2021-10-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0rky
Jaha där ser man tack så mycket för svaret, måste kännas riktigt härligt att få det utlåtandet.
En annan väntar tålmodigt på besked om man tagit sig vidare till steg 2 via ProTrain..

Hur ser det ut för er som sökt via TCC, vad jag förstått så är test 2 där redan avklarat.
Någon som fått besked från det och kommit vidare till steg 3?

Ja det stämmer, steg 2 avklarat och fått inbjudan till ”steg 3” eller yrkespsykologisk bedömning. Nu väntar jag bara på att få mer specifik inbjudan i ett annat mail.
Citera
2021-10-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WHATISEV
Tack så mycket!
Hur upplevde du den teoretiska delen av utbildningen svårighetsmässigt?
Det som kändes knepigt var väl mest i början när man skulle lära sig mycket regler osv innan man varit ute och kört. Det blir väldigt abstrakt då när man inte sett det i verkligheten än. Sen krävde eltekniken en del extraplugg för mig som inte hade några som helst förkunskaper om det, är väl oftast den delen som många tycker är tuffast. Men man får mycket tid för repetition och allt återkommer flera gånger under kursen, så är man motiverad och seriös är det inga problem alls svårighetsmässigt!
Citera
2021-10-29, 10:43
Medlem
fuckyourminds avatar
Är det någon som fått återkoppling från test 2 på lokal hos tcc? Har inte hört någonting på hela veckan, och som jag förstod det så skulle vi väl få svar ganska direkt så vi kunde boka plats på test 3?
Citera
2021-10-29, 18:54
Medlem
Phrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckyourmind
Är det någon som fått återkoppling från test 2 på lokal hos tcc? Har inte hört någonting på hela veckan, och som jag förstod det så skulle vi väl få svar ganska direkt så vi kunde boka plats på test 3?
Var gjorde du test 2?
Gjorde testet i Göteborg förra veckan på onsdag och fick svar runt kl. 16-17 på fredag samma vecka
Citera
2021-10-29, 19:06
Medlem
Phrees avatar
Citat:
Jaha där ser man tack så mycket för svaret, måste kännas riktigt härligt att få det utlåtandet.
En annan väntar tålmodigt på besked om man tagit sig vidare till steg 2 via ProTrain..

Hur ser det ut för er som sökt via TCC, vad jag förstått så är test 2 där redan avklarat.
Någon som fått besked från det och kommit vidare till steg 3?
Fick grönt ljus av psykologen på steg 3 så nu hoppas jag att man kommer in på rätt ort och inte heller som reserv
Tyckte personligen att aon/cut-e hade mycket enklare tester än TCC då jag kom in som reserv på MTR tidigare i år
Lycka till i processen!
Citera
2021-10-29, 19:26
Medlem
Så jävla avundsjuk på er som lyckas komma in och bli lokförare. Jag får nöja mig med andrahandsvalet spårvagnsförare.
Citera
2021-10-29, 22:38
Medlem
Finns det någon regel som hindrar en lokförare att köra vidare om har kör på en människa?
Om det inte är vid en station och påstår sig inte ha sett det?

Händer det att man kör på småvilt? Vilket är vanligast stor eller småvilt?

När dras gränsen för att tåget stannar? Gör man det om det är älg eller björn?
För ett rådjur kör man väl bara vidare?
Citera
2021-10-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Finns det någon regel som hindrar en lokförare att köra vidare om har kör på en människa?

Ingen vettig person skulle få för sig att köra vidare efter att ha kört på en människa, nej.

Ja, vilt är vanligt. Fåglar är vanligast, sen typ rådjur/grävling/räv osv. Älg händer, björn är ju inte vanligt men beror ju på var i landet man kör.

Om allt verkar okej med tåget behöver man egentligen inte stanna alls. Men beroende på hur träffen var och om man har långt till nästa uppehåll kanske man ändå vill stanna och syna tåget beroende på situation. Det som kan hända är att luftslangar/kopplingar i fronten skadas och då kommer man inte vidare utan åtgärd.
Citera
2021-10-30, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phree
Fick grönt ljus av psykologen på steg 3 så nu hoppas jag att man kommer in på rätt ort och inte heller som reserv
Tyckte personligen att aon/cut-e hade mycket enklare tester än TCC då jag kom in som reserv på MTR tidigare i år
Lycka till i processen!

Man får väl gratulera då, håller tummarna att du kommer in där du vill också.
Jasså är det tuffare att komma vidare via TCC, skiljer sig testerna mycket? Jag tyckte dom 8 delproven via aon var ganska lätt och har kommit vidare till steg 2.
Citera
2021-10-30, 10:13
Medlem
Citat:
Man får väl gratulera då, håller tummarna att du kommer in där du vill också.
Jasså är det tuffare att komma vidare via TCC, skiljer sig testerna mycket? Jag tyckte dom 8 delproven via aon var ganska lätt och har kommit vidare till steg 2.

Kul! Jag fick också positivt besked på steg 1 igår, så nu laddar man om för steg 2 i mitten av november.
Citera
2021-10-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Om man kör på något och inte vet vad det är är man skyldig att rapportera in det. Kör man på en människa eller vissa djur är man också skyldig att rapportera in det och kör man på en människa får man inte köra vidare. Det är en olycka som ska utredas av polis och räddningstjänst och som förare blir du tagen ur tjänst på plats. Så man kör inte vidare.

Vilt är mycket vanligt att man kör på. Älg, rådjur, räv, grävling kaniner och fåglar av olika slag är alla vanligt förekommande runt spåren och vanliga att man kör på. Mer skygga djur som björn, lo och varg ovanliga att se men inte omöjligt och mycket mer ovanliga att man kör på.

Tamdjur mer ovanligt att man kör på men det händer. Framför allt under jakttider är det tyvärr inte helt ovanligt att man ser jakthundar i närheten av spåren ute i skogen som fått vittring på byte och de kan då vara helt blinda för vad som sker i omgivningen.

Man stannar om man misstänker skada på loket när man kört på något djur. Annars rapporterar man bara in vad man körde på och var det skedde så exakt som möjligt så viltvårdare och jägare kan komma ut och ta rätt på djuret.
Senast redigerad av vanwall 2021-10-30 kl. 14:50.
Citera
2021-10-30, 18:50
Medlem
fuckyourminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phree
Var gjorde du test 2?
Gjorde testet i Göteborg förra veckan på onsdag och fick svar runt kl. 16-17 på fredag samma vecka

Gjorde det i Hallsberg, och som jag förstod det skulle vi också få svar samma vecka. Har skickat 2 mail nu utan svar. Får se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in