2021-10-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Fantastisk att en anhörigs demonstration utanför ett polishus startar något. Mycket intressant utveckling.

Liksom du hoppas flera av oss i tråden innerligt att anhöriga snart får ta del av handlingarna i utredningen.

Ja visst är det en intressant utveckling

Jag tänker.. Varför det ska krävas sådant agerande för att myndigheter ska börja reagera,?
för mig är det inte riktigt rätt fr myndigheterna sida att den lilla människan ska behöva demonstrera/ ta ärenden till media/ göra anmälningar och att få slåss för sina rättigheter
Nu önskar vi familjen lycka till i sina svåra tid 🙏
Citera
2021-10-27, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Jag tänker.. Varför det ska krävas sådant agerande för att myndigheter ska börja reagera,?
för mig är det inte riktigt rätt fr myndigheterna sida att den lilla människan ska behöva demonstrera/ ta ärenden till media/ göra anmälningar och att få slåss för sina rättigheter

Tyvärr har Sverige blivit så. Inga myndigheter går att lita på
Citera
2021-10-27, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Att man "uppmanar till en anmälan" är väl troligtvis därför att det är så som man går tillväga om man som privatperson vs myndighet i liknande fall vill få till en omprövning. Dessa två kriminalare har inget annat att tillföra gällande eventuella påstådda oegentligheter, utan detta måste ske via den byråkratiska processen.

Du har såklart rätt.
Det är så det fungerar om nåt blir fel, man gör en anmälan.

Fast nu var det ju inte utredarna som skulle anmälas, utan dom 3 vakterna som med våld avvisade honom från platsen. Utredarna kommer inte få nån anmälan mot sig.
Lätt att det blir missförstånd där.

"kommit 2 poliskommissarien när jag varit i parken, dom har lovat heder och samvete att jag får allt rapport inom 2 veckor. Dom ville jag skulle göra anmälan den 3 vakterna."

Sen så behöver nog polisens jurist 14 dagar på sig för att göra en sekretessbedömning och maska förundersökningen innan den lämnas ut.
Troligtvis så kommer polisen att vara lite "extra snäll" och förklara på ett tydligare sätt vad det var som hände, men ett dödsdatum kommer nog inte den stackars pappan att få.
Citera
2021-10-27, 12:19
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Du anstränger dig för att missförstå mig. Låt mig därför försöka vara tydligare.

Sekretessen i en pågående utredning anmärks inte. Det är viktigt att inget läcker ut och att polisen får utreda ostört i en pågående förundersökning men varför sekretess i en nedlagd förundersökning?

Att hänvisa till en lagparagraf är det en motivering? Nej, det är hänvisning. Framgår det med en sådan hänvisning varför, hur och vem som skadas om sekretessen röjs? Återigen nej.

Lida skada? Hur kan man fastställa att anhöriga och personer som har tagit sitt liv kommer att lida men? Och varför skulle anhöriga eller den avlidne skadas om handlingarna i en nedlagd förundersökning kommer till anhörigas kännedom?

Nej, jag missförstår inte dig. Det är du som (medvetet?) missförstår lagstiftningen och hur det fungerar i praktiken.

Ja, det framstår att antingen den drabbade eller anhöriga kan lida skada. Vad är det du inte begriper?

Det är så det fungerar. Jag tycker som nämnt det är familjens beteende som är udda. Inte lagstiftningen. Om någon väljer att ta sitt liv och inte skriva ett brev eller lämna något meddelande, då får det vara så. Det är inte polisens problem att dalta med anhöriga.

Tragiskt oavsett.
Citera
2021-10-27, 13:33
Medlem
Hans mamma och pappa har uttryckt sin besvikelse över att president Erdogan inte har ringt upp dem.
https://odatv4.com/guncel/ailesi-odatvye-konustu-02032128-202987

De är rabiata besvikna människor i opposition i Turkiet.
Flyktingar från Krim som sökt skydd hos den muslimska turkiska befolkningen som de nu ser ner på.

Han är ensam och demonstrerar utanför riksdagen har jag hört , inte ens hans partizaner har ställt upp i kylan.
Citera
2021-10-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Hans mamma och pappa har uttryckt sin besvikelse över att president Erdogan inte har ringt upp dem.

Flyktingar från Krim som sökt skydd hos den muslimska turkiska befolkningen som de nu ser ner på.

Han är ensam och demonstrerar utanför Riksdagen har jag hört , inte ens hans partizaner har ställt upp i kylan.

Edit : hittar inte länken till demonstrationen utanför Riksdagen.
Citera
2021-10-27, 17:32
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Du har såklart rätt.
Det är så det fungerar om nåt blir fel, man gör en anmälan.

Fast nu var det ju inte utredarna som skulle anmälas, utan dom 3 vakterna som med våld avvisade honom från platsen. Utredarna kommer inte få nån anmälan mot sig.
Lätt att det blir missförstånd där.

"kommit 2 poliskommissarien när jag varit i parken, dom har lovat heder och samvete att jag får allt rapport inom 2 veckor. Dom ville jag skulle göra anmälan den 3 vakterna."

Sen så behöver nog polisens jurist 14 dagar på sig för att göra en sekretessbedömning och maska förundersökningen innan den lämnas ut.
Troligtvis så kommer polisen att vara lite "extra snäll" och förklara på ett tydligare sätt vad det var som hände, men ett dödsdatum kommer nog inte den stackars pappan att få.
Okej, då förstår jag. Det hade jag missat.
Citera
2021-10-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Nej, jag missförstår inte dig. Det är du som (medvetet?) missförstår lagstiftningen och hur det fungerar i praktiken.

