2021-10-28, 10:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns det något ekonomiskt incitament för Pfizer att uppdatera vaccinet? Det är väl perfekt för dem om vi behöver en ny spruta var 6 månad samt att smittspridningen inte avtar?
Det är en utomordentligt bra fråga. Jag tror att alla läkemedelsbolags utgångspunkt är att tjäna pengar på att tillverka läkemedel som fungerar, och jag tror dessutom inte att det är möjligt med dagens teknik att montera in ett tidsförbehåll i läkemedlen. I det här fallet tror jag dock att det handlar om en ren tillfällighet att kroppens immunförsvar spelat t.ex. Pfizer rakt i händerna.

Jag har tidigare frågat om någon vet vad som hände med Pfizer's Delta-uppdaterade vaccin. De försöken var registrerade att inledas i Augusti, men sedan dess har det blivit helt tyst. Om vaccinet var så enkelt att uppdatera som Pfizer och andra mRNA-tillverkar hävdat, varför har man då inte satsat mer på att uppdatera vaccinet för att stoppa Delta-varianten? Ekonomisk incitament? Tanken svindlar, och är kanske inte så avlägsen...
Citera
2021-10-28, 10:56
Medlem
Så var det mysteriet löst. Hur hårt ditt område drabbas av covid korrelerar nästan perfekt med i vilken utsträckning man arbetar långt ifrån sitt hem.

I Stockholms stadsdelar är korrelationen mellan dödlighet och utpendling över kommungräns hela 72% (P=0.004, vilket innebär att det är obefintlig risk att det är slump). Det gör det här till den i princip enda intressanta faktorn.

Det löser också "mysteriet" varför socioekonomiskt starka Älvsjö är den tredje hårdast drabbade stadsdelen i Stockholm. Älvsjö råkar nämligen ha tredje mest långpendling i Stockholm, tillsammans med Rinkeby, Skärholmen och Tensta. Älvsjö har alltså drabbats exakt så hårt som man kan förvänta sig.

Tänk såhär. Du och dina tio polare pendlar till samma jobb, eller så pendlar ni till tio olika stadsdelar. Sannolikheten att in drar hem covid till kompiskretsen är typ tio gånger högre om ni pendlar till olika stadsdelar. Det räcker ju med att en i kompisgänget blir smittad. Därför drabbas stadsdelar utan en lokal arbetsmarknad hårdare, när invånarna åker kors och tvärs till många olika ställen för att jobba. Där vart och ett av dessa ställen utgör en risk att dra hem smitta till ditt lokalområde.

Här är topplistorna för Stockholm, med 72% korrelation. Mycket starkare korrelation än vad socioekonomi, hudfärg m.m. är.

Covid-dödlighet
Skärholmens: 23
Rinkeby-Kista: 22
Älvsjö: 22
Farsta: 21
Spånga-Tensta: 17
Södermalm: 16
Enskede-Årsta-Vantör: 16
Bromma: 15
Hässelby-Vällingby: 14
Kungsholmen: 14
Norrmalm: 14
Skarpnäck: 13
Östermalm: 12
Hägersten-Liljeholmen: 11

Utpendling till annan kommun
Rinkeby-Kista: 36,0
Spånga-Tensta: 34,1
Älvsjö: 31,9
Skärholmen: 31,5
Hässelby-Vällingby: 29,5
Bromma: 28,1
Farsta: 27,7
Enskede-Årsta-Vantör: 27,2
Hägersten-Liljeholmen: 25,6
Kungsholmen: 24,4
Norrmalm: 23,9
Skarpnäck: 23,5
Södermalm: 23,0
Östermalm: 22,5
Citera
2021-10-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag menar att man inte blir immun av dagens vacciner. Immunitet mot dagens varianter uppnås (enligt mig) endast genom infektion. Notera att graden av immunitet varierar i takt med att viruset muterar.
Ok. Vet du om kroppen utvecklar t-cellsimmunitet av vaccinen?

