2021-10-28, 22:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Beräkningen av KPI ändras oavbrutet när varor utvecklas. t.ex när TVn blir platt-TV och mobilen kommer. Det är nog bara du i hela världen som tror att KPI räknar på en 21 tums svartvit TV och en lägenhet med englas-fönster.
Men då har du inte förstått vad KPI mäter.

KPI korrigerar för att nyproducerade hus är dyrare för att 2-glasfönster blivit dyrare.
Men korrigerar inget för att man byter från 2-glasfönster till 3-glasfönster.

De kostnadsökningen för högre standard för att man går till 3-glasfönster slår igenom helt och hållet.

-------
Det räcker med grundskola för detta. Finns inte på kartan att du är matematiker.

Till övriga kan jag säga att KTH inte har haft någon matematiker utb. (Ja apropå att Paris24 säger att han har en matematikerutbildning från KTH. Alla som gått på teknisk fakultet vet detta. Alla som gått matematikerlinjen på filosofisk fakultet vet också detta).
2021-10-28, 22:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Uppenbart betalar man bra mycket mer i dag för en lägenhet eller ett hus än vad man gjorde när boräntan låg på 10% (1995).

Om räntan i dag skulle stiga till dessa nivåer så skulle priserna sjunka drastiskt. Och antagligen skulle nyproduktionen följa med eller helt avstanna.

Det är väl ungefär det tråden handlar om. Den sanslösa ökningen på bostäder, medans räntorna rasat.
Det är inget svar på om produktionskostnaden för nya hus ökade med 80%.

Eller om produktionskostnaden bestod och prisökningen istället blivit astronomiska vinster för producenterna.

Det hade varit bra att få svar på detta. De som menar att priserna stigit pga ränta är förvånansvärt oförmögna att svara på detta.

Inte heller klarar dom av att svara på varför hyreshusen stigit i pris på motsvarande sätt som villor.

(En stigande produktionskostnad hade förklarat varför priserna stiger på samma sätt för såväl villor, BRF, hyreshus och fritidshus. Men det brukar ju avfärdas).
2021-10-28, 22:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tror det är en effekt av de låga räntorna. Folk som bott länge i sina hus eller annat ägt boende har ju hur mycket pengar som helst. Då är engångskostnader som en bilservice inget man lägger massa tid på att jaga priser på. Jag tror det finns rätt många familjer som kan spara 20-30 tusen i månaden och ändå leva gott.
Men om bilverkstäder får överdrivna intäkter och gör orimliga vinster, varför startar då inte driftiga personer verkstäder och tar del av vinsterna, och samtidigt sänker vinstnivån genom konkurrensen?
Så sker i resten av världen.
2021-10-28, 22:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det fanns ingen seriös bilverkstad ens för 25 år sedan som tog 125 kr/tim för jobb. Möjligen Hassans i ett garage i Botkyrka eller Hederlige Harry som aldrig sett ett kvitto i sitt liv.
Drygt 25 år sedan var kanske 1993. Givet konjunkturen då fick man kanske inte loss mer.
2021-10-28, 22:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Drygt 25 år sedan var kanske 1993. Givet konjunkturen då fick man kanske inte loss mer.
Du är ett troll, ingen seriös verkstad tog 125 kr/tim och sedan ölå
2021-10-28, 23:09
Medlem
Citat:
Men om bilverkstäder får överdrivna intäkter och gör orimliga vinster, varför startar då inte driftiga personer verkstäder och tar del av vinsterna, och samtidigt sänker vinstnivån genom konkurrensen?
Så sker i resten av världen.
Det sker inte över en natt. Antagligen har du inte drivit eget bolag så du förstår att det är rätt krävande.
Du måste ju först och främst vara en duktig bilmekaniker och det tar ju några år och då kanske livet är fullt med barn, hus och annat. Sen måste du ju vilja vara egen och ha drivkraften och ha lite affärssinne. Dessutom så behöver du ju kapital att investera i en lokal och utrusta den med det som behövs för att bedriva en bilverkstad. Sen så får man ju räkna med väldigt låg inkomst första året innan man förhoppningsvis jobbat upp en kundkrets. Jag gissar att du behöver 500.000 - 1 miljon för att komma igång
Det är väldigt få människor som har drivkraften att starta eget. Speciellt bortskämda svenskar som är vana vid trygga anställningar och att någon annan skapat jobbet åt dem.
2021-10-29, 08:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Men då har du inte förstått vad KPI mäter.

