2021-10-27, 22:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är ju bara USA som oroar sig för att förlora softpower och verkligen sätter sina planer till verket som i Brasilien och i Sydafrika.

Du får gärna ge ett exempel på försök från Kina och Ryssland att hindra mRNA-vaccinerna i andra länder.

Både Ryssland och Kina har sitt på det torra där.

Som jag säger USA är inte precis hemliga i sina intentioner på det området.

Kina har, dels, naturligtvis, försökt att jävlas med Taiwan, dessutom har man, via sina vaccinleveranser, försökt få länder att ändra sitt förhållande till Taiwan.

Ryssland har mest sysslat med att försöka svartmåla vacciner i från väst, samt skrytit om Sputnik-vaccinet, som började distribueras, innan, fas 3 studierna var avslutade. Men, visst, det kan ändå vara bättre än de kinesiska vaccinerna.
Citera
2021-10-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
ALLA influensavirus som var aktiva för 100-150 år sedan är utdöda. De finns inte kvar. SARS har inte smittat EN ENDA människa sedan 2004. Spanska Sjukan orsakades av ett virus som inte längre finns kvar.

Virus kan dö ut om människor utvecklar immunitet vilket förhindrar replikering och efterföljande smittspridning. JAg säger inte ATT det kommer att ske, men möjligheten finns.
Hur utvecklar människor immunitet då?

Efter genomgången infektion eller sannolikt av vaccinen?

Om kroppen utvecklar t-cellsimmunitet av vaccinen som Agnes wold säger, varför behövs det flera sprutor?
Citera
2021-10-27, 23:08
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ny variant som nått Sverige.
Citera
2021-10-27, 23:10
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ny variant som nått Sverige.
Nått för många veckor sedan gissningsvis. Det hände inget.
Citera
2021-10-27, 23:14
Medlem
Dansk 11-årig død med covid-19.

Det skriver Sundhedspolitisk Tidsskrift, der har oplysningerne fra Statens Serum Institut, som registrerede dødsfaldet onsdag 20. oktober.
Ifølge avisen Nordjyske er der tale om en 11-årig dreng, der testede positiv to dage tidligere. Det er første coronarelaterede dødsfald i aldersgruppen 10-19 år i Danmark.
Tidligere er to børn under 10 år døde med corona, begge med andre sygdomme, i aldersgruppen 20-29 er registreret fire dødsfald, heraf to uden andre kendte sygdomme. .

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/5432-dansk-dreng-uden-andre-sygdomme-dod-med-covid-19.html
Citera
2021-10-27, 23:20
Medlem
Covid-19 kun en forsmag på hvad der venter os..

Tøende permafrost truer med at frigive biologiske, kemiske og radioaktive materialer, der har været låst fat i årtier til hundredetusindvis af år. Når disse bestanddele kommer ud i miljøet igen, så kan de potentielt forstyrre økosystemets funktioner, reducere bestandene af unikt arktisk dyreliv og bringe menneskers sundhed i fare
Tidligere forskning har fundet ikke tidligere kendte virusarter i den arktiske permafrost. Eksempelvis den såkaldte pandoravirus, som menes at have været almindelige for omkring 30.000 år siden. I 2014 fandt forskere to af disse pandoravirus omkring 30 meter under permafrosten langs den sibiriske kyst.

https://ing.dk/artikel/toeende-permafrost-kan-slippe-farlige-vira-bakterier-radioaktivt-affald-fri-251305
Citera
2021-10-27, 23:22
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
En ny covid-variant, med ett kraftigt muterat spikprotein, har upptäckts hos flertalet patienter i Tanzania och i Sverige(!). Den har troligen uppstått i Tanzania.
Varianten benämns SARS-CoV-2 A.30.
De kända covid-vaccinerna ger dåligt, eller inget skydd mot A.30.

https://www.nature.com/articles/s41423-021-00779-5

Tanzania-Kongo-Somalia ligger "vägg i vägg" med varandra, och i just Tanzania käkar man Ivermectin som godis mot insektsproblem, jag skulle inte bli förvånad om A.30 blir mutationen som IVM då inte biter på, eller måste tas i ännu högre doser, då det ev kan ha muterat just pga att IVM används öppet där.

Att sen skiten landade i Sverige kan vi tacka FHM som sedan 2019 har ständigt utbyte med Somalia. och grannarna från Tanzania sitter på samma flighter upp till ARN. Vi hade just en somalier som kom och bytte elmätare på firman, som hade lite storys att förtälja, han reste visst 2ggr per år "hem". Verkar som det inte behövs full elutbildning för att byta elmätare, för han hade lite svårt för gamla plåtskåp med porslinsproppar så vi fick hjälpa han på traven med de 2 huvudbrytare som skåpet hade....
Citera
2021-10-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Folkhälsomyndigheten borde skicka hem en hel kartong med vaccin till dig så kan tu ta en spruta när du känner dig orolig för att antikropparna börjar sina. Risken är väl att du trycker i dig allihopa på en gång för säkerhets skull och därmed avlider. Tycker du ska ta det lite lugnt, du har fått två sprutor och har ett gott skydd, kanske lite sämre än oss som fick vänta 6 veckor mellan sprutorna.
LOL
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om man nu inte anses vara tillräckligt prioriterad av FHM för att få sin tredje spruta nu i vinter. Är det då smartare att inte ta den tredje sprutan till våren/försommaren eller vad man nu blir erbjuden, utan istället vänta till höst/vinter 2022, för vem vet när man blir erbjuden en fjärde spruta?

