2021-10-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Inte alls poänglöst
Att poliserna sprang iväg utan att ha fått ett signalement är en uppgift som först blir känd flera år senare.
Det är återigen ett rätt märkligt sammanträffande med SEs sk. lögner. Lögnen här stämmer rätt bra in i sammanhanget. Ge polisen ett signalement...

Engström säger väl att han vill lämna ett signalement till dom springande poliserna....

Han säger väl inte att Poliserna sprang utan signalement...!?
Citera
2021-10-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
En liten ansats till förklaring är att rapport-inslaget 04:00 nämner att polisen bara har vaga signalement ((eller något liknande)). Det kan ev. SE grunda sin språngmarch på. Men tycker själv att det blir lite svagt som förklaring.

Något som jag tycker ofta glöms bort är hur SEs historia är konstruerad.

Väldigt lite handlar om vad andra gör, hur andra ser ut, vad som händer mellan personer på platsen o.s.v. Väldigt mycket handlar om det egna agerandet och utseendet (in i minsta detalj).

En iaktagelse som jag gör är att signalementet (rätt/fel) löper som en röd tråd genom den andra halvan av historien.

Varför samtalar SE med LP? -För att få det rätta signalementet.
Varför gör SE språngmarchen? -För att meddela rätt signalement?
Hur har vittnen uppfattat det felaktiga signalement? -För att SE gjort språngmarchen.
Hur har fel signalement gått vidare in i utredningen? -För att ett vittne ger polisen detta samtidigt som SE inte får möjlighet att korrigera detta.

Alltihop handlar om fel/rätt signalement i flera steg. Detta gör historien till en uppenbar konstruktion i mina ögon.

SE är enligt honom själv den som från början får det korrekta signalementet. Och den som är upphovet till det felaktiga signalementet. Och han är delvis orsaken till att fel signalement överlever. Samtidigt är han den som upplever och uppfattar allt detta och kan förklara det för polisen. Sannolikt? Nej.

Den här sammanställningen på mordnattens signalement hittade jag via trådens sökfunktion.

"00:27 har vi taximeddelandet som också var det som framkom i samtliga tidningar dagen efter.
https://i.imgur.com/C2wwdwe.png

"*** EFTERLYSNING ***
Polisen efterlyser en man som är mellan 30 och 40-årsåldern
Han bär mössa el keps, eventuellt mörk jacka el mörkbrun dunjacka, kan vara av skinn.
Han är ev. mörkhårig
Forts. följer
Kl. 00:27 1-Mar-86

Forts.
Denna man kan tänkas ha tagit en taxi från innerstaden
Kungsg, Sveav, Drottningg, Tunnelg
Alla bilar som kört en man från innerstaden som stämmer in på denna vaga beskrivning
kontakta krim jouren/Rachel"

01:10 Ekot

Rikslarm 02:05:42
"RIKSLARM, 86-03-01-020542
MORD, STOCKHOLMS PD.

Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges Statsminister
2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen.

Meddela polisen Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00."

04:00
De säkraste uppgifterna kommer från tre personer som befann sig 50-60 meter från paret Palme. Enligt dessa vittnen var det en gärningsman.
Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år, ungefär 175 cm lång. Han hade mörka byxor och mörk täckjacka, möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan. Han hade inget vapen i händerna. Ett av de tre vittnena sprang efter mannen men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än tio meter från den misstänkte gärningsmannen”.

Nån minut senare:
"Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra."

1 mars 12:00
Hans Holmér
"Vi har en bild av en gärningsman som jag gärna vill föra ut till er och till allmänheten.
Det är följande uppgifter:
Det är en man, han är 30 – 45 år, han har mörkt hår, han är 170 – 180 centimeter lång, han har varit iklädd mörka kläder,
troligen så rör det sig om en mellanblå täckjacka och mörka byxor.
Det är också troligen så att han hade en keps på huvudet, en keps med såna här öronlappar uppknutna uppe på skulten."
Citera
2021-10-31, 15:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med om att det där var ett mycket bra inlägg, det finns ingenting som slår fakta. Och åtminstone måste vi ju då kunna förkasta Sven Anérs teori nu, den om att SE aldrig var på platsen överhuvudtaget. För sannolikheten för att SE av slumpen skulle kunna beskriva mördarens rörelsemönster så pass specifikt som också Lisbeth P och Hans J beskrev det, den sannolikheten måste ju ligga mycket nära noll. SE säger:
Aftenposten;1986-03-01 15:00;12;Mannen stannade upp och såg tillbaka
SE SVD RIKS;1986-03-01 14:00;12;Mördaren stod stilla några sekunder sprang sen vidare
Några menar att SE bara "ville göra sig märkvärdig", lite märkligt då att han senare (ungefär 11 mars) helt släpper att han sett gärningsmannen, inte blev han väl intressantare av det? Samma det där med att han så gärna ville vara en GM-dubbelgångare.

