2021-06-16, 02:24
Medlem
stockcocks avatar
Som sagt verkar "medel" mycket brett. Jag ligger strax under MENSA-IQ men fick, likt den korkade fan jag är, enbart medel på Matrigma vill jag minnas.

Skrivit flera IQ-tester och uppfattar Matrigma som svårare än Mensas test. Brukar annars hamna i de högre percentilen.

Matrigma och sådana här personlighetstester (som alla normala ljuger på) ska man torka sig i röva med.
Citera
2021-06-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Senast jag skrev testet (på plats) var det ungefär 100 personer som gjorde det. Känns extremt onödigt att lägga resurser på att kalla så många när man lika gärna hade kunnat kalla 15.
Det där är ett väldigt respektlöst slöseri med andra personers tid. Sannolikt ingen arbetsgivare man vill jobba hos ändå.

Har själv bara skrivit Matrigma en gång. Fick "högt" resultat, men gick ändå inte vidare i processen. Värdelösa kräk.

Hade redan gjort ett personlighetstest, och någon liknande smörja har jag aldrig sett. Hur kan man tro att man får ut något vettigt av ett sådant?

Jag har sökt ett antal kvalificerade arbeten och mina egna erfarenheter säger att det är ungefär 10-20 % av företagen som har en seriös rekryteringsprocess. Av företag som använder rekryterare är siffran lustigt nog 0 % enligt mina siffror.
Citera
2021-08-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ja, 16 % hamnar under medel, 68 % på medel och 16 % över medel.

Grejen är väl den att man nog ska vara över normal i ett sånt här yrke. Jag har tidigare varit medlem i Mensa så jag hade lite högre förväntningar på mig själv. Men Matrigma ska vara riktigt svårt har jag fått höra.

Men ja, det är en tjänst jag väldigt gärna vill ha så det vore surt att ryka på detta. Kan tillägga att jag för några år sedan gick vidare efter liknande test (samma arbetsgivare), men rekryteringen lades ner. Extremt revanschsugen just nu.

Du duger dom du är! Glöm inte det. Det är hausse och mode bland rekryterare nu att hålla på med Matrigma just nu. För de simplaste tjänster avkrävs man ett Matrigmaresultat. Jag tycker att det är skrattretande.
Citera
2021-08-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Omöjligt att svara på utan att veta detaljerna. Men det gynnar ju inte dig det är väl självklart. Om det diskvalificerar dig återstår att se. Har alla andra samma kvalifikationer och ligger i de över 16% kan det slå ut dig.

Hade du hamnat i de under 16% skulle du åkt ut.

Det går att träna på dessa testen och finns en 5-6 system du kan lära dig som förenklar dem avsevärt. Jag gjorde det själv och lyckades hamna i de övre 16% vilket bidrog till min förhandlingssituation.

Kan du dela med dig av dessa knep till oss byfånar?
Citera
2021-08-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Oftast hamnat över medel när jag verkligen ville ha jobbet och medel när jag tänkte "meh" (jobbet är intressant för ett tag). Har dock aldrig lett till något speciellt. Detta är nog mest ett spel för gallerian och ett sätt för HR nissarna att hitta subjektiva fel och i slutändan ändå anställa anhöriga/vänner/bekanta.

Kan vara ett sätt att hålla HR med arbetsuppgifter ja. Få av dessa HR-människor klarar att få poäng tillhörande de övre procentsatserna.
Citera
2021-08-09, 19:20
Medlem
Citat:
I den förra processen såg det ut så här: Steg 1) Begåvningstest. Steg 2) Personlighetstest x2. Steg 3) Intervju. Jag kom förbi steg 1 och 2 innan rekryteringen avbröts. Misstänker att det är samma process nu. Hur många som sållades bort vid första steget då har jag ingen aning om och jag vet (som sagt) inte heller vad jag fick för resultat den gången, då det skrevs på plats.

Tack så hjärtligt! Det hoppas jag också!

Kan du fråga vilket resultat du fick och hur många som sållades bort i steg 1? Vi är faktiskt intresserade.
Citera
2021-08-09, 20:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inneharjaktlicens
Kan du dela med dig av dessa knep till oss byfånar?

Det brukar finnas en hel del gratis sampels av dessa tester på nätet (Matrigma är bara en variant), den som söker skall finna.

Jag kör alltid igenom ett par innan jag ska göra dessa typer av test, och hamnar i den övre delen 9/10 gånger.
Citera
2021-08-11, 11:16
Medlem
Är det någon som vet vad testresultaten betyder? Till exempel "mycket snabb och ganska noggrann" på ett arbetspsykologiskt test. Är personen medelbegåvad, totalt jävla tappad eller mycket begåvad? Exempelvis.
Citera
2021-08-12, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inneharjaktlicens
Är det någon som vet vad testresultaten betyder? Till exempel "mycket snabb och ganska noggrann" på ett arbetspsykologiskt test. Är personen medelbegåvad, totalt jävla tappad eller mycket begåvad? Exempelvis.
Dess funktion är till största delen en försäkring för HR, speciellt när HR hanterar rekryteringar till kvalificerade tjänster. Tex så kan inte HR avgöra om tex en person är bra på programmering. HR har typiskt inte alls domänkunskapen för att kontrollera att det som påstås i ett CV är sant. Och det finns många som är bra på att skriva CV's som verkar bra. Här får de ett verktyg som mäter "begåvning", om
det går åt pipan med rekryteringen så kan de i alla fall svara "men han hade bra poäng på begåvnings testet".
Citera
2021-08-26, 19:09
Medlem
Citat:
Hej! Sökte nyligen ett jobb och gick vidare till första steget i rekryteringen som var ett Matrigma-test (35 frågor). Jag hamnade på ett genomsnittligt resultat. Huruvida jag är ett rätt från över medel eller ett fel från under medel framgår inte även om jag finner det mer sannolikt att det rör sig om det tidigare.

Tjänsten jag sökt har sannolikt väldigt många sökande och jag oroar mig över att man kanske sållas bort direkt om man inte tillhör toppen. Någon här som har erfarenhet av Matrigma, som rekryterare eller som arbetstagare? Än så länge har arbetsgivaren bara personligt brev, CV och Matrigma-testet att gå på (personlighetstest kommer först om man går vidare till nästa steg). Kan personligt brev kompensera för ett genomsnittligt resultat eller är man körd per automatik? Har ni gått vidare trots att ni inte presterat högt på liknande tester?

Mvh.

Hur gick det? Kom du vidare?
Citera
2021-08-28, 18:40
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaconda1
Hur gick det? Kom du vidare?
Gick bra på testet men sket sig efter intervjun, tyvärr!
Citera
2021-08-28, 20:12
Medlem
Citat:
Gick bra på testet men sket sig efter intervjun, tyvärr!

Så trist! Fick du veta om du fick under eller övre medel på testet?

Var det en vanlig intervju eller en personlighetstest? Hört att många rekryterare som använder sig av Matrigma även gör personlighetstester.

Hursom, ge inte upp, nästa gång kanske det går bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in