Om man som jag blev vaccinerad under maj månad, känns det ju som man haft sitt skydd nästan i onödan, då man varit som mest skyddad när smittspridningen varit som lägst. Då smittan verkar vara högre under höst/vinter vore det ju lämpligt att ta vaccinet inför denna period. Inte ligga ett halvår ur fas. För gud vet när man blir erbjuden sin fjärde spruta.
Helt allvarligt. Vad sägs om att du går och köper ett gäng antikroppstester på apoteket, så kan du testa dig när du är orolig?

Strecket blir svagare allteftersom skyddet försvinner. Om du fortfarande ser strecket på ett sånt där hemtest så har du garanterat antikroppar.

Du får ju inget exakt värde, men strecket brukar vara väldigt svagt. Om det är ett tydligt streck så har du redan så bra skydd som det går. En tredje dos i det läget så kommer du kunna vaccinera andra genom att peta på dem.

Du köper ett sånt här BIOSYNEX. Det testet detekterar antikroppar även efter vaccination:

https://www.apotea.se/biosynex-covid-19-antikroppstest
Senast redigerad av aw 2021-10-27 kl. 23:29.
Citera
2021-10-27, 23:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
LOL

Helt allvarligt. Vad sägs om att du går och köper ett gäng antikroppstester på apoteket, så kan du testa dig när du är orolig?

Strecket blir svagare allteftersom skyddet försvinner. Om du fortfarande ser strecket på ett sånt där hemtest så har du garanterat antikroppar.

Du får ju inget exakt värde, men strecket brukar vara väldigt svagt. Om det är ett tydligt streck så har du redan så bra skydd som det går. En tredje dos i det läget så kommer du kunna vaccinera andra genom att peta på dem.

Du köper ett sånt här BIOSYNEX. Det testet detekterar antikroppar även efter vaccination:

https://www.apotea.se/biosynex-covid-19-antikroppstest
Kan någon en gång för alla förklara för mig varför det är önskvärt att ha hög nivå av antikroppar i omlopp? Har vi det för alla sjukdomar vi är immuna mot? Så funkar det väl inte? Är det över huvud taget klarlagt om vaccinen verkligen tappar effekt bara för att antikroppsnivåerna sjunker?
Citera
2021-10-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kan någon en gång för alla förklara för mig varför det är önskvärt att ha hög nivå av antikroppar i omlopp? Har vi det för alla sjukdomar vi är immuna mot? Så funkar det väl inte? Är det över huvud taget klarlagt om vaccinen verkligen tappar effekt bara för att antikroppsnivåerna sjunker?
I fallet covid innebär högre antikroppsnivåer att det är mindre risk att du blir smittad av mild sjukdom. Tror jag.

Men det är inte lika betydelsefullt för skydd mot svår sjukdom, eftersom din kropp helt enkelt kommer börja producera höga nivåer av antikroppar igen, så fort du blir sjuk.
Citera
2021-10-28, 00:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I fallet covid innebär högre antikroppsnivåer att det är mindre risk att du blir smittad av mild sjukdom. Tror jag.

Men det är inte lika betydelsefullt för skydd mot svår sjukdom, eftersom din kropp helt enkelt kommer börja producera höga nivåer av antikroppar igen, så fort du blir sjuk.
Jo precis. Det är väl så immunitet fungerar? Man utsätts för ett smittoämne och börjar då genast att producera antikroppar.
Just nu låter det som folk tycker det är önskvärt att ständigt gå omkring med antikroppsnivåer som om man skulle vara mitt i en infektion. Det låter helsnurrigt tycker jag.
Finns det några studier som visar att vaccinens effekt verkligen avtar, eller har man bara suttit och stirrat sig blind på antikroppsnivåer?
Citera
2021-10-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo precis. Det är väl så immunitet fungerar? Man utsätts för ett smittoämne och börjar då genast att producera antikroppar.
Just nu låter det som folk tycker det är önskvärt att ständigt gå omkring med antikroppsnivåer som om man skulle vara mitt i en infektion. Det låter helsnurrigt tycker jag.
Finns det några studier som visar att vaccinens effekt verkligen avtar, eller har man bara suttit och stirrat sig blind på antikroppsnivåer?
Jo, det tycker jag med.

Vad jag förstått har man fortsatt bra skydd mot svår sjukdom även när antikroppsnivåerna sjunkit. Men det är ju en fråga om ålder, ålder, ålder. Är man gammal och skör är det kanske en bra idé att ha antikroppar redo hela tiden. Jag skulle tro att det finns en logik i att personer över 65 år erbjuds en tredje dos, och den som har förhöjd risk.

Samtidigt vill man kanske ha en exit strategi, och inte behöva spendera resten av livet med att fly från en sjukdom med ständiga sprutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in