2021-08-28, 20:38
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaconda1
Så trist! Fick du veta om du fick under eller övre medel på testet?

Var det en vanlig intervju eller en personlighetstest? Hört att många rekryterare som använder sig av Matrigma även gör personlighetstester.

Hursom, ge inte upp, nästa gång kanske det går bättre.

Bara bra att det sket sig. Företag som använder HR-team och rekryterare, vilka använder Matrigma och personlighetstest för att sålla bland klientelet, bör bojkottas. Det är skit-ställen som inte tar sig tid att personligen möta upp en kandidater för att skapa sig en egen uppfattning. Visst, kan förvisso hålla med i mångt och mycket att ett slags IQ-test för att sålla bort kandidater i initiala skedet är vettigt för att spara tid. Men deras personlighetstest är trams. Alla med hyfsat hög intelligens ljuger ju där och anpassar svaren utifrån tjänstens behov.

Rent generellt brukar processen gå till som så att man först utför Matrigma och personlighetstest, sedan blir kallad till en första intervju, ofta online via webbkamera.

Själv tycker jag att det blir otroligt mycket trevligare när man slipper tester och får till ett personligt möte direkt. Man får känna och klämma lite på varandra, och man får sig en bättre bild av företaget och de anställda. I slutändan är det ju företaget som behöver dig & dina tjänster, snarare än tvärtom.

Tyvärr minskar företagen som fortfarande kör old school-processen. Nu är det praxis med en HR-avdelning och någon ung tjej som intervjuar en - märk väl, att denne extremt sällan, har utbildning eller kunskap inom just tjänsten i sig.
Citera
2021-11-01, 10:07
Medlem
finns det ett program eller kunskap på hur man kan "fuska" sig under ett test?
Citera
2021-11-01, 11:11
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
finns det ett program eller kunskap på hur man kan "fuska" sig under ett test?

Det lättaste, om det är ett hemtest, är väl att låta någon annan göra testet. Jag har en vän som lät sin tjej göra det en gång i tiden.

Men de är inte så jäkla svåra, gör några exempeltest på nätet och se till att du förstår hur du ska tänka så kommer det att gå bra.
Citera
2021-11-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hej! Sökte nyligen ett jobb och gick vidare till första steget i rekryteringen som var ett Matrigma-test (35 frågor). Jag hamnade på ett genomsnittligt resultat. Huruvida jag är ett rätt från över medel eller ett fel från under medel framgår inte även om jag finner det mer sannolikt att det rör sig om det tidigare.

Tjänsten jag sökt har sannolikt väldigt många sökande och jag oroar mig över att man kanske sållas bort direkt om man inte tillhör toppen. Någon här som har erfarenhet av Matrigma, som rekryterare eller som arbetstagare? Än så länge har arbetsgivaren bara personligt brev, CV och Matrigma-testet att gå på (personlighetstest kommer först om man går vidare till nästa steg). Kan personligt brev kompensera för ett genomsnittligt resultat eller är man körd per automatik? Har ni gått vidare trots att ni inte presterat högt på liknande tester?

Mvh.
Skrev medel. Fick jobbet. Många sökande.
Citera
2021-11-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det lättaste, om det är ett hemtest, är väl att låta någon annan göra testet. Jag har en vän som lät sin tjej göra det en gång i tiden.

Men de är inte så jäkla svåra, gör några exempeltest på nätet och se till att du förstår hur du ska tänka så kommer det att gå bra.

Tack för jag blev "kuggad" av ett sådant test under en rekrytering.
Citera
2021-12-02, 16:08
Medlem
flukkes avatar
Gjorde själv ett Matrigma-test i veckan som en del av att jag sökt ett nytt jobb.
Blev lite överrumplad av hur svårt det var, hade ingen aning om vad det var riktigt innan jag klickade mig in på att starta testet.
Man kunde få låg, medel och hög. Jag fick medel och hörde sen av HR tjejen att jag mer specifikt fått en 6a i resultat. Var tydligen ett helt okej resultat och de flesta får 5 (vilket vore logiskt om skalan är 1-10.

