2021-10-31, 19:28
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Da legger man til grunn at akkurat denne ID'en ble stjålet for akkurat dette formålet.

Formidling og salg av stjålne ID'er er som brød og smør å regne, når det kommer til digital kriminalitet, og de selges gjerne til flere, og gjenbrukes så lenge de kan, altså før de blir flagget.

Jeg tror ikke at sørlendingen har blitt spesielt plukket ut for sin ID, i det lengste kan denne ID'en ha blitt valgt fordi den var norsk, men utover det fremstår det som en "vanlig" tilfeldig stjålet ID, formidlet til "vår" GM mange flere ledd unna den faktiske ervervelsen av kopien av ID-dokumentet.
Men den må jo kjøpes og betales på et vis. Jeg bare tenker at i denne og andre sammenhenger i saken så føler GM seg sikker på at ingen feil begås.
Citera
2021-10-31, 19:29
Medlem
Svartedikets avatar
Johann Olav Koss uttaler seg om forsvinningen til NRK.
– Jeg har egentlig sagt nei til å ha samtaler om saken, men jeg føler at det er viktig at vi kan gå videre og finne løsningen på hva som har skjedd med henne, sier Johann Olav Koss til NRK.

Han ønsker å bidra til fokus på forsvinningssaken.
At han tar bladet fra munnen er veldig positivt. Kanskje det kan bidra til at flere gjør det.

Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Men den må jo kjøpes og betales på et vis. Jeg bare tenker at i denne og andre sammenhenger i saken så føler GM seg sikker på at ingen feil begås.

Vel, men forbrytere gjør feil. Arroganse og tro på egen ufeilbarlighet er en del av forbryterens natur.
Senast redigerad av Svartediket 2021-10-31 kl. 19:31.
Citera
2021-10-31, 19:46
Medlem
Citat:
Det er akkurat her jeg sliter litt med å se TH utfører alene, men jeg kjenner ham jo kun fra mediene. Vi opplever jo stadig mennesker vi kjenner har større kompetanse og drive innen for et område en vi visste om og lar oss overaske, så at TH kunne løst disse utfordringene selv er ikke umulig elle utenkelig. Takk for svar.

Hvis han har brukt noe sånt, så er det grundig testet ut på forhånd. At det funker som det skal. Han har ikke tatt noen sjanser.
Citera
2021-10-31, 19:52
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Johann Olav Koss uttaler seg om forsvinningen til NRK.
– Jeg har egentlig sagt nei til å ha samtaler om saken, men jeg føler at det er viktig at vi kan gå videre og finne løsningen på hva som har skjedd med henne, sier Johann Olav Koss til NRK.

Han ønsker å bidra til fokus på forsvinningssaken.
At han tar bladet fra munnen er veldig positivt. Kanskje det kan bidra til at flere gjør det.

Vel, men forbrytere gjør feil. Arroganse og tro på egen ufeilbarlighet er en del av forbryterens natur.
Håper den såkalte "nye metoden" til å spore kryptobevegelsene, som USA snakker om, kan gi dem en overaskelse.
Citera
2021-10-31, 20:00
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis han har brukt noe sånt, så er det grundig testet ut på forhånd. At det funker som det skal. Han har ikke tatt noen sjanser.
Ja, det er en gjennomarbeidet plan. Trusselbrevet avslører en naivitet, men er uansett forseggjort. Vi får tro det samme om dumping av lik og de andre detaljene også. Noen med stor tillit til egne kvalifikasjoner og innsikt i den digital kriminalitet medvirker her. Man får bare håpe at det kan være denne arrogansen som skaper gjjennombruddet.
Citera
2021-10-31, 20:18
Medlem
Med utgangspungt i at det står Norske personer bak dette.. Hvor stort var miljøet med den type innsikt og egeninteresse for i Monero i 2018? I tillegg, hvem i dette lille miljøet har vilje og gjennomføringsevne til å faktisk gjøre dette? Det er langt fra tanker å prat, til handling. Jeg tror vi styrer mot (om ikke vennene), men værtfall miljøet rundt denne ene siktede personen. I mitt hode MÅ svaret på den ene deloppgaven (kryptorigget) ligge i miljøet som siktede nr 2 befant seg i 2018. Det sier seg selv.
Citera
2021-10-31, 20:27
Medlem
Niffys avatar
Vondt å lese i NRK om venninnen som gikk tur med AEH og valpen like før forsvinningen.