Först verkar allt handla om antikroppar och beroende på dessa har man skydd eller inte, sen kommer artiklar om att det inte alls är det viktiga utan det handlar om t-celler.

Sen artiklar/studier på att vaccinerade utvecklar mer antikroppar (iaf i luftvägarna) jämfört med efter infektion, och har har ett bättre skydd.
Men man ska ändå ta fler injektioner?

Det verkar vara ett stort frågetecken. Finns det nån klarhet i detta?
Senast redigerad av granskottet80 2021-10-28 kl. 11:00.
Citera
2021-10-28, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns det något ekonomiskt incitament för Pfizer att uppdatera vaccinet? Det är väl perfekt för dem om vi behöver en ny spruta var 6 månad samt att smittspridningen inte avtar?

tycker det borde finnas ett ekonomiskt incitament för Pfizer att leverera ett vaccin som är up to date. I annat fall lär ju ingen vilja köpa deras vaccin.
Citera
2021-10-28, 11:01
Medlem
Citat:
Nej, det gjorde det inte. Det finns ingen känd lineage från den H1N1-varianten. Inga andra H1N1-varianter har hittats med de mutationerna (och det finns knappt någon matematisk möjlighet att ett virus muterar bort vissa positioner och ENDAST dessa positioner i ett enda steg).

Vi upplever exakt samma situation i moderna tider när influensa-A kombinerar i en fågel och då ger en synnerligen obehaglig upplevelse. Det hände till exempel 2009 och VVdet kallades för fågelinfluensan. Det viruset finns dock fortfarande kvar.

https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/2009-h1n1-pandemic.html

Upprinnelsen till diskussionen var om SARS-CoV-2 skulle dö ut eller inte. Du drog en parallell med varianter av influensaviruset. Att varianter av influensa och SARS-CoV-2 evolverar är inte samma sak som virusen dör ut.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2749954/
Senast redigerad av TAD2 2021-10-28 kl. 11:06.
Citera
2021-10-28, 11:12
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Ok. Vet du om kroppen utvecklar t-cellsimmunitet av vaccinen?

Först verkar allt handla om antikroppar och beroende på dessa har man skydd eller inte, sen kommer artiklar om att det inte alls är det viktiga utan det handlar om t-celler.

Sen artiklar/studier på att vaccinerade utvecklar mer antikroppar (iaf i luftvägarna) jämfört med efter infektion, och har har ett bättre skydd.
Men man ska ändå ta fler injektioner?

Det verkar vara ett stort frågetecken kring detta.
Jag tror inte man kan tala i termer som "T-cellsimmunitet" i det här fallet. Vaccinen ger ingen immunitet alls, skulle jag säga. Och då menar jag immunitet i meningen "klarar av att identifiera alla typer av varianter".

Av anledningar som mig veterligen inte är helt klarlagda ännu så har de antikroppar som kroppen skapar efter vaccination stora problem att identifiera, binda och därmed neutralisera virusets spikprotein. Av den anledningen lyckas viruset binda till celler och därmed börja replikera. T-cellerna är uppenbarligen mycket bättre på att notera antigenpresentation i MHC (APC - Antigenpresenterande celler) och börjar då slå ut dessa. Men det verkar inte som det fungerar till 100%. I synnerhet verkar det variera på individnivå, troligen åldersrelaterat. Ju äldre man är desto sämre T-cellsvar.

Problemet är att vaccinet var utvecklat för att känna igen den ursprungliga Wuhan-varianten och de neutralisernade antikropparna kkan helt enkelt inte binda till Delta-variantens spikprotein. Så enkelt är det.
Citera
2021-10-28, 11:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Intressant inlägg och ton du använder i det. Svarade på ett liknande, lite mindre skarpt alldeles nyss.

Det är ett "your damned if you do and your damned if you don't" med er, Tegnells "smittan kommer inte nå Sverige" - hantlangare.

