2021-10-25, 11:06
Medlem
udons avatar
Om jag hade varit fet hade jag kört 16 weeks of hell och lagt mycket fokus på hur hantera tiden efter.
Det finns en anledning till att du är tjock och det beror på att din motivation för att äta lagom är låg, disciplinen är låg och tillgången på dålig mat är hög. Det blir en dålig soppa och du är knappast ensam
Citera
2021-10-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har gymmat och bantat till och från i perioder nu sedan 2007 i princip (då vägde jag 89 kg). Men netto är det viktuppgång i fett. Jag väger idag 102 kg på 179 cm och lyfter ungefär samma som jag gjorde för två år sedan.

Jag behöver seriöst gå ned i vikt och stanna nere. Men jag har hittills aldrig lyckats hålla vikten efter några bantningskurer. Så detta känns som road to death. 102 kg är absolut rekord för mig, men tror det kommer bli 112 kg om 10 år om trenden fortsätter. Och det vore ju kaos. Har redan problem att gå och sitta klokt pga denhär vikten. Man får sår mellan benen pga att lårens friktions mot varandra. Värdelöst.

Ge mig era bästa knep för att hålla vikten.

Bantning är bara tillfälligt som många har sagt. Det fungerar om du vill gå ner något kilo till beachsäsongen men så fort du slutar banta går du snabbt upp det du har gått ner.

Vill du hålla vikten nere behöver du ändra din livsstil. Dvs inte överäta varje vecka, för det gör du ju om vikten bara fortsätter gå uppåt.

Kostlära och veta vad man stoppar i sig är viktigt och göra dom små valen i vardagen gör mycket skillnad på en veckan.

Drick inte dina kalorier. Ska du dricka läsk dricker du zero varianterna eller vatten.
Räkna ut kalorierna i början sen kommer du veta på ett ungefär vad olika maträtter innehåller.

En liten burk sås till lunchen du käkar ute kan innehålla 200 kalorier. Det är samma som en magnum glass för att dra ett grovt exempel.
Citera
2021-10-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Ge mig era bästa knep för att hålla vikten.

1. Se till att sömnen fungerar.

2. Många har redan påpekat det. Men du måste sluta banta och istället lägga om din kost för evigt. Att banta är väl per definition något man gör under en viss period för att därefter återgå till hur man åt innan man bantade.
Så istället för att banta så lägger du om din kost till en långsiktig hållbar kost.

3. Tänk så här. Ju längre tiden det tar att gå ner i vikt, desto bättre. En lång långsam viktnedgång innebär att du troligtvis har lagt om din livsstil och därför kommer kunna hålla det resten av livet. Heller ett kaloriunderskott på 50 kcal per dag i två år än ett kaloriunderskott på 500 kcal per dag i tre månader. Om du väger 100kg nu så är målet 95 om ett år och 90 om två. (Jag tror man kan gå ner lite snabbare i början utan att riskera att det bara blir tillfällig bantning).

4. Ha inte massor av undantag. Jag vet inte vad din svaghet är men du har säkert något du bör undvika för att gå ner och kunna behålla en ny lättare livsstil. Låt säga att du lätt äter för mycket chips. Sluta i så fall helt med chips och hitta inte på massa undantag. Om du har ett undantag tex ”bara när det är melodifestivalen då får jag äta chips”, då kommer du snart ha tio undantag (em, vm, nyår, när du ev. har mens, inför tentan, på bilsemester, när du är i USA mm mm). ”Julgodis är inte riktigt godis” kommer snabbt leda till att ”choklad är inte godis”, ”biogodis är inte godis” mm mm.

Några tips. Jag kan återkomma med fler.
Citera
2021-10-27, 21:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du behöver hitta en livsstil som funkar för dig. För min del är det periodisk fasta och carb cycling.

Jag äter bra mat och snålar inte med portionerna. Äter sällan snacks, inget socker och några ketomål i veckan.

Funkar bra för mig.
Citera
2021-10-27, 21:37
Medlem
kansascityshuffles avatar
Du äter för mycket...
Citera
2021-10-31, 01:51
Medlem
Kost vid viktnedgång?

Hej,

Är inne i en deff på första gången på många år. Slappat med träningen ett tag men nu är det dags att komma i form igen.

Dock märker jag att jag är totalt energilös vissa perioder, till den grad att det går ut över jobb och liv i övrigt (sirap i hjärnan).

