2021-10-22, 21:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ok men du har bevis för att han var på mordplatsen när mordet skedde?

Bevis finns väl inte men både väktarens uppgifter och kollegan som hört SE nämna att han var i fastigheten tyder på att SE stod i receptionen på Skandia när skotten föll.
Citera
2021-10-22, 21:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja och både VG och CP blev anhållna och häktade. CP till och med dömd i tingsrätten otroligt nog.
Bra ändå att senaste och säkert sista PU fick en seriös åklagare.
Citera
2021-10-22, 21:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som KP sa på presskonferensen så hade det räckt för att anhålla honom som skäligen misstänkt.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA

Den KP "gissade på" när det gällde Anna Lindh var fel person. Inget smickrande track record.

Det har anhållits två andra personer, av andra pålästa åklagare, så väldigt lite tyder på att KP skulle vara i närheten av att nosa på OPs mördare genom att peka ut den avlidne SE. Så ligger landet hur man än vill vända och vrida på det.
Citera
2021-10-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Bevis finns väl inte men både väktarens uppgifter och kollegan som hört SE nämna att han var i fastigheten tyder på att SE stod i receptionen på Skandia när skotten föll.

SE sade i förhör att han gick direkt ut och den andra väktaren sade i.a.f. inte att det var ett samtal på ett par minuter utan bara att de sade trevlig semester etc.
Citera
2021-10-22, 21:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Har inte skrivit att det finns konkreta bevis för att SE var mördaren. Läs igen dumhumhuvud.
Jag vet inte om jag missförstod något du skrev, men jag skulle enligt ditt inlägg producera "konkreta bevis" för att SE var oskyldig. Den rättsordningen har vi inte riktigt i Sverige. Jag vände då på det hela och frågade om du hade "konkreta bevis" för SEs skuld.

Ditt svar bestod i något som en lättkränkt person nästan skulle kunnat uppfatta som ett personangrepp på mig.
Citera
2021-10-22, 21:16
Medlem
Citat:
Bra ändå att senaste och säkert sista PU fick en seriös åklagare.

Ja för jävligt att CP blev dömd pga Lisbets osäkra utpekande. Hon såg inte mördarens ansikte ens sade hon dagen efter mordet. (FB) Tråden om Christer Andersson
Citera
2021-10-22, 21:19
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag missförstod något du skrev, men jag skulle enligt ditt inlägg producera "konkreta bevis" för att SE var oskyldig. Den rättsordningen har vi inte riktigt i Sverige. Jag vände då på det hela och frågade om du hade "konkreta bevis" för SEs skuld.

Ditt svar bestod i något som en lättkränkt person nästan skulle kunnat uppfatta som ett personangrepp på mig.

Bevisa att SE var oskyldig och hade alibi. Kan du inte Ok erkänn då det. Har du konkreta bevis för din favoriteori?
Citera
2021-10-22, 21:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
SE sade i förhör att han gick direkt ut och den andra väktaren sade i.a.f. inte att det var ett samtal på ett par minuter utan bara att de sade trevlig semester etc.

Har du ens tagit del av materialet? Borde du inte läsa in dig lite på fallet innan du skriver direkta felaktigheter i tråden? SE har aldrig påstått i förhör att han gick direkt ut på gatan. Det har Per H påstått som tror att SE var på Åland på EAPs tryckeri med "en handikappad flicka". Det kan vi se om vi läser förhöret med PH.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Per-H%C3%A4ggstr%C3%B6m.pdf

Per H är sitter mentalt i knäet på Ålandskvinnan. Det framgår med all önskvärd tydlighet i detta förhör!

Att fästa någon tilltro till PHs uppgifter är lite väl magstarkt för att peka ut SE som GM enligt mig.

Det finns andra andrahandsuppgifter där SE uppger att han var kvar i lokalerna när skotten föll däremot.
Citera
2021-10-22, 21:21
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Fast det du tar upp är inte bekräftat som fakta. Ett exempel är punkt 14.

Stämmer väl med väktarens vittnesmål.

Intressant i sammanhanget är att även hon gav Skandias säkerhetsnisse PH - den före detta polisen och sedermera chefen (!) på PG Vinges företag - ”puls”.

Om PH fått härja fritt så hade även denna helt oskyldiga kvinna kanske åkt med i varpen?