Du använder en ruskigt infantil stil på din text vilket förvånar mig då dina tidigare inlägg inte skvallrar om en diagnos eller utvecklingsstörning.

Att koppla flat-earthers till den här diskussionen är väl ett nytt lågvattenmärke?

De största vetenskapsmännen i historien uppmuntrade egna initiativ och nyfikenhet. Då hade man inte de verktyg som finns idag och ändå är folk så fruktansvärt lata och o begåvade att de inte klarar av de mest banala uppgifter.

Som jag skrev i föregående inlägg:

Jag postade en studie från Harvard för några dagar sen. Jag vet att du såg den för du var aktiv i tråden då. Klickade du på den? Läste du den? Den är även peer-reviewed och drog slutsatser som du och dina kumpaner inte gillar. Jag antar då att du helt blankade och glömde bort det.

Ungefär den nivån det ligger på. Du ifrågasätter sen mig för att inte posta länkar när de bemöts av absurda kommentarer och där inget av innehållet i studien diskuteras? Vad är poängen?

Vänd på det - jag kommer med påståendet att det finns många studier därute dom visar en annan bild av vaccinen, prove me wrong? Det är ju sådant såna som du lever för.

Du tror att politiker och folk i maktställning förlorar på det här?

Amazon har vuxit astronomiskt under pandemin, liksom Google och övriga powerplayers.

Småbutiker och konkurrerande med ovanstående har i princip gått under vilket skapat ännu mer monopol för Amazon. Läkemedelsbolagen cashar in triljarder och Kina har haft igång produktionen i stort under hela pandemin vilket gett dom ett enormt övertag på resten av världen då de köpt upp industrier världen runt.

Samtidigt som China-Biden pumpar in triljarder dollar i stimulans som egentligen skapar inflation och kommer leda till hyper inflation och dollarns fall. Kina kommer bli den nya supermakten - allt går enligt planen för en ny, kommunistisk värld.

Du är en sån som tror att makthavare har hjärtan av guld och är aldrig ägnar sig åt korruption? Stackars sate.

Med tanke på hur världen ser ut och hur allt skiftar numera så är knappast en befolkning på snart 8 miljarder nödvändigt - det är nödvändigt att få all makt och kapital. Sen är det skitsamma om det är 8 eller 2 miljarder människor kvar, det startar bara om. Skillnaden då är att makten är 0 > 100 från början.

Förlåt för mitt infantila sätt att skriva men jag hoppas du förstod budskapet ändå kanske?

Din egen ton kanske du ska ta och fundera över, läs dina egna inlägg och fundera över uttryck som "horar dig" "din lilla vaccinvurmare" osv.

Du pratar inte om någon vanlig liten "kliar du mig så kliar jag dig" korruption.
Det du pratar om är att du tror att någon "hemlig klubb" där det måste ingå ett par miljoner människor medvetet pumpar i miljarder människor vaccin som dom vet kommer döda en stor del av jorden befolkning.

När andra sedan inte riktigt köper denna teori så kallar du DOM för fanatiker.
Citera
2021-10-28, 11:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Upprinnelsen till diskussionen var om SARS-CoV-2 skulle dö ut eller inte. Du drog en parallell med varianter av influensaviruset. Att varianter av influensa och SARS-CoV-2 evolverar är inte samma sak som virusen dör ut.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2749954/
Nej, diskussionen gällde om det skulle KUNNA dö ut. Det kan det naturligtvis. Huruvida det gör det eller inte är en annan fråga.

