Citat:
Varför upprepar du det då? Du och Anedin har frågat det där i flera månader och fått svar på det men fortsätter att älta. Om ni inte litar på det som står i tråden. Ta då och googla fram informationen eller genom annat vis läs dig till den, som vi alla andra gjort någon gång i livet.
När det gäller upprepningar och frågor som besvaras med fakta och länkar så går den här tråden till någon slags top tio i det mest pinsamma i flashbacks historia. Det är fruktansvärt illa att ni inte kan förstå? Man måste inte tro att han har tagit livet av sig. Men med argument som skall tyda på motsatsen (som besvaras med ren fakta och länkar) som sedan dementeras, ändå fortsätter att ältas. Då börjar det bli lite konstigt.
Allt du behöver veta kring sekretess vid dödsfall, obduktionsprotokoll och vem eller vilka som får ta del av en nedlagd förundersökning går att läsa sig till på google. Det är bara att söka på så finns svaren där.
När det gäller upprepningar och frågor som besvaras med fakta och länkar så går den här tråden till någon slags top tio i det mest pinsamma i flashbacks historia. Det är fruktansvärt illa att ni inte kan förstå? Man måste inte tro att han har tagit livet av sig. Men med argument som skall tyda på motsatsen (som besvaras med ren fakta och länkar) som sedan dementeras, ändå fortsätter att ältas. Då börjar det bli lite konstigt.
Allt du behöver veta kring sekretess vid dödsfall, obduktionsprotokoll och vem eller vilka som får ta del av en nedlagd förundersökning går att läsa sig till på google. Det är bara att söka på så finns svaren där.
Ditt inlägg är inte skriven med en vänlig ton men jag låter mig inte påverkas utan försöker förklara hur jag ser på saken.
Sveriges medborgare uppfostras redan i barnaålder att tänka kritisk och tänka fritt. Varhelst du möter en slutsats i en fråga eller i ett ärende erbjuds du i regel material som slutsatsen baseras på. Som utomstående får du möjlighet att gå genom materialet och kontrollera att slutsatsen är korrekt. Du omyndigförklaras inte, utan betraktas som en fri människa och med förmåga att kunna bilda din egen uppfattning. Detta möjliggörs av transparens och att granskning tillåts. Det nu kortfattat beskrivna är en viktig pelare för en demokrati. Eftersom Sverige är en demokrati förväntar jag mig att samma principer och tillvägagångssätt också bör gälla i en nedlagd förundersökning. Anhöriga behöver inte godta en slutsats utan att få tillgång till samtliga dokument som slutsatsen bygger på. Handlingarna i en utredning skall inte kunna sekretessbeläggas med hänvisning om att anhörigas insyn kan skada dem och/eller den avlidne. Som beslutfattare i fråga behöver man kunna bevisa att den avlidne kan skadas om handlingarna inte skyddas med sekretess. Myndiga anhöriga behöver inte skydd som de inte önskar.
I tråden har det diskuterats allmänt om sekretess men om vi fokuserar oss i enbart DAs fall, kan vi rättfärdiga att handlingarna sekretessbeläggs? Kan det finnas handlingar i utredningen som kan skada DA ära? Om ja, vad kan det röra sig om, kan du ge några exempel? Kan du vänligen också förklara varför DAs gamla föräldrar och syskon behöver skyddas från information som finns i handlingarna? Hur kan de lida men, om de får insyn? Ge konkreta exempel är du snäll som rör detta konkreta fall.