2021-10-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Då skulle Bitcoin över en natt bli världens största tillgång. Det skulle bli en grundbult i alla ekonomier; för nationer, för privatpersoner och för företag.

Fattar du inte detta blir det svårt att hjälpa dig.
Bitcoin blir inte världens största tillgång i ett scenario där "det blir helt stabilt". Det mäts ju i total mcap.
Om du hittar en random aktie vars pris legat på samma nivå i 5 år, är det världens största tillgång då? Rofl.
Dessutom är det ett omöjligt scenario för bitcoin att bli "helt stabilt" (vilket jag tolkar som att värdet, räknat mot fiat, skulle stå helt stilla på säg 100k usd, i flera år / för all framtid) eftersom att det finns ett förutbestämt antal coins.

Anledningen till varför guld eller t.ex silver i teorin (och sett över en 10års horisont är guld faktiskt detta även i praktiken) kan vara "helt stabilt" är för att guld-mining och hela dess infrastruktur/ekosystem regleras av utbud och efterfrågan där företag kan välja att sänka eller öka utbudet (ökad eller minskad mining) baserat på efterfrågan, och därmed alternerar prisbilden.
Olja är ett annat exempel, om än inte riktigt likvärdigt.

Ett helt stabilt bitcoin pris hade bara kunnat ske om man helt plötsligt kunde ändra så att det istället för att det tar 10 minuter att minea ett block (atm 900 btc om dagen), tog 2, 5 eller 30 minuter baserat på efterfrågan på kryptobörser runt om i världen.

Kan det bli betydligt mindre volatilt fr.om 2025 och framåt? Ja.
Kan bitcoins pris totalt sett stabiliseras? Aldrig.
Senast redigerad av pengarnaforsvann 2021-10-29 kl. 17:56.
2021-10-29, 18:01
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är rätt många aktier som inte har någon utdelning. Däremot betalar du en årlig förvaltningskonstnad för någon att hantera dem för dig.

Så nej, den invändningen räcker inte långt.

Utdelningssnittet för aktier är positivt. Finns ingen förvaltningskonstnad för aktier, du tänker på fonder kanske. Även de aktier som inte har utdelning har förväntning om framtida utdelning eller återköp från utgivaren, vilket är rationellt eftersom det finns tillgångar representerade i aktierna.
2021-10-29, 18:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det finns massor att se, studera och värdera runt krypto. Men det är svårt att lära gamla hundar att sitta. De tankesättet som vissa är vana vid när det gäller aktier och annat, kanske inte fungerar så bra i kryptovärlden, och då måste ta in ny kunskap och lära sig tänka i nya banor.

Typiskt intetsägande svar utan argument. Det är svårt att lära unga och dumma människor hur värde skapas och varför valutor värderas. Du är med på att Bitcoin är ett nollsummespel, eller svagt negativt om vi ska vara noggranna? För att någon ska realisera en vinst behöver någon annan pynta in.
2021-10-29, 18:18
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Tror du kan ge upp att diskutera med honom, håller du inte med om allt han säger så är du ett troll. Av någon anledning blir många ofta gifta med åsikter och om man inte tycker lika så är man en idiot
.
Jag ville veta poängen med krypto från början och lite mer runt det, då jag bara sett att det kan användas för att köpa olagliga saker samt skins och liknande från privatpersoner på internet.

Vill du veta mer om krypto så fick jag en väldigt pedagogisk förklaring tidigare i tråden av någon annan signatur, har glömt namnet. Sedan finns det en del vettiga saker om du sållar i ilskan hos, Leaston, även om han inte förstår skillnaden mellan fundamentalt värdeökning och spekulativ värdeökning.

