2021-10-28, 11:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Varför måste det vara en "hemlig klubb" som medvetet dödar människor, tror inte ens att 1% av de som inte vill ta vaccinet tror på detta.

Det är helt enkelt ett vaccin med för lite tester som de ändå vill tjäna så mycket pengar som möjligt på, de har fått med sig politiker och massmedia, alla skeptiker tystas.
Det är i det här fallet inte bara läkemedelsbolaget som tjänar pengar på ett vaccin som uppenbarligen inte är 100%-igt.

Alternativet hade varit att stänga ned samhållet helt och hållet med kostnader som är intergalaktiska som följd. Ett annat alternativ hade varit att helt enkelt fortsätta som vanligt och låta smittan spridas okontrollerat, men då hade kostnaderna antagligen blivit ännu värre då apokalyptiska scener börjat uppstå efter att sjukvården havererat totalt.

Vaccinet fungerar ganska bra genom att hålla många borta från sjukhusen. Den ekonomiska förtjänsten är sannolikt många gånger större än vad man betalar till läkemedelsbolagen.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Förlåt för mitt infantila sätt att skriva men jag hoppas du förstod budskapet ändå kanske?

Din egen ton kanske du ska ta och fundera över, läs dina egna inlägg och fundera över uttryck som "horar dig" "din lilla vaccinvurmare" osv.

Du pratar inte om någon vanlig liten "kliar du mig så kliar jag dig" korruption.
Det du pratar om är att du tror att någon "hemlig klubb" där det måste ingå ett par miljoner människor medvetet pumpar i miljarder människor vaccin som dom vet kommer döda en stor del av jorden befolkning.

När andra sedan inte riktigt köper denna teori så kallar du DOM för fanatiker.

Nja, nu gör du så igen - förenklar och förminskar. Klart det inte är så enkelt att det går att beskriva i några meningar.

Den politiska skiftning och det ekonomiska monopolets resa under pandemin är väldigt tydligt - de mäktiga blir mäktigare, media arbetar uteslutande för den här agendan och medel/lågklass kommer snart vara en enda underklass.

Du kanske borde läsa några böcker om historia, vart världens förmögenheter ligger, historik bakom forna krig etc för att förstå att det egentligen inte finns några gränser.

Med tanke på dagens befolkning så är det ett oerhört problem som behöver en reboot. Georgia guidestones är ganska intressant.

Vi hamnar således i en kunskapslucka, du och jag. Vi kan diskutera ekonomi och historia i PM.

Jag tror inte covid fanns innan vaccinen.
Du tror det fanns.

Jag tror smittan finns i vaccinen och kommer accelerera och att många kommer dö. Det tror inte du.

Så enkelt är det ju, så egentligen behöver vi inte tjafsa. För oavsett vad vet du inte mer säkert att vaccinen är säkra på sikt än att jag vet att det är osäkra.

Det är även relativt enkelt att skylla på "de ovaccinerade" när smittan skenar och folk dör som aldrig förr för att skapa än mer splittring bland folk. De skickar ut några studier på det som inte är granskade utan källan är TT.

Det står ju i en dagstidning eller på text-Tv, då måste det vara sant.

Tegnell och hans cohorts har haft så fel sen början. Ska bli intressant att se va som sker framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Förlåt för mitt infantila sätt att skriva men jag hoppas du förstod budskapet ändå kanske?

Din egen ton kanske du ska ta och fundera över, läs dina egna inlägg och fundera över uttryck som "horar dig" "din lilla vaccinvurmare" osv.

Du pratar inte om någon vanlig liten "kliar du mig så kliar jag dig" korruption.
Det du pratar om är att du tror att någon "hemlig klubb" där det måste ingå ett par miljoner människor medvetet pumpar i miljarder människor vaccin som dom vet kommer döda en stor del av jorden befolkning.

När andra sedan inte riktigt köper denna teori så kallar du DOM för fanatiker.

Jag förstår hur du tänker. Om jag för 12-15 månaders sedan hade blivit informerade av MIG SJÄLV om dels vad jag vet idag, dels vad som eventuellt är implikationerna om det visar sig att det här vaccinet leder till ett permanent nedsatt immunförsvar mot SARS-COV-2 och dess framtida mutationer hade jag inte trott mig själv.

Vi är alla utsatta för en massiv propagandakampanj. Problemet är att propaganda som vi vill tro på kommer fungera på oss. Propaganda är inte till för att få dig att överväga en position, utan att psykologiskt acceptera vad som sägs och inte ställa några frågor. I nästan vilket ämne det än handlar om så är det någonting som döljer sig bakom "anti-vaxxer" "foliehatt" "konspirationsteoretiker" "Fobi-epitetet" och framförallt "förnekare-epitetet"

Det är tjära och fjädrar för att få personen tystad, hånad, demoniserad och neutraliserad. "Conspiracy theorist" måste vara en av de mest framgångsrika "psy-open" EVER. Det var CIA som populariserade den efter JFK-mordet. Då var det mest en term för att förlöjliga de som inte trodde på vad som sas om JFK-mordet.
Citera
2021-10-28, 11:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Varför måste det vara en "hemlig klubb" som medvetet dödar människor, tror inte ens att 1% av de som inte vill ta vaccinet tror på detta.

