Citat:
Ursprungligen postat av
El-Strutso
Dom togs ur drift på 90 talet men dom användes
Vilka är "dom" som du refererar till?
Citat:
Ursprungligen postat av
Running_man
Både Nato och Warszawapakten hade miniubåtar. Om dessa var operativa på pappret vet jag inte men har läst på flera sidor att exempelvis Losos-klassen varit sjösatt åratal innan vad Wikipedia anger. Har sjäkv dock ingen koll på om detta stämmer eller ej.
Det finns en massa vaga påståenden om Losos/Piranha, men inget har kunnat visa att någon (av de två) som byggdes någonsin var operativ. Tvärtom tyder allt på att projektet hade ansenliga tekniska problem och att det aldrig blev funktionellt. I början av 90-talet låg de och rostade sönder i hamnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Running_man
Ryssarna har dock själva ställt ut miniubåtar på sina sjöfartsmuseer, på 70/80-talet fanns miniubåtar i Sovjetiska flottan. Dock vet jag inte vilken räckvidd dessa hade, ska se om jag hittar bilder/info på dessa.
Det gäller att vara noga med vad "miniubåt" betyder. Att det fanns en mindre mängd dykfarkoster stämmer, men inga miniubåtar.
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det där är en atomdriven djuphavsubåt. Det utmärkande för en sådan farkost är att den bullrar ständigt, då du aldrig kan stänga av reaktorn. Därför nyttjas de på stora djup i världshaven. Denna har ingen förmåga att uträtta underrättelsearbete på grunt vatten då den omedelbart skulle hittas.
Igen, ingen har kunnat visa att Sovjetunionen hade några militära miniubåtar i drift som hade förmåga att agera som främmande ubåtar gjorde på svenskt inre vatten under 80-talet.