2021-10-29, 09:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej. Helt fel.

Första lockdown 26 Mars 2020. Smittspridningen fortsatte att stiga fram till 8-9 April där kurvan planar ut och sedan börjar falla 22 April:
Källa: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..2020-05-17&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR

Andra lockdown 5 November 2020. Smittspridningen fortsatte att stiga fram till 17 November och börjar sedan falla. Notera också att så fort lockdown upphör börjar smittan spridas kraftigt igen:
Källa: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-31..2021-01-09&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR

Tredje lockdown 3 Januari 2021, smittan fortsätter att stiga fram till 10 Januari där kurvan faller:
Källa: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-31..2021-04-14&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location &Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~GBR

Du har fel. Jag begriper faktiskt inte hur du fått för dig att antalet smittade redan dalat kraftigt när man inför sin lockdown. Är du helt inkompetent? Vill du ha datat i sifferform eller klarar du av att erkänna att du har fel?

Klart smittspridningen minskar när man inför lockdown. Inga träffas ju och inga smittas. Hur skulle smittoöverföringen gå till om alla isolerar sig?
Citera
2021-10-29, 09:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccin-tajming.

När tror ni smittan peakar i Sverige i kommande våg och vågor? Kan det bli strax innan årsskiftet, eller tror ni det dröjer till feb/mars någon gång?

Tänker att om man inte fått tredje sprutan senast under januari är det kanske bättre att ta tredje sprutan i september, eftersom smittspridningen alltid verkar vara som värst under höst och vinter. Om man vill ha så bra odds som möjligt för att slippa bli sjuk vill säga. Verkar ju inte som man kommer få sprutorna tillräckligt tätt för att vara skyddad hela tiden. Tror det krävs lite taktik här.

Efter årsskiftet skulle jag tro. Smittspridningen ökar långsamt i Sverige och eftersom vi knappast kommer införa några åtgärder så kommer det öka sakta under lång tid.....

Om du inte vill bli sjuk så kör du gurgling och nässpray regelbundet och äter mat med antivirala egenskaper som gurkmeja, nigella sativa, grönt te, chili mm. Vid minsta symptom lägger man till Ivermektin och kör några rundor bastu!
Citera
2021-10-29, 10:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ni pratar om två olika saker som jag förstår det.

Absolute Risk Reduction (ARR) och Relative Risk Reduction (RRR).

Om ovaccinerade har 2% chans att avlida och vaccinerade har 1% chans att avlida så är den absoluta riskreduktionen 1% och den relativa riskreduktionen 50%.
Så är det säkert.

Men oavsett så är det mindre risk att dö om man är vaccinerad. AnnaDea är för dum för att förstå det och slänger ur sig en massa påhittade siffror och hänvisar till dokument som är 1.5 år gamla.
Citera
2021-10-29, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så är det säkert.

Men oavsett så är det mindre risk att dö om man är vaccinerad. AnnaDea är för dum för att förstå det och slänger ur sig en massa påhittade siffror och hänvisar till dokument som är 1.5 år gamla.

Ja.

ARR har ju använts av många antivaxxers när de försöker spela ner hur effektivt vaccinet skyddar.

1% absolut riskreduktion låter ju inte så mycket men det kan betyda en halvering av dödsfallen som jag visat och när man sedan tänker på att det är så många som vaccinerar sig så är blir det många liv.
Citera
2021-10-29, 10:24
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja.

ARR har ju använts av många antivaxxers när de försöker spela ner hur effektivt vaccinet skyddar.

1% absolut riskreduktion låter ju inte så mycket men det kan betyda en halvering av dödsfallen som jag visat och när man sedan tänker på att det är så många som vaccinerar sig så är blir det många liv.

En halvering av 161 stycken?

Eftersom Conception inte klarar av att redovisa ett skit och är bara ute efter att idiotförklara andra genom sin egen förträfflighet så får du mer än gärna redovisa.

På vilket sätt har vaccinet räddat liv för de under 50 år?

Hur många skulle hamna på IVA och slutenvården utan vaccinet inom samma ålder?

