2021-10-25, 01:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Men som ett rent investeringsobjekt då? Hur ska de någonsin få en avkastning på den här bostaden? Kommer man kunna sälja en sådan lgh med vinst om några år?
Uppenbart så blev det ett ganska fint investeringsobjekt.

Svar på en fråga som ställdes för drygt tio år sedan.
2021-10-25, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag är full med fakta och logik. Sådant brukar du kalla skit.

Fastighetsbolaget måste räkna med en räntesänkning som kostnadssänkande och då skall hyran sänkas.
Men det som drivit upp hyrorna är vanliga kostnadsökningar. Vatten avlopp renhållning, lönekostnader. Och naturligtvis hyreshöjningar när det kommer dit hantverkare och renoverar upp bostaden. Det sista är inte billigt.

Du pratar bara skit. Du är inte logisk. Du är ologisk. Du är systemlojal och ljuger gärna då det viktigaste för dig är att vara just systemlojal istället för att lära ut rätt.

Jag har redan visat vad som driver upp hyrorna. Tillgångspriserna förstås och dessa har ökat i Sverige pga sänkta räntor ned mot noll. Fastighetsägarna vill ha tillbaka rejält för att deras kalkyler ska gå ihop (du brukar spela dum och spelar som om vi andra också är ena obildade idioter).

Sedan drar du upp all djävla konsumtion som såklart också hela tiden ökar i pris. Ja såklart den gör eftersom inflationen i Sverige alltid tillåts vara 1, förljugen och därmed 2, hög och inte låg.
2021-10-27, 17:31
Medlem
liksom-fbs avatar
De kom ett inlägg i en granntråd som var lite intressant här:
(FB) Inflation utan lönehöjningar - vad händer då?
Jag har nyligen själv höjt timdebiteringen i min bilverkstad från 1280 kr till 1480 kr och jag har lika många kunder ändå. När jag började för drygt 25 år sedan hade jag en timdebitering på 125 kr.

1. Hur stor höjning av priset är det på 25 år?

2. Hur mycket har bostadspriserna ökat i Sverige på 25 år?

Är det så att vi inte alls har någon bubbla på bostäder. Utan bubblan är istället timpriset i bilverkstäder?
2021-10-27, 19:59
Medlem
Citat:
Jag har nyligen själv höjt timdebiteringen i min bilverkstad från 1280 kr till 1480 kr och jag har lika många kunder ändå. När jag började för drygt 25 år sedan hade jag en timdebitering på 125 kr.

Är det så att vi inte alls har någon bubbla på bostäder. Utan bubblan är istället timpriset i bilverkstäder?
Jag tror det är en effekt av de låga räntorna. Folk som bott länge i sina hus eller annat ägt boende har ju hur mycket pengar som helst. Då är engångskostnader som en bilservice inget man lägger massa tid på att jaga priser på. Jag tror det finns rätt många familjer som kan spara 20-30 tusen i månaden och ändå leva gott.
2021-10-27, 20:28
Avslutad
Citat:
Vad du nu säger är att du behöver en länk som förklarar att man förr hade 2-glas-fönster och nu har 3-glas energifönster.

Hus förr var ofta mer välbyggda än modernare villor
Riktig eldstad, bättre tak, vattenburen värme, tjockare väggar etc
2021-10-28, 05:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det fanns ingen seriös bilverkstad ens för 25 år sedan som tog 125 kr/tim för jobb. Möjligen Hassans i ett garage i Botkyrka eller Hederlige Harry som aldrig sett ett kvitto i sitt liv.
2021-10-28, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Hus förr var ofta mer välbyggda än modernare villor
Riktig eldstad, bättre tak, vattenburen värme, tjockare väggar etc
Nja, nu får du nog hejda dig lite. Med dagens energikrav så kan du vara 100% säker på att inget hus byggt före 2000 ens är i närheten att klara kraven. Dessutom är husen tätare och med bättre ventilation.
Jag hoppas du inte menar öppen spis när du skriver bättre eldstäder? Dessutom har alla hus som byggs idag vattenburen värme.
2021-10-28, 09:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nja, nu får du nog hejda dig lite. Med dagens energikrav så kan du vara 100% säker på att inget hus byggt före 2000 ens är i närheten att klara kraven. Dessutom är husen tätare och med bättre ventilation.
Jag hoppas du inte menar öppen spis när du skriver bättre eldstäder? Dessutom har alla hus som byggs idag vattenburen värme.

Det stämmer säkert men du hittar få nya hus med riktiga trägolv som kan slipas, höga takhöjder, dörrar som väger något. trappor en snickare byggt och inte något kit.

