• 1
  • 2
2021-06-15, 16:15
Medlem
HC47s avatar
Hej! Sökte nyligen ett jobb och gick vidare till första steget i rekryteringen som var ett Matrigma-test (35 frågor). Jag hamnade på ett genomsnittligt resultat. Huruvida jag är ett rätt från över medel eller ett fel från under medel framgår inte även om jag finner det mer sannolikt att det rör sig om det tidigare.

Tjänsten jag sökt har sannolikt väldigt många sökande och jag oroar mig över att man kanske sållas bort direkt om man inte tillhör toppen. Någon här som har erfarenhet av Matrigma, som rekryterare eller som arbetstagare? Än så länge har arbetsgivaren bara personligt brev, CV och Matrigma-testet att gå på (personlighetstest kommer först om man går vidare till nästa steg). Kan personligt brev kompensera för ett genomsnittligt resultat eller är man körd per automatik? Har ni gått vidare trots att ni inte presterat högt på liknande tester?

Mvh.
Senast redigerad av HC47 2021-06-15 kl. 16:18.
Citera
2021-06-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hej! Sökte nyligen ett jobb och gick vidare till första steget i rekryteringen som var ett Matrigma-test (35 frågor). Jag hamnade på ett genomsnittligt resultat. Huruvida jag är ett rätt från över medel eller ett fel från under medel framgår inte även om jag finner det mer sannolikt att det rör sig om det tidigare.

Tjänsten jag sökt har sannolikt väldigt många sökande och jag oroar mig över att man kanske sållas bort direkt om man inte tillhör toppen. Någon här som har erfarenhet av Matrigma, som rekryterare eller som arbetstagare? Än så länge har arbetsgivaren bara personligt brev, CV och Matrigma-testet att gå på (personlighetstest kommer först om man går vidare till nästa steg). Kan personligt brev kompensera för ett genomsnittligt resultat eller är man körd per automatik? Har ni gått vidare trots att ni inte presterat högt på liknande tester?

Mvh.
Jag har hört att spannet "medel" är väldigt brett, vilket innebär att de allra flesta hamnar där, och att detta är förväntat. Det är inte givet att rekryterare eller arbetsgivare vill ha någon som tillhör de övre procenten, dessa är ju ofta socialt handikappade i stället, vilket nog är betydligt mer belastande. Så, medel på Matrigma-betyder att man är väldigt normal.
Citera
2021-06-15, 16:27
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag har hört att spannet "medel" är väldigt brett, vilket innebär att de allra flesta hamnar där, och att detta är förväntat. Det är inte givet att rekryterare eller arbetsgivare vill ha någon som tillhör de övre procenten, dessa är ju ofta socialt handikappade i stället, vilket nog är betydligt mer belastande. Så, medel på Matrigma-betyder att man är väldigt normal.
Ja, 16 % hamnar under medel, 68 % på medel och 16 % över medel.

Grejen är väl den att man nog ska vara över normal i ett sånt här yrke. Jag har tidigare varit medlem i Mensa så jag hade lite högre förväntningar på mig själv. Men Matrigma ska vara riktigt svårt har jag fått höra.

Men ja, det är en tjänst jag väldigt gärna vill ha så det vore surt att ryka på detta. Kan tillägga att jag för några år sedan gick vidare efter liknande test (samma arbetsgivare), men rekryteringen lades ner. Extremt revanschsugen just nu.
Citera
2021-06-15, 16:31
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Mvh.
Om det är bra med ett högt resultat eller bättre med ett lågt bestäms förstås av vad tjänsten går ut på och vad den innebär.

Det är inte så att man vill att alla ska ha högt på Matrigma.
Citera
2021-06-15, 16:34
Medlem
Citat:

Grejen är väl den att man nog ska vara över normal i ett sånt här yrke. Jag har tidigare varit medlem i Mensa så jag hade lite högre förväntningar på mig själv. Men Matrigma ska vara riktigt svårt har jag fått höra.

Men ja, det är en tjänst jag väldigt gärna vill ha så det vore surt att ryka på detta. Kan tillägga att jag för några år sedan gick vidare efter liknande test (samma arbetsgivare), men rekryteringen lades ner. Extremt revanschsugen just nu.
Nu vet vi ju inget om jobbet, men de verkar ju ha gillat ditt CV, och du får kanske chans att ge en intervju, det brukar ju viktas högt.
Citera
2021-06-15, 16:42
Medlem
Emma18s avatar
Hade inte hört talas om det tidigare men gjorde ett snabbtest på https://www.12minprep.com/courses/ma...practice-test/.

