2021-11-01, 13:44
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst finns det en del sådant där "brus" också, men det centrala här är ju de mer tydliga uppgifterna om hur de två männen på platsen såg ut. Vi har alltså mannen i den långa mörka rocken (SE), och vi har mannen med mörkblå täckjacka (den alternative gm). Det är de här uppgifterna som är de intressanta och som behöver förklaras. Dels för att de knappast kan vara gripna ur luften, och dels för att det är just de här uppgifterna som man går ut med till allmänheten under natten, t.ex. i Ekot kl. 01:10 och i Rapports extrasändning kl. 04:00.

Och när man läser i dokumentet jag länkade till vad SE berättade när han ringde till polisen kl. 12:20, så handlar det alltså om just de här signalementsuppgifterna som har gått ut i radio och TV: Den långa mörka rocken och kepsen (som SE menar beror på att han själv har setts springa från mordplatsen), och "mörkblå täckjacka" (som SE menar att den verkliga mördaren hade på sig).

Sedan kan man ju fundera på varifrån SE får de här uppgifterna. Uppgifterna som stämmer in på honom själv säger han sig ha hört ett vittne lämna till en polis på mordplatsen. En troligare förklaring är väl kanske att han har hört det på radion när han kom hem.

Och sedan har det ju också diskuterats varifrån SE kan ha fått det här om mannen i mörkblå täckjacka. Här säger SE att han hört Lisbeth Palme säga "mörkblå täckjacka", och att han också själv skall ha iakttagit den här mannen när han tittar in i gränden. Jag tror att han helt enkelt har tittat på Rapport kl. 04:00.

På samma sätt har det diskuterats här senast igår kväll varifrån SE sedan hade fått uppgifterna om att vittnet Lars J hade varit i gränden (och de mer exakta uppgifterna om Lars J:s vistelse där). SE antyder själv att han skall ha fått den här informationen från en nyanställd kollega som han inte minns namnet på, alternativt från en tidningsreporter han skall ha pratat med. Jag tror att SE helt enkelt hade läst t.ex. intervjun med Lars J i Aftonbladet 860304 (den som du länkade till förut), och där Lars J alltså själv berättade allt det här.

Du verkar vara en ambitiös och seriös debattör i tråden, men det blir faktiskt konstigt att bygga en hel teori på en massa lösa antagande (se mina fetningar).

Ta ett kliv tillbaka och fundera på hur SE ens seglade upp som en tänkbar ”lösning”.

Man behöver både gissa, tro och bortse från massor - de mesta - av vittnesmål och dokumenterade fakta.
Citera
2021-11-01, 16:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Mot denna. vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka." (SE 1/3)

Du kan fortsätta fantisera kring Renvalls "övertygande" teori baserad på en teckning som någon tecknare utan den minsta koll ritat i all hast. Wow!
Jag bad dig bespara mig dina kommentarer!

Icke att förglömma så nämner inte SE att mannen springer som Draifos påstår. Finns inte något förhör där han säger det.
Citera
2021-11-01, 17:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Mot denna. vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka." (SE 1/3)

Du kan fortsätta fantisera kring Renvalls "övertygande" teori baserad på en teckning som någon tecknare utan den minsta koll ritat i all hast. Wow!
Jag bad dig bespara mig dina kommentarer!

Nu tycker jag du drar lite väl snäva gränser MOPspanaren! Kom ihåg att även Ålandskvinnan kunde peka ut SE som GM bara med dessa i hast hopkritade skisser som underlag!

Skisser ritade av en på mordnatten yrvaken väckt tecknare utan koll utgör det bästa beviset på SEs skuld enligt många!