Om du frågar vad JAG tror så tror jag att den sammanlagda immuniteten globalt så småningom når en sådan nivå att viruset dels får svårt att replikera i sådana mängder att man utvecklar svår sjukdom, men framför allt att när viruset väl muterar (det kommer det göra) kommer det ändå inte att kunna mutera så långt att den immunitet som finns inte klarar av att hantera infektionen på samma sätt som vid en vanlig förkylning. Så, har du drabbats av COVID-19 blir du inte drabbad igen förrän viruset muterar, och när det gör det är immunförsvaret tillräckligt nära för att fixa saken utan att det blir värre än en förkylning eller på sin höjd lite feber och halsont.
Citera
2021-10-28, 11:19
Medlem
Citat:
Jag tror inte man kan tala i termer som "T-cellsimmunitet" i det här fallet. Vaccinen ger ingen immunitet alls, skulle jag säga. Och då menar jag immunitet i meningen "klarar av att identifiera alla typer av varianter".

Av anledningar som mig veterligen inte är helt klarlagda ännu så har de antikroppar som kroppen skapar efter vaccination stora problem att identifiera, binda och därmed neutralisera virusets spikprotein. Av den anledningen lyckas viruset binda till celler och därmed börja replikera. T-cellerna är uppenbarligen mycket bättre på att notera antigenpresentation i MHC (APC - Antigenpresenterande celler) och börjar då slå ut dessa. Men det verkar inte som det fungerar till 100%. I synnerhet verkar det variera på individnivå, troligen åldersrelaterat. Ju äldre man är desto sämre T-cellsvar.

Problemet är att vaccinet var utvecklat för att känna igen den ursprungliga Wuhan-varianten och de neutralisernade antikropparna kkan helt enkelt inte binda till Delta-variantens spikprotein. Så enkelt är det.

Tack! Vi har en rätt stor smittspridning just nu, är det inte fel att fullvaccinerade from 1 nov inte behöver testa sig?

Tror du att immuniteten efter genomgången infektion håller länge?
Senast redigerad av granskottet80 2021-10-28 kl. 11:28.
Citera
2021-10-28, 11:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
mRNA-vaccinen skulle ju gå att uppdatera. Är den fjärde dosen uppdaterad på något sätt för att möta deltavarianten? Både nya och gamla? Man kan ju tycka det. En kartong vaccin hade väl varit bra, men tror inte de håller så länge. Jag fick mina sprutor med drygt 4 veckors mellanrum, vilket även är den tidsperiod som ska förflyta mellan sprutorna och det tror jag även är den period som man ger 12-16 åringar som nu vaccineras.

Jag tror inte det är uppdaterade doser, har inte läst något sådant. Det verkar ju som ett längre intervall mellan doserna ger ett bättre immunsvar. Jag vet inte vad de har för intervall mellan sprutorna numera.
Citera
2021-10-28, 11:33
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Förlåt för mitt infantila sätt att skriva men jag hoppas du förstod budskapet ändå kanske?

Din egen ton kanske du ska ta och fundera över, läs dina egna inlägg och fundera över uttryck som "horar dig" "din lilla vaccinvurmare" osv.

Du pratar inte om någon vanlig liten "kliar du mig så kliar jag dig" korruption.
Det du pratar om är att du tror att någon "hemlig klubb" där det måste ingå ett par miljoner människor medvetet pumpar i miljarder människor vaccin som dom vet kommer döda en stor del av jorden befolkning.

När andra sedan inte riktigt köper denna teori så kallar du DOM för fanatiker.
Varför måste det vara en "hemlig klubb" som medvetet dödar människor, tror inte ens att 1% av de som inte vill ta vaccinet tror på detta.

Det är helt enkelt ett vaccin med för lite tester som de ändå vill tjäna så mycket pengar som möjligt på, de har fått med sig politiker och massmedia, alla skeptiker tystas.
Citera
2021-10-28, 11:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack för tipset! Sen kan jag ju ta min fjärde spruta i Sverige som min tredje senare i höst, så är jag antagligen skyddad hela 2022 också!

Ett annat tips är att lugna ner dig lite, du har redan ett mycket bra skydd. Du börjar mer låta som en sprutnarkoman än covid-orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in