Citat:
Att lägga om kosten låter för de flesta som ett skrämmande projekt som absolut aldrig är hållbart. Helst vill man kunna fortsätta som förr men ändå på något mirakulöst sätt gå ned i vikt. Nu menar jag inte att vara taskig, men har man orken till att lägga sig med dåliga kostvanor som är skadligt för sin hälsa, så har man samma ork att vända på det. Problemet är att det är svårt att intala sig själv hur enkelt det egentligen är. Där ger de flesta upp direkt.
Att byta vanor låter jobbigare än vad det är, men det går snabbt att komma in i dom när man väl bestämt sig. Många tror också att när man väl har bestämt sig så finns det inte utrymme för att göra misstag. Man är för hård mot sig själv och minsta återfall gör att man ser sig själv som ett hopplöst fall som lika gärna kan fortsätta som förr. Men återfallen måste få finnas där som en påminnelse om att du ändå jobbar mot något positivt.
Ha snacksen kvar till en början, men under kontrollerade former. Att strypa precis allt i början är bara snabbaste vägen till att misslyckas. Ha snacksen en dag under helgen, för att belöna dig för allt du lyckats åstadkomma under alla de andra dagarna. Men tryck inte i dig så mycket du kan.
Med tiden kommer snacksen att bytas ut mot annat, förhoppningsvis. Kanske det hinner gå två veckor till det att man vill ha sina snacks.
Jag vill ändå påstå att vägen till att lyckas med en viktnedgång och behålla den vikten är att ha ett mer aktivt liv. På så sätt kan man "ha råd" att trycka i sig lite extra god mat eller annat, för man kommer ändå att bränna det via sina aktiviteter senare. Man måste ju få njuta av livet.
Snabbare resultat får man naturligtvis om man går mer in för det, men enligt mig själv är det också det som är mest roligt. Jag tycker man kan lägga mycket krut i början av sin viktnedgång för då ger man sig själv utrymme att ha perioder där man kan ta ett lugnare tempo och ändå gå ned i vikt utan att tycka att man är en dålig person.
Man ska se viktnedgången som ett projekt som får växa fram bit för bit. Det blir sällan hållbart om man tror att man ska ha alla bitar på plats redan från start.