2021-10-29, 15:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Nej, i ett pyramidspel har produkten inget värde i sig, inget fundamenta som gör att det ska bli mer värt. Det som gör att produkten blir mer värd är att fler kommer in i pyramiden. Det är den bilden jag har av krypto. Några köpte från början och nu är deras krypto mer värda för att fler vill ha samma krypto. Om alla slutar att vilja köpa krypto så rasar värdet direkt, det finns inga centralbanker som stödköper krypto eller grejar med räntor för att göra krypto mer attraktiv.

Men inte ens alla här inne som är frälsta på krypto verkar vara helt överens om vilken som är bäst. I slutänden kommer det inte att kunna finnas flera hundra och alla ökar i värde hela tiden. Jag har svårt att tänka mig något mer volatilt och riskfyllt som investering. Däremot har du definitivt en poäng i att som valuta är krypto svårslaget

Jag har sett listan som visar varför krypto är överlägsen som valuta och det är starka argument för krypto som valuta. Du behöver inte hänvisa till den fler gånger, det stärker inte incitamenten för att det är en bra investering, bara att den är konkurrenskraftig som valuta
Jag har spenderat tid att förklara Bitcoins rätt utförligt för dig.
Här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
…och här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Du verkar över huvudtaget inte försökt ta dig till detta när du nu pratar om att Bitcoin får sitt värde pga att det är något form av märklig pyramidspel.

Jag känner att jag ändå var rätt ute när jag misstänkte att du var ett troll från början. Du är klar här, lycka till.
Senast redigerad av Leaston 2021-10-29 kl. 15:14.
2021-10-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Men fattar du inte att om alla helt plötsligt vill köpa Ericsson-aktien av någon anledning så kommer den att öka i pris? Och den som ägde aktien tidigt skulle se sina aktier öka i värde.

Eller motsatt, om ingen är intresserad av att köpa den så skulle den rasa i pris. Och om storägarna i Ericsson skulle få för sig att sälja stora positioner så skulle också priset rasa.

Men du skulle ju inte kalla Ericsson för ett pyramidspel, trots att samma mekanismer råder.

https://letmegooglethat.com/?q=pyramidspel

Ja, men vad är det försvarbara priset ur ett investeringsperspektiv?

Jag har fortfarande inte fått ett svar på den frågan.

Jag vill inte tjafsa, utan diskutera utan att bli förolämpad.
2021-10-29, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vi har i alla tider använt guld som en stabil bas i vår ekonomi, "store of value".
BitCoin har alla kvalifikationer som guld har men gör allting 10 gånger bättre.
BitCoin håller redan på att ta över tronen som number 1 "store of value" nu när länder och instutitioner massköper BitCoin.
Antag att man kom på ett sätt att få Bitcoins värde helt stabilt. Varken upp eller ner, samma värde år efter år. Det perfekta "stora of value". Hur många av dagens ägare tror du skulle vara intresserade av att behålla sina Bitcoin?
2021-10-29, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Bitcoin saknar helt fundamentalt värde. Finns inget att se, finns inget att värdera. Bara en gissning av vad någon annan är villig att betala i framtiden sätter priset. Det är generellt sett svårare att analysera och Bitcoin är mycket mer volatilt än aktier i allmänhet. Ditt eniro exempel är inte representativt.

Ingen har lyckast berätta vad det försvarbara priset är för BTC. Det går inte att uppskatta vad som är ett rimligt pris. Det som är det roliga. Spekulation om uppgång är en sak... smartare investeringar, en annan.

Dock tror jag de mesta skulle hålla med om att investor B just nu är på ett relativt bra pris där aktiepriset inte representerar tillgångarna (substansrabatt).

Eniro exemplet är värdelöst.
2021-10-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är rätt många aktier som inte har någon utdelning. Däremot betalar du en årlig förvaltningskonstnad för någon att hantera dem för dig.

Så nej, den invändningen räcker inte långt.

Jo, hans invändning är korrekt. När du säljer av din BTC position så måste någon köpa ju? Och vice versa?

För varje vinst för person A så finns det motsvarande en förlust vid andra sidan för person B. Skulle ingen köpa BTC skulle priset helt och hållet falla. Det skulle inte företag, som har ett visst värde och en business där vinst genereras.

