2021-10-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Borde man inte också kolla inkommande samtal och meddelanden via telefon och meddelandeappar till den "försvunna kvinnans" bekanta, vänner och släktingar?

Det är ju inte första gången hon försvinner utan att meddela make och barn. Det finns definitivt möjlighet att hon pratat med några närstående men att hon bett dom hålla tyst? Sen man fått läsa hur hon stack från exmannen och barnen i Polen så ska vi nog kanske överväga alla tänkbara scenarion.

Just sayin 😎
Är det så att hon misstänks hålla sig frivilligt undan så garanterat att hennes familj,vänner och bekantas telefoner är avlyssnade. Utredarna har stenkoll på sånt!
Citera
2021-10-26, 22:20
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Är det så att hon misstänks hålla sig frivilligt undan så garanterat att hennes familj,vänner och bekantas telefoner är avlyssnade. Utredarna har stenkoll på sånt!

Om hon misstänks hålla sig frivilligt undan då har de ingen anledning att hålla honom häktat.
Senast redigerad av ursalund 2021-10-26 kl. 22:34.
Citera
2021-10-26, 23:46
Medlem
Hmm.. Läst hela tråden nu men verkar inte ha framkommit så mycket nytt. Den där väskan är minst sagt förbryllande. Kan C ha bett en vän frakta över kroppen till Polen mot betalning? För att göra sig av med den. Jag vet inte. Im out.
Citera
2021-10-27, 01:27
Medlem
Har följt tråden och läst nästintill allt men tycker mig inte minnas att någon nämnt att MGM bara dagarna innan Beatas försvinnande lagt upp Youtube länkar med låtar på sin Facebook.

Första låten heter - Winny (vilket på polska betyder skyldig)

Andra låten - Cos sie konczy, cos odchodzi w dal (vilket betyder någonting tar slut, någonting försvinner)

Tredje låten - Nie chce miec ciebie tylko w swoich snach (vilket betyder jag vill inte ha dig i bara mina drömmar)

Fjärde låten - Nidgy nas nie bylo (vilket betyder vi har aldrig funnits)

Han verkade vara nedstämd dagarna innan vilket går att förstå när en äldre man med alkoholproblem förlorar en ung fru som skötte om honom trots misshandel.
Har själv sett hur mycket alkohol han konsumerat vid tillfällen då Beata jobbade på en bar och han va där och supade medan hon jobbade.
Tyvärr tål inte den typen av män att bli lämnade och att han la ut dessa låtar samt bilder på deras gemensamma son och bilder på henne med gulliga texter tror jag va en taktik av honom att försöka ta tillbaka henne men han insåg att hon menade allvar med skilsmässan.
Senast redigerad av Nanla 2021-10-27 kl. 01:30.
Citera
2021-10-27, 02:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx

Det handlar om en försvunnen kvinna, inte om organiserad grov brottslighet, terrorism och hot mot rikets säkerhet eller gängkriminalitet där olika personer är misstänkta för mord, narkotikabrott, utpressning osv.

Hennes familj, vänner och bekanta är väl dessutom inte misstänkta för brott så polisen skulle troligtvis inte få igenom avlyssning av dessa personer hos åklagare eller i domstol?

"Tillstånd för HAK och HÖK ges av domstol efter ansökan av åklagare och är tidsbegränsade, dock längst en månad från datum tillståndet beviljats"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlyssning

Att man har kontrollerat den försvunna kvinnans telefon och internettrafik men även den häktade maken är dock något helt annat.

Gissade jag rätt eller hade jag fel?
Citera
2021-10-27, 02:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaduvente
Hmm.. Läst hela tråden nu men verkar inte ha framkommit så mycket nytt. Den där väskan är minst sagt förbryllande. Kan C ha bett en vän frakta över kroppen till Polen mot betalning? För att göra sig av med den. Jag vet inte. Im out.

Vilka morbida fantasier du har. Vem skulle frakta över en kropp och varför?

Är det inte mer troligt att den "försvunna kvinnan" låtit sig själv fraktas över i livet för att sen vila upp på okänd ort?

Du kommer kanske ihåg att hon tog samma väg 2013 fast tvärtom när hon övergav sin gamla polska familj med barn och make?

Det är svårt att förstå varför förvirrade skribenter som du är så fientliga till teorin om ett frivilligt försvinnande likt det 8 år tidigare? Försök åtminstone att tänka lite positivt.

Citera
2021-10-27, 02:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Om hon misstänks hålla sig frivilligt undan då har de ingen anledning att hålla honom häktat.

Nu vet givetvis varken jag, du eller någon annan i tråden om utredarna i Malmö är duktiga nog att bringa fallet med den "försvunna kvinnan" på rätt kurs men vi hoppas givetvis det.

Att hålla någon häktad på sannolika skäl som i detta fall där maken är den sista som sett den "försvunna kvinnan" måste inte heller betyda att han per automatik är inblandad i ett brott.