KPI korrigerar för att nyproducerade hus är dyrare för att 2-glasfönster blivit dyrare.
Men korrigerar inget för att man byter från 2-glasfönster till 3-glasfönster.

De kostnadsökningen för högre standard för att man går till 3-glasfönster slår igenom helt och hållet.

-------
Det räcker med grundskola för detta. Finns inte på kartan att du är matematiker.

Till övriga kan jag säga att KTH inte har haft någon matematiker utb. (Ja apropå att Paris24 säger att han har en matematikerutbildning från KTH. Alla som gått på teknisk fakultet vet detta. Alla som gått matematikerlinjen på filosofisk fakultet vet också detta).
Så konstigt, för i ditt inlägg som jag kommenterade så kunde jag svära på att du argumenterade för att varor aldrig byttes i kpi. Så bra att du kan utvecklas. Det går bara lite långsamt.
2021-10-29, 15:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Så konstigt, för i ditt inlägg som jag kommenterade så kunde jag svära på att du argumenterade för att varor aldrig byttes i kpi.
Står inget sådant. Skulle jag aldrig skriva. Rena fantasierna.

Citat:
Så bra att du kan utvecklas.
Tyvärr kan jag ju inte säga detsamma.
2021-10-29, 15:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det sker inte över en natt.
Det var det inte tal om heller.
Vi talar om något som pågått i decennier.

Citat:
Antagligen har du inte drivit eget bolag så du förstår att det är rätt krävande.

Det är väldigt få människor som har drivkraften att starta eget. Speciellt bortskämda svenskar som är vana vid trygga anställningar och att någon annan skapat jobbet åt dem.
Det startas dock företag i landet. Och växer upp.
Uppenbarligen finns det folk som klarar av det. Eller hur?

Och desto större marginaler det finns i en bransch desto mer intressant är det att kasta sig in i den. Eller hur?

Sedan är det en sak du missar. Är det nu enorma marginaler kan man dels anställa kompetent folk. Dels gör de enorma marginalerna gör att man inte behöver vara så duktig. Det finns gott om utrymme för misslyckanden.

Frågan kvarstår.
Är det enorma marginaler, varför har inte branschen svämmat över med leverantörer och varför har inte produktionen rakat i höjden.
2021-10-29, 15:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du är ett troll
Tvärtom är du helt borta.
Det är inte jag som påstår detta. Du klarar inte ens av att hålla reda på vem som skriver vad.

Citat:
ingen seriös verkstad tog 125 kr/tim och sedan ölå
Hur mycket var en arbetslös bilmek beredd att jobba för 1993?
2021-10-29, 16:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
De kom ett inlägg i en granntråd som var lite intressant här:
(FB) Inflation utan lönehöjningar - vad händer då?
Jag har nyligen själv höjt timdebiteringen i min bilverkstad från 1280 kr till 1480 kr och jag har lika många kunder ändå. När jag började för drygt 25 år sedan hade jag en timdebitering på 125 kr.

1. Hur stor höjning av priset är det på 25 år?

2. Hur mycket har bostadspriserna ökat i Sverige på 25 år?

Är det så att vi inte alls har någon bubbla på bostäder. Utan bubblan är istället timpriset i bilverkstäder?
Du hittar ett absurt klipp på nätet och sedan ska vi normal-vettiga FB-användare kommentera dem? Självklart har inte verkstadspriserna ökat med 1000% på 25 år. När jag köpte min första bil efter 1980 kostade en service redan då 500 kr. Jag har bara nya bilar så jag vet inte vad en bilservice kostar, gissar på 2000 kr?