Saker som helt enkelt inte går att bygga till rimliga priser längre men var glad du över treglasfönster.
2021-10-28, 11:29
Medlem
Citat:
Det stämmer säkert men du hittar få nya hus med riktiga trägolv som kan slipas, höga takhöjder, dörrar som väger något. trappor en snickare byggt och inte något kit.

Saker som helt enkelt inte går att bygga till rimliga priser längre men var glad du över treglasfönster.
Det beror ju på vad du jämför med. Tar du Peab eller Skanskas grupphusområden så är ju standarden optimerad så den möter marknadens krav mot optimal förtjänst. Men om du tar ett riktigt hus från en riktig husleverantör så blir ju standarden vad kunden väljer.
Det är väldigt få som vill ha massiva trägolv med allt vad det innebär med skötseln av dem. Man vill ha lackade ytor som är underhållsfria. När det gäller trappor så tillverkas de utefter cad ritningar och tillverkas in i minsta detalj på fabrik utifrån de mått det aktuella huset har. Du kan välja i massa träslag och kombinationer på räcken, handledare och andra detaljer.
Vad är högt i tak för dig. Jag har byggt massa hus med 2,6-2,7 m takhöjd och hus med ryggåstak är ju mer eller mindre standard idag. Innerdörrar i massivt trä väljer man som kund själv om man vill ha. Det är många som väljer det. Råspont på taket är vanligt och även dubbla skivor på väggarna med en osb bakom gipsskivan.
Hur många hus har du byggt som har så starka åsikter?
Själv har jag passerat 100 för länge sen.
2021-10-28, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det beror ju på vad du jämför med. Tar du Peab eller Skanskas grupphusområden så är ju standarden optimerad så den möter marknadens krav mot optimal förtjänst. Men om du tar ett riktigt hus från en riktig husleverantör så blir ju standarden vad kunden väljer.
Det är väldigt få som vill ha massiva trägolv med allt vad det innebär med skötseln av dem. Man vill ha lackade ytor som är underhållsfria. När det gäller trappor så tillverkas de utefter cad ritningar och tillverkas in i minsta detalj på fabrik utifrån de mått det aktuella huset har. Du kan välja i massa träslag och kombinationer på räcken, handledare och andra detaljer.
Vad är högt i tak för dig. Jag har byggt massa hus med 2,6-2,7 m takhöjd och hus med ryggåstak är ju mer eller mindre standard idag. Innerdörrar i massivt trä väljer man som kund själv om man vill ha. Det är många som väljer det. Råspont på taket är vanligt och även dubbla skivor på väggarna med en osb bakom gipsskivan.
Hur många hus har du byggt som har så starka åsikter?
Själv har jag passerat 100 för länge sen.

Där jag bor nu har 3.3 meter i takhöjd. Antar att du byggt få sådana.
Inget osb här som du verkar tycka är ett fint material.
2021-10-28, 15:12
Medlem
Citat:
Där jag bor nu har 3.3 meter i takhöjd. Antar att du byggt få sådana.
Inget osb här som du verkar tycka är ett fint material.
Det har förekommit i delar av hus. Ofta i ryggåstak.
Men hög takhöjd ligger inte i tiden då det drar mer energi att värma upp. Dessutom är detaljplaner ofta utformade så de begränsar byggnadshöjden. Högt i tak är rätt opraktiskt även om det är fint. Osb kan ersättas med råspont om det är fint nog för dig. Iofs tungt, dyrt och tar boyta i onödan.
2021-10-28, 22:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du pratar bara skit. Du är inte logisk. Du är ologisk. Du är systemlojal och ljuger gärna då det viktigaste för dig är att vara just systemlojal istället för att lära ut rätt.

Jag har redan visat vad som driver upp hyrorna. Tillgångspriserna förstås och dessa har ökat i Sverige pga sänkta räntor ned mot noll. Fastighetsägarna vill ha tillbaka rejält för att deras kalkyler ska gå ihop (du brukar spela dum och spelar som om vi andra också är ena obildade idioter).

Sedan drar du upp all djävla konsumtion som såklart också hela tiden ökar i pris. Ja såklart den gör eftersom inflationen i Sverige alltid tillåts vara 1, förljugen och därmed 2, hög och inte låg.
Du har helt fel som alltid.
Fastighetsbolaget har 0 framgång i att peka på stigande priser för att försöka få hyrorna höjda pga det.
HGF skulle ju bara skratta sig fördärvade åt något så stolligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in