Jag misstänker att det har med kost/träning att göra.

Träningen brukar vara 4-5 gånger i veckan. Löpträning fungerar bra och jag behåller energin, men efter gympass är jag helt golvad i hjärnan och kan knappt tänka efteråt (kan det ha med CNS att göra?).

Kosten går upp och ner och det är väl här jag misstänker att det går fel. Jag vill ligga mellan 750-1000 minus per dag.

Hur splittar ni era macros? Behöver kolhydraterna för energi, men det tar också ganska mycket kalorier.

Tänkte strukturera upp det bättre än nu så behöver lite input
Citera
2021-10-31, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gethaat27
Hej,

Är inne i en deff på första gången på många år. Slappat med träningen ett tag men nu är det dags att komma i form igen.

Dock märker jag att jag är totalt energilös vissa perioder, till den grad att det går ut över jobb och liv i övrigt (sirap i hjärnan).

Jag misstänker att det har med kost/träning att göra.

Träningen brukar vara 4-5 gånger i veckan. Löpträning fungerar bra och jag behåller energin, men efter gympass är jag helt golvad i hjärnan och kan knappt tänka efteråt (kan det ha med CNS att göra?).

Kosten går upp och ner och det är väl här jag misstänker att det går fel. Jag vill ligga mellan 750-1000 minus per dag.

Hur splittar ni era macros? Behöver kolhydraterna för energi, men det tar också ganska mycket kalorier.

Tänkte strukturera upp det bättre än nu så behöver lite input

Jag brukar köra på grova bröd, typ "rallarhalvor" med rökt kalkon som pålägg och en kopp the´till frukost. Och en nyttig sallad (morötter, paprika, babyspenat) med fisk och valnötter som proteinkälla till lunch. Banan och apelsin till mellanmål. Sedan kyckling eller kikärtor med sallad till middag. Någon "rallarhalva" med rökt kalkon och the´till kvällsmat. Det håller mig mätt och pigg och jag blir av med några överflödiga fettkilon, men bygger ändå muskler. Inget godis, inget vitt bröd, ingen pasta, ingen potatis, inget ris etc. "Rallarhalvorna" ger ändå energi på samma sätt som andra kolhydrater, men ger inte mig viktuppgång.

När jag äter på det sättet låter jag bli styrketräning och högintensiv träning de första veckorna och ägnar mig fullt ut åt lågintensiv träning, promenader i raskt tempo cirka 60-100 minuter varje dag. När systemet är van vid kosthållningen börjar jag köra med styrketräning 1-2 pass i veckan och öka upp succesivt.
Citera
2021-10-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag brukar köra på grova bröd, typ "rallarhalvor" med rökt kalkon som pålägg och en kopp the´till frukost. Och en nyttig sallad (morötter, paprika, babyspenat) med fisk och valnötter som proteinkälla till lunch. Banan och apelsin till mellanmål. Sedan kyckling eller kikärtor med sallad till middag. Någon "rallarhalva" med rökt kalkon och the´till kvällsmat. Det håller mig mätt och pigg och jag blir av med några överflödiga fettkilon, men bygger ändå muskler. Inget godis, inget vitt bröd, ingen pasta, ingen potatis, inget ris etc. "Rallarhalvorna" ger ändå energi på samma sätt som andra kolhydrater, men ger inte mig viktuppgång.

När jag äter på det sättet låter jag bli styrketräning och högintensiv träning de första veckorna och ägnar mig fullt ut åt lågintensiv träning, promenader i raskt tempo cirka 60-100 minuter varje dag. När systemet är van vid kosthållningen börjar jag köra med styrketräning 1-2 pass i veckan och öka upp succesivt.
Tack för input. Tycker det låter som en väldigt sund inställning till det!
Citera
2021-11-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gethaat27
Tack för input. Tycker det låter som en väldigt sund inställning till det!

Hur går det för dig? Har du kommit på hur du ska göra?
Citera
2021-11-04, 11:06
Medlem
När det kommer till problem med vikt/övervikt är jag övertygad om att mycket grundar sig i okunskap. Med din vikt skulle jag tro att du kan äta minst 2500 kalorier per dag utan att tränna något alls utan att gå upp i vikt.

