2021-10-27, 17:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Om man nu inte anses vara tillräckligt prioriterad av FHM för att få sin tredje spruta nu i vinter. Är det då smartare att inte ta den tredje sprutan till våren/försommaren eller vad man nu blir erbjuden, utan istället vänta till höst/vinter 2022, för vem vet när man blir erbjuden en fjärde spruta?

Om man som jag blev vaccinerad under maj månad, känns det ju som man haft sitt skydd nästan i onödan, då man varit som mest skyddad när smittspridningen varit som lägst. Då smittan verkar vara högre under höst/vinter vore det ju lämpligt att ta vaccinet inför denna period. Inte ligga ett halvår ur fas. För gud vet när man blir erbjuden sin fjärde spruta.
Citera
2021-10-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan var huruvida det är nödvändigt med en tredje spruta eller inte. Vi verkar vara överens om att svaret på den frågan är ja åtminstone.

Tror inte alla kommer få covid 19. Min förhoppning är istället att man vaccinerar tillräckligt många, tillräckligt brett och tillräckligt ofta så att sjukdomen mer eller mindre utrotas. Ungefär vad som hänt med böldpest, TBC, polio m.m. Finns bara viljan tror jag det är fullt möjligt. Skulle alla smittas av covid19 skulle det innebära fruktansvärt många döda överbelastning på sjukhusen m.m.

Det kommer inte att ske någon utrotning av SARS-CoV-2. En anledning är att den också går på andra djur än människan.
Citera
2021-10-27, 18:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Måste erkänna att jag ofta funderar kring hur det står till med analysförmågan hos regering och hos våra sk "expertmyndigheter".

Vad säger ni om det här uttalandet (om det nu är korrekt återgivet)?

"Enligt Folkhälsomyndigheten kommer det att dröja till 2022 innan de yngre grupperna kommer att erbjudas en påfyllnadsdos. Exakt när det kommer att ske vill generaldirektör Johan Carlson inte sia om.
– Det är för tidigt att säga, det beror på i vilken takt som regionerna kan hantera detta. Vi vet att de allra sista grupperna vaccinerade sig i september och oktober och lägger man till sex månader på det hamnar vi någonstans under våren, sa han vid pressträffen."

Jag vaccinerade mig under maj månad. Ska man lägga till sex månader, som verkar vara den tidsperiod vi talar om när skyddet har blivit så dåligt att man behöver ytterligare dos. Spelar det då någon roll om de sista "ordinarie" fick sina doser i september? Jag vill ju ha min tredje dos under november eller december, för det är då det gått sex månader för mig.
Faktum är att mer än halva befolkningen var vaccinerade innan juni månads utgång. För den halvan av befolkningen hamnar man inte alls någon gång under våren, utan man hamnar ungefär där vi befinner oss NU och fram till julafton ungefär. Varför är FHM alltid sist på bollen och ligger ett kvartal till ett halvår efter där de borde befinna sig? Flera andra länder har ju vaccinerat brett med en tredje dos länge nu. Varför tar allt sådan himla tid i Sverige???

Johan Carlson hänvisar till regionerna. Vad jag kan minnas, så har regionerna efterfrågat besked från Folkhälsomyndigheten för att kunna planera. Men Folkhälsomyndigheten har varit dålig på att ge dom besked som regionerna har efterfrågat. Varför ska vi ens ha en Folkhälsomyndighet som styr vaccineringen? Hade regionerna hanterat vaccineringen bättre utan Folkhälsomyndighetens inblandning?

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
För att svenskar är livrädda att ta fel beslut för att sedan så ansvarig för dem.

Det är därför vi väntar tills det är alltid försent för att sedan skylla ifrån oss.

I så fall borde det enklaste ha varit att redan från början att överlåta till regionerna att ta beslut. Det hade förmodligen varit bättre för regionerna att få styra över vaccineringen själva. Och det hade även kunnat vara bättre för medborgarna att inte låta Folkhälsomyndigheten sinka vaccineringen.
Citera
2021-10-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du utgår från din spruträdsla när du skriver.
Sluta med det.

Du och dina vänner tog varken första eller andra. Vad det skulle ha att göra med huruvida vi andra tänkande människor kommer ta vår tredje eller inte har du ingen aning om.

Kan man inte vara vän med dom som vaccinerat sig?
Inte enligt dom vaccinerade verkar det som.
Det är A och B lag som gäller nu.

Lycka till med era nålstick och covidbevis.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vaccinet kommer aldrig skydda till 100% vilket en del verkar ha svårt att ta in. Däremot skyddar vaccinet i betydligt större utsträckning mot svår sjukdom än om du är ovaccinerad så det förefaller vagt vad du menar med "ett som varar längre".

