2021-10-31, 15:19
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Nei og nei, politiet har gjort en helt elendig jobb. De er de selv som har gjort størst skade for å løse saken.

De falt vel for "milliardær-kredibiliteten", og tok TH for god fisk.
Jeg har sagt det før, de 10 ukene er en skandale.

Hadde dette vært en mindre bemidlet mann hadde han nok kanskje vært hektet for lenge siden.
Citera
2021-10-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhingariki
Ny artikkel i VG nettopp..

Tre år uten Hagen-løsning: Dette er de interne diskusjonene

https://www.vg.no/i/rE5mol

Var tydeligvis mye misnøye med Haris Hrenovica.
Citera
2021-10-31, 16:16
Medlem
Svartedikets avatar
Enda en artikkel i Nettavisen nå. TH nekter fremdeles å la seg avhøre.

Denne uttallelsen fra Holden kan vel tolkes på flere måter:
Selv om det er krevende å ha en drapssiktelse hengende over seg ser Tom Hagen det positive i at etterforskningen snart går inn i sitt fjerde år.
Selvsagt er han glad for at han ikke er naglet. Ennå.

De har søkt etter AE mange steder.
Lurer på om de har sjekket søppelforbrenningsanlegget på Klemetsrud.
Citera
2021-10-31, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Selv om det er krevende å ha en drapssiktelse hengende over seg ser Tom Hagen det positive i at etterforskningen snart går inn i sitt fjerde år.

Lurer på om de ska sjekka i Nordsjön vid Södra Norge.
Citera
2021-10-31, 17:18
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Spørsmålet er jo hvordan TH kunne være sikker på at den forfalskede oppringningen
og samtalen faktisk fungerte slik den skulle, hvis AE sin telefon måtte være i huset
samtidig som TH måtte være på kontoret. Han kan ikke ha brukt AEs egen telefon
til å forfalske samtalen, fordi det hadde vært mulig å spore på telefonen. Han kunne
altså ikke ha benyttet forhåndsprogrammert oppringning fra AEs telefon. Han måtte
ha brukt en høytalerløsning og en annen telefon, et nettbrett eller en laptop for å
spille av stemmen. Han må ha laget en mekanisk innretning som kunne fungere som
"finger" til å starte oppringningen. Han må dessuten ha hatt mulighet for at "AE"
begynte å snakke akkurat når sønnen tok telefonen. Noe som trigget samtalen.

Dette er nok teknisk mulig, men det er mye som skal klaffe hvis man skal klare
å gjennomføre operasjonen helt feilfritt. Hva hadde skjedd hvis sønnen f.eks. ikke
tok telefonen? Eller at samtalen ikke startet slik den skulle?

Alibiet hadde gått rett i vasken.

Da tror jeg mer på at AE var i live da TH dro på jobb, og at TH ga beskjed om
at hun måtte ringe sønnen. Eller at sønnen lyver og er innblandet.
Absolutt enig. Det er komplisert og kan fort slå feil. Jeg kjenner ikke til om sønnen er helt sjekket ut av saken. Jeg har ikke like god kompetanse om detaljer som mange andre her, men det teatralske rigget av åstedet og brev og det lille jeg ellers vet om sønnen, synes jeg virker påfallende.
Citera
2021-10-31, 18:25
Medlem
Citat:

Hadde sørlendingen stått fram i media så kan det godt hende at politiet hadde fått inn tips om hvem som kan stå bak Id-tyveriet.
Citera
2021-10-31, 18:40
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Hadde sørlendingen stått fram i media så kan det godt hende at politiet hadde fått inn tips om hvem som kan stå bak Id-tyveriet.

Politiet vet hvem han er, politiet har mulighet til å sjekke om den stjålne ID'en har blitt brukt i andre kriminelle handlinger.

Hva annet er det du tenker at kan komme frem ved at sørlendingen "står frem i media" ?
Citera
2021-10-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Politiet vet hvem han er, politiet har mulighet til å sjekke om den stjålne ID'en har blitt brukt i andre kriminelle handlinger.

Hva annet er det du tenker at kan komme frem ved at sørlendingen "står frem i media" ?

Det jeg skrev
Citera
2021-10-31, 18:48
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Det jeg skrev

Sørlendingens ID er mest sannsynlig tilfeldig funnet (på nett) og brukt.

De som "stjal" den er også mest sannsynlig ikke koblet til den videre formidlingen og "salget" av denne.

Hvis det er slik at denne ID'en har ligget for "åpent" salg på nett og har blitt brukt i andre kriminelle handlinger så har det fint lite å si hvem som kopierte den eller hvordan den ble kopiert.

Dette er "business as usual", når det kommer til misbruk av ID.
Senast redigerad av Niffy 2021-10-31 kl. 18:50.
Citera
2021-10-31, 19:05
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Sørlendingens ID er mest sannsynlig tilfeldig funnet (på nett) og brukt.

De som "stjal" den er også mest sannsynlig ikke koblet til den videre formidlingen og "salget" av denne.

ID.
De må
være veldig sikre på at deres digitale aktivitet aldri skal kunne spores til dem.
Citera
2021-10-31, 19:24
Medlem
Endelig gir Johan Olav Koss lyd fra seg.
I et intervju med NRK sier OL-vinneren Johann Olav Koss at han egentlig har sagt nei til å snakke om Lørenskog-saken, men føler at det er viktig å finne ut hva som har skjedd med henne.

– Husk at også jeg er veldig glad i «Lisbeth», og vil vite hva som har skjedd med henne, sier Koss til NRK.

Milliardær og ektemannen til den forsvunne Anne-Elisabeth Hagen, Tom Hagen, var en av skøytelegendens første sponsorer.

– Tom og «Lisbeth» var de som støttet meg til å bli verdens beste skøyteløper, og det er det jeg har bygd livet mitt på. De har vært en del av vår familie. Vi har vært en del av dem. Spesielt på 1990- og 2000-tallet, sier Koss til kanalen.
Intervjuet skal finnes på nrk.

Er glad JOK uttaler seg offentlig. Det er på høy tid.

Kilde. VG nyhetsdøgnet i dag.

Kilde. VG nyhetsdøgnet i dag.
SKØYTELEGENDEN KOSS OM ANNE-ELISABETH HAGEN: - VIL VITE HVA SOM HAR SKJEDD MED HENNE

Edit

Link til artikkel på nrk.no

Koss om savnet av Anne-Elisabeth Hagen: – Jeg vil vite hva som har skjedd med henne
Senast redigerad av kornblomst 2021-10-31 kl. 19:27. Anledning: Edit
Citera
2021-10-31, 19:24
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
De må
være veldig sikre på at deres digitale aktivitet aldri skal kunne spores til dem.

Da legger man til grunn at akkurat denne ID'en ble stjålet for akkurat dette formålet.

Formidling og salg av stjålne ID'er er som brød og smør å regne, når det kommer til digital kriminalitet, og de selges gjerne til flere, og gjenbrukes så lenge de kan, altså før de blir flagget.

Jeg tror ikke at sørlendingen har blitt spesielt plukket ut for sin ID, i det lengste kan denne ID'en ha blitt valgt fordi den var norsk, men utover det fremstår det som en "vanlig" tilfeldig stjålet ID, formidlet til "vår" GM mange flere ledd unna den faktiske ervervelsen av kopien av ID-dokumentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in