Det är helt enkelt ett vaccin med för lite tester som de ändå vill tjäna så mycket pengar som möjligt på, de har fått med sig politiker och massmedia, alla skeptiker tystas.
Det tystas när det hittas på.

Det tystas inte om kritiken är befogad. Som exempelvis Modernas vaccin och risken för myokardit under 30 år.

Det är en väldig skillnad.
Citera
2021-10-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, diskussionen gällde om det skulle KUNNA dö ut. Det kan det naturligtvis. Huruvida det gör det eller inte är en annan fråga.

Om du frågar vad JAG tror så tror jag att den sammanlagda immuniteten globalt så småningom når en sådan nivå att viruset dels får svårt att replikera i sådana mängder att man utvecklar svår sjukdom, men framför allt att när viruset väl muterar (det kommer det göra) kommer det ändå inte att kunna mutera så långt att den immunitet som finns inte klarar av att hantera infektionen på samma sätt som vid en vanlig förkylning. Så, har du drabbats av COVID-19 blir du inte drabbad igen förrän viruset muterar, och när det gör det är immunförsvaret tillräckligt nära för att fixa saken utan att det blir värre än en förkylning eller på sin höjd lite feber och halsont.

Låter ju positivt ändå. Skutan är på väg mot en lösning.
Citera
2021-10-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är i det här fallet inte bara läkemedelsbolaget som tjänar pengar på ett vaccin som uppenbarligen inte är 100%-igt.

Alternativet hade varit att stänga ned samhållet helt och hållet med kostnader som är intergalaktiska som följd. Ett annat alternativ hade varit att helt enkelt fortsätta som vanligt och låta smittan spridas okontrollerat, men då hade kostnaderna antagligen blivit ännu värre då apokalyptiska scener börjat uppstå efter att sjukvården havererat totalt.

Vaccinet fungerar ganska bra genom att hålla många borta från sjukhusen. Den ekonomiska förtjänsten är sannolikt många gånger större än vad man betalar till läkemedelsbolagen.

Fortsätta som vanligt är väl ungefär vad Sverige gjorde? Stänga ned samhället går inte då saker och ting måste flyta på. Du bygger ditt argument på att vaccinet är bättre än alternativet. Även om vi accepterar att vaccinet för diskussionen är både steriliserande och 100% effektivt så hade vi ju ingen aning om det ens var möjligt att få inom en kort tid?
Citera
2021-10-28, 11:51
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Antal test v41: 2020 139 411 stycken.
Antal test V41 2021 143 932 stycken

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Jag brukar inte vara ful i mun men försvinn nu.

Observera också att vi knappt har några restriktioner kvar i samhället nu mot förra året.

Observera att vaccinerade inte behöver testa sig. Menar du då att det där är siffror i majoritet där ovaccinerade testats?

Imponerande hur, trots nedskärningar och hur vården sett ut, man lyckas hålla uppe testningen såpass och utan problem numera testar 157k personer without a sweat.

Min tilltro till FHM är väldig låg efter deras ursäkter, lögner, förseningar och felkalkyleringar men jag antar att det är din bibel så jag ska vara snäll.

Jag är dock extremt tveksam till dessa siffror. Ska bli intressant att se hur de går ihop med smitta > tidigare smittade > ovaccinerade > vaccinerade och sen slutsumman på det.

Många hade enorm tilltro till tyska myndigheter under Nazisterna. Se hur det gick.

Justja, allt är snövitt
Citera
2021-10-28, 11:54
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-021-00808-7
Där är studien du länkade till. Vänligen peka ut var det står något som motsäger det jag just skrev, eftersom jag tydligen inte fattar någonting.

We used COVID-19 data provided by the Our World in Data for cross-country analysis, available as of September 3, 2021 (Supplementary Table 1) [4]. We included 68 countries that met the following criteria: had second dose vaccine data available; had COVID-19 case data available; had population data available; and the last update of data was within 3 days prior to or on September 3, 2021. For the 7 days preceding September 3, 2021 we computed the COVID-19 cases per 1 million people for each country as well as the percentage of population that is fully vaccinated.

Problemet är att även om de 2 scenario du målar upp är aktuella så skulle det vara oförsumbart i slutresultatet då studien är baserad på just det du ifrågasätter. Annars hade det inte funnits en studie.
Citera
2021-10-28, 11:57
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilka studier? Dessutom har det ju rapporterats i MSM om antivaccinationsdemonstrationer i bl.a Tyskland och Australien. Men man behöver väl inte rapportera ifrån, varje, sådan demonstration? Vad har danskarna att protestera emot? Det är väl lika öppet som i Sverige nu, trots deras betydligt högre smittspridning jämfört med Sverige.