Men va fan ska man med ett sånt här test till?
Är det mest för att sålla bort idioter? Eller en metod för att hitta toppkandidater?
Känns inte som att tjänsten jag sökt skulle vinna mycket på att kunna tolka konstiga figurer i olika mönster.
Citera
2021-12-03, 14:14
Medlem
Matrigma är riktigt knepigt och jag upplever det mycket svårare än ex Mensas test online.

När vi rekryterar kör vi Matrigma, men endast på de vi faktiskt planerar kalla till intervju. Vi gör ett första urval, kallar till intervju, sen skickar vi tester innan intervjun. Resultatet blir en del av helhetsbedömning och är inte utslagsgivande.

Förstår faktiskt inte hatet mot iq-test. En hög IQ är inte en garanti för att någon ska prestera, men det har ett starkt samband med prestation i allmänhet. Vem kommer sannolikt vara mest framgångsrik i arbetslivet, den som har 94 i IQ, eller den som har 120?
Citera
2021-12-03, 21:20
Medlem
Tyvärr så finns det en del arbetsgivare som sållar direkt efter sådana här test. Vanligt vid trainee-program och internships. De väljer alltså ut t.ex. de hundra med högst resultat, tittar igenom deras CV:n och sedan kallar till intervju.
Citera
2021-12-03, 21:21
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hej! Sökte nyligen ett jobb och gick vidare till första steget i rekryteringen som var ett Matrigma-test (35 frågor). Jag hamnade på ett genomsnittligt resultat. Huruvida jag är ett rätt från över medel eller ett fel från under medel framgår inte även om jag finner det mer sannolikt att det rör sig om det tidigare.

Tjänsten jag sökt har sannolikt väldigt många sökande och jag oroar mig över att man kanske sållas bort direkt om man inte tillhör toppen. Någon här som har erfarenhet av Matrigma, som rekryterare eller som arbetstagare? Än så länge har arbetsgivaren bara personligt brev, CV och Matrigma-testet att gå på (personlighetstest kommer först om man går vidare till nästa steg). Kan personligt brev kompensera för ett genomsnittligt resultat eller är man körd per automatik? Har ni gått vidare trots att ni inte presterat högt på liknande tester?

Mvh.

Tester som har 35 frågor har absolut noll relevans.
Som Veckorevyns partest ungefär.
Citera
2022-01-25, 11:31
Medlem
Det är väl personlighetstestet och CV:et som också är avgörande hoppas jag?
Citera
2022-01-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodolfino
Tyvärr så finns det en del arbetsgivare som sållar direkt efter sådana här test. Vanligt vid trainee-program och internships. De väljer alltså ut t.ex. de hundra med högst resultat, tittar igenom deras CV:n och sedan kallar till intervju.

Det är lätt att fuska sig i matrigma.
Citera
2022-02-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Matrigma är riktigt knepigt och jag upplever det mycket svårare än ex Mensas test online.

När vi rekryterar kör vi Matrigma, men endast på de vi faktiskt planerar kalla till intervju. Vi gör ett första urval, kallar till intervju, sen skickar vi tester innan intervjun. Resultatet blir en del av helhetsbedömning och är inte utslagsgivande.

Förstår faktiskt inte hatet mot iq-test. En hög IQ är inte en garanti för att någon ska prestera, men det har ett starkt samband med prestation i allmänhet. Vem kommer sannolikt vara mest framgångsrik i arbetslivet, den som har 94 i IQ, eller den som har 120?

Pratar vi om prestation i löner skulle jag säga att det finns de som har dyslexi och haft IG i Matematik men tjänar 40 000-55 000 i månaden

Min kusin är platschef i fiskodling ,hade underkänt i många ämnen men tjänar så strax under 50 000 sek

Han skulle ha total failat i matrigma men spelar ju ingen roll om man ändå tjänar mer än många systemutvecklare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in