2021-10-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du förhåller dig till objektens rörelsemönster på himlen, inte att du står på en snurrande boll. Du accepterar sedan förklaringen "jag bor på en snurrande boll" till varför objekten rör sig som de gör på himlen.

Kort och gott, att se och följa mönster ovanför ditt huvud är inte exklusivt någon som bor på en snurrande boll.

Där duckade du förklaringen, förklara eller håll klaffen som man brukar säga.
Du är absolut jätteduktig på att ducka och komma med bortförklaringar, nu bad jag om en förklaring och inget dribblande. Klarar du inte av det kan du lämna frågan till något annan istället
Citera
2021-10-31, 09:42
Medlem
Citat:
Du förhåller dig till objektens rörelsemönster på himlen, inte att du står på en snurrande boll. Du accepterar sedan förklaringen "jag bor på en snurrande boll" till varför objekten rör sig som de gör på himlen.

Kort och gott, att se och följa mönster ovanför ditt huvud är inte exklusivt någon som bor på en snurrande boll.

Du kan få en chans till att förklara att jorden är platt med detta fenomen
https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2019/01/01/this-is-how-the-sun-moves-in-the-sky-throughout-the-year/

Lämna nu gärna mig utanför, jag har till skillnad från dig (verkar det som i alla fall) hands on på saker som gör att jag är väldigt säker på att jorden är rund. Jag navigerar dagligen och jag tvivlar på att du skulle vilja följa med om jag navigerade efter en platt jord
Så vad är din förklaring till hur solen rör sig under året och vad skapar då denna bana, knyt det också gärna till hur ni förklarar dag och natt med mera så att det kan gå en röd tråd genom era förklaringar.
Citera
2021-10-31, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Där duckade du förklaringen, förklara eller håll klaffen som man brukar säga.
Du är absolut jätteduktig på att ducka och komma med bortförklaringar, nu bad jag om en förklaring och inget dribblande. Klarar du inte av det kan du lämna frågan till något annan istället

Tråkigt att du inte tyckte om svaret. Du vill att jag förklarar hur något kan röra sig enligt ett mönster utan att involvera en snurrande boll? Eller mer specifikt, varför det rör sig som det gör över en teoretiskt platt jord? Ledsen, det svaret har jag inte.
Citera
2021-10-31, 11:49
Medlem
Citat:
Tråkigt att du inte tyckte om svaret. Du vill att jag förklarar hur något kan röra sig enligt ett mönster utan att involvera en snurrande boll? Eller mer specifikt, varför det rör sig som det gör över en teoretiskt platt jord? Ledsen, det svaret har jag inte.

Alltså kommer du med teorier du inte kan backa upp ens med ett försök?
Då vet jag vart du står i det hela.
Citera
2021-10-31, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Alltså kommer du med teorier du inte kan backa upp ens med ett försök?
Då vet jag vart du står i det hela.

Jag kommer med påståendet att rörelsemönster kan existera utan snurrande bollar.

Väljer du att tro ett rörelsemönster är en omöjlighet utan en snurrande boll, så vet jag var du står, och kan väl egentligen inte tillägga särskilt mycket där.
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-10-31 kl. 13:01.
Citera
2021-10-31, 13:04
Medlem
Citat:
Jag kommer med påståenden att rörelsemönster kan existera utan snurrande bollar.

Väljer du att tro ett rörelsemönster är en omöjlighet utan en snurrande boll, så vet jag var du står, och kan väl egentligen inte tillägga särskilt mycket där.

Du är roande, det jag frågade efter var hur du och dina andra gelikar förklarar rörelsemönstret och får det att stämma in med era andra modeller ni har. Att du försöker förlöjliga hela diskussionen säger rätt mycket om dig och dina likatänkande.

Den vedertagna vetenskapen kan dra parallella bevis mellan sina modeller på varför jorden är rund, varför rörelsemönstret ser ut som det gör, varför dag och natt ser ut som det gör. Vad kan ni bevisa som hänger ihop?
Eller ni tror att det finns X-antal system som är helt oberoende av varandra?

Du får nu gärna backa upp dina påståenden att solens rörelsemönster kan uppstå på en platt jord och dessutom stämma med era andra modeller. Det är jag väldigt nyfiken på att få veta hur ni lägger upp det.
Citera
2021-10-31, 14:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag kommer med påståendet att rörelsemönster kan existera utan snurrande bollar.

Nyfiken på hur du får en gyrokompass att fungera på en stationär jord? En gyrokompass ställer ju in sig efter jordens rörelse.
Citera
2021-10-31, 15:14
Medlem
Citat:

Det finns nog ingen som påstår att ett rörelsemönster inte kan existera på en platt jord. Problemet uppstår när man jämför det med verkligheten och vad vi kan observera. Eftersom du inte har någon förklaring till hur ett sådant rörelsemönster kan fungera, måste vi förhålla oss till vad som är "officiell plattjordsteori" och där rör solen sig på ett sätt som inte på något sätt fungerar i verkligheten. Det är ett ämne som krossar varje teori om platt jord, och jag förstår att du inte vågar diskutera det.
Citera
2021-10-31, 16:44
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Förklara istället varför det inte skulle vara trovärdigt, och varför du av någon anledning tycker det är en omöjlighet?

Bevisbördan för alla stolligheter är på erat ansvar. Än så länge har ni inte fått fram ett enda.
Citera
2021-11-01, 13:45
Medlem
Anordnas det platt jord-träffar i Sverige eller Europa så som det görs i USA? Det hade varit otroligt roligt att gå på en sådan och se vad det är för galningar som samlas där.

Platt jord känns överlag som att det är mer utav ett amerikansk fenomen dock. Jag tror aldrig jag stött på någon som hävdat att jorden är platt.
Citera
2021-11-01, 15:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Anordnas det platt jord-träffar i Sverige eller Europa så som det görs i USA? Det hade varit otroligt roligt att gå på en sådan och se vad det är för galningar som samlas där.

Platt jord känns överlag som att det är mer utav ett amerikansk fenomen dock. Jag tror aldrig jag stött på någon som hävdat att jorden är platt.

Jag har träffat en övertygad plattjordare, och en som inte uteslöt att jorden kunde vara platt.

Den förstnämnde var en typ som stod under förvaltarskap, rökte mycket cannabis, och som ideligen hamnade i konflikt med sin omgivning.

Den andre var typ en hippie som var öppen för väldigt många flummerier.
Citera
2021-11-02, 05:12
Medlem
Han ser klimatförändringarna tydligt – från rymden
UPPDATERAD IGÅR 06:50
PUBLICERAD IGÅR 03:32
Från rymden kan man få ett unikt perspektiv på det snabbt förändrade klimatet. Det vittnar den franske astronauten Thomas Pesguet om från internationella rymdstationen, ISS 400 kilometer ovan jord.
Under hans förra rymdfärd såg han varken orkaner eller skogsbränder, men nu har vyn ändrats.
– Nu är det enorma skogsbränder med rökpelare som syns från rymden i flera dagar, säger Thomas Pesguet.
Se Thomas Pesguet berätta om vad hans mer ser från rymdstationen i klippet ovan.
Uppdaterad 01 november 2021 kl 06:50
Publicerad 01 november 2021 kl 03:32
Det står på svt nyheter visar flera vinklar på våran vackra runda jord.
Även han tar sin hand framför kameran.
Kan ni plattjordare titta på den också vore bra
Vad tycker ni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in