Att vaccinet hjälper riskgrupper och de äldre (65+) är ingen talan om. Att skita ur sig som conception gör att det har hjälpt fullt friska människor under 50 år är en hyperbole och lögn utan dess like.
Citera
2021-10-29, 10:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
MedCram diskuterar senaste vågen i USA och vanliga frågor om Covid. Videon är över 1 månad gammal men kan vara värd att titta på. https://www.youtube.com/watch?v=pp-nPZETLTo
Dr. Patrick joins MedCram to discuss COVID 19 vaccines, spike protein, ivermectin, VAERS, breakthrough Infections, antibody dependent enhancement, fertility, delta variant, myocarditis, fluvoxamine, optimizing immunity, and more.
Topics covered:
00:00:00 - Introducing Dr. Rhonda Patrick and Dr. Seheult
00:01:20 - Should young and healthy get vaccinated?
00:06:47 - Risk of myocarditis
00:10:40 - Long-haul COVID
00:19:58 - Is spike protein from vaccines dangerous?
00:35:39 - COVID-19 Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS)
01:01:17 - Antibody dependent enhancement?
01:09:16 - Do COVID vaccines damage fertility?
01:14:13 - Will mRNA vaccines alter DNA?
01:22:32 - Are alternatives like ivermectin as effective as the vaccine?
01:42:02 - Do vaccines prevent Delta transmission?
01:56:04 - Will the virus become more deadly due to vaccines?
02:05:07 - T-cell immunity
02:08:34 - Long term side effects / were vaccines rushed?

Väldigt intressant, borde vara obligatorisk att se för alla antivaxxare.
Citera
2021-10-29, 10:33
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
En halvering av 161 stycken?

Eftersom Conception inte klarar av att redovisa ett skit och är bara ute efter att idiotförklara andra genom sin egen förträfflighet så får du mer än gärna redovisa.

På vilket sätt har vaccinet räddat liv för de under 50 år?

Hur många skulle hamna på IVA och slutenvården utan vaccinet inom samma ålder?

Att vaccinet hjälper riskgrupper och de äldre (65+) är ingen talan om. Att skita ur sig som conception gör att det har hjälpt fullt friska människor under 50 år är en hyperbole och lögn utan dess like.
Tja, man kan göra en hyfsad uppskattning genom att titta på Israels siffror. Där vårdas just nu 56 ovaccinerade personer yngre än 50 år, men bara 4 vaccinerade. Då de ovaccinerade är betydligt färre till antalet skulle man ganska enkelt kunna göra en uppskattning av hur många som legat på IVA i Israel om man inte vaccinerat befolkningen yngre än 50 år. Det är rimligt att utgå ifrån att samma förhållande gäller i samtliga länder som vaccinerat med den typen av vaccin. Jag skulle säga att gruppen 30-60 år är den grupp som har störst nytta av vaccinet.

Kod:
Ålder	3 Dos	2 Dos	Ovacc.
12-15	 0	 0	  0
16-19	 0	 0	  0
20-29	 0	 2	  6
30-39	 0	 0	 15
40-49	 1	 1	 35
50-59	 2	 5	 45
60-69	10	 6	 44
70-79	 9	 4	 20
80-89	 5	 2	 11
90+	 2	 0	  7

Alla	29	20	183
Andel	13%	9%	79%

<50	 1	 3	56
Andel	2%	5%	93%

>50	22	17	127
Andel	13%	10%	77%

Källa: https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general
Citera
2021-10-29, 10:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Det missade jag faktiskt men du missar samtidigt hela huvudpoängen d.v.s. att man inte hittade några tecken på virussjukdom i kropparna till folk som diagnostiserats med Corona, en poäng som fortfarande är relevant även om inslaget sändes i Juli förra året.

