2021-10-29, 20:22
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Ja, bitcoin är perfekt för att flytta och lagra värde. Där är vi inte idag. Bitcoin kan absolut samexistera med fiat. Idag är bitcoin en spekulativ investering på vad bitcoin kommer vara i framtiden. Det är alltså typ ingen som funderar på om man ska ha sparpengarna i bitcoin eller fiat. Därför bli det konstigt att jämföra bitcoin med fiat. Bitcoin ska jämföras med aktier, fastigheter, råvaror mm.
Hur många som tycker fiat är stabilt och pålitligt i dagens dato håller jag för osagt. Finns säkert ett mörkertal och bägaren kan tippa över plötsligt som 2008 fast mycket värre.
2021-10-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friskXORsjuk
Hur många som tycker fiat är stabilt och pålitligt i dagens dato håller jag för osagt. Finns säkert ett mörkertal och bägaren kan tippa över plötsligt som 2008 fast mycket värre.

Kommer du inte växla över BTC till SEK eller annan fiat valuta om du vinner? Eller kommer du enbart hålla i BTC eller annan kryptovaluta?

Finns ingen vits att sälja av tänker jag om krypto slår både aktier, fastigheter och fiat.
2021-10-29, 20:41
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Kommer du inte växla över BTC till SEK eller annan fiat valuta om du vinner? Eller kommer du enbart hålla i BTC eller annan kryptovaluta?

Finns ingen vits att sälja av tänker jag om krypto slår både aktier, fastigheter och fiat.
HODL är det enkla kodordet - växla bara till fiat om det verkligen behövs för en transaktion.
2021-10-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Sedan noterade jag att man skriver mer i det här forumet än på andra forum, jag har missat inlägg fast jag tryckt på klockan. Men det Bagge1 skrev till mig om att det är svårt att lära gamla hundar sitta. Det är något som rimligtvis kommer att hålla nere värdet på dessa bitcoins en lång tid framåt. För mig är det lika obegripligt att vilja köpa bitcoins som när jag köper något som heter Robux åt min son för mina riktiga pengar. Dessa Robux kostar 300 kronor för 4000 Robux eller något sånt och man kan köpa något skräp i en spelvärld. Tidigare i tråden står det att man måste betala 60000 för en bitcoin, det verkar galet.
Jag såg förresten den där quadrantvideon, den gjorde att jag insåg att det var ännu fler saker som jag inte förstod i kryptovärlden. Däremot tror jag inte att jag lärde mig det som avsågs. Det är helt enkelt för komplicerat och jag vill inte att det ska bli mer av det här i mitt liv. Hoppas ni alla blir rika, men fan ta den som försöker överföra mina värden till btc

En Bitcoin kostar just nu 532 780 SEK.

Vid det här laget har du fått en uppsjö av information från hjälpsamma människor om vad Bitcoin är, varför det är värdefullt, och vad det kan användas till, samt varför det har synnerligen ljusa framtidsutsikter.

Om du fortfarande tycker det är obegripligt att vilja köpa Bitcoin så är mitt råd till dig att du helt enkelt avstår från Bitcoin och investerar i något annat.

PS. Dina värden kan mycket väl överföras till BTC i framtiden utan att du ens märker det. DS.
Senast redigerad av bagge1 2021-10-29 kl. 21:30.
2021-10-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friskXORsjuk
HODL är det enkla kodordet - växla bara till fiat om det verkligen behövs för en transaktion.

Så HODL för alltid om man inte behöver göra en transaktion för pengar?

Intressant... låter lite märkligt men om du säger det så.

Ska man aldrig hämta hem vinsten?
2021-10-29, 22:11
Medlem
Leastons avatar
S&P är bra att investera i, den gör all time highs hela tiden!

Nja, det är beroende på hur man ser det...
https://twitter.com/Bcool0203/status/1452996826886459401?s=20

Detta inlägg är sponsrat av "bästa argument för Bitcoin".
2021-10-29, 22:24
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
S&P är bra att investera i, den gör all time highs hela tiden!

Nja, det är beroende på hur man ser det...
https://twitter.com/Bcool0203/status/1452996826886459401?s=20

Detta inlägg är sponsrat av "bästa argument för Bitcoin".
Ja, där ser man exempel på hur sedelpressen fungerar..... ingen borde växla till fiat eller aktier när man kan Bitcoin HODL.

Fiat <=> konsumtion
Aktier <=> sparande
Bitcoin <=> investering
2021-10-29, 22:45
Medlem
Leastons avatar
We are a one year in, in a 10 year run...
...yada yada yada...
...then it becomes a 250+ trillion thing.

https://youtu.be/PQxAcF0FU78?t=358

Saylor säger som det är.
2021-10-30, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Bitcoin saknar helt fundamentalt värde. Finns inget att se, finns inget att värdera. Bara en gissning av vad någon annan är villig att betala i framtiden sätter priset. Det är generellt sett svårare att analysera och Bitcoin är mycket mer volatilt än aktier i allmänhet. Ditt eniro exempel är inte representativt.