Ja, det framstår att antingen den drabbade eller anhöriga kan lida skada. Vad är det du inte begriper?

Det är så det fungerar. Jag tycker som nämnt det är familjens beteende som är udda. Inte lagstiftningen. Om någon väljer att ta sitt liv och inte skriva ett brev eller lämna något meddelande, då får det vara så. Det är inte polisens problem att dalta med anhöriga.

Tragiskt oavsett.

Lagarna förstås bäst av jurister, jag är inte jurist. Vad jag däremot förstår är att lagarna inte är heliga, de kan stiftas, ändras och tolkas av människor.

Sekretess är nödvändig och logisk i vissa situationer: fall där barn är inblandad och information rörande nationens säkerhet är t.ex. två exempel.

Sekretessen i vårt fall är ologisk och onödig. Den avlidnes önskemål eller åsikt kan vi omöjligen veta och hans anhöriga som lever i ovisshet om vad som har hänt behöver enligt dig en paternalistisk omsorg. Med andra ord menar du att den avlidne och hans anhöriga behöver alltså skydd så att information inte får nå anhöriga eftersom de kan lida skada av informationen.
Det låter galet. Det här är ju exempel på ologisk skydd, ohederlig maktutövning och felaktig omyndigförklaring av individer. Felaktig användning av sekretess kan tyvärr också mörklägga utredningsmisstag.

Vi kommer ingen vart, därför sätter jag punkt här för din och min diskussion om sekretess.
Citera
2021-10-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testaros

Han är ensam och demonstrerar utanför riksdagen har jag hört , inte ens hans partizaner har ställt upp i kylan.

All ära till denne 80-årige far som demonstrerar för att kunna få insyn i utredningen som handlar om hans döda son. Att han demonstrerar själv gör frågan inte mindre viktig.
Citera
2021-10-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Du tänker rätt.

Det som är sorgligt är att din beskrivning förekommer i modern tid och i en rättsstat som Sverige. Men det är också i en rättsstat som den lilla människan får möjlighet att kräva sin rätt.

Jag har liksom du och några andra i tråden full förståelse för att DAs anhöriga kämpar för sin rätt att veta om omständigheterna kring DAs tragiska död.
Citera
2021-10-27, 23:31
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Lagarna förstås bäst av jurister, jag är inte jurist. Vad jag däremot förstår är att lagarna inte är heliga, de kan stiftas, ändras och tolkas av människor.

Sekretess är nödvändig och logisk i vissa situationer: fall där barn är inblandad och information rörande nationens säkerhet är t.ex. två exempel.

Sekretessen i vårt fall är ologisk och onödig. Den avlidnes önskemål eller åsikt kan vi omöjligen veta och hans anhöriga som lever i ovisshet om vad som har hänt behöver enligt dig en paternalistisk omsorg. Med andra ord menar du att den avlidne och hans anhöriga behöver alltså skydd så att information inte får nå anhöriga eftersom de kan lida skada av informationen.
Det låter galet. Det här är ju exempel på ologisk skydd, ohederlig maktutövning och felaktig omyndigförklaring av individer. Felaktig användning av sekretess kan tyvärr också mörklägga utredningsmisstag.

Vi kommer ingen vart, därför sätter jag punkt här för din och min diskussion om sekretess.

Juridiken är lite snårig, absolut, men så jävla konstigt är det väl inte att självmord i regel blir sekretessbelagda? T.ex. om anhöriga "bidragit" till handlingen och får reda på det eller känslig information som varit okänd och är kränkande för den avlidne osv.

De ytterst, ytterst få felbedömningar som sker väger inte upp mot att framförallt skydda den avlidnes integritet och intressen efter döden.

Finns hur många lager och anledningar som helst, trots det visar du gång på gång hur bräckliga dina argument är, så jag håller verkligen med dig om att vi sätter punkt här.
Citera
2021-10-29, 14:47
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Visserligen en upprepning (som kan förarga några i tråden) men fortfarande en viktig fråga: om förundersökningen är nedlagd varför är obduktionsprotokollet belagd med sekretess?

Hur, vem och varför skulle insyn av dokumentet orsaka skada? De som sekretessbelägger en handling måste kunna motivera varför handlingen skyddas från insyn, inte sant? Hur lyder motiveringen?
Varför upprepar du det då? Du och Anedin har frågat det där i flera månader och fått svar på det men fortsätter att älta. Om ni inte litar på det som står i tråden. Ta då och googla fram informationen eller genom annat vis läs dig till den, som vi alla andra gjort någon gång i livet.

När det gäller upprepningar och frågor som besvaras med fakta och länkar så går den här tråden till någon slags top tio i det mest pinsamma i flashbacks historia. Det är fruktansvärt illa att ni inte kan förstå? Man måste inte tro att han har tagit livet av sig. Men med argument som skall tyda på motsatsen (som besvaras med ren fakta och länkar) som sedan dementeras, ändå fortsätter att ältas. Då börjar det bli lite konstigt.

Allt du behöver veta kring sekretess vid dödsfall, obduktionsprotokoll och vem eller vilka som får ta del av en nedlagd förundersökning går att läsa sig till på google. Det är bara att söka på så finns svaren där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in