2021-11-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Okej.. men vad lösningen? Att låta dem svälta ihjäl, en form av befolkningskontroll? Låter enligt mig som ett inhumant sätt att lösa problemet. Med tanke på hur lite vi ger till välgörenhet tror jag inte att det går att dra de slutsatser du drar.. men visst ur ett rent konsekventialistiskt perspektiv, om du de facto har rätt, visst. Men är inte konsekventialist så håller ändå inte med dig. Kant kategoriska imperativ för the win y'all haha (åtminstone med hänsyn till människovärde).

Kan du komma på en enda livsform som inte lever tills den begränsas av sin ekologiska bärkraft? Vissa länder i Afrika är uppenbart redan där - bistånd ger bara större beroende av bistånd.

Det rätta att göra hade varit att låtit det vara och försöka starta verksamhet där för att på så vis organiskt lyfta den ekologiska bärkraften.

Jag drar inte dessa slutsatser, det finns mängder med evidens. Googla.
Citera
2021-11-01, 19:18
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Kan du komma på en enda livsform som inte lever tills den begränsas av sin ekologiska bärkraft? Vissa länder i Afrika är uppenbart redan där - bistånd ger bara större beroende av bistånd.
Ha, jo, men nu har vi ju möjligheten att hjälpa, så vi borde kanske göra det? Detta är inte livsformer i form av sniglar min vän, utan människor.
Citat:
Det rätta att göra hade varit att låtit det vara och försöka starta verksamhet där för att på så vis organiskt lyfta den ekologiska bärkraften.

Jag drar inte dessa slutsatser, det finns mängder med evidens. Googla.
Jag misstänker att du drar slutsatsen att eftersom Afrikas befolkningsmängd ökat markant så beror detta på välgörenhet?? Okej, men jag googlar.. google google hmmm, hittade Unicefs hemsida, är den ok?
https://unicef.se/fakta/fattigdom
Står att de som levde i extrem fattigdom 1981 var 1,9 miljarder, idag är den siffran 0,69 miljarder.. Verkar som att förhållandena förbättrats?
Citera
2021-11-01, 19:21
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Självklart inte. Alla människor borde leva i symbios med varandra och planeten.
Citera
2021-11-01, 19:27
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Borde 1 person få leva som en gud i sitt korta liv medans miljontals människor svälter? Eller tycker ni att han inte borde få äga så mycket pengar?

Personligen bryr jag mig inte så mycket om svältande människor, men från ett större perspektiv kan jag se varför det är väldigt omoraliskt att leva efter egot "men han tjänade ju pengarna"

Man gör vad man vill i livet.
Vill man gå på bidrag så lägger man inte mycket fokus på plugget mm mm

Vill man tjäna pengar så plugga man eller ta den långa vägen och klättrar från grunden med ett driv som ledning gillar.

Sen som bidragstagare gnälla på att folk har pengar
Citera
2021-11-01, 19:36
Medlem
Ja det är väldigt sjukt att vissa människor badar i pengar medans andra får kämpa för att få mat på bordet.
Visst finns det folk som är duktiga och förtjänar lite mer än någon slarver. Men till stor del handlar det om tur eller otur.
Att vissa är superrika är inte bara orättvist men är också skadligt för miljön. De superrika förbrukar långt mer av jordens resurser än en genomsnittlig person.

I vårt land anses det inte att svenska folket har rätt till sitt eget land. Vi skall dela med oss av välståndet till alla. Men på det privata planet är det precis tvårt om. En privatperson kan ackumulerat hur stor förmögenhet den vill samtidigt som det finns folk som bor på gatan.

Men det kommer aldrig att ändras, för de som bestämmer är ju själva superrika.
Citera
2021-11-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ha, jo, men nu har vi ju möjligheten att hjälpa, så vi borde kanske göra det? Detta är inte livsformer i form av sniglar min vän, utan människor.

Det hade sniglar också gjort, om dom hade möjlighet. Resultatet hade dock inte blivit ett annat.

Citat:
Jag misstänker att du drar slutsatsen att eftersom Afrikas befolkningsmängd ökat markant så beror detta på välgörenhet?? Okej, men jag googlar.. google google hmmm, hittade Unicefs hemsida, är den ok?
https://unicef.se/fakta/fattigdom
Står att de som levde i extrem fattigdom 1981 var 1,9 miljarder, idag är den siffran 0,69 miljarder.. Verkar som att förhållandena förbättrats?