Edit: Även om Fan trot, så kan kanske några trötta stackare missat länken till Ålandskvinnans "slutgiltiga lösning på MOP", Så här länkar jag den igen:

https://drive.google.com/file/d/1N1hYpN3DTRwGbXpclgcrolMqUKVJfSuT/view
Senast redigerad av ursprungligen 2021-11-01 kl. 17:44.
Citera
2021-11-01, 17:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTF865
Robert Gustafsson har ändrat sig och tror nu på att Stig Engström är GM.

https://www.expressen.se/noje/gustafsson-overtygad-efter-engstroms-intervju/
Ja efter att läst på och inte enbart gått på magkänsla och PU/86-teorierna.

– Rollen blev en sorts förlikning med min egen Palmehistoria: ”Okej, låt mig försöka förstå den här teorin som åklagaren har fastnat för.” Och det gjorde jag. I min research fick jag tag i en massa för mig okänt material och… det går liksom inte att komma runt den här Stig.
https://www.dn.se/kultur/robert-gustafsson-om-skandiamannen-det-gar-inte-att-komma-runt-den-dar-stig/
Citera
2021-11-01, 18:18
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja efter att läst på och inte enbart gått på magkänsla och PU/86-teorierna.

– Rollen blev en sorts förlikning med min egen Palmehistoria: ”Okej, låt mig försöka förstå den här teorin som åklagaren har fastnat för.” Och det gjorde jag. I min research fick jag tag i en massa för mig okänt material och… det går liksom inte att komma runt den här Stig.
https://www.dn.se/kultur/robert-gustafsson-om-skandiamannen-det-gar-inte-att-komma-runt-den-dar-stig/

Så jävla mörkt och pinsamt.

RG förtränger alla sina påstådda observationer av WT-män och följer pengarna.

Men skönt ändå att alla som kan tjäna en slant på att peka ut en avliden person utan bevis är överens .
Citera
2021-11-01, 18:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu tycker jag du drar lite väl snäva gränser MOPspanaren! Kom ihåg att även Ålandskvinnan kunde peka ut SE som GM bara med dessa i hast hopkritade skisser som underlag!

Skisser ritade av en på mordnatten yrvaken väckt tecknare utan koll utgör det bästa beviset på SEs skuld enligt många!

Edit: Även om Fan trot, så kan kanske några trötta stackare missat länken till Ålandskvinnans "slutgiltiga lösning på MOP", Så här länkar jag den igen:

Ja, jag har lite dålig fantasi tror jag.... eller usel på att lägga pussel.
Och ogillar fiktion.

SE fick en extra-dotter på Åland... eller var det hans barn-barn sen...
Han skulle ju ha berättat om en herrgård och sina stora barn.
O.s.v.
Nej, mer sannolikt en riktig EAP:are som skulle trycka en katalog. Eller en kryddad story.
Citera
2021-11-01, 18:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Icke att förglömma så nämner inte SE att mannen springer som Draifos påstår. Finns inte något förhör där han säger det.

Nej, men sådant går inte in utan går att trolla bort.
Citera
2021-11-01, 21:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Jag har inte hängt med i det här med teckningarna från mordnatten, men som jag minns det så handlade det väl om två helt olika teckningar. En teckning publicerad i SvD den 2/1 där den förmodade gärningsmannen var lite stadigare byggd och hade något kepsliknande på huvudet, och en annan som visades i Rapport kl. 04:00 där "silhuetten" som gick att se mot väggen var barhuvad och hade smala ben.