Men jag håller med om att myndigheterna gått för hårt fram i bl.a USA, Frankrike och baltiska stater. Detta plus att t.ex CDC gått ut med vilseledande information om att "vaccinen ger bättre skydd än genomgången SARS-COV2 infektion" är absolut inget som hjälper i vaccinationsarbetet. Tvärtom om så verkar det gå extra trögt där!

Jag tycker såväl myndigheter som MSM, i alla fall i Sverige, varit, extremt, öppna om risker och biverkningar av vaccinerna. Man har också varit snabba med att stoppa vaccin för de åldersgrupper som riskerar, även, ovanliga och, oftast relativt lindriga biverkningar av vaccinen. Svåra, men ovanliga fall har tagits upp i MSM, som undersköterskan som fick, svåra, blodproppar av Astra-zenicas vaccin.

Att det finns folk som dör av/med vaccinet är väl inte alls konstigt när nära hälften av jordens befolkning fått minst en vaccindos.. Det skulle, tvärtom vara extremt märkligt om absolut ingen dog av/med vaccinet. Men det är, förstås, ingenting jämfört med de miljoner som dött i/med Covid-19. Och betydligt fler skulle det varit, utan vaccinerna. Det är just därför man pratar om en risk-nytta balans!

Fast i USA är det väl tvärtom: "Stackars Israel som bara försvarar sig emot terroristerna och de elaka araberna"

Håller med om väldigt mycket av det du skriver. Man har dock frammålat det som anti-vaxxare. De senaste enorma demonstrationerna har varit emot vaccintvång - där har det varit absolut knäpptyst. Vita, svarta, latinos, asiater, alla, har gått tillsammans för medicinsk frihet.
Citera
2021-10-28, 12:00
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Fortsätta som vanligt är väl ungefär vad Sverige gjorde? Stänga ned samhället går inte då saker och ting måste flyta på. Du bygger ditt argument på att vaccinet är bättre än alternativet. Även om vi accepterar att vaccinet för diskussionen är både steriliserande och 100% effektivt så hade vi ju ingen aning om det ens var möjligt att få inom en kort tid?
Det har fungerat ganska bra för OSS, men det har inte fungerat lika bra för andra länder (oklart av vilken orsak). Titta på Italien, Storbritannien och andra länder där man haft ambulanser som stått på kö utanför sjukhusen TROTS att man haft massor av restriktioner på plats. Att fortsätta hade helt enkelt inte fungerat eftersom hela samhällen brakar ihop utan en fungerande sjukvård. I den meningen har vaccinerna gjort det möjligt att återgå till en hyfsad normalitet.

Jag tror det är en ganska vanlig misssuppfattning att man utvecklade vaccinerna på 6-12 månader. Det gjorde man inte. Arbetet inleddes för över tio år sedan med att skapa en plattform för att kunna agera EXAKT som man gjorde i hänelse av att ett virus dök upp som kunde hota pandemiskt.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-28 kl. 12:03.
Citera
2021-10-28, 12:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Observera att vaccinerade inte behöver testa sig. Menar du då att det där är siffror i majoritet där ovaccinerade testats?

Imponerande hur, trots nedskärningar och hur vården sett ut, man lyckas hålla uppe testningen såpass och utan problem numera testar 157k personer without a sweat.

Min tilltro till FHM är väldig låg efter deras ursäkter, lögner, förseningar och felkalkyleringar men jag antar att det är din bibel så jag ska vara snäll.

Jag är dock extremt tveksam till dessa siffror. Ska bli intressant att se hur de går ihop med smitta > tidigare smittade > ovaccinerade > vaccinerade och sen slutsumman på det.

Många hade enorm tilltro till tyska myndigheter under Nazisterna. Se hur det gick.

Justja, allt är snövitt

Du skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Smittan är inte mindre - Sverige testar knappt en tredjedel så många som samma tidpunkt förra året och vaccinerade har inga krav på att testa sig. Det säger väl sig självt att man då har mindre smittade och att det är omöjligt att det du påstår.

Men de läste du inte va? Tack för att du bevisade min poäng.

Hur man kan vara så jävla naiv..
Jag motbevisar dig genom att visa källor på att nästan lika många testas nu som förra året.

Du svarar med att inte tro på mig och att människor liknande nazister arbetar på våra myndigheter.

Kan den ökade takten på test kanske bero på att man blivit jävligt mycket duktigare på det man gör?

Hur ska jag argumentera mot detta utan att förminska dig?
Citera
2021-10-28, 12:02
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Låter ju positivt ändå. Skutan är på väg mot en lösning.
Jag tror detta är förpassat till historieböckerna redan i vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in