Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Ge mig era bästa knep för att hålla vikten.
1. Se till att sömnen fungerar.
2. Många har redan påpekat det. Men du måste sluta banta och istället lägga om din kost för evigt. Att banta är väl per definition något man gör under en viss period för att därefter återgå till hur man åt innan man bantade.
Så istället för att banta så lägger du om din kost till en långsiktig hållbar kost.
3. Tänk så här. Ju längre tiden det tar att gå ner i vikt, desto bättre. En lång långsam viktnedgång innebär att du troligtvis har lagt om din livsstil och därför kommer kunna hålla det resten av livet. Heller ett kaloriunderskott på 50 kcal per dag i två år än ett kaloriunderskott på 500 kcal per dag i tre månader. Om du väger 100kg nu så är målet 95 om ett år och 90 om två. (Jag tror man kan gå ner lite snabbare i början utan att riskera att det bara blir tillfällig bantning).
4. Ha inte massor av undantag. Jag vet inte vad din svaghet är men du har säkert något du bör undvika för att gå ner och kunna behålla en ny lättare livsstil. Låt säga att du lätt äter för mycket chips. Sluta i så fall helt med chips och hitta inte på massa undantag. Om du har ett undantag tex ”bara när det är melodifestivalen då får jag äta chips”, då kommer du snart ha tio undantag (em, vm, nyår, när du ev. har mens, inför tentan, på bilsemester, när du är i USA mm mm). ”Julgodis är inte riktigt godis” kommer snabbt leda till att ”choklad är inte godis”, ”biogodis är inte godis” mm mm.
Några tips. Jag kan återkomma med fler.