Som flere har vært inne på før så virker anskaffelsen av valpen som et slags mulig vendepunkt, en positiv utvikling for AEH som gjorde henne glad og ga henne en ny glød.

Det kan ha vært uutholdelig, og en trigger, for en viss person.

"Hvordan våger hun å finne glede i noe som ikke er MEG", liksom.

"Den jævla bikkja"

Det får meg også til å sette spørsmålstegn ved denne påstått planlagte Granca-turen.

Du drar ikke på sydenferie en ukes tid for gøy, med en ny valp i hus.

De hadde såvidt jeg har forstått heller ikke bestilt denne turen ennå, han hadde overlatt planleggingen til AEH, sier TH, han hadde bare ryddet rom i kalenderen en ukes tid i begynnelsen av november.

Skulle de liksom bare ta en hopp-på tur, da? Var det i det hele tatt lagt NOE som helst konkrete planer for en sydentur i begynnelsen av november?

Hadde de snakket med noen om pass av valpen, eventuelt forhørt seg med et hundepensjonat?

Ikke det at NOEN ansvarlige hundeeiere planlegger sydentur når de har ny valp, men det har kanskje ikke TH tenkt på...
Senast redigerad av Niffy 2021-10-31 kl. 20:34.
Citera
2021-10-31, 21:30
Medlem
Rhingarikis avatar
Enda en ny artikkel i VG

Skøytelegenden Koss om Lørenskog-saken: – Vil vite hva som har skjedd med henne

https://www.vg.no/i/pWKb6j
Citera
2021-10-31, 22:15
Medlem
Citat:
Håper den såkalte "nye metoden" til å spore kryptobevegelsene, som USA snakker om, kan gi dem en overaskelse.

Men det er dyrt, det koster mye penger, bare 20 millioner SEK.
Citera
2021-10-31, 22:18
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men det er dyrt, det koster mye penger, bare 20 millioner SEK.
Hvor kommer denne infoen fra? Det er er jo ikke dyrt. Dusøren til TH dekker halvparten....
Citera
2021-10-31, 22:30
Medlem
Citat:
Hvor kommer denne infoen fra? Det er er jo ikke dyrt. Dusøren til TH dekker halvparten....

Nu kan amerikanska myndigheter spåra monerotransaktioner

USA:s inrikessäkerhetsdepartement (DHS), ett amerikanskt federalt regeringsdepartement beställde verktyget.

För besväret ska företaget ha fakturerat departementet motsvarande drygt 20 miljoner kronor, skriver Decrypt.

https://news.trijo.co/nyheter/nu-kan-amerikanska-myndigheter-spara-monerotransaktioner/

Så jeg tror ikke Politiet kjöper dette.
Citera
2021-10-31, 22:35
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Nu kan amerikanska myndigheter spåra monerotransaktioner

USA:s inrikessäkerhetsdepartement (DHS), ett amerikanskt federalt regeringsdepartement beställde verktyget.

För besväret ska företaget ha fakturerat departementet motsvarande drygt 20 miljoner kronor, skriver Decrypt.

https://news.trijo.co/nyheter/nu-kan-amerikanska-myndigheter-spara-monerotransaktioner/

Så jeg tror ikke Politiet kjöper dette.
Det tenner et lysegrønt håp Teknologien kan nok skaffes på en aksetabel måte om den eksisterer og kan oppklare saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in