2021-10-27, 15:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Kollade lite snabbt på icureg
Man 40-44år min region mellan 2020-01-01 -2021-12-01 så var det 3 personer som hamnade på IVA av dessa så hade SAMTLIGA bakomliggande sjukdom som exempelvis
diabetes, kronisk hjärt-lungsjukdom, lever sjukdom eller nedsatt immunförsvar..
Det säger inte så mycket om du inte säger vilken region det gäller. (Förstår om du inte vill det).
Men det är enorm skillnad på region VG och region Västerbotten i folkmängd.

Sedan får du gärna upplysa mig hur man sorterar på bakomliggande sjukdomar på icureg? Hittar inte just det.

Min sökning säger i varje fall att i hela Sverige har 440st mellan 40-44 år legat på IVA med covidrelaterade problem under samma period som du anger. Mycket eller litet går att diskutera.

Citat:
Du skriver också "inte tala om biverkningarna man kan få av ett allvarligt förlopp av Covid" jävla pajas post-covid är ju fan hittepå!! är som dom där apatiska barnen
Enligt Novus så säger 160 000 svenskar att de lider av långtidscovid. (Symptom 10v eller mer).
Citera
2021-10-27, 15:15
Medlem
Citat:
Med tanke på hur slappa Sverige va på att stänga ner samhället i början av pandemin och lätt skiten komma in i landet så har vi nog en relativt bra flockimmunitet ( lite av Tegnells tanke, men som han fick skit för)

Det som är intressant är antal smittade efter 1november då ser vi svart på vitt hur många vaxxade som smittar. Då vaxxade inte längre behöver testa sig

Är bara jämföra vecka 42 och 43 med vecka 44-47 så kommer man se hur stort tapp det är på antal smittade. Tappet bli ju då vaxxade som inte längre testar sig

Skillnaden i flockimmunitet pga av smittade är inte så stor. Om något begränsade till utlandsfödda och vårdpersonal som drabbades i första vågen.

Fallen kommer öka brant i november-december.
Citera
2021-10-27, 15:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För mig som vanlig okunnig medborgare, så är den spontana tanken att problemet borde kunna lösas genom att tidigarelägga den tredje dosen. Men det är kanske inte så enkelt?

Övriga Europa ligger efter Storbritannien i vaccineringen. Därmed borde övriga Europa kunna utnyttja Storbritannien som varsel vad som kommer att hända, ifall man inte agerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det gäller att ha med sig befolkningen på det också. Därför måste nog läget bli mer ansträngt innan gemene man beger sig in i kön för dos 3.

Det viktiga är att erbjuda påfyllnadsdoser till dom medborgare som önskar det. Ifall vissa medborgare inte vill ha påfyllnadsdoser, så kan dom helt enkelt bara avstå från att ta dessa vaccindoser.
Citera
2021-10-27, 15:19
Medlem
Den tredje dosen kan ges tidigast sex månader efter det att man fått sin andra dos. Tidigare har personer över 80, de som bor på särskilt boende eller med hemtjänst samt personer med nedsatt immunförsvar erbjudits en tredje dos. Nu kommer fler personer inkluderas, med start i åldersgruppen 65-69.
Citera
2021-10-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du påstår att strategin är att bara vaccinera riskgrupper under pandemier. Jag säger att det inte är så.

Oavsett vilket virus det må vara.

Jämför inte det med värt vaccinationsprogram för säsongsinfluensan.

Nej, jag påstår att den strategi som har vetenskapligt stöd är att vaccinera riskgrupper.
Citera
2021-10-27, 15:29
Medlem
Undrar hur många som är fake-vaccinerade för att få sitt covid-pass för att kunna åka på sin golfresa i Spanien?

Någon har säkert någon syrra i släkten som jobbar på något av Sveriges drop-in ställen och låtsas ge en spruta och registrerar den som riktig.
Citera
2021-10-27, 15:35
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
"Immunocompromised Americans who had a 3rd COVID-19 shot can now get a 4th, CDC says"

https://www.businessinsider.com/cdc-guidance-update-immunocompromise-fourth-dose-covid-19-vaccine-2021-10?r=US&IR=T
Citera
2021-10-27, 15:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Nej, jag påstår att den strategi som har vetenskapligt stöd är att vaccinera riskgrupper.
Men då så!