Det finns ett grundläggande värde, aktieägarna bidrar med mer pengar som ger fler möjligheter men det fundamentala värdet finns där.

BTC producerar inga vinster i sig själv. Priset dikteras helt och hållet av marknaden.

Tar du ett världsindex så finns det ett fundamentalt värde för att företagen genererar omsättning, producerar vinst via sin business etc.

Vilket är det försvarbara priset för BTC? Hur gör man en uppskattning om priset?

Tjafsa inte, lyssna på Moderatorn. Jag vill förstå och diskutera.

''Equities are a positive sum-game'' - Jack Bogle.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-29 kl. 15:37.
2021-10-29, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Antag att man kom på ett sätt att få Bitcoins värde helt stabilt. Varken upp eller ner, samma värde år efter år. Det perfekta "stora of value". Hur många av dagens ägare tror du skulle vara intresserade av att behålla sina Bitcoin?
Då skulle Bitcoin över en natt bli världens största tillgång. Det skulle bli en grundbult i alla ekonomier; för nationer, för privatpersoner och för företag.

Fattar du inte detta blir det svårt att hjälpa dig.
2021-10-29, 15:39
Medlem
Citat:
Det är rätt många aktier som inte har någon utdelning. Däremot betalar du en årlig förvaltningskonstnad för någon att hantera dem för dig.

Så nej, den invändningen räcker inte långt.

Ser du helheten, så finns det en tydlig utdelning där. Vet inte vad du pratar om.
2021-10-29, 15:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Då skulle Bitcoin över en natt bli världens största tillgång. Det skulle bli en grundbult i alla ekonomier; för nationer, för privatpersoner och för företag.
Tittat på totala värdet på Bitcoin på senare tid? Det är förvisso en hel del, men största tillgång i världen, tillåt mig småle.
2021-10-29, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tittat på totala värdet på Bitcoin på senare tid? Det är förvisso en hel del, men största tillgång i världen, tillåt mig småle.
Har du så svåra problem att du inte ens fattar vad du själv skriver?

Det är verkligen något ingen här kan hjälpa dig med.
2021-10-29, 15:54
Medlem
Citat:
Förstår man innebörden av Store of value och det skriande behovet av detta så är det en start att förstå potentialen i Bitcoin.

Folk, företag och institutioner som sitter på pengar över "cash" måste parkera detta kapital för att det inte skall ätas upp av inflationen.

Vanligt att investera i är börsen, där det i snitt genererat 13% avkastning per år. Fastigheter och ädelmetaller är andra vanliga uppenbara produkter att använda som store of value. Men sedan har du även alla olika typer av värdepapper som obligationer, räntefonder och liknande.
Den totala summan som är investerat i detta är enormt. Det finns företag och banker som gör enorma pengar på att sälja möjligheterna att investera i dessa saker, och dom gör enorma pengar genom att sedan förvalta dessa åt dig.

Nu kommer Bitcoin som genom att vara i digital form har överlägsna egenskaper jämfört med alla ovan produkter. Så pass överlägsna att du inte ens behöver blanda in en bank i det hela.

En överlägsen produkt tenderar att äta upp de mindre överlägsna produkterna. Vem vill ha något sämre när det finns något bättre.
Så man tror att man kommer få se detta enorma kapital som är investerat i de klassiska produkterna sakta men säker börja flöda in i Bitcoin de kommande 10 åren. Detta gör att uppsidan i att redan nu, i detta tidiga stadiet då flödet precis börjat, är helt enorm.
Det är som att man har chansen att investera i Apple, Amazon och Google för 15 år sedan.

Där har du det nyttiga i Bitcoin. Det är inte så svårt att förstå då Bitcoin är väldigt enkel på detta sätt, jämfört med alla övriga krypton som snarare gör anspråk på DeFi som är något helt annat.

Jag har en massa frågor till dig:

1. Så du tror på fullaste att krypto/BTC kommer äta upp aktier som tillgångsslag? Google, Amazon, Tesla, Mcdonalds... alla dessa företag kommer bara försvinna pga. krypto? Ett världsindex innefattar alla dessa företag och tusentals andra. Vilka är det som tillhandahåller jobb och anställer folk? Det är företag. Företagande kommer finnas så länge du och jag lever.

