2021-10-29, 12:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Vet inte varför du irriterar dig på pyramidspelstanken, den är definitivt som jag säger.

Nej, det är definitivt INTE pyramidsspelstanken.
Isf vet du inte var ett pyramidspel är, alternativt att din personliga definition av "pyramidspel" isf gäller ALLA typer av investeringar, aktier, fonder, fastigheter, guld eller konst.
2021-10-29, 12:48
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Tänk dig att en aktie är att äga ett företag i Manhattan. Men äga Bitcoin är att äga fastigheterna i Manhattan.

Kolla Saylors "4 Quadrant Model" (4 minuter video) så förstår du jämförelsen https://www.youtube.com/watch?v=7a-2ZbyNCTA

En aktie har ju direktavkastning, och en aktie är en spekulation. Bitcoin är bara pengar och ger alltså ingen avkastning.. men du bevarar ditt värde. Bitcoin är basen för värde i världen och kommer tids nog inte vara en spekulation längre. Bitcoin är bara ett tryggt sätt att lagra sin köpkraft över tid och rum.

Fördelen (och med fördel i detta sammanhangen menar vi vad som gör Bitcoin mer värdefull över tid) med Bitcoin över aktier är att Bitcoin bevarar sitt värde över tid?

Låter som det bara är cirkelargumentation om du inte introducerar någon annan fördel.
2021-10-29, 12:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Bra svar. Men det är fortfarande ett nollsummespel. För att någon skall göra vinst när han säljer sina Bitcoins måste någon annan pynta in motsvarande summa. Eller hur? Aktier har fördelen att de genererar vinst och avkastning i sig själva.
2021-10-29, 12:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Ja kryptovaluta har en del osäkerhet, men betydligt enklare att analysera än aktie. Jag minns att engång min Eniro aktie kraschade 98% p.g.a. de har förfalskade årsrapporten. Det är svårt att veta vad är det som egentligen händer i företaget, men bitcoin kan alla se

Bitcoin saknar helt fundamentalt värde. Finns inget att se, finns inget att värdera. Bara en gissning av vad någon annan är villig att betala i framtiden sätter priset. Det är generellt sett svårare att analysera och Bitcoin är mycket mer volatilt än aktier i allmänhet. Ditt eniro exempel är inte representativt.
2021-10-29, 13:00
Medlem
fittslems avatar
Vi har i alla tider använt guld som en stabil bas i vår ekonomi, "store of value".
BitCoin har alla kvalifikationer som guld har men gör allting 10 gånger bättre.
BitCoin håller redan på att ta över tronen som number 1 "store of value" nu när länder och instutitioner massköper BitCoin.

Varför du ska köpa just nu är dessutom för att vi är fortfarande väldigt tidigt in i detta skifte. Om några år så kommer BitCoin vara värt några tiotals X från nu.

Vi har redan idag ett land som använder BitCoin som valuta El Salvador och Brasilien står på tur.
Dagligen så poppar det upp företag som börjar acceptera BitCoin, exempel på storföretag är AMC (som snart även kommer acceptera även ETH). Tesla lär snart även börja acceptera BitCoins då miners börjar köra på grönare el.
Senast redigerad av fittslem 2021-10-29 kl. 13:10.
2021-10-29, 13:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Bra svar. Men det är fortfarande ett nollsummespel. För att någon skall göra vinst när han säljer sina Bitcoins måste någon annan pynta in motsvarande summa. Eller hur? Aktier har fördelen att de genererar vinst och avkastning i sig själva.
Det är rätt många aktier som inte har någon utdelning. Däremot betalar du en årlig förvaltningskonstnad för någon att hantera dem för dig.

Så nej, den invändningen räcker inte långt.
2021-10-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
BitCoin har alla kvalifikationer som guld har men gör allting 10 gånger bättre.
Ja, t.ex. guldproduktionen har ju ökat med ca 30% på 10 år. Det innebär att guldpriset står still eller sjunker. Vilket gör guld till en väldigt dålig "store av value" eftersom guld inte kan behålla värdet. Vi vet inte heller hur mycket guld som kommer att brytas i framtiden men trenden är ökande och det finns inget som tyder på att det skulle ändras. Tvärtom, ju bättre vi blir på teknik. Och kanske kommer vi snart att hitta guld i rymden också.

Produktionen av Bitcoin däremot är konstant sjunkande och helt förutsägbar Baserat på det kan vi vara ganska säkra på att bitcoinpriset kommer att stiga, och förmodligen kommer den trenden fortsätta för evigt.
2021-10-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Bitcoin saknar helt fundamentalt värde. Finns inget att se, finns inget att värdera. Bara en gissning av vad någon annan är villig att betala i framtiden sätter priset. Det är generellt sett svårare att analysera och Bitcoin är mycket mer volatilt än aktier i allmänhet. Ditt eniro exempel är inte representativt.