Länk, tack!
Citera
2021-10-27, 15:43
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Undrar hur många som är fake-vaccinerade för att få sitt covid-pass för att kunna åka på sin golfresa i Spanien?

Någon har säkert någon syrra i släkten som jobbar på något av Sveriges drop-in ställen och låtsas ge en spruta och registrerar den som riktig.
Jag har försökt, skulle behöva ta mig till usa snart.
Frågat 2st läkare jag känner men båda sagt nej, den ena sa "hade jag vågat det hade jag gjort samma sak själv"
Citera
2021-10-27, 15:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Måste erkänna att jag ofta funderar kring hur det står till med analysförmågan hos regering och hos våra sk "expertmyndigheter".

Vad säger ni om det här uttalandet (om det nu är korrekt återgivet)?

"Enligt Folkhälsomyndigheten kommer det att dröja till 2022 innan de yngre grupperna kommer att erbjudas en påfyllnadsdos. Exakt när det kommer att ske vill generaldirektör Johan Carlson inte sia om.
– Det är för tidigt att säga, det beror på i vilken takt som regionerna kan hantera detta. Vi vet att de allra sista grupperna vaccinerade sig i september och oktober och lägger man till sex månader på det hamnar vi någonstans under våren, sa han vid pressträffen."

Jag vaccinerade mig under maj månad. Ska man lägga till sex månader, som verkar vara den tidsperiod vi talar om när skyddet har blivit så dåligt att man behöver ytterligare dos. Spelar det då någon roll om de sista "ordinarie" fick sina doser i september? Jag vill ju ha min tredje dos under november eller december, för det är då det gått sex månader för mig.
Faktum är att mer än halva befolkningen var vaccinerade innan juni månads utgång. För den halvan av befolkningen hamnar man inte alls någon gång under våren, utan man hamnar ungefär där vi befinner oss NU och fram till julafton ungefär. Varför är FHM alltid sist på bollen och ligger ett kvartal till ett halvår efter där de borde befinna sig? Flera andra länder har ju vaccinerat brett med en tredje dos länge nu. Varför tar allt sådan himla tid i Sverige???
Citera
2021-10-27, 15:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste erkänna att jag ofta funderar kring hur det står till med analysförmågan hos regering och hos våra sk "expertmyndigheter".

Vad säger ni om det här uttalandet (om det nu är korrekt återgivet)?

"Enligt Folkhälsomyndigheten kommer det att dröja till 2022 innan de yngre grupperna kommer att erbjudas en påfyllnadsdos. Exakt när det kommer att ske vill generaldirektör Johan Carlson inte sia om.
– Det är för tidigt att säga, det beror på i vilken takt som regionerna kan hantera detta. Vi vet att de allra sista grupperna vaccinerade sig i september och oktober och lägger man till sex månader på det hamnar vi någonstans under våren, sa han vid pressträffen."

Jag vaccinerade mig under maj månad. Ska man lägga till sex månader, som verkar vara den tidsperiod vi talar om när skyddet har blivit så dåligt att man behöver ytterligare dos. Spelar det då någon roll om de sista "ordinarie" fick sina doser i september? Jag vill ju ha min tredje dos under november eller december, för det är då det gått sex månader för mig.
Faktum är att mer än halva befolkningen var vaccinerade innan juni månads utgång. För den halvan av befolkningen hamnar man inte alls någon gång under våren, utan man hamnar ungefär där vi befinner oss NU och fram till julafton ungefär. Varför är FHM alltid sist på bollen och ligger ett kvartal till ett halvår efter där de borde befinna sig? Flera andra länder har ju vaccinerat brett med en tredje dos länge nu. Varför tar allt sådan himla tid i Sverige???

För att svenskar är livrädda att ta fel beslut för att sedan så ansvarig för dem.

Det är därför vi väntar tills det är alltid försent för att sedan skylla ifrån oss.
Citera
2021-10-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
För att svenskar är livrädda att ta fel beslut för att sedan så ansvarig för dem.

Det är därför vi väntar tills det är alltid försent för att sedan skylla ifrån oss.

Well Spoken. Men systemet är heller inte tillräckligt flexibilitet för att ta beslut - för många kockar i en gröt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in