Men mer intressant är väl kanske det här med varifrån "SE:s iakttagelse av Lars J" egentligen kommer från början. Den åländska völvan som du länkar till verkar inte nämna något sådant här alls. Så den som först lägger fram den här teorin är kanske i själva verket Per Häggström. Kolla t.ex. här på sid. 10 i Häggströms PM från 1986-06-05:
Senast redigerad av Draifos 2021-11-01 kl. 22:07.
Citera
2021-11-01, 22:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Funkar för mig i alla fall: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMcVpoc0xZQ2stdlE/view?resourcekey=0-Ue-v1yaKQDqAptZvQXOQgA
Sannolikt är det LJ som får ikläda sig rollen som SE:s påhittade supervittne. Vittnet "hade inte varit på platsen i det inledande skedet" som SE sa, i artikeln säger LJ att han fick följa med ner till Svevägen och hördes där. Tyvärr för SE var det inte bara kepsen som skulle bortförklaras utan även mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska. Rocken och kepsen var kända redan 1 mars så dem fick han med redan då. Sedan åkte han till Idre och när han var tillbaka så hade glasögon och handledsväska tillkommit som kända attribut i GM-signalementet. Det löste han alltså genom att dikta ihop ett supervittne som hade fått med allt detta. Det känns mer rimligt att han ljuger om sådant i egenskap av gärningsman än som ett uppmärksamhetstörstande vittne.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-11-01 kl. 22:21.
Citera
2021-11-01, 23:31
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Sannolikt är det LJ som får ikläda sig rollen som SE:s påhittade supervittne. Vittnet "hade inte varit på platsen i det inledande skedet" som SE sa, i artikeln säger LJ att han fick följa med ner till Svevägen och hördes där. Tyvärr för SE var det inte bara kepsen som skulle bortförklaras utan även mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska. Rocken och kepsen var kända redan 1 mars så dem fick han med redan då. Sedan åkte han till Idre och när han var tillbaka så hade glasögon och handledsväska tillkommit som kända attribut i GM-signalementet. Det löste han alltså genom att dikta ihop ett supervittne som hade fått med allt detta. Det känns mer rimligt att han ljuger om sådant i egenskap av gärningsman än som ett uppmärksamhetstörstande vittne.

Japp, håller med till 100% Han hördes av en kvinnlig polis också.

Nej, den där historien köper inte jag, inte har han sprungit in i någon gränd heller, bland poliser och YN.

Naturligtvis har han inte haft något samtal med LP som hade sin man döende framför fötterna. Centralaktör mellan SG och AH på den där lilla ytan, tillåt mig småle.

Det behöver förklaras hur han kommit till mordplatsen utan att sett något i egenskap av vittne, samt var han varit och hur han bara lyckas få med information som funnits i media och i stort sett inget utöver det ???? I kronologisk ordning dessutom. En magiker helt enkelt.

Det är förståligt att polletten trillade ner för Robert Gustafsson när satte sig in i det här. Det är helt uppenbart att även Gunnar Wall börjar inse att det ligger mycket i vad KP sagt. Inga faktabaserade argument längre där, nu är det bara känslomässiga.

Som SEktare kan man bara sitta och småle. Finns inga förnekar-argument kvar att kommentera ens, bara en massa ”kan vara” och det är man rätt less på att höra. Sektarna-Förnekarna 100-0, total utklassning.

Nu törs vi nog alla lägga någon peng på att vi snart igen får höra att KP missade ordningen vid utstämplingen och att SE måste haft ett vapen i handen med tanke på vad som hände. Starkare förnekar-argument än så kommer vi aldrig att få.
Senast redigerad av csvens 2021-11-01 kl. 23:35.
Citera
2021-11-01, 23:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Fast när SE nämner det här med signalementet första gången, den 1:a mars, så har LJ inte framträtt i media än. Men SE hade alltså på förhand listat ut att LJ skulle kliva fram och inta den positionen?

Dessutom nämner han inte kepsen: "Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv." Handledsväskan backar han ifrån, i förhöret den 25:e april, att "supervittnet" skulle ha sagt något om.

Starkt av minnesmästaren att komma ihåg detaljen att det var en kvinnlig polis på plats, något som LJ uppger i tidningen den 4:e mars, och vilket Skandiamannen bekräftar den 25:e april.
Citera
2021-11-02, 00:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Dessutom nämner han inte kepsen: "Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv."
Nja, nog nämner väl SE även sin keps redan i det här första telefonsamtalet till polisen kl. 12:20 (bara några minuter efter att Hans Holmér har pratat om keps på presskonferensen kl. 12:00). Lite längre ner här säger han ju om sig själv att "Han var själv iklädd mörk rock och keps":
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Senast redigerad av Draifos 2021-11-02 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in