Det finns massor att se, studera och värdera runt krypto. Men det är svårt att lära gamla hundar att sitta. De tankesättet som vissa är vana vid när det gäller aktier och annat, kanske inte fungerar så bra i kryptovärlden, och då måste ta in ny kunskap och lära sig tänka i nya banor.
2021-10-29, 14:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ja, t.ex. guldproduktionen har ju ökat med ca 30% på 10 år. Det innebär att guldpriset står still eller sjunker. Vilket gör guld till en väldigt dålig "store av value" eftersom guld inte kan behålla värdet. Vi vet inte heller hur mycket guld som kommer att brytas i framtiden men trenden är ökande och det finns inget som tyder på att det skulle ändras. Tvärtom, ju bättre vi blir på teknik. Och kanske kommer vi snart att hitta guld i rymden också.

Produktionen av Bitcoin däremot är konstant sjunkande och helt förutsägbar Baserat på det kan vi vara ganska säkra på att bitcoinpriset kommer att stiga, och förmodligen kommer den trenden fortsätta för evigt.
Precis, ökar efterfrågan (priset) på guld så ökas tillgången (utvinningen) vilket gör att priset ändå hålls nere.
2021-10-29, 14:30
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nej, det är definitivt INTE pyramidsspelstanken.
Isf vet du inte var ett pyramidspel är, alternativt att din personliga definition av "pyramidspel" isf gäller ALLA typer av investeringar, aktier, fonder, fastigheter, guld eller konst.

Nej, i ett pyramidspel har produkten inget värde i sig, inget fundamenta som gör att det ska bli mer värt. Det som gör att produkten blir mer värd är att fler kommer in i pyramiden. Det är den bilden jag har av krypto. Några köpte från början och nu är deras krypto mer värda för att fler vill ha samma krypto. Om alla slutar att vilja köpa krypto så rasar värdet direkt, det finns inga centralbanker som stödköper krypto eller grejar med räntor för att göra krypto mer attraktiv.

Men inte ens alla här inne som är frälsta på krypto verkar vara helt överens om vilken som är bäst. I slutänden kommer det inte att kunna finnas flera hundra och alla ökar i värde hela tiden. Jag har svårt att tänka mig något mer volatilt och riskfyllt som investering. Däremot har du definitivt en poäng i att som valuta är krypto svårslaget

Jag har sett listan som visar varför krypto är överlägsen som valuta och det är starka argument för krypto som valuta. Du behöver inte hänvisa till den fler gånger, det stärker inte incitamenten för att det är en bra investering, bara att den är konkurrenskraftig som valuta
2021-10-29, 14:35
Medlem
Citat:
Nej, i ett pyramidspel har produkten inget värde i sig, inget fundamenta som gör att det ska bli mer värt. Det som gör att produkten blir mer värd är att fler kommer in i pyramiden. Det är den bilden jag har av krypto. Några köpte från början och nu är deras krypto mer värda för att fler vill ha samma krypto. Om alla slutar att vilja köpa krypto så rasar värdet direkt, det finns inga centralbanker som stödköper krypto eller grejar med räntor för att göra krypto mer attraktiv.

Men inte ens alla här inne som är frälsta på krypto verkar vara helt överens om vilken som är bäst. I slutänden kommer det inte att kunna finnas flera hundra och alla ökar i värde hela tiden. Jag har svårt att tänka mig något mer volatilt och riskfyllt som investering. Däremot har du definitivt en poäng i att som valuta är krypto svårslaget

Jag har sett listan som visar varför krypto är överlägsen som valuta och det är starka argument för krypto som valuta. Du behöver inte hänvisa till den fler gånger, det stärker inte incitamenten för att det är en bra investering, bara att den är konkurrenskraftig som valuta

Men fattar du inte att om alla helt plötsligt vill köpa Ericsson-aktien av någon anledning så kommer den att öka i pris? Och den som ägde aktien tidigt skulle se sina aktier öka i värde.

Eller motsatt, om ingen är intresserad av att köpa den så skulle den rasa i pris. Och om storägarna i Ericsson skulle få för sig att sälja stora positioner så skulle också priset rasa.

Men du skulle ju inte kalla Ericsson för ett pyramidspel, trots att samma mekanismer råder.

https://letmegooglethat.com/?q=pyramidspel
Senast redigerad av bagge1 2021-10-29 kl. 14:37.
2021-10-29, 14:41
Medlem
Citat:

Det finns en massa viktiga tankar du inte tänkt ännu (och inte-förstår-att-du-inte-förstår).

Jag tror personligen ett bra sätt är att chocka systemet. Kolla in projektet OlympusDAO (coin: Ohm). Du kommer garanterat uppfatta det som ett otroligt löjligt pyramidspel. Gräv vidare tills du inser att det absolut inte är det, och vipps kommer du se en massa andra saker med nya ögon (inklusive både Bitcoin och riksbanker). Jag kan lova att den resan är värd det. Vi förstår saker genom att jämföra dem med att andra saker, så detta är en ny referensram som kommer hjälpa dig se otroligt många saker du inte såg förut.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att man kan känna sig minst sagt arg och lurad kring en del aspekter i den ekonomi vi växt upp i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in