Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
En liten ansats till förklaring är att rapport-inslaget 04:00 nämner att polisen bara har vaga signalement ((eller något liknande)). Det kan ev. SE grunda sin språngmarch på. Men tycker själv att det blir lite svagt som förklaring.
Något som jag tycker ofta glöms bort är hur SEs historia är konstruerad.
Väldigt lite handlar om vad andra gör, hur andra ser ut, vad som händer mellan personer på platsen o.s.v. Väldigt mycket handlar om det egna agerandet och utseendet (in i minsta detalj).
En iaktagelse som jag gör är att signalementet (rätt/fel) löper som en röd tråd genom den andra halvan av historien.
Varför samtalar SE med LP? -För att få det rätta signalementet.
Varför gör SE språngmarchen? -För att meddela rätt signalement?
Hur har vittnen uppfattat det felaktiga signalement? -För att SE gjort språngmarchen.
Hur har fel signalement gått vidare in i utredningen? -För att ett vittne ger polisen detta samtidigt som SE inte får möjlighet att korrigera detta.
Alltihop handlar om fel/rätt signalement i flera steg. Detta gör historien till en uppenbar konstruktion i mina ögon.
SE är enligt honom själv den som från början får det korrekta signalementet. Och den som är upphovet till det felaktiga signalementet. Och han är delvis orsaken till att fel signalement överlever. Samtidigt är han den som upplever och uppfattar allt detta och kan förklara det för polisen. Sannolikt? Nej.
Den här sammanställningen på mordnattens signalement hittade jag via trådens sökfunktion.
"00:27 har vi taximeddelandet som också var det som framkom i samtliga tidningar dagen efter.
https://i.imgur.com/C2wwdwe.png
"*** EFTERLYSNING ***
Polisen efterlyser en man som är mellan 30 och 40-årsåldern
Han bär mössa el keps, eventuellt mörk jacka el mörkbrun dunjacka, kan vara av skinn.
Han är ev. mörkhårig
Forts. följer
Kl. 00:27 1-Mar-86
Forts.
Denna man kan tänkas ha tagit en taxi från innerstaden
Kungsg, Sveav, Drottningg, Tunnelg
Alla bilar som kört en man från innerstaden som stämmer in på denna vaga beskrivning
kontakta krim jouren/Rachel"
01:10 Ekot
Rikslarm 02:05:42
"RIKSLARM, 86-03-01-020542
MORD, STOCKHOLMS PD.
Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges Statsminister
2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen.
Meddela polisen Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00."
04:00
”
De säkraste uppgifterna kommer från tre personer som befann sig 50-60 meter från paret Palme. Enligt dessa vittnen var det en gärningsman.
Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år, ungefär 175 cm lång. Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan. Han hade inget vapen i händerna. Ett av de tre vittnena sprang efter mannen men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än tio meter från den misstänkte gärningsmannen”.
Nån minut senare:
"Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra."
1 mars 12:00
Hans Holmér
"Vi har en bild av en gärningsman som jag gärna vill föra ut till er och till allmänheten.
Det är följande uppgifter:
Det är en man, han är 30 – 45 år, han har mörkt hår, han är 170 – 180 centimeter lång, han har varit iklädd mörka kläder,
troligen så rör det sig om en mellanblå täckjacka och mörka byxor.
Det är också troligen så att han hade en keps på huvudet, en keps med såna här öronlappar uppknutna uppe på skulten."