2021-10-31, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Logiken håller fint.

T- cellsminne i sig självt förhindrar inte infektion, men ger snabbare respons och skyddar därför mot allvarlig sjukdom.

Mja.. flera har dött av Coviden en andra gång. Särskilt i tropiska Brazil där åkte många med i andra rundan.
Citera
2021-10-31, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varför har då flera fått covid en andra gång? Logiken håller inte.

Epicentrum för covid ligger i östra Europa. Dom har ändå runt 70% vaccintäckning.men hjälper väl inte kolla på Irland . Är dags å rulla igång dos 3 i dessa länder nu.

Östeuropa har betydligt lägre vaccintäckning än 70%. Rumänien har ungefär 30% som fått 2 doser och 20% i Bulgarien.
Citera
2021-10-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Östeuropa har betydligt lägre vaccintäckning än 70%. Rumänien har ungefär 30% som fått 2 doser och 20% i Bulgarien.

Vart Tjeckien jag menade.
Citera
2021-10-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vart Tjeckien jag menade.

Aha ok, my bad. Övriga östeuropa har dock betydligt lägre vaccinationsgrad.

Edit: ser nu att Tjeckien har 56,9% som fått två doser.
Senast redigerad av Leland1979 2021-10-31 kl. 18:07.
Citera
2021-10-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Haha, du är helt otrolig. Du får fakta uppkastat rakt i ansiktet och då flyttar du bara målstolparna. Vi diskuterade inte R-tal utan smittspridning. Du kan ha ett virus med ett R på 10 utan att du få fler smittade. I det här fallet var det antal smittade och döda vi diskuterade. Dessutom är R en ren uppskattning.

Både smittan och dödsfallen fortsatte i samtliga fall att STIGA en tid efter lockdown för att sedan dala kraftigt. Inget annat. Att någon skulle få för sig att hävda motsatsen är häpnadsväckande. Du har fel. Igen igen.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..2020-04-30&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR

Sedan är det inte riktigt ärligt eller korrekt att säga att man hade 3 lockdowns. Man hade från 22 (2020) till senvåren 2021 lockdowns utan uppehåll.

I absoluta tal blev fler smittade ja, men det är inte vad vi snackar om här. Fungerar lockdowns mot smittspridning som annars sägs överbelasta sjukvårdssystemet? Medan britterna var nedlåsta från 22 sep ökade smittan sedan dramatiskt.

Jag förstår inte hur någon fortfarande kan tro att dessa "ingrepp" har någon som helst effekt. VÅR EGEN folkhälsomyndighet påstår exakt detta i sin pandemiplan.

Lockdowns är inte för din och min hälsa och det räddar inga sjukhus. Det är dessutom så att sjukhusen ska rädda oss inte tvärtom.
Citera
2021-10-31, 18:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..2020-04-30&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~GBR

Sedan är det inte riktigt ärligt eller korrekt att säga att man hade 3 lockdowns. Man hade från 22 (2020) till senvåren 2021 lockdowns utan uppehåll.

I absoluta tal blev fler smittade ja, men det är inte vad vi snackar om här. Fungerar lockdowns mot smittspridning som annars sägs överbelasta sjukvårdssystemet? Medan britterna var nedlåsta från 22 sep ökade smittan sedan dramatiskt.

Jag förstår inte hur någon fortfarande kan tro att dessa "ingrepp" har någon som helst effekt. VÅR EGEN folkhälsomyndighet påstår exakt detta i sin pandemiplan.

Lockdowns är inte för din och min hälsa och det räddar inga sjukhus. Det är dessutom så att sjukhusen ska rädda oss inte tvärtom.
Men sluta tramsa nu. Storbritannien hade ingen lockdown 22 September. Deras andra lockdown inträffade 5 November och då hade smittan ökat kraftigt sedan slutet på Augusti. 12 dagar efter lockdown 5 November upphörde ökningen av antalet smittade och vände KRAFTIGT nedåt.

Ge dig nu, varje gång de haft lockdown i Storbritannien har smittan varit på kraftig uppgång och efter ett par veckor har antalet smittade minskat dramatiskt. Här har du tidslinan. Du har fel. Igen.

https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/timeline-lockdown-web.pdf
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-31 kl. 18:28.
Citera
2021-10-31, 18:45
Medlem
Citat:
Men sluta tramsa nu. Storbritannien hade ingen lockdown 22 September. Deras andra lockdown inträffade 5 November och då hade smittan ökat kraftigt sedan slutet på Augusti. 12 dagar efter lockdoqn 5 NOvember upphörde ökningen av antalet smittade och vände KRAFTIGT nedåt.

Ge dig nu, varje gång de haft lockdown i Storbritannien har smittan varit på kraftig uppgång och efter ett par veckor har antalet smittade minskat dramatiskt. Här har du tidslinan. Du har fel. Igen.

https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/timeline-lockdown-web.pdf

22 november gäller enbart England. Vilket är typ 84% eller mer av befolkningen. Det var därför jag skrev inte "helt ärligt" eftersom de restriktionerna som togs bort var extremt små saker. Så när 85% satt inne.. ökade smittan. Du kan skriva "tramsa" och hävda saker som inte stämmer hur mycket du vill. Hjälper lockdowns mot smittspridning? I Sverige spelade det ingen roll. I alla tidigare pandemiplaner fanns inte ordet med.

