2021-09-30, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Amazon's ägare är iallafall storsint nog att säga "Jag betalar gärna mer skatt om och när det behövs"
Det finns psykopater som ligger på miljarder och tvärvagrar betala skatt.Och de kommer undan med det!
Citera
2021-09-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Amazon's ägare är iallafall storsint nog att säga "Jag betalar gärna mer skatt om och när det behövs"
Ord kostar inget.
Citera
2021-09-30, 10:43
Medlem
Paris24s avatar
Det är sjukt att Bezos/amazon har 100 miljarder och att andra svälter på jorden. Fri marknad leder till detta, och det är jag för. Men vi kommer att få äta upp den orättvisa omfördelning som uppkommit de senaste 10 åren via börsen. Det är inte bara i jämförelse med svältande afrikaner som är ett problem. Det ger även problem och spänningar inom USA.
Citera
2021-09-30, 10:50
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är sjukt att Bezos/amazon har 100 miljarder och att andra svälter på jorden. Fri marknad leder till detta, och det är jag för. Men vi kommer att få äta upp den orättvisa omfördelning som uppkommit de senaste 10 åren via börsen. Det är inte bara i jämförelse med svältande afrikaner som är ett problem. Det ger även problem och spänningar inom USA.

Det ena orsakar inte det andra. Att enbart ge bort pengar leder till ekonomisk katastrof.

De fattiga i världen har de senaste 50 åren fått det otroligt mycket bättre. Inte tack vare sociala program utan kapitalistiska investeringar.
Citera
2021-09-30, 10:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Det ena orsakar inte det andra. Att enbart ge bort pengar leder till ekonomisk katastrof.

De fattiga i världen har de senaste 50 åren fått det otroligt mycket bättre. Inte tack vare sociala program utan kapitalistiska investeringar.
Det skrev jag inte heller. Utan amazon vore världen fattigare, inte rikare. Jag är total anti-kommunist.

Men Bezos behöver inte alla pengar för att vara lycklig och USAs skattesystem borde ta mycket mycket mer av honom och fördelat bland behövande i USA eller ännu bättre i Afrika. Det är en principfråga och skulle i verkligheten inte spela stor roll. Men även princip är viktiga.

Gates har vigt de senaste 10 åren av sitt liv åt att förbättra för värden med sina egna pengar och sitt intellekt, istället för att tjäna mer pengar. Om Bezos och topp-1000-rikaste i världen också gjorde detta skulle problemet försvinna och miljontals människor få lycka. Vi borde jobba bort Greed.
Citera
2021-09-30, 11:00
Medlem
Så mycket som den rikaste procenten har är helt överflödigt. Men absolut kan man få vara rik och ha det bra. Jag har funderat över hur det skulle gå att lösa och jag lutar åt att en progressiv beskattning på förmögenhet snarare än arbete vore ett bättre upplägg än idag.

Det skulle innebära att bara de rikaste betalar någon skatt, och efter ett tag är skatten så hög att incitamenten att jobba saknas. Den gränsen ska vara på en nivå där man kan luta sig tillbaks och låta pengarna jobba. En fördel är att man skulle begränsa den makt en liten grupp familjer kan roffa åt sig och med hjälp av förmögenheten behålla över flera sekel.

Om vi ignorerar pengar och landsgränser, och bara ser planeten vars resurser ändå måste fördelas relativt rättvist är det det enda rimliga. Nej jag är inte kommunist, marknaden ska styra och staten ska inte lägga sig i vad som produceras eller vem som köper vad.

Men det skulle vara nära omöjligt att faktiskt implementera eftersom hela världen måste vara med på samma spår.
Citera
2021-09-30, 11:10
Medlem
Citat:
Det skrev jag inte heller. Utan amazon vore världen fattigare, inte rikare. Jag är total anti-kommunist.

Men Bezos behöver inte alla pengar för att vara lycklig och USAs skattesystem borde ta mycket mycket mer av honom och fördelat bland behövande i USA eller ännu bättre i Afrika. Det är en principfråga och skulle i verkligheten inte spela stor roll. Men även princip är viktiga.

Gates har vigt de senaste 10 åren av sitt liv åt att förbättra för värden med sina egna pengar och sitt intellekt, istället för att tjäna mer pengar. Om Bezos och topp-1000-rikaste i världen också gjorde detta skulle problemet försvinna och miljontals människor få lycka. Vi borde jobba bort Greed.
Största delarna av Bezos rikedom är bundet som kapital i Amazon, så jag antar att du vill införa tvångsförsäljning av dessa tillgångar för att sedan dela ut företaget till fattiga afrikaner? Det är ju inte så att det väntar ett bad av guldmynt ā la Joakim Von Anka hemma hos Bezos som man bara kan dela ut...
Citera
2021-09-30, 11:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
Största delarna av Bezos rikedom är bundet som kapital i Amazon, så jag antar att du vill införa tvångsförsäljning av dessa tillgångar för att sedan dela ut företaget till fattiga afrikaner? Det är ju inte så att det väntar ett bad av guldmynt ā la Joakim Von Anka hemma hos Bezos som man bara kan dela ut...
Kallas förmögenhetsskatt, och visst måste han sälja av en del aktier varje år för att betala den. Någon annan lösning finns inte. Men lika bra vore om han gav bort förmögenheten till Gates stiftelse t.ex. USAs myndigheter är inte de bäst lämpade att använda pengar på ett gott sätt.
Citera
2021-09-30, 11:31
Medlem
Citat:
Falskt.

Källa: statista
Ha! Låt mig gissa, pappas trust fund växte från 200 miljoner till över miljarden över en 50 års period, och den som påstår sig tjänat pengarna själv fick kontroll först på sin 65 års dag? Ta aldrig självrapporterad data på allvar. Det du beskriver bekräftar vad Monopol experimentet visade, att den vinnande spelaren kände att den förtjänade sin vinst tack vare sina kunskaper, trots att den är medveten om att spelet var riggat till dens fördel.
Senast redigerad av erskungligahoghet 2021-09-30 kl. 11:34.
Citera
2021-09-30, 11:39
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Ha! Låt mig gissa, pappas trust fund växte från 200 miljoner till över miljarden över en 50 års period, och den som påstår sig tjänat pengarna själv fick kontroll först på sin 65 års dag? Ta aldrig självrapporterad data på allvar. Det du beskriver bekräftar vad Monopol experimentet visade, att den vinnande spelaren kände att den förtjänade sin vinst tack vare sina kunskaper, trots att den är medveten om att spelet var riggat till dens fördel.

Om du får dina ekonomikunskaper från ett brädspel borde du själv inse att du inte kan ha ethos i debatten.
Citera
2021-09-30, 11:58
Medlem
Citat:

Om du får dina ekonomikunskaper från ett brädspel borde du själv inse att du inte kan ha ethos i debatten.
Bra svar, från snubben som hänvisar till självrapporterad data.
Citera
2021-09-30, 12:11
Medlem
Citat:

Börja du med gott exempel och ge 1000 kr i månaden till afrika.

Jeff bezos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in