Citat:
Ursprungligen postat av
Vaxad
Nej, jag missförstår inte dig. Det är du som (medvetet?) missförstår lagstiftningen och hur det fungerar i praktiken.
Ja, det framstår att antingen den drabbade eller anhöriga kan lida skada. Vad är det du inte begriper?
Det är så det fungerar. Jag tycker som nämnt det är familjens beteende som är udda. Inte lagstiftningen. Om någon väljer att ta sitt liv och inte skriva ett brev eller lämna något meddelande, då får det vara så. Det är inte polisens problem att dalta med anhöriga.
Tragiskt oavsett.
Lagarna förstås bäst av jurister, jag är inte jurist. Vad jag däremot förstår är att lagarna inte är heliga, de kan stiftas, ändras och tolkas av människor.
Sekretess är nödvändig och logisk i vissa situationer: fall där barn är inblandad och information rörande nationens säkerhet är t.ex. två exempel.
Sekretessen i vårt fall är ologisk och onödig. Den avlidnes önskemål eller åsikt kan vi omöjligen veta och hans anhöriga som lever i ovisshet om vad som har hänt behöver enligt dig en paternalistisk omsorg. Med andra ord menar du att den avlidne och hans anhöriga behöver alltså skydd så att information inte får nå anhöriga eftersom de kan lida skada av informationen.
Det låter galet. Det här är ju exempel på ologisk skydd, ohederlig maktutövning och felaktig omyndigförklaring av individer. Felaktig användning av sekretess kan tyvärr också mörklägga utredningsmisstag.
Vi kommer ingen vart, därför sätter jag punkt här för din och min diskussion om sekretess.