Visst händer det från tid till annan att män dödar sina fruar och flickvänner i uppslitande relationsbråk, det ska vi inte sticka under stol med men den "försvunna kvinnan" har försvunnit tidigare utan att säga något och att hon nu ej verkar höra av sig till sin mor tex är inte heller det något bevis för att hon är avliden, människor förändras över tid och och det finns ingen direkt anledning att tro att så inte är fallet även här.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-10-27 kl. 02:48.
Citera
2021-10-27, 07:12
Medlem
Hörde på p1 imorse att det är massvis med polacker som flyttar hem från England. Det är på grund av bättre levnadsstandard nu jmf med när Polen gick med i EU.
Citera
2021-10-27, 09:28
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hörde på p1 imorse att det är massvis med polacker som flyttar hem från England. Det är på grund av bättre levnadsstandard nu jmf med när Polen gick med i EU.

Inte så där massvis. Ca 176 tusen flyttat tillbaks av de 164 tusen från UK. Och ca 2, 2 miljoner är utomlands enligt beräkningar. Orsaken är bland annat bättre levnadsstandard men även Brexit.
Många från UK flyttade till Norge och Holland.
Citera
2021-10-27, 09:51
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanla
Har följt tråden och läst nästintill allt men tycker mig inte minnas att någon nämnt att MGM bara dagarna innan Beatas försvinnande lagt upp Youtube länkar med låtar på sin Facebook.

Första låten heter - Winny (vilket på polska betyder skyldig)

Andra låten - Cos sie konczy, cos odchodzi w dal (vilket betyder någonting tar slut, någonting försvinner)

Tredje låten - Nie chce miec ciebie tylko w swoich snach (vilket betyder jag vill inte ha dig i bara mina drömmar)

Fjärde låten - Nidgy nas nie bylo (vilket betyder vi har aldrig funnits)

Han verkade vara nedstämd dagarna innan vilket går att förstå när en äldre man med alkoholproblem förlorar en ung fru som skötte om honom trots misshandel.
Har själv sett hur mycket alkohol han konsumerat vid tillfällen då Beata jobbade på en bar och han va där och supade medan hon jobbade.
Tyvärr tål inte den typen av män att bli lämnade och att han la ut dessa låtar samt bilder på deras gemensamma son och bilder på henne med gulliga texter tror jag va en taktik av honom att försöka ta tillbaka henne men han insåg att hon menade allvar med skilsmässan.

Ja, jag skrev om sångerna och bilderna som dök upp. Och en av de med texten: Kocham cie (Jag älskar dig) Innan dess var inget personligt publicerat. Det var så klart ett sätt at manipulera henne. Han ville inte förlora henne.
Tråden besökte en person ( verkade vara en ung tjej) som skrev att några dagar innan försvinnande C berättade för henne om Beata, att hon bytte lås i lya och annat. Trots att de kände inte varann speciellt bra. Det vittnar att han måste ha varit i labil tillstånd. Alkohol bara förstärker sån tillstånd och då kan hända allt, tyvärr.
Senast redigerad av ursalund 2021-10-27 kl. 10:10.
Citera
2021-10-27, 10:10
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[spoiler]
Visst händer det från tid till annan att män dödar sina fruar och flickvänner i uppslitande relationsbråk, det ska vi inte sticka under stol med men den "försvunna kvinnan" har försvunnit tidigare utan att säga något och att hon nu ej verkar höra av sig till sin mor tex är inte heller det något bevis för att hon är avliden, människor förändras över tid och och det finns ingen direkt anledning att tro att så inte är fallet även här.

Där måste jag ge dig rätt. Människor förändras över tiden och man ofta klokare med åren. Saker man gjorde som 24 åring gör man inte som 32 åring. Varför tror du att hon förändrades till det värre?
Den gången situationen var annorlunda.
* Hon fick hjälp från vänner och kvinnojouren
* Hon ansökte om skilsmässa
* Hon hade jobb
* Hon hade nånstans att bo med sina barn
* Hon trivdes i Sverige enligt hennes ord till sin mamma
Citera
2021-10-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Ja, jag skrev om sångerna och bilderna som dök upp. Och en av de med texten: Kocham cie (Jag älskar dig) Innan dess var inget personligt publicerat. Det var så klart ett sätt at manipulera henne. Han ville inte förlora henne.
Tråden besökte en person ( verkade vara en ung tjej) som skrev att några dagar innan försvinnande C berättade för henne om Beata, att hon bytte lås i lya och annat. Trots att de kände inte varann speciellt bra. Det vittnar att han måste ha varit i labil tillstånd. Alkohol bara förstärker sån tillstånd och då kan hända allt, tyvärr.

Ja jag läste också vad den personen skrev, det är ingenting man pratar med någon om ifall man inte känner varandra så bra.
Men vem vet, kanske en alkis kompis och dom beklagade sig till varandra medan dom delade på en flaska då brukar saker komma ut.
Känns orimligt att stå och ha såna samtalsämnen om man bara träffar på personen och man inte känner varandra så väl, i så fall är man labil som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in