Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Varför inte bara tillämpa samma metoder i denna fråga som vaccinfrågan där du resonerar så bra och ofta refererar till vetenskap?
I vilken fysikalisk lag är MP en relevant faktor? Eller människors ångest eller rädslor?
Jag refererar till vetenskap här. Så länge hypotesen:
"Det blir x grader varmare om y år"
inte är falsifierbar är tramset om tipping points och vår snara undergång helt enkelt pseudovetenskap.
Jag är helt med på att det blir varmare och antagligen till stor del p.g.a. AGW. Men de datamodeller vi har är just datamodeller. Vi har inga metoder eller kunskap till att göra några bestämda klimatprediktioner. Och inom seriös klimatforskning gör man heller inte det. Man gör
projektioner vilket är något annat. Tänkta och hypotetiska scenarier som man bl.a. kallar för RCP:s. Klimathotsskojarna brukar använda sig av worst case när man predikar och tyvärr låter vi dem göra det vilket inte är något konstruktiv och skapar bara oro och hos unga en av allvarligt slag.
Vi kan dock gå på att samtliga modeller visar att vi går mot varmare tider. Frågan är hur mycket varmare och vilka konsekvenser det får. Den frågan är omöjlig att svara exakt på och definitivt inte så enkel som Rockström, Klimat-Greta et al. vill påskina.
Men hur ska vi kunna veta något då. Jo, vi har empiri här faktiskt. Det är hur bra de senaste decenniernas klimatprognoser har stått sig. Och det är inget vidare. Man har genomgående grovt överskattat klimatförändringarna.
Vi kan därför lämna klimatklockor och undergångsnarrativ där de hör hemma nämligen som sena kvällars spökhistorier när man vill skrämma upp folk.
Istället borde vi besinna oss och satsa våra pengar och resurser på att utveckla fjärde generationens kärnkraftverk till att börja med och fusionskraften i det längre perspektivet.
Vi bör strypa alla fruktlösa projekt som vindkraftsparker som saboterar vår natur, stoppa det nya "Stålverk 80" aka fossilfritt stål, slopa alla meningslösa elbilssubventioner som bara göder plånböckerna hos Elon Musk och co.
Framförallt borde vi förbjuda skolan och vuxna att skrämma upp vårt uppväxande släkte med alla dessa undergångsberättelser. Särskilt de som gör det för barn på förskolor och i lågstadiet borde buras in.
Och jag menar allvar med den sista punkten. Om det är något jag är orolig över i klimatsammanhang är det just det. Vi går en väldigt mörk framtid till möttes och varmare väder blir det minsta av våra bekymmer.