Fick 7 av 10 och ja det är otroligt mycket svårare än mensa-testet. Eller det är väl kanske snarare så att det är ungefär som de 10 svåraste frågorna på ett mensa-test.

I slutändan så kommer de ju väga in allting de ser från kandidaterna. Ren IQ är ju inte det enda som är relevant. Utbildning, erfarenhet, personkemi osv, allt spelar in. Om det är en tjänst som har 100 sökande, då kanske de direkt kastar ut de 84% som inte fick "över medel" och går vidare med de 16 kandidater som lyckades. Om det är en tjänst med 10 sökande, då är det troligare att de tar in även folk som bara fick medel och avgör delvis baserat på annat.
Citera
2021-06-15, 16:43
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Omöjligt att svara på utan att veta detaljerna. Men det gynnar ju inte dig det är väl självklart. Om det diskvalificerar dig återstår att se. Har alla andra samma kvalifikationer och ligger i de över 16% kan det slå ut dig.

Hade du hamnat i de under 16% skulle du åkt ut.

Det går att träna på dessa testen och finns en 5-6 system du kan lära dig som förenklar dem avsevärt. Jag gjorde det själv och lyckades hamna i de övre 16% vilket bidrog till min förhandlingssituation.
Citera
2021-06-15, 16:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Det går att träna på dessa testen och finns en 5-6 system du kan lära dig som förenklar dem avsevärt. Jag gjorde det själv och lyckades hamna i de övre 16% vilket bidrog till min förhandlingssituation.
Låter intressant! Vad är det för system?
Citera
2021-06-15, 17:53
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Hade inte hört talas om det tidigare men gjorde ett snabbtest på https://www.12minprep.com/courses/ma...practice-test/.

Fick 7 av 10 och ja det är otroligt mycket svårare än mensa-testet. Eller det är väl kanske snarare så att det är ungefär som de 10 svåraste frågorna på ett mensa-test.

I slutändan så kommer de ju väga in allting de ser från kandidaterna. Ren IQ är ju inte det enda som är relevant. Utbildning, erfarenhet, personkemi osv, allt spelar in. Om det är en tjänst som har 100 sökande, då kanske de direkt kastar ut de 84% som inte fick "över medel" och går vidare med de 16 kandidater som lyckades. Om det är en tjänst med 10 sökande, då är det troligare att de tar in även folk som bara fick medel och avgör delvis baserat på annat.
Min utbildning är gedigen, men min arbetslivserfarenhet inom relevant område är begränsad. Jag gissar på att mitt personliga brev var bra, där jag tydligt motiverade mitt intresse. Förra gången jag var med i rekryteringen klarade jag personlighetstestet och jag känner mig ganska trygg i att landa tjänsten om jag skulle gå vidare till intervju. Så just detta ser jag som mitt stora hinder, speciellt om man lyckats hamna kring typ 50 %, eller kanske ännu lägre...
Citera
2021-06-15, 17:54
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Omöjligt att svara på utan att veta detaljerna. Men det gynnar ju inte dig det är väl självklart. Om det diskvalificerar dig återstår att se. Har alla andra samma kvalifikationer och ligger i de över 16% kan det slå ut dig.

Hade du hamnat i de under 16% skulle du åkt ut.

Tänker ungefär likadant. Testet jag gjorde förra gången bestod av mycket fler delar. Tror det var nio olika delar med olika typer av frågor som skulle skrivas på 100 minuter (kan ha varit mer eller mindre). Totalt ungefär 100 frågor. Detta var alltså bara 35 frågor där alla var av samma art. Jag tror det var till min nackdel, även om jag faktiskt inte vet vad jag skrev förra gången.
Citera
2021-06-15, 18:46
Medlem
undercover-racists avatar
Oftast hamnat över medel när jag verkligen ville ha jobbet och medel när jag tänkte "meh" (jobbet är intressant för ett tag). Har dock aldrig lett till något speciellt. Detta är nog mest ett spel för gallerian och ett sätt för HR nissarna att hitta subjektiva fel och i slutändan ändå anställa anhöriga/vänner/bekanta.
Citera
2021-06-15, 19:40
Medlem
Jag gjorde ett för första gången och jag hamnade över medel MEN jag kommer ändå inte få jobbet pga andra orsaker så matrigmatest kvittar. Tror bara det är till för att se så att man inte är helt efterbliven. Tror helt ärligt inte det har en så stor påverkan i det stora hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in