Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Vem påstår att han måste veta detta ?
När säger SE att han springer efter poliserna för att lämna signalement för första gången ?
Jag vill ha datum när SE säger detta o bevis att det inte framkommit någonstans innan varken från vittnen eller från media...
Helt poänglös inlägg från dig pga att SE inte säger detta samma kväll....
Sen lämnar han ju inte heller uppgifter till polisen när han kommer tillbaka så dom kan berätta det på deras komradio till dom springande poliserna...
En liten ansats till förklaring är att rapport-inslaget 04:00 nämner att polisen bara har vaga signalement ((eller något liknande)). Det kan ev. SE grunda sin språngmarch på. Men tycker själv att det blir lite svagt som förklaring.
Något som jag tycker ofta glöms bort är hur SEs historia är konstruerad.
Väldigt lite handlar om vad andra gör, hur andra ser ut, vad som händer mellan personer på platsen o.s.v. Väldigt mycket handlar om det egna agerandet och utseendet (in i minsta detalj).
En iaktagelse som jag gör är att signalementet (rätt/fel) löper som en röd tråd genom den andra halvan av historien.
Varför samtalar SE med LP? -För att få det rätta signalementet.
Varför gör SE språngmarchen? -För att meddela rätt signalement?
Hur har vittnen uppfattat det felaktiga signalement? -För att SE gjort språngmarchen.
Hur har fel signalement gått vidare in i utredningen? -För att ett vittne ger polisen detta samtidigt som SE inte får möjlighet att korrigera detta.
Alltihop handlar om fel/rätt signalement i flera steg. Detta gör historien till en uppenbar konstruktion i mina ögon.
SE är enligt honom själv den som från början får det korrekta signalementet. Och den som är upphovet till det felaktiga signalementet. Och han är delvis orsaken till att fel signalement överlever. Samtidigt är han den som upplever och uppfattar allt detta och kan förklara det för polisen. Sannolikt? Nej.