2021-10-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det känns som att det finns saker i fallet som myndigheterna vill mörka

Som jag skrev så var min synpunkt generell, och inte om ärendet.

I ärendet är det inte mycket som tyder pÅ att inte familjen fått den info som är relevant. Utom möjligen fastställd dödsdag.
Familjen har genom tidigare kommunikation visat att de har en totalt snedvriden bild. Detta har tyvärr genomsyrat och försvårat ärendet från dag 1.
Citera
2021-10-31, 18:11
Medlem
Det är kanske Sverige som måste beskyddas, det är kanske något som ingen får veta. Självmord kan arrangeras.
En del personer som undersöks av säkerhetsskäl får inte alltid veta vad de är misstänkta för.
Citera
2021-10-31, 18:58
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Det är kanske Sverige som måste beskyddas, det är kanske något som ingen får veta. Självmord kan arrangeras.
En del personer som undersöks av säkerhetsskäl får inte alltid veta vad de är misstänkta för.

Varför skulle självmord arrangeras på en fanjunkare som DA?
Citera
2021-11-01, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Som jag skrev så var min synpunkt generell, och inte om ärendet.

I ärendet är det inte mycket som tyder pÅ att inte familjen fått den info som är relevant. Utom möjligen fastställd dödsdag.
Familjen har genom tidigare kommunikation visat att de har en totalt snedvriden bild. Detta har tyvärr genomsyrat och försvårat ärendet från dag 1.
Familjen har bara fått dödsbesked per tel
Och att det skett med spräggning
Citera
2021-11-01, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Det har jag ju redan gjort. Det räcker med att det finns information om en person som man inte vill skall hamna i allmänhetens händer. I fallet självmord är det ju ganska uppenbart vad det kan röra sig om, Dels hans egna vilja men också information om hans mående, handlingar, brottsmisstanke (stöld av sprängmedel). Det kan även förekomma information, uppgifter om levande människor i en sådan förundersökning. Brottsoffer i ett nedlagt brottsfall faller under samma princip vid en nedlagd förundersökning. Men ger inte ut den information för att skydda personer i förundersökningen. Inget konstigt alls och helt enligt lagen, Kan ni liksom inte bara släppa det och gå vidare?

Det är inget fel, mystiskt eller konstigt överhuvudtaget.

Nu handlar det inte om att info ska ut till allmänheten
Det är till de nära anhöriga
Man kan nästan tro att du är med i utredningen eftersom du med bestömdhet upplyser oss andra som funderar på flera saker i fallet

Jag tycker det är märkligt att du kan utge dig för att veta fakta om du nu inte är inblandad i fallet
Så fyrkantigt som du tänker och är så fast i dina åsikter så lär du aldrig kunna ta till dig andras åsikter
Det är Inte en fin egenskap och jäkligt tråkig att ha en dialog med
Arg och bestämd när andra inte håller med
Jag tycker det är Trist och obehagligt
Senast redigerad av Anedin 2021-11-01 kl. 03:16.
Citera
2021-11-01, 05:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nu handlar det inte om att info ska ut till allmänheten
Det är till de nära anhöriga
Man kan nästan tro att du är med i utredningen eftersom du med bestömdhet upplyser oss andra som funderar på flera saker i fallet

Jag tycker det är märkligt att du kan utge dig för att veta fakta om du nu inte är inblandad i fallet
Så fyrkantigt som du tänker och är så fast i dina åsikter så lär du aldrig kunna ta till dig andras åsikter
Det är Inte en fin egenskap och jäkligt tråkig att ha en dialog med
Arg och bestämd när andra inte håller med
Jag tycker det är Trist och obehagligt
Risken är stor att info till anhöriga läcker ut till allmänheten. Det var väl de anhöriga som gick ut med att DA var sprängd.
Lagar och regler kan uppfattas som "fyrkantiga". Det är nog inte så mycket att göra åt.
Citera
2021-11-01, 08:36
Medlem
Citat:
Familjen har bara fått dödsbesked per tel
Och att det skett med spräggning

Det låter inte trovärdigt tyvärr.
Och som jag sa förut så har familjen och närstående spridit så mycket felaktig info under resans gång att de blir svåra att ta på allvar.
Jag har sagt det förut. De behöver professionell hjälp av både jurist och psykolog.
Att genomföra enmansaktioner på offentliga platser är ju pinsamt och leder ju bara till negativ uppmärksamhet för DA och dem själva.

Inse nån gång att killen av nån anledning valde att avsluta sitt liv. Det var dessutom uppenbart st sett från första stund.
Citera
2021-11-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Risken är stor att info till anhöriga läcker ut till allmänheten. Det var väl de anhöriga som gick ut med att DA var sprängd.
Lagar och regler kan uppfattas som "fyrkantiga". Det är nog inte så mycket att göra åt.

Hur skulle du själv velat ha det ang info om det var ditt barn?
Citera
2021-11-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Det låter inte trovärdigt tyvärr.
Och som jag sa förut så har familjen och närstående spridit så mycket felaktig info under resans gång att de blir svåra att ta på allvar.
Jag har sagt det förut. De behöver professionell hjälp av både jurist och psykolog.
Att genomföra enmansaktioner på offentliga platser är ju pinsamt och leder ju bara till negativ uppmärksamhet för DA och dem själva.

Inse nån gång att killen av nån anledning valde att avsluta sitt liv. Det var dessutom uppenbart st sett från första stund.

Vad är det för felaktig info som familjen spridit?
Citera
2021-11-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Du tänker rätt.

Det som är sorgligt är att din beskrivning förekommer i modern tid och i en rättsstat som Sverige. Men det är också i en rättsstat som den lilla människan får möjlighet att kräva sin rätt.

Jag har liksom du och några andra i tråden full förståelse för att DAs anhöriga kämpar för sin rätt att veta om omständigheterna kring DAs tragiska död.
.

Ja tyvärr så hönder det tyvärr ibland att myndigheterna inte uppfattar lagar rätt eller att lagarna är svåra att tyda
Sen finns ju den mänskliga faktorn som kan ställa till det
Hur som så är det ofta svårt för den enskilde att få upprättelse
Jag förstår inte riktigt varför vissa på denna sida inte kan ha förståelse för den här familjen och deras stora sorg och ovisshet om vad som hönde deras son
Men vanligt är det ju tyvärr att så lönge det inte drabbar dem själv så har många svårt för en empstisk känsla för andra i deras situation
Citera
2021-11-01, 19:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Hur skulle du själv velat ha det ang info om det var ditt barn?

Jag tror att polisen har lämna info till de anhöriga. Varför skulle de inte göra det?
Jag har barn i DAs ålder och det skulle naturligtvis vara en katastrof om något skulle hända.
Eftersom de är vuxna så råder väl en viss sekretess som vi har diskuterat här tidigare.
Att inte få ett dödsdatum skulle inte ha någon avgörande betydelse, jag skulle utgå ifrån att hen avled i samband med försvinnandet. Att ta del av obduktionsprotokollet tror jag inte att jag skulle vara intresserad av med tanke på hur hen avlidit.
Det viktigaste är att kroppen hittas och tas om hand för en begravning och att man utreder om det finns någon brottsmisstanke.
Det finns människor/kroppar som aldrig hittas och anhöriga aldrig får ett avslut.
Citera
2021-11-01, 21:29
Medlem
Citat:
Vad är det för felaktig info som familjen spridit?

Jag lär inte övertyga dig genom att upprepa mig, men läs gärna igenom mina inlägg. Särskilt de tidiga.
Nästan allt visar sig stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in