2021-10-30, 15:56
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Förklara istället varför det inte skulle vara trovärdigt, och varför du av någon anledning tycker det är en omöjlighet?

Varför ska etablerad vetenskaplig fakta försvaras av slumpmässiga personer på Flashback? Det är inte dessa som bestämmer konsensus, forskar på ämnet och i förlängning avgör vad som ska stå i skolböckerna. Du kan ta reda på vad konsensus är enkelt via google.com på någon minut.

Att ens fråga "...varför du av någon anledning tycker det är en omöjlighet?" visar prov på att du inte ens förstår vad du försöker motsträva. Du förstår inte heller syftet med tråden i forumet. Här ska diskuteras den platta jorden, inte den runda jorden. Etablerad vetenskaplig fakta är inte något som användaren "Mr.KlockRingare" tycker. Om du vill göra motstånd mot denna kanske du ska kontakta forskare? Kanske ska kontakta politiker? Varför sitta här och inbilla dig själv att detta är något som slumpmässiga personer tycker?

Eller så kanske du ska låta diskussionen handla om den platta jorden snarare än att febrilt med sådan ohemul envishet försöka få den att handla om den runda jorden.
Citera
2021-10-30, 16:09
Medlem
Citat:
Förklara istället varför det inte skulle vara trovärdigt, och varför du av någon anledning tycker det är en omöjlighet?
Det har förklarats för dig gång på gång, men antingen läser du det inte eller så förstår du det inte.
Citera
2021-10-30, 16:14
Medlem
Citat:

Varför det inte är trovärdigt att jorden är stilla?

Därför vi dagligen mäter upp jordens rotation.

Det är tiotusentals flygplan som varje dag startar upp sina navigationssystem vars funktion delvis bygger på jordens rotation. Dessa flygplan mäter upp jordens rotation tiotusentals gånger om dagen 365 dagar om året.

https://www.youtube.com/watch?v=tUwHc_wUykk
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-30 kl. 16:16.
Citera
2021-10-30, 20:48
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför det inte är trovärdigt att jorden är stilla?

Därför vi dagligen mäter upp jordens rotation.

Det är tiotusentals flygplan som varje dag startar upp sina navigationssystem vars funktion delvis bygger på jordens rotation. Dessa flygplan mäter upp jordens rotation tiotusentals gånger om dagen 365 dagar om året.

https://www.youtube.com/watch?v=tUwHc_wUykk

Du glömde skriva WPS84 utan att förklara dess innebörd
Citera
2021-10-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

Stark comeback där, ditt jättemongo. Det heter WGS84. Vet du ens vad det är?
Citera
2021-10-30, 21:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Kan du vara snäll att länka till denna film du nämner?

Citat:
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder.

Eller var det så att du ljög?
Citera
2021-10-30, 22:09
Medlem
Citat:

WGS84 har ingenting att göra med det jag svarade på.

Frågeställningen var varför det inte är trovärdigt att jorden är stilla? Och svaret är att vi kan mäta jordens rotation.

Citat:
... utan att förklara dess innebörd

WGS84 är en referensellipsoid, en förenkling av jordens form och består av en kring en rotationsaxel symmetrisk kropp. Förenklat handlar det om en modell över en "rund jord".

Varför den är aktuell i tråden är för att all modern navigation baseras på WGS84 och att det faktum att vi hittar på jorden visar att modellen överensstämmer med verkligheten.

Vi hittar på jorden med hjälp av WGS84. Alltså är WGS84 en korrekt modell av hur jorden ser ut. Avstånd, riktningar och koordinater överensstämmer på metern mellan modellen och verkligheten. Modellen är korrekt. Empiriskt vet vi att jorden inte är platt utan en rotationsellipsoid som definieras av WGS84.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-30 kl. 22:24.
Citera
2021-10-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambria
När nu alla andra planeter är klot, så Varför skulle jorden vara en skiva?
Jag har däremot mycket svårt att tro att jorden rör sig.
Alla uträkningar av detta har misslyckats.

Lite astronomi för nybörjare kanske hjälper med rotationen
Astronomi för nybörjare
Citera
2021-10-30, 22:30
Medlem
Citat:

Om allt roterar runt jorden, varför fungerar då t.ex. en sådan här utrustning som bygger på att jorden roterar runt sig själv och solen?
Sky-Watcher EQ6-R PRO Synscan

Om allt roterade runt jorden skulle den utrustningen inte fungera, jo jag äger teleskop och måste förhålla mig till en rund jord som inte är centrum i vår galax så jag har hands on på det där

Med en platt jord där allt roterar runt oss skulle man inte behöva just den sortens utrustning när man gör långa exponeringar mot deep space. Så gör gärna jorden platt och centrisk så slipper jag ha dyr utrustning för att få fina foton.

Ser gärna din förklaring här för som sagt utrustningarna är dyra och kan jag slippa dem så gör jag gärna det. Ingen som påverkar mig att tro att jorden är rund och inte centrum för Vintergatan utan snarare att OM jag vill kunna se ut i deep space så måste jag förhålla mig till rund jord som roterar runt sig själv och solen. Vad är din förklaring till det?
Citera
2021-10-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Ser gärna din förklaring här för som sagt utrustningarna är dyra och kan jag slippa dem så gör jag gärna det. Ingen som påverkar mig att tro att jorden är rund och inte centrum för Vintergatan utan snarare att OM jag vill kunna se ut i deep space så måste jag förhålla mig till rund jord som roterar runt sig själv och solen. Vad är din förklaring till det?

Du förhåller dig till objektens rörelsemönster på himlen, inte att du står på en snurrande boll. Du accepterar sedan förklaringen "jag bor på en snurrande boll" till varför objekten rör sig som de gör på himlen.

Kort och gott, att se och följa mönster ovanför ditt huvud är inte exklusivt någon som bor på en snurrande boll.
Citera
2021-10-31, 00:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du förhåller dig till objektens rörelsemönster på himlen, inte att du står på en snurrande boll. Du accepterar sedan förklaringen "jag bor på en snurrande boll" till varför objekten rör sig som de gör på himlen.

Kort och gott, att se och följa mönster ovanför ditt huvud är inte exklusivt någon som bor på en snurrande boll.
Finns dock andra saker som bevisar att vi bor på en snurrande boll t ex gyrokompassen som givetvis inte skulle fungera alls på en stationär jord. Sedan skulle stjärnor som går runt jorden på dom avstånd vi kan mäta upp till dem betyda att dom skulle behöva röra sig med hastigheter långt över ljusets hastighet.
Citera
2021-10-31, 00:17
Medlem
Citat:

Men allt stämmer, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in