Ja, Kina gav upp kommunismen och införde en mer kapitalistisk strategi och vips blev ca 800 miljoner människor lyfta ur fattigdom, Hong Kong och Singapore hakade på och Indien ville inte vara sämre. Bistånd hade inget med detta att göra.

Biafra, Kongo, Somalia, Eritrea, Haiti,... klarar sig fortfarande inte utan bistånd. Kthxbye.

"Det beror på att de flesta fattigaste låg*inkomst*länderna har en stor och ung befolkning. Samtidigt har fattiga familjer i de här länderna generellt fler barn jämfört med rika familjer."
Senast redigerad av llPOWERll 2021-11-01 kl. 19:58.
Citera
2021-11-01, 19:58
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Det hade sniglar också gjort, om dom hade möjlighet. Resultatet hade dock inte blivit ett annat.

Ja, Kina gav upp kommunismen och införde en mer kapitalistisk strategi och vips blev ca 800 miljoner människor lyfta ur fattigdom, Hong Kong och Singapore hakade på och Indien ville inte vara sämre. Bistånd hade inget med detta att göra.

Biafra, Kongo, Somalia, Eritrea, Haiti,... klarar sig fortfarande inte utan bistånd. Kthxbye.
Haha, okej, men då leder ju inte välgörenhet till denna katastrof du befarar. Oavsett om det beror på kinesisk kapitalism eller välgörenhet så lyfts människor ur fattigdom, är det inte bra??
Citera
2021-11-01, 20:00
Medlem
Citat:
Haha, okej, men då leder ju inte välgörenhet till denna katastrof du befarar. Oavsett om det beror på kinesisk kapitalism eller välgörenhet så lyfts människor ur fattigdom, är det inte bra??

Absolut, nu var det ju inte det vi diskuterade utan huruvida bistånd är etiskt korrekt eller inte, och det är det inte. Fattiga anpassar sig till biståndet, inhemsk marknad förstörs och fattigdomen permanentas. Precis samma med bidrag.
Citera
2021-11-01, 20:04
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Absolut, nu var det ju inte det vi diskuterade utan huruvida bistånd är etiskt korrekt eller inte, och det är det inte. Fattiga anpassar sig till biståndet, inhemsk marknad förstörs och fattigdomen permanentas. Precis samma med bidrag.
Fast du har ju fortfarande inte visat att bistånd/välgörenhet leder till ökad fattigdom..? Din enda poäng är att fattigdomen minskat tack vare (100% tack vare?) kinesisk kapitalism.. Vilken typ av fattigdom blir permanent? uppenbarligen inte extrem fattigdom som minskar år för år.
Citera
2021-11-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
En person är inte rik för att hen har stulit pengar, utan via arbete. Folk är inte fattiga för att andra är rika.

Det var ett grovt missförstånd.
"Folk är inte fattiga för att andra är rika"
Citera
2021-11-01, 20:08
Medlem
CalzoneItalias avatar
Folk kan inte bli rika om dom flesta andra är fattiga för vem skall då köpa deras varor och tjänster? Pengar växer inte på träd .
Citera
2021-11-01, 20:09
Medlem
Citat:
Fast du har ju fortfarande inte visat att bistånd/välgörenhet leder till ökad fattigdom..? Din enda poäng är att fattigdomen minskat tack vare (100% tack vare?) kinesisk kapitalism.. Vilken typ av fattigdom blir permanent? uppenbarligen inte extrem fattigdom som minskar år för år.

Är du tappad? De länder (som jag inte av en slump räknat upp) som fått mest bistånd per capita har fortfarande efter 100 år av bistånd extrem fattigdom. Om vi inte gett bistånd utan istället byggt verksamhet där hade det inte varit så med största sannolikhet. Om bistånd hade fungerat hade ju dessa länder varit framstående i Afrika och i världen, men det är dom inte utan är fortfarande planetens sämsta länder.

Precis samma som med fattiga kommuner i Sverige för övrigt, alltid samma I botten trots utjämningsbidrag (bistånd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in