Att det ligger en gravad hund här, är väl det minsta man kan säga.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-31 kl. 15:31.
Citera
2021-10-31, 15:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Inte alls poänglöst
Att poliserna sprang iväg utan att ha fått ett signalement är en uppgift som först blir känd flera år senare.
Det är återigen ett rätt märkligt sammanträffande med SEs sk. lögner. Lögnen här stämmer rätt bra in i sammanhanget. Ge polisen ett signalement...

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Engström säger väl att han vill lämna ett signalement till dom springande poliserna....

Han säger väl inte att Poliserna sprang utan signalement...!?

Det har jag heller inte påstått att SE sagt.
Gösta Söderström är den som ropar till poliserna att "signalement får ni senare".
Så det blir ju passande att SE tar på sig att försöka förmedla ett.
Citera
2021-10-31, 16:05
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Gösta Söderström är den som ropar till poliserna att "signalement får ni senare".

Antar att du lyssnat på ”Snutpodden” med Kjell Östling?

GS verkar inte ha varit så aktiv på mordplatsen, enligt KÖ.

KÖ påstår till och med att GS lämnade platsen för att ”åka och skriva” utan att veta identiteten på mordoffret.

Och KÖ förklarar ingående taktiken bakom att förföljandet dras igång omedelbart, utan signalement.
Citera
2021-10-31, 16:12
Medlem
Citat:

Gösta ropar alltså till dom springande poliserna att signalement får ni senare..

På brottsplatsen är det ca 4-5 som sett GM o kan lämna signalement relativt fort men ingen hör att Gösta skriker detta till poliserna..

Engström som inte ens sett GM utan fått signalementet rakt av från Lisbeth börjar alltså att ta upp jakten på poliserna direkt..

Han rusar in i gränden men stannar efter 35m o går sedan tillbaka ...

Sen blir han avsnäst av poliserna när han ska lämna signalement som han fått direkt från Lisbeth o traskar tillbaka till Skandiahuset..

Dagen därpå när han får höra att "fel" signalement kommer ut så tänker han att : Va fan har dom inte lyssnat på Lisbeth o när fan stämplade jag eg ut ?
Citera
2021-10-31, 16:27
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Gösta ropar alltså till dom springande poliserna att signalement får ni senare..

På brottsplatsen är det ca 4-5 som sett GM o kan lämna signalement relativt fort men ingen hör att Gösta skriker detta till poliserna..

Engström som inte ens sett GM utan fått signalementet rakt av från Lisbeth börjar alltså att ta upp jakten på poliserna direkt..

Han rusar in i gränden men stannar efter 35m o går sedan tillbaka ...

Sen blir han avsnäst av poliserna när han ska lämna signalement som han fått direkt från Lisbeth o traskar tillbaka till Skandiahuset..

Dagen därpå när han får höra att "fel" signalement kommer ut så tänker han att : Va fan har dom inte lyssnat på Lisbeth o när fan stämplade jag eg ut ?

A-turen Södermalm var på plats halvminuten efter larmet.

Om du lyssnat på podden ”Snutsnack” hade du vetat att detta inte var en skara Ålandskvinnor (eller ens Sherlock Holmes) intellektuellt sett.

Man räknade inte ut saker, man rusade.

Många på Sveavägen har berättat att de inte fick lämna vittnesmål - hur många som struntade i det och bara drog står skrivet i stjärnorna.

Det var kallt och mörkt och sent på kvällen en löningshelg.

Folk var chockade, folk var packade.

Att sitta 35 år senare och döma enskilda medborgare för att de inte gjorde si eller så är skamligt.
Citera
2021-10-31, 17:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vem påstår att han måste veta detta ?

När säger SE att han springer efter poliserna för att lämna signalement för första gången ?

Jag vill ha datum när SE säger detta o bevis att det inte framkommit någonstans innan varken från vittnen eller från media...

Helt poänglös inlägg från dig pga att SE inte säger detta samma kväll....

Sen lämnar han ju inte heller uppgifter till polisen när han kommer tillbaka så dom kan berätta det på deras komradio till dom springande poliserna...

Om du läser förhöret från 1 mars så är det ganska klart att SE springer efter polisen han fått höra signalementet.

Vad tycker du förklaringen till SEs jakt på polisen annars skulle vara? Det finns bara en förklaring och den vidhåller SE hela tiden.

Kan man inte förklara hur SE vet detta som GM redan 1 mars så kan SE helt enkelt inte vara GM.
Citera
2021-10-31, 17:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Några menar att SE bara "ville göra sig märkvärdig", lite märkligt då att han senare (ungefär 11 mars) helt släpper att han sett gärningsmannen, inte blev han väl intressantare av det? Samma det där med att han så gärna ville vara en GM-dubbelgångare.

Att det ligger en gravad hund här, är väl det minsta man kan säga.

Eller så är råttet mågat!

Här ligger en hund begravd? Är det verkligen så dramatiskt? Från början trodde SE att det kunde ha varit GM som han såg, plus att han förstod att tiden 23:30 för skotten, eller vilken tid det nu var som dök upp i media, inte stämde. När det sedan stod klart dagen efter att GM var på fri fot, och polisen efterfrågade information medan media var fullt av vittnesuppgifter, varför skulle han då hålla inne med det som han kände till?