2. Du dissar helt och hållet Fiat Currency. Bör detta tolkas som att du aldrig kommer växla över ifrån exempelvis BTC till SEK? Du kommer hålla för gott tills BTC tar över som världsvaluta? Varför hämta hem vinst? Fiat Currency kommer ju försvinna och du vill ju inte investera i något annat än BTC eller annan krypto?

3. Har börsen avkastat 13 %? Det är en superavkastning och vet inte var du har fått de siffrorna ifrån.

4. Det är inte särskilt dyrt att investera i aktier/fonder. Det man ska undvika är dyra fonder.

5. Om du hade 1 miljard, hade du då investerat i krypto, fastigheter eller aktier? Om du svarar krypto så får du inte växla över till fiat currency.

När Buffett dör så har han beordrat att investera 90 % av sin egendom i S&P 500. Jag vet att du inte gillar honom, men jag tycker hans resultat, hans rikedom och vad han kommer göra med sina pengar efter sin död talar sitt tydliga språk. Vad tror han på? Aktier.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-29 kl. 15:59.
2021-10-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Ja, men vad är det försvarbara priset ur ett investeringsperspektiv?

Jag har fortfarande inte fått ett svar på den frågan.

Jag vill inte tjafsa, utan diskutera utan att bli förolämpad.

Var och en får göra sin egen analys. Jag tror att nästa mål för Bitcoin inom de närmsta åren är att gå om guld i marknadsvärde.

När Bitcoin var nytt så fanns det egentligen två möjligheter för hur det skulle kunna gå. Att det antingen skulle bli något väldigt litet och obetydligt, eller något extremt stort och viktigt. Det har med Bitcoins design att göra...

Nu har så mycket tid passerat att det inte längre finns en risk att det kommer att bli litet och obetydligt. Det kommer alltså att bli väldigt stort. Detta för att Bitcoins unika egenskaper kommer att göra att kapital sugs in i Bitcoin över tid, som ett svart hål med oändlig gravitation.
2021-10-29, 17:12
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Jag har en massa frågor till dig:

1. Så du tror på fullaste att krypto/BTC kommer äta upp aktier som tillgångsslag? Google, Amazon, Tesla, Mcdonalds... alla dessa företag kommer bara försvinna pga. krypto? Ett världsindex innefattar alla dessa företag och tusentals andra. Vilka är det som tillhandahåller jobb och anställer folk? Det är företag. Företagande kommer finnas så länge du och jag lever.

2. Du dissar helt och hållet Fiat Currency. Bör detta tolkas som att du aldrig kommer växla över ifrån exempelvis BTC till SEK? Du kommer hålla för gott tills BTC tar över som världsvaluta? Varför hämta hem vinst? Fiat Currency kommer ju försvinna och du vill ju inte investera i något annat än BTC eller annan krypto?

3. Har börsen avkastat 13 %? Det är en superavkastning och vet inte var du har fått de siffrorna ifrån.

4. Det är inte särskilt dyrt att investera i aktier/fonder. Det man ska undvika är dyra fonder.

5. Om du hade 1 miljard, hade du då investerat i krypto, fastigheter eller aktier? Om du svarar krypto så får du inte växla över till fiat currency.

När Buffett dör så har han beordrat att investera 90 % av sin egendom i S&P 500. Jag vet att du inte gillar honom, men jag tycker hans resultat, hans rikedom och vad han kommer göra med sina pengar efter sin död talar sitt tydliga språk. Vad tror han på? Aktier.

Tror du kan ge upp att diskutera med honom, håller du inte med om allt han säger så är du ett troll. Av någon anledning blir många ofta gifta med åsikter och om man inte tycker lika så är man en idiot
.
Jag ville veta poängen med krypto från början och lite mer runt det, då jag bara sett att det kan användas för att köpa olagliga saker samt skins och liknande från privatpersoner på internet.

Vill du veta mer om krypto så fick jag en väldigt pedagogisk förklaring tidigare i tråden av någon annan signatur, har glömt namnet. Sedan finns det en del vettiga saker om du sållar i ilskan hos, Leaston, även om han inte förstår skillnaden mellan fundamentalt värdeökning och spekulativ värdeökning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in