Mycket pekar på att skadan av detta är ENORMT mycket högre, men det vet vi inte än. Du har inte rätt. Sjukhusen i Sverige klarade sig trots sin situation innan 2020. Jag tänker aldrig ge mig emot den som förespråkar husarrest som en metod för att "rädda sjukhusen" Eller att det ens fungerar för den delen, för det gör det inte.

Jag är emot skiten även om det hade fungerat. Anti-human skit som aldrig borde ha använts.

"PM announces new
restrictions in England,
including a return to
working from home
and 10pm curfew for
hospitality sector

"24 November
PM announces up
to three households
will be able to meet
up during during a
fi ve-day Christmas
period of 23 to 27
December"
Citera
2021-10-31, 19:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
22 november gäller enbart England. Vilket är typ 84% eller mer av befolkningen. Det var därför jag skrev inte "helt ärligt" eftersom de restriktionerna som togs bort var extremt små saker. Så när 85% satt inne.. ökade smittan. Du kan skriva "tramsa" och hävda saker som inte stämmer hur mycket du vill. Hjälper lockdowns mot smittspridning? I Sverige spelade det ingen roll. I alla tidigare pandemiplaner fanns inte ordet med.

Mycket pekar på att skadan av detta är ENORMT mycket högre, men det vet vi inte än. Du har inte rätt. Sjukhusen i Sverige klarade sig trots sin situation innan 2020. Jag tänker aldrig ge mig emot den som förespråkar husarrest som en metod för att "rädda sjukhusen" Eller att det ens fungerar för den delen, för det gör det inte.

Jag är emot skiten även om det hade fungerat. Anti-human skit som aldrig borde ha använts.

"PM announces new
restrictions in England,
including a return to
working from home
and 10pm curfew for
hospitality sector

"24 November
PM announces up
to three households
will be able to meet
up during during a
fi ve-day Christmas
period of 23 to 27
December"
Men sluta tramsa. Är du dum? Det var ingen lockdown i England 22 September. Allvarligt, hur illa informerad kan du vara? Jag har länkat till information i ärendet. Läs den.

Varje gång man infört lockdown i Storbritannien har antalet smittade varit på KRAFTIG uppgång och ett par veckor efter lockdown införts har antalet smittade minskat kraftigt. VARJE gång. Inget annat.

Ge dig nu, du har så fel att jag tycker synd om dig. Du har ju inte ens koll på när de hade lockdown.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-31 kl. 19:13.
Citera
2021-10-31, 19:30
Medlem
Jofs avatar
När politiker möter mothugg har dom ett annat sätt att bemöta det än - logiker. De har svårt. Kan bara säga att dom hade rätt. Hallengren m fl
Lite kul att höra.
När vetenskapsmän får kritik. Som Tegnell: Det var rätt under de förutsättningar vi hade då.
Också lite kul.
Senast redigerad av Jof 2021-10-31 kl. 19:43.
Citera
2021-10-31, 19:51
Medlem
Citat:
Men sluta tramsa. Är du dum? Det var ingen lockdown i England 22 September. Allvarligt, hur illa informerad kan du vara? Jag har länkat till information i ärendet. Läs den.

Varje gång man infört lockdown i Storbritannien har antalet smittade varit på KRAFTIG uppgång och ett par veckor efter lockdown införts har antalet smittade minskat kraftigt. VARJE gång. Inget annat.

Ge dig nu, du har så fel att jag tycker synd om dig. Du har ju inte ens koll på när de hade lockdown.

Vad jag sa är det är inte så enkelt. Eftersom det finns variationer.

Sverige följer UK utan lockdowns. Så varför ser vi samma nedgång här? Jag tänker hävda att du har fel. Vad hade hänt om man inte stängt ner i UK? Är det samma cirkelresonemang som vanligt eller?
Citera
2021-10-31, 20:02
Medlem
Citat:

Direkt efter den korta nedgången i november kom den värsta toppen hittills:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases?areaType=overview&areaName=United%20Kingdom
Det var ungefär då alfavarianten tog över.
Citera
2021-10-31, 20:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vad jag sa är det är inte så enkelt. Eftersom det finns variationer.

Sverige följer UK utan lockdowns. Så varför ser vi samma nedgång här? Jag tänker hävda att du har fel. Vad hade hänt om man inte stängt ner i UK? Är det samma cirkelresonemang som vanligt eller?
Nej, det finns inga variationer i Storbritannien. Du har fel. Sluta tramsa. När de införde lockdown steg fortfarande antalet smittade och det fortsatte stiga ett par veckor innan det vände tvärt nedåt. Inget annat. Vid varje lockdown. Det har de gjort TRE gånger med exakt samma resultat varje gång.

Du har fel. Ge dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in