Prioriteringen innan radioprogrammen, TV-sändningarna och tidningsartiklarna var säkert resan till Idre.

Vill för övrigt minnas att vi kom fram till att SE pendlade i tron på vem som det var han såg där inne på Tunnelgatan.

Det framgår bland annat i förhöret den 25:e april:

"FL: Den här observationen har du under hela utredningstiden trott vara vittnet *LJ* påpekar du, men du har sedermera haft samtal med en man på Skandia som har någon kontakt med vittnet *LJ* och du har fått klart för dig att det kan inte vara vittnet *LJ*.

SE: Det är inte riktigt rätt. Enligt honom så skulle vittnet *LJ* ha varit till vänster om baracken, men jag har talat med en tidningsreporter som är helt övertygad om att förhållandet är omvänt [intervjuerna i tidningen den 6-7:e april?], vittnet *LJ* är till höger och mördaren har sprungit till vänster. Därför vet jag inte om det är vittnet *LJ* eventuellt, eller om det eventuellt är mördaren jag har sett."
Senast redigerad av Dalulven 2021-10-31 kl. 17:42.
Citera
2021-10-31, 17:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Antar att du lyssnat på ”Snutpodden” med Kjell Östling?

GS verkar inte ha varit så aktiv på mordplatsen, enligt KÖ.

KÖ påstår till och med att GS lämnade platsen för att ”åka och skriva” utan att veta identiteten på mordoffret.

Och KÖ förklarar ingående taktiken bakom att förföljandet dras igång omedelbart, utan signalement.

Nej, har faktiskt inte lyssnat på den än, men den står på min att-göra-lista.

Även SE vittnar ju om Söderströms "icke-agerande" i brevet till Anér.
Detta med att GS skulle ha lämnat platsen innan identiteten blev känd var en ny uppgift för mig, men den har jag samtidigt lite svår att tro på.
Men detta med att även KÖ ger stöd för att man sprang iväg utan att ha fått ett signalement, framgår även i något av förhören med honom.
Citera
2021-10-31, 19:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, har faktiskt inte lyssnat på den än, men den står på min att-göra-lista.

Även SE vittnar ju om Söderströms "icke-agerande" i brevet till Anér.
Detta med att GS skulle ha lämnat platsen innan identiteten blev känd var en ny uppgift för mig, men den har jag samtidigt lite svår att tro på.
Men detta med att även KÖ ger stöd för att man sprang iväg utan att ha fått ett signalement, framgår även i något av förhören med honom.

Det var väl Windén som fick uppdraget att "skriva" och han tvekade först på vem han skulle skriva i fältet målsägare. Han började också att skriva mordförsök och ändrade detta sedan till mord. Det framgår om man läser PM och förhör med honom. GS ropade ju som bekant över radion att mordoffret var OP och identisk med statsministern, så uppgiften att GS inte visste är inte trovärdig.
Citera
2021-10-31, 19:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eller så är råttet mågat!
Här ligger en hund begravd? Är det verkligen så dramatiskt? Från början trodde SE att det kunde ha varit GM som han såg, plus att han förstod att tiden 23:30 för skotten, eller vilken tid det nu var som dök upp i media, inte stämde. När det sedan stod klart dagen efter att GM var på fri fot, och polisen efterfrågade information medan media var fullt av vittnesuppgifter, varför skulle han då hålla inne med det som han kände till?

Prioriteringen innan radioprogrammen, TV-sändningarna och tidningsartiklarna var säkert resan till Idre.
Vill för övrigt minnas att vi kom fram till att SE pendlade i tron på vem som det var han såg där inne på Tunnelgatan.

Det framgår bland annat i förhöret den 25:e april:

"FL: Den här observationen har du under hela utredningstiden trott vara vittnet *LJ* påpekar du, men du har sedermera haft samtal med en man på Skandia som har någon kontakt med vittnet *LJ* och du har fått klart för dig att det kan inte vara vittnet *LJ*.

SE: Det är inte riktigt rätt. Enligt honom så skulle vittnet *LJ* ha varit till vänster om baracken, men jag har talat med en tidningsreporter som är helt övertygad om att förhållandet är omvänt [intervjuerna i tidningen den 6-7:e april?], vittnet *LJ* är till höger och mördaren har sprungit till vänster. Därför vet jag inte om det är vittnet *LJ* eventuellt, eller om det eventuellt är mördaren jag har sett."

Jag tror mannen på Skandia är Per H och att han inte haft någon kontakt alls med LJ utan fått reda på från polisen vad LJ sagt i förhör. Tydligen känner förhörsledaren till detta samtal och några förhör från andra "kollegor" än de publicerade från 1986 som har "kontakt" med LJ känner jag inte till. Det torde vara PH som avses här. Rundgången i Ålandskvinnans deckargåta är häpnadsväckande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in