2021-10-27, 17:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Om vi ska vara realistiska så kan vi skriva att vaccinen inte ger 50%. Jag ser ofta detta ”ger inte 100%”. Det är ju sant, men de ger ju inte ens 50% över tid. Efter ett år är det väl 10-20%.
Efter ett halvår kommer de flesta fyll på igen. Sedan får vi se när nästa dos behövs.
Ser inte problemet som du verkar göra.
Citera
2021-10-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Man tittar på antikroppar hos dom tidigast vaxade och ser att dom är så gott som borta efter den tiden.
Det är inga förhastade slutsatser. Det är så det är.

Så varför förnya det? Är väl smidigare att ha ett som varar längre.

Vi ser ju att dom tidigaste vaxade faller ner svårt sjuka och döda nu. Titta på verkligheten det är källa nog.

Varför köra på med en tredje dos, om vaccinet fortfarande skyddar?
Rimmar konstigt hos mig.

Vaccinet kommer aldrig skydda till 100% vilket en del verkar ha svårt att ta in. Däremot skyddar vaccinet i betydligt större utsträckning mot svår sjukdom än om du är ovaccinerad så det förefaller vagt vad du menar med "ett som varar längre".
Citera
2021-10-27, 17:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast frågan var om immunitet efter infektion är längre än efter vaccination. Precis som med influensavaccination har vaccin mot covid ett begränsat skydd över tid. Genomgången influensa ger ett längre men naturligtvis inte ett livslångt skydd. Samma med covid. Alla kommer att få covid en elller flera gånger.

Frågan var huruvida det är nödvändigt med en tredje spruta eller inte. Vi verkar vara överens om att svaret på den frågan är ja åtminstone.

Tror inte alla kommer få covid 19. Min förhoppning är istället att man vaccinerar tillräckligt många, tillräckligt brett och tillräckligt ofta så att sjukdomen mer eller mindre utrotas. Ungefär vad som hänt med böldpest, TBC, polio m.m. Finns bara viljan tror jag det är fullt möjligt. Skulle alla smittas av covid19 skulle det innebära fruktansvärt många döda överbelastning på sjukhusen m.m.
Citera
2021-10-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Fast hela tanken på att viruset har någon form av filterfunktion som gör att det "vet" vilken person som är vaccinerad och "väntar" med att infektera den vaccinerade tills dess att immuniteten börjat ebba ut, och bara infekterar andra, den är naturligtvis fel. Alla blir exponerade för viruset i lika stor omfattning. Vaccinerade har exponerats och därmed blivit naturligt infekterade i samma omfattning som ovaccinerade. Enda skillnaden är att den vaccinerade löper mindre risk att utveckla allvarlig sjukdom.

Jag har ingen aning om hur du kokade ihop det där resonemanget.

Citat:
Det här tankefelet att vaccinerade inte exponeras och därmed utvecklar samma immunitet som ovaccinerade är häpnadsväckande.

Hur kom du fram till det där?

Min farhåga är att det finns en risk i att immunförsvaret har ”primats” med enbart spikprotein för SCoV2, och att det kan stå ivägen för att kroppen ska bilda antikroppar mot virusets alla protein. Så småningom kommer det komma analyser på blod från vaccinerade som visar om de fått M- och N-antikroppar som komplement till antikroppar mot spikprotein. Sannolikt är det i M- och N-antikroppar som den starka och breda naturliga immuniteten ligger, eftersom konvalescenta har dessa och har starkare immunitet med bara 5% av koncentrationen antikroppar som vaccinerade har.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-10-27 kl. 17:49.
Citera
2021-10-27, 17:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, det är fortfarande 99% skydd av naturlig immunitet och inget tyder på att det avtar. Du hittar på, finns inget stöd för vad du säger.

Nej du hittar på:

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext

Citat:
Reinfection by SARS-CoV-2 under endemic conditions would likely occur between 3 months and 5·1 years after peak antibody response, with a median of 16 months.

Citat:
Dessutom så kommer dessa, om du skulle ha rätt, inte få allvarlig sjukdom. Deras t-celler är programmerade och redo.

Vilket är precis anledningen att du ska vaccinera dig eftersom det är precis den effekten du uppnår via vaccinet.
Citera
2021-10-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Återigen, det kan väl inte vara meningen att man skall springa omkring med skyhöga antikroppsnivåer resten av livet. Det låter inte friskt, och det är inte så immunitet fungerar.

Inte resten av livet, men så länge Coviden finns kvar.
Hur som helst är skyddet borta. Det är därför dos nr 3 är på gång nu.
Citera
2021-10-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej du hittar på:

https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext

Du missade att de gissar, att de spår i kaffesump.

Citat:
Vilket är precis anledningen att du ska vaccinera dig eftersom det är precis den effekten du uppnår via vaccinet.

Jag har redan den starkaste immunitet man kan få mot covid. Vaccin ger inte något jag inte redan har.
Citera
2021-10-27, 17:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Inte resten av livet, men så länge Coviden finns kvar.
Hur som helst är skyddet borta. Det är därför dos nr 3 är på gång nu.
Så länge Coviden finns kvar = Så länge vi lever.
Citera
2021-10-27, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag kanske var obetydlig. Menade den naturliga immuniteten, inte vaccinen.

Otydlig ska det stå autocorrect.
Citera
2021-10-27, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du missade att de gissar, att de spår i kaffesump.

Nej. En gissning vore att påstå något i stil med "MachDiamonds sitter på ett skyddat boende".

Citat:
Jag har redan den starkaste immunitet man kan få mot covid. Vaccin ger inget jag inte redan har.

Så jag har rätt att anledningen att du vill att så många som möjligt blir smittade är rent egoistisk eftersom du redan har drabbats?
Citera
2021-10-27, 17:56
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hur du kokade ihop det där resonemanget.

Hur kom du fram till det där?
Du menar att du tror på teorin att viruset "vet" vem som är vaccinerad och således väntar tills personens immunitet börjat svikta bara för att jävlas?

Citat:
Min farhåga är att det finns en risk i att immunförsvaret har ”primats” med enbart spikprotein för SCoV2, och att det kan stå ivägen för att kroppen ska bilda antikroppar mot virusets alla protein. Så småningom kommer det komma analyser på blod från vaccinerade som visar om de fått M- och N-antikroppar som komplement till antikroppar mot spikprotein. Sannolikt är det i M- och N-antikroppar som den starka och breda naturliga immuniteten ligger, eftersom konvalescenta har dessa och har starkare immunitet med bara 5% av koncentrationen antikroppar som vaccinerade har.
Det är naturligtvis en intressant teori, men ingen sådan som någon seriös person ägnar någon större tid åt annat än att du presenterar någon form av referens.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-10-27 kl. 17:59.
Citera
2021-10-27, 17:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Om man nu inte anses vara tillräckligt prioriterad av FHM för att få sin tredje spruta nu i vinter. Är det då smartare att inte ta den tredje sprutan till våren/försommaren eller vad man nu blir erbjuden, utan istället vänta till höst/vinter 2022, för vem vet när man blir erbjuden en fjärde spruta?

Om man som jag blev vaccinerad under maj månad, känns det ju som man haft sitt skydd nästan i onödan, då man varit som mest skyddad när smittspridningen varit som lägst. Då smittan verkar vara högre under höst/vinter vore det ju lämpligt att ta vaccinet inför denna period. Inte ligga ett halvår ur fas. För gud vet när man blir erbjuden sin fjärde spruta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in