Nej jag vet att det inte skyddar till 100%.

Jag menar ett covidbevis som varar längre inte vaccin.

Vaccinet kommer behöva förnyas efter ett tag 7-8 mån.
Annars blir man utan skydd.
Citera
2021-10-27, 18:12
Medlem
Citat:
Om man nu inte anses vara tillräckligt prioriterad av FHM för att få sin tredje spruta nu i vinter. Är det då smartare att inte ta den tredje sprutan till våren/försommaren eller vad man nu blir erbjuden, utan istället vänta till höst/vinter 2022, för vem vet när man blir erbjuden en fjärde spruta?

Om man som jag blev vaccinerad under maj månad, känns det ju som man haft sitt skydd nästan i onödan, då man varit som mest skyddad när smittspridningen varit som lägst. Då smittan verkar vara högre under höst/vinter vore det ju lämpligt att ta vaccinet inför denna period. Inte ligga ett halvår ur fas. För gud vet när man blir erbjuden sin fjärde spruta.

Du kommer bli erbjuden en fjärde spruta i god tid oroa dig inte för det.
Citera
2021-10-27, 18:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Om du känner någon läkare bör det inte vara några problem att gå före i kön. Säg bara att du är intresserad så får du säkert ett samtal så snart det blir vaccindoser över där vederbörande jobbar.
Citera
2021-10-27, 18:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det kommer inte att ske någon utrotning av SARS-CoV-2. En anledning är att den också går på andra djur än människan.
Om vi har ett R-tal på t.ex. 0,5 så kommer väll smittspridningen dö ut, eller?
Citera
2021-10-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kan man inte vara vän med dom som vaccinerat sig?
Inte enligt dom vaccinerade verkar det som.
Det är A och B lag som gäller nu.

Lycka till med era nålstick och covidbevis.

Nej jag vet att det inte skyddar till 100%.

Jag menar ett covidbevis som varar längre inte vaccin.

Vaccinet kommer behöva förnyas efter ett tag 7-8 mån.
Annars blir man utan skydd.

Förstår inte problemet. I och med att en tredje dos möjliggörs inom det intervallet så torde inte några modifieringar av covidpasset behöva göras.
Citera
2021-10-27, 18:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om du känner någon läkare bör det inte vara några problem att gå före i kön. Säg bara att du är intresserad så får du säkert ett samtal så snart det blir vaccindoser över där vederbörande jobbar.

Känner tyvärr ingen läkare så bra. Framförallt inte där jag bor.
Citera
2021-10-27, 19:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Ja.
Citera
2021-10-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Den måste dö ut i hela världen. Det är inte möjligt.
Citera
2021-10-27, 19:26
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du har aldrig tänk tanken att skita i den diskussionen och helt enkelt låta folk göra som dom vill.
99,4% av dom som inte tar vaccinet överlever ändå och antagligen ännu fler av dom som tar det.

Det kommer inte bli någon "massdöd" i någon av grupperna.
Det är lite tröttsamt med alla överdriva inlägg från båda håll i denna "vetenskapstråd"

- massdöd av vaccin
- massdöd utan vaccin

Det finns ingenting på snart två år som indikerar på något av alternativen.

Man har inte vaccinerat i 2 års tid.

Dessutom är det ett 50-tal studier, mestadels små, som visar tydligt att vaccinet orsakar blodproppar men att det gör det på mikroskopisk nivå, därav tar det tid.

Det handlar om ålder och hälsa. Klart effekterna dröjer på sikt. Dessutom är det en hel del som dött av vaccinet men det är tydligen fake News och man bortförklarar dessa dödsfall av friska individer som dör 2 veckor efter vaccination som "vi vet inte 100% säkert att det var vaccinet, därför är det inte vaccinet."

Det går dock bra att vaccinera barn med resonemanget "vi vet inte hur det påverkar barn och kommer inte få veta om vi inte vaccinerar dom".

Dr Richard Fleming hade en oerhört intressant genomgång av sina fynd när han forskat på Pfizer och Modernas vaccin och hur det påverkar olika organ och blodet i kroppen.

Som du säger, man vet varken in eller ut på det viset.

Det man vet är att media är köpt och pushar vaccin propaganda varje dag. Ingenting om de 20.000 som marscherade över Brooklyn bridge i söndags, många av de FDNY, poliser och sjukvårdspersonal som sagt upp sig pga av vaccin kraven.

Även enorma demonstrationer i England, Frankrike, Australien, Danmark etc har tystats ned totalt.

Man tycker det borde ha nyhetsvärde men det lyser ju negativt på vaccinet och så kan man inte ha det.

Skumt att media och övriga politiker inte införde samma krav på Pandemix och svininfluensan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in