Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Att vaccinet hjälper riskgrupper och de äldre (65+) är ingen talan om. Att skita ur sig som conception gör att det har hjälpt fullt friska människor under 50 år är en hyperbole och lögn utan dess like.
Du har helt rätt. Det är förvånande att en del fortfarande tror att viruset tar kål på tidigare fullt friska människor.
Jag pratade med en vän som beklagade sig över en gammal klasskamrat som hade hamnat på iva. Klasskamraten var i 45-årsåldern, hade nyligen blivit pappa och var så lycklig. Men så smittades han av corona och fick svåra andningsproblem. "Detta virus slår helt blint, även på vanliga unga människor!" klagade min vän. Eftersom jag visste hur denna klasskamrat såg ut frågade jag lite försynt om han möjligen var överviktig. "Joo, han väger nog 130 kg och lite till, men han är fullt frisk!" svarade min vän.
Jag valde att inte pusha samtalet längre men jag tror min poäng gick hem. Många människor har en sned syn på vad som är friskt och hälsosamt. Lite mer självinsikt och medvetenhet skulle inte skada.
Viruset kan absolut vara tufft, jag fick själv en rejäl förkylning av det, men en stor majoritet av alla människor som blir smittade klarar av att besegra viruset med sitt eget naturliga immunförsvar. Det såg vi år 2020 när det inte fanns några vaccin. Till och med en majoritet av gamla människor (80+) överlever viruset, även om risken är betydligt större.