(Hon bodde f.ö. i samma portuppgång i Solna som Hasse Holmérs älskarinna, men det var även den ihärdige Sven Anér till slut tvungen att erkänna som en slump.)

Om Ålandskvinnan är hjärnan bakom utpekandet av SE så är PH hjärtat.

Det jag inte har hittat svaret på är varför PH plötsligt blåste av sin planerade ”husis” i Skandiamannens tjänsterum, där han skulle leta efter ”vapenfett och grejer”.

Att den trots allt genomfördes och gav noll, och därefter mörkades, är kanske ingen vågad gissning…?

PH fick tydligen först foten av polisen och därefter foten av Skandia. Att han plötsligt blev en höjdare på ett företag där ägaren hatade marken Palme gick på kan förstås också vara en slump.

För dig som vill veta mer:

https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
Citera
2021-10-22, 21:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Den väktaren som sa "ett par minuter" (en uppskattning) var väl samme som sa 23.40 (efter att ha tittat på klockan) som tid för återkomsten men den uppgiften försöker några ändra till 23.30 - 23.35. 23.40 bör rimligare vara en säkrare uppgift eftersom väktaren tyckte det var anmärkningsvärt att han kom tillbaka. Däremot när han gick så var det ju en kväll bland många andra, inget speciellt alltså.
Citera
2021-10-22, 21:23
Medlem
Citat:
Den väktaren som sa "ett par minuter" (en uppskattning) var väl samme som sa 23.40 (efter att ha tittat på klockan) som tid för återkomsten men den uppgiften försöker några ändra till 23.30 - 23.35. 23.40 bör rimligare vara en säkrare uppgift eftersom HO tyckte det var anmärkningsvärt att han kom tillbaka. Däremot när han gick så var det ju en kväll bland många andra, inget speciellt alltså.

Ja vad gjorde SE mellan kl 23:20 till kl 23:40-45?
Citera
2021-10-22, 21:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tydligen kunde man helt utan kontroll plocka hem dessa militära vapen! Har dessa militära vapen också provskjutits? Det tycks ju finnas hundratals eller kanske tusentals militära S&W på villovägar om man får tro tråden.
Det var ju en helt annan tid vi levde i då för snart 40 år sedan. På den tiden var det inte gängkriminella som hade vapen. Det var vi vanliga Svenssons som hade kvar morfars gamla pickadoll, eller som t.ex. hade ärvt ett vapen från farsan eller någon annan som kanske var officer. Vid vapenamnestierna 1993-2007 lämnades sedan tusentals gamla vapen in till polisen (inlämnade vapen som sedan ersattes av importerat från Balkan). Bara vid den senaste vapenamnestin mellan 1 mars och 31 maj 2007 lämnades 5 000 enhandsvapen in till polisen. Tror inte att särskilt många av dessa provsköts av NFC innan de destruerades:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vapenamnesti

Här lite om några av de inhemska vapen som säkert drällde omkring på den här tiden. Bara till piloterna (som tydligen dog som flugor, fler än 500 bara här under kalla kriget) verkar alltså Flygvapnet 1958 ha beställt 1 500 revolvrar av modell 12 med 2" pipa från Smith & Wesson:
Swedish m/58 revolver
This is a little off the beaten path, but it's about Swedish weapons nonetheless. I've wanted to own an m58 Swedish revolver for a while and I finally got the chance. The m58 is a S&W model 12 airweight with aluminum K-frame contracted by the Swedish Airforce in 1958. 1500 were ordered according to the S&W standard catalog, 3rd edition. Here's a few pictures from the auction site...

https://www.gunboards.com/threads/swedish-m-58-revolver.194368/
Och sedan tillkommer väl då de här andra revolvrarna som Flygvapnet köpte in av modell 10 (den med längre pipa, 4" resp. 6"), och som inköptes till bevakningspersonal och militärpolis. Och sedan finns det kanske också andra vapenslag än just Flygvapnet som kan ha köpt in S&W-revolvrar. Är det någon som vet förresten under vilka år SE jobbade vid Armétygsförvaltningen? Kan det rentav ha varit vid just den tiden (kring 1958) då man gjorde de här beställningarna/inköpen från Smith & Wesson?
Senast redigerad av Draifos 2021-10-22 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in