Sedan noterade jag att man skriver mer i det här forumet än på andra forum, jag har missat inlägg fast jag tryckt på klockan. Men det Bagge1 skrev till mig om att det är svårt att lära gamla hundar sitta. Det är något som rimligtvis kommer att hålla nere värdet på dessa bitcoins en lång tid framåt. För mig är det lika obegripligt att vilja köpa bitcoins som när jag köper något som heter Robux åt min son för mina riktiga pengar. Dessa Robux kostar 300 kronor för 4000 Robux eller något sånt och man kan köpa något skräp i en spelvärld. Tidigare i tråden står det att man måste betala 60000 för en bitcoin, det verkar galet.
Jag såg förresten den där quadrantvideon, den gjorde att jag insåg att det var ännu fler saker som jag inte förstod i kryptovärlden. Däremot tror jag inte att jag lärde mig det som avsågs. Det är helt enkelt för komplicerat och jag vill inte att det ska bli mer av det här i mitt liv. Hoppas ni alla blir rika, men fan ta den som försöker överföra mina värden till btc
2021-10-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Tror du kan ge upp att diskutera med honom, håller du inte med om allt han säger så är du ett troll. Av någon anledning blir många ofta gifta med åsikter och om man inte tycker lika så är man en idiot
.
Jag ville veta poängen med krypto från början och lite mer runt det, då jag bara sett att det kan användas för att köpa olagliga saker samt skins och liknande från privatpersoner på internet.

Vill du veta mer om krypto så fick jag en väldigt pedagogisk förklaring tidigare i tråden av någon annan signatur, har glömt namnet. Sedan finns det en del vettiga saker om du sållar i ilskan hos, Leaston, även om han inte förstår skillnaden mellan fundamentalt värdeökning och spekulativ värdeökning.

Nej, det verkar inte kunna gå att diskutera med honom. Man blir förolämpad för minsta lilla. Otroligt märkligt, men det är väl så när man inte interagerar med folk med andra åsikter än en själv, då blir man uppretad av minsta lilla.

Precis det jag menar, skillnad på spekulativ värdeökning och fundamental värdeökning.

Han blandar även ihop resultat med en bra investering.
2021-10-29, 18:43
Medlem
friskXORsjuks avatar
Det är ju så här att antingen tror man på fiat sedelpressen eller så tror man på Bitcoin. Välj själv. Bitcoin gillar sedelpressen hahaha....
2021-10-29, 18:50
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friskXORsjuk
Det är ju så här att antingen tror man på fiat sedelpressen eller så tror man på Bitcoin. Välj själv. Bitcoin gillar sedelpressen hahaha....

Det där argumentet håller inte.
2021-10-29, 19:05
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Det där argumentet håller inte.
Det är ett för komplext ämne, och för de flesta borde det betyda något, vilket var målet.
2021-10-29, 19:07
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Dollar, euro och sek garanteras av stater. Värdet på dessa styrs av marknaden, även om staterna försöker få värdet att minska 2% per år.

Bitcoin garanteras av bitcoins nätverk. Ett samlat konsensus ser till att nätverket håller ihop. Ju större bitcoin blir, desto starkare blir nätverket. Värdet av bitcoin styrs av marknaden.
Jojo, konsumentprisindex till 2%, inte så intressant kanske...
2021-10-29, 19:35
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Det är ett för komplext ämne, och för de flesta borde det betyda något, vilket var målet.

Att man tror på bitcoin betyder inte att man automatiskt inte tror på fiat, och tvärt om.
2021-10-29, 19:42
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Att man tror på bitcoin betyder inte att man automatiskt inte tror på fiat, och tvärt om.
Nä, men sa just att fiat är Bitcoins existensberättigande. Överprisatta värden, stigande inflation etc.
Bitcoin har inget inneboende värde, nej, kan vi säga att det är "uteboende" eller spekulativ investering?
2021-10-29, 19:54
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Nä, men sa just att fiat är Bitcoins existensberättigande. Överprisatta värden, stigande inflation etc.
Bitcoin har inget inneboende värde, nej, kan vi säga att det är "uteboende" eller spekulativ investering?

Ja, bitcoin är perfekt för att flytta och lagra värde. Där är vi inte idag. Bitcoin kan absolut samexistera med fiat. Idag är bitcoin en spekulativ investering på vad bitcoin kommer vara i framtiden. Det är alltså typ ingen som funderar på om man ska ha sparpengarna i bitcoin eller fiat. Därför bli det konstigt att jämföra bitcoin med fiat. Bitcoin ska jämföras med aktier, fastigheter, råvaror mm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in