Fast det var väl inte riktigt det hon sa. Jag uppfattar det som att hon menar att hon inte såg de vanliga tecknen vid virussjukdomar utan en massa annat med, som kollapsade och läckande blodkärl exempelvis.
Citera
2021-10-29, 10:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Tja, man kan göra en hyfsad uppskattning genom att titta på Israels siffror. Där vårdas just nu 56 ovaccinerade personer yngre än 50 år, men bara 4 vaccinerade. Då de ovaccinerade är betydligt färre till antalet skulle man ganska enkelt kunna göra en uppskattning av hur många som legat på IVA i Israel om man inte vaccinerat befolkningen yngre än 50 år. Det är rimligt att utgå ifrån att samma förhållande gäller i samtliga länder som vaccinerat med den typen av vaccin. Jag skulle säga att gruppen 30-60 år är den grupp som har störst nytta av vaccinet.

Kod:
Ålder	3 Dos	2 Dos	Ovacc.
12-15	 0	 0	  0
16-19	 0	 0	  0
20-29	 0	 2	  6
30-39	 0	 0	 15
40-49	 1	 1	 35
50-59	 2	 5	 45
60-69	10	 6	 44
70-79	 9	 4	 20
80-89	 5	 2	 11
90+	 2	 0	  7

Alla	29	20	183
Andel	13%	9%	79%

<50	 1	 3	56
Andel	2%	5%	93%

>50	22	17	127
Andel	13%	10%	77%

Källa: https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general

Jag påstår, och säger det igen:

Om alla 6,4 miljoner människor i Sverige under 50 år skulle bli smittade utan vaccin.

Hur många skulle dö och hur många skulle få vård - IVA och slutenvården - inräknat?

Jag ser hur det ser ut i absoluta tal och vaccinet hjälper, men nu pratar jag om precis alla eftersom argumentet var att vaccinet hjälper precis alla och jag påstår att de är ganska så ohederligt att påstå att vaccinet har hjälpt människor som skulle inte vara någon större skillnad för om de inte tog vaccinet.
Citera
2021-10-29, 10:42
Medlem
Citat:
Jag tror detta är förpassat till historieböckerna redan i vår.

Låter toppen! Det hoppas vi på
Citera
2021-10-29, 10:42
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Det är förvånande att en del fortfarande tror att viruset tar kål på tidigare fullt friska människor.

Jag pratade med en vän som beklagade sig över en gammal klasskamrat som hade hamnat på iva. Klasskamraten var i 45-årsåldern, hade nyligen blivit pappa och var så lycklig. Men så smittades han av corona och fick svåra andningsproblem. "Detta virus slår helt blint, även på vanliga unga människor!" klagade min vän. Eftersom jag visste hur denna klasskamrat såg ut frågade jag lite försynt om han möjligen var överviktig. "Joo, han väger nog 130 kg och lite till, men han är fullt frisk!" svarade min vän.

Jag valde att inte pusha samtalet längre men jag tror min poäng gick hem. Många människor har en sned syn på vad som är friskt och hälsosamt. Lite mer självinsikt och medvetenhet skulle inte skada.

Viruset kan absolut vara tufft, jag fick själv en rejäl förkylning av det, men en stor majoritet av alla människor som blir smittade klarar av att besegra viruset med sitt eget naturliga immunförsvar. Det såg vi år 2020 när det inte fanns några vaccin. Till och med en majoritet av gamla människor (80+) överlever viruset, även om risken är betydligt större.
Citera
2021-10-29, 10:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag påstår, och säger det igen:

Om alla 6,4 miljoner människor i Sverige under 50 år skulle bli smittade utan vaccin.

Hur många skulle dö och hur många skulle få vård - IVA och slutenvården - inräknat?

Jag ser hur det ser ut i absoluta tal och vaccinet hjälper, men nu pratar jag om precis alla eftersom argumentet var att vaccinet hjälper precis alla och jag påstår att de är ganska så ohederligt att påstå att vaccinet har hjälpt människor som skulle inte vara någon större skillnad för om de inte tog vaccinet.
Varför räknar du bara döda? Du får räkna in alla sjuka från IVA-patienter till de med lång-COVID. Åtminstone drygt 60% slipper eländet när det gäller delta-varianten vilket antagligen är lågt räknat. I gruppen < 60 år och friska lär betydligt fler slippa sjukdomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in