Det finns ingenting som heter fundamentalt värde, värde bestämms av tillgång och efterfrågan tillsammans. obegränsad tillgång eller 0 efterfrågan ger ingen värde. (och den här definitionen har ingenting med valuta att göra, så det är mer nära sanningen, när alla s.k. fundamentalt analys behöver fiat valuta för att räkna)

Prisshock händer hella tiden, även Euro kan krascha mot Schweiz Franc 20% i en natt, volatiliteten påverka inte värde (Och det finns ingen bra teori för valutans värdering)

Alla investering är beroende på någon annan är villig att betala i framtiden. Om du inte kan sälja investerade värdepapper, då är det liksom min Eniro exempel, en bedrägeri

Jämför med aktie, det är mycket mindre gissning för kryptovalutas framtidens värde. Eftersom kryptovaluta kan återminston används för sparande och det gäller alla människor världen över. Du kan inte ens sälja din aktie till de som inte har konto i OMX exchange, men du kan sälja bitcoin till vem som helst i hela världen, det är stor skilnaden.
Senast redigerad av vatten2013 2021-10-30 kl. 03:05.
2021-10-30, 03:00
Medlem
Citat:

Dock tror jag de mesta skulle hålla med om att investor B just nu är på ett relativt bra pris där aktiepriset inte representerar tillgångarna (substansrabatt).

Det här är typiskt problem för aktie investering, om du tror på den där model, och priset går inte enligt modellen, vad gör du? Priset ändra alltid innan rapporten kommer ut
2021-10-30, 03:21
Medlem
Citat:
Jo, hans invändning är korrekt. När du säljer av din BTC position så måste någon köpa ju? Och vice versa?

För varje vinst för person A så finns det motsvarande en förlust vid andra sidan för person B. Skulle ingen köpa BTC skulle priset helt och hållet falla. Det skulle inte företag, som har ett visst värde och en business där vinst genereras.

Det finns ett grundläggande värde, aktieägarna bidrar med mer pengar som ger fler möjligheter men det fundamentala värdet finns där.

BTC producerar inga vinster i sig själv. Priset dikteras helt och hållet av marknaden.

Tar du ett världsindex så finns det ett fundamentalt värde för att företagen genererar omsättning, producerar vinst via sin business etc.

Vilket är det försvarbara priset för BTC? Hur gör man en uppskattning om priset?

Tjafsa inte, lyssna på Moderatorn. Jag vill förstå och diskutera.

''Equities are a positive sum-game'' - Jack Bogle.

Det är klokt att du har upptäckt "zero-sum-game" problem, d.v.s. vinst för person A är alltid en förlust för person B. eller, As vinst är alltid Bs kostnad. Hur gör man för att alla kan göra vinst, så att det inte blir en "zero-sum-game"?

Svaret är enkelt: Man måste öka penningmängden i ekonomi, år efter år. Om samhälle har bara samman mängden av pengar, det är säkert en zero-sum-game. MV=PQ, om man vill öka Q, men V och P är oförändrad, då måste M ökas. Hur kunde en företag tjäna mer och mer pengar, om alla andra har inte mer och mer pengar?

Och den här är faktiskt anledningen till varför stora ledande företags aktie gör bra avkastning långsiktigt, då de företag måste kunna göra vinst när penningmängden ökar. Därför de som gjorde största avkasting från aktie är de som köpa stora monopol företags aktie och hålla den i mer än 20 år.

Samtidigt, om penningmängden öka år efter år, så kommer bitcoins värde öka år efter år, då det uppfyller en enkelt funktion: Sparande. Nästan alla behöver spara, men de kan inte göra den med fiat valuta nu när räntan är till minus nivå och inflationen är hög
Senast redigerad av vatten2013 2021-10-30 kl. 03:45.
2021-10-30, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Nej, i ett pyramidspel har produkten inget värde i sig, inget fundamenta som gör att det ska bli mer värt. Det som gör att produkten blir mer värd är att fler kommer in i pyramiden. Det är den bilden jag har av krypto. Några köpte från början och nu är deras krypto mer värda för att fler vill ha samma krypto. Om alla slutar att vilja köpa krypto så rasar värdet direkt, det finns inga centralbanker som stödköper krypto eller grejar med räntor för att göra krypto mer attraktiv.

En pyramidspel måste alltid hitta mer och mer deltagare, tills att det inte finns mer, sedan krascha den.

Men bitcoin behöver inte det

T.ex. Tesla köpte 1.5 miljard USD bitcoin i Q4 2020. och iår har Tesla mer kontant p.g.a. mer inkomst (som är orsakade av mer QE pengar), då kan de köpa 1.65 miljard USD bitcoin iår, men samtidigt antalet bitcoin för försäljning per dag är nästan alltid cirka 5000 (enligt min undersökning och räkning). så de kan köpa samman antal bitcoin om pris är 10% högre, med 10% mer pengar. Och de kan göra den år efter år, och håller samman köp andel för dagligen coin försäljning. Och de behöver bara sälja lite när de har gjort betydligt vinst, eller inte alls, för att släppa betala skatt

Det finns många andra rika person/företag, om de gör samman sak, då blir dagligen 5000 coin otillräckligt för alla att dela på, då ökar priset för att kompensera

Du kan se att det behöver inte mer folk, bara mer pengar, men det är garanterad av QE infinity
Senast redigerad av vatten2013 2021-10-30 kl. 03:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in