengar att tjäna. Om vi ska ha en effektiv skatt på CO2 utsläpp så måste den vara global.

Ja, jag misstänkte det, 100-tals inlägg, och allt du egentligen vill är att skattlägga.
Citera
2021-12-29, 21:51
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Ja, jag misstänkte det, 100-tals inlägg, och allt du egentligen vill är att skattlägga.
Jag har inte sagt ett enda ord om vad jag vill. Har du alltid en sån ful ovana att du trycker på människor åsikter de inte har uttryckt?
Senast redigerad av saganshus 2021-12-29 kl. 21:53.
Citera
2021-12-29, 22:01
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Det är ju komplett nonsens. Jag har refererat och länkat till massor av mätresultat. IPCC är ingen politisk organisation, du har fel i sak. IPCC gör sitt jobb självständigt och utan att politiker lägger sig i, det är själva syftet med IPCC. IPCC existerar bara för att de ska kunna presentera en objektiv och vetenskaplig bild av klimatfrågan. Det är det uppdrag IPCC har och uppdraget bygger på att IPCC kan agera självständigt. Det finns ingen organisation på planeten som har en så komplett och samlad bild av klimatfrågan och därför är det dit man ska vända sig om man vill veta vad som händer med klimatet.
Suck. Du kanske borde fundera på vad bokstäverna IPCC står för?
Du måste vara helt obildbar, en hysteriker eller ett troll?
Citera
2021-12-29, 22:03
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Jag har inte sagt ett enda ord om vad jag vill. Har du alltid en sån ful ovana att du trycker på människor åsikter de inte har uttryckt?

Du har ju uttryckt att global skatt på CO2 utsläpp är effektiv, vem skall få skattepengarna?
Citera
2021-12-29, 22:14
Avstängd
Citat:
Fullt så varmt kan det inte bli, om inte annat så för att vi alla är döda långt innan vi lyckas släppa ut så mycket.

Även om det inte blir så varmt utan bara permanent plusgrader så kan man fundera på vad som skall leva här av djur och växter. Det finns ingen plats på jorden idag som har ett sådant klimat med värme men mycket liten sol på vintern och frågan är vilka växter som klarar av det utan årtusenden av evolution.

Men det låter ju på Greta o de andra idioterna att genom utsläpp kan vi få en vinter som är lika
varm som i arizona o sahara - dvs 40-45 grader varmt - men arizona p sahara uppnår ju endast
detta genom soltimmar o inte genom utsläpp
Citera
2021-12-29, 22:14
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Du har ju uttryckt att global skatt på CO2 utsläpp är effektiv, vem skall få skattepengarna?
Jag skrev ingenting om vad jag vill. Det jag skrev var att om en skatt på CO2 ska vara effektiv så måste den vara global. Det hjälper föga om bara vi i Sverige har en skatt eller bara vi i EU. Vem som ska få skattepengarna? Skatter går till det allmänna, stat, kommun och motsvarande. Visste du inte det? Jag trodde att alla vuxna människor visste var skatter går.
Citera
2021-12-29, 22:16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men det låter ju på Greta o de andra idioterna att genom utsläpp kan vi få en vinter som är lika
varm som i arizona o sahara - dvs 40-45 grader varmt - men arizona p sahara uppnår ju endast
Så den samlade vetenskapen är idioter och du är mycket smartare. Det känns inte som en helt frisk slutsats. För övrigt så kan jag upplysa dig om att Sahara kan vara väldigt kallt på natten, det kan till och med bli minusgrader. Soltimmar i sig är ingen garanti för höga temperaturer, vad har du fått det ifrån?
Senast redigerad av saganshus 2021-12-29 kl. 22:21.
Citera
2021-12-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är möjligt, jag kan inte säga att jag lyssnat så mycket på Greta, men jag misstänker att du överdriver lite här...
Citera
2021-12-29, 22:22
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Det är möjligt, jag kan inte säga att jag lyssnat så mycket på Greta, men jag misstänker att du överdriver lite här...
Greta har aldrig sagt något sånt. Det är en direkt lögn.
Citera
2021-12-29, 22:27
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är inte vad ämnet handlar om.

Du pratar om vem som kan tjäna pengar, men ämnet handlar om hur människan påverkar jordens klimat.
Han syftar väl på att vi inte kommer att lösa klimatkrisen eftersom att det finns alldeles för mycket pengar i att pumpa upp olja och gas.
Citera
2021-12-29, 22:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Haha, det är bara dina runkfantasier.

Det förstår du väl att satsningar måste vara globala för att göra någon skillnad? Eller tror du att din PrivateBusiness skulle ge dig mycken glädje om den bara fanns i ett litet hål?

Det handlar inte om att skattlägga, lilla gubben, utan om att ta ansvar som art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in