Mitt råd till dig är att gå en promenad på minst 8 km per dag, du bör då nå ett dagsbehov på minst 3 000 kalorier per dag.

Sikta på ett snitt på 2500 kalorier per dag.
Mitt råd här är att vissa dagar äta lite mindre ca 2 200 kalorier för att ha utrymme att lyxa till det några ggr per vecka.

Hur kommer man ditt då? Kan vara olika från person till person men dem jag har tipsat om detta har alls sagt att det funkar och det är SLUTA ÄTT FRUKOST, kanske låter hårt men det enda det gör är att du blir mer hungrig under dagen, håll dig till att endast äta lunch och middag d v s 2 större mål mat per dag.

Det allra viktigaste är att du har stenkoll på vad det du äter innehåller, det finns så många fällor att gå i här men där mat som sägs vara nyttig innehåller väldigt mycket kalorier (många ggr mer än mat som sägs vara onyttigt)

Många brukar säga att du ska ska skippa godis snacks o s v, om du är som jag och älskar sånt så kommer det inte att gå och det kommer sluta i missär.
Gör istället smarta val t e x ekströms mouse som du själv vispar ihop med mjölk, gb:s glass med mindre socker, skumbaserat godis. Om du främst äter choklad så håll dig till "lätt choklad" som t e x kinapuffar. Det du verkligen skall undvika så mycket du kan är kakor och kompakt choklad väldigt lätt att det sticker iväg där.

Håll dig alltid till magert kött främst kyckling och undvik alla olika oljor( även de så kallade nyttiga)

Sista rådet kommer du förmodligen inte gilla men undvik alkohol helt under några veckor/någon månad en oerhörd kaloribomb det där.
Citera
2021-11-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
1. Se till att sömnen fungerar.

2. Många har redan påpekat det. Men du måste sluta banta och istället lägga om din kost för evigt. Att banta är väl per definition något man gör under en viss period för att därefter återgå till hur man åt innan man bantade.
Så istället för att banta så lägger du om din kost till en långsiktig hållbar kost.

3. Tänk så här. Ju längre tiden det tar att gå ner i vikt, desto bättre. En lång långsam viktnedgång innebär att du troligtvis har lagt om din livsstil och därför kommer kunna hålla det resten av livet. Heller ett kaloriunderskott på 50 kcal per dag i två år än ett kaloriunderskott på 500 kcal per dag i tre månader. Om du väger 100kg nu så är målet 95 om ett år och 90 om två. (Jag tror man kan gå ner lite snabbare i början utan att riskera att det bara blir tillfällig bantning).

4. Ha inte massor av undantag. Jag vet inte vad din svaghet är men du har säkert något du bör undvika för att gå ner och kunna behålla en ny lättare livsstil. Låt säga att du lätt äter för mycket chips. Sluta i så fall helt med chips och hitta inte på massa undantag. Om du har ett undantag tex ”bara när det är melodifestivalen då får jag äta chips”, då kommer du snart ha tio undantag (em, vm, nyår, när du ev. har mens, inför tentan, på bilsemester, när du är i USA mm mm). ”Julgodis är inte riktigt godis” kommer snabbt leda till att ”choklad är inte godis”, ”biogodis är inte godis” mm mm.

Några tips. Jag kan återkomma med fler.

Men hur är det hållbart att lägga om kosten för alltid och helt ta bort det man gillar mest? Om det nu är snacks som är hans svaghet så kommer det ju inte fungera att ta bort det helt.
Citera
2021-11-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm90
Men hur är det hållbart att lägga om kosten för alltid och helt ta bort det man gillar mest? Om det nu är snacks som är hans svaghet så kommer det ju inte fungera att ta bort det helt.

Det är väl just det som är det hållbara i sammanhanget. Att han förändrar sin kost för evigt. Istället för att jojobanta som han hittills verkar ha gjort.

Beror väl lite vad som är hans last. Godis, chips och läsk kan man klara sig utan resten av livet. Om det mer handlar om att TS överäter mat i allmänheten kanske det blir svårare att utesluta god mat för evigt.

Var bara ett tips baserat på något jag har observerat från och till. Nämligen att en del som har svårt att hålla vikten är duktiga på att sätta upp regler som ska minska deras intag av onyttigheter men samtidigt väldigt duktig på att ha massa undantag från sina regler. Tror det finns en stor risk att undantag leder till fler undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in