Jag byggde en stor ny villa i Danderyd 1987, Götenehus. Den var på 165 kvm och kostade exakt 1.1M att bygga. Jag kollade deras hemsida på skoj, kostar ungefär 4Mkr att bygga nu 34 år senare.
2021-10-29, 17:14
Medlem
Citat:
På vad sätt då?
Att grafen säger snarare 100kSEK istället för 55 kSEK. Det motsäger inget.

Det var istället du som yrade om att det borde varit billigare än 55 kSEK som var den som fick på truten.

Varför det? Det förklarar du inte.

Varför skulle dagens ca 230 kvm villor kosta lika mycket som 60-talets 80 kvm villor.
Varför skulle dagens villor med 3-glas energi fönster kosta lika mycket som 60-talets villor med primitiva 2-glasfönster.

Det har skett stora ändringar genom decennierna.

------------------------------------------------
Jag tog fram en kvot mellan nominella huspriser från grafen och nominell BNP.
(Jag har bara läst av i grafen så det är väldigt approximativt).

1957: 100 kSEK. Kvot=1.49
1975: 250 kSEK. Kvot=0.73
1986: 500 kSEK. Kvot=0.47
1989: 750 kSEK. Kvot=0.54
1999: 1000 kSEK. Kvot=0.44
2002: 1250 kSEK. Kvot=0.48
2004: 1400 kSEK. Kvot=0.49
2009: 2000 kSEK. Kvot=0.60
2014: 2400 kSEK. Kvot=0.60
2016: 2800 kSEK. Kvot=0.63
2019: 3100 kSEK. Kvot=0.61

Sista värdet med 3.1 är bara ur minnet.
Och detta indikerar inget konstigt. Någon kan nu gorma om att BNP inte är relevant. Dock är nog BNP relevant för iaf mark.
Normerar man istället mot BNP/Capita får man

1957: 100 kSEK. Kvot= 11.1
1975: 250 kSEK. Kvot= 5.9
1986: 500 kSEK. Kvot= 3.9
1989: 750 kSEK. Kvot= 4.6
1999: 1000 kSEK. Kvot= 3.9
2002: 1250 kSEK. Kvot= 4.3
2004: 1400 kSEK. Kvot= 4.4
2009: 2000 kSEK. Kvot= 5.6
2014: 2400 kSEK. Kvot= 5.8
2016: 2800 kSEK. Kvot= 6.3
2019: 3100 kSEK. Kvot= 6.3

Även här befinner vi oss nu någonstans mellan 1957 och 1975. Lite närmare 1975.
Just 1999 var bostadspriserna orimligt låga. Fanns säkert något skäl till det. Kanske inte ännu återhämtats från den svåra lågkonjunkturen på 90-talet. 2004 var dom fortfarande lite under 1989-nivån.
Och 2014 hade vi tagit oss till ungefär 1975-nivån.

På något sätt skulle man kunna justera för högre standard. Och ökad boyta. Det har jag inte gjort.

Hej fb!

Intressant kalkyl

BNP , hur då, per capita? Att 2019 års huspriserna är 3100k SEK, som är BNP-capita x 6,3?

I den första tabellen , jag behöver lite stöd för att förstå kvoten, ?av vad?

varmt tack annars för din service, som en slags virtuell SCB, en sk. Mini-SCB, finns få av dessa personligheter jmf med skrävlare

Kvot mini-SCB VS. Normal Flashback-skrävlare

1957= 0,14
1975 = 0,32

1999= 1,14
2021= 0.97

matematikernas roll har stigit på bekostnad av språkliga (dåliga) argument

Det visar att matte på populationsnivå leder till bättre debatt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in