2021-10-25, 17:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jaja, hoppa på person du, men vi kanske ska hålla oss till sak.
Det VAR lördagskväll och det är inte ovanligt att folk tar några glas då. Jag frågade om det fanns några uppgifter om hur det var med den saken gällande vittnena. Dels vore det intressant att veta och dels är det intressant om sådana frågor inte ställts av polisen.

Vidare är det inte relevant vad jag tror på eller inte. Jag har en egen teori som jag behåller för mig själv. Jag analyserar möjligheter. Skulle du kunna ta frågor om min person i PM i fortsättningen så vi slipper fylla tråden med det?

Det här handlar inte om din person. Jag frågar bara om det finns något vittne som du inte bortförklarat för tiden efter 02:00. Det är väl en ganska enkel fråga:

1. Brovittnet
2. Hanna
3. LoVi
4. Killarna i bilen
5. Carina
6. Vittnet vid sjukhuset
Citera
2021-10-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det här handlar inte om din person. Jag frågar bara om det finns något vittne som du inte bortförklarat för tiden efter 02:00. Det är väl en ganska enkel fråga:

1. Brovittnet
2. Hanna
3. LoVi
4. Killarna i bilen
5. Carina
6. Vittnet vid sjukhuset

Du frågar mig som person vilket vittne jag "bortförklarat" och det handlar inte om mig som person...

Om du läst och förstått har jag inte bortförklarat något vittne och inte heller tagit något vittne för 100 procent sanning. Verkligheten är inte svartvit. Kan du förställa dig konceptet att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, samt se multipla möjliga parallella scenarier?
Traditionellt polisarbete a la det som GW hatar brukar vara att låsa sig fast vid en sak, och sedan missa allt annat som kan vara möjligt, ända tills det är försent att få något alls bekräftat.

Jag har läst två förhörsprotokoll. De är RIKTIGT dåliga rent hantverksmässigt. De övriga protokollen har jag inte haft tillgång till.

Du glömde vittnet som sade sig se Helena gå ner i Österlånggatan.

Sen finns det uppgifter om ett vittne som sett en bil 23.30 på cykelvägen också, men såklart det var ju innan Helena lämnade Stadt.
Senast redigerad av ajnoshort 2021-10-25 kl. 18:38.
Citera
2021-10-25, 18:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om du bara hade orkat göra något själv kunde du ha sökt i tråden och hittat det som du efterfrågar. Men, jag gör tålmodigt jobbet åt dig. Igen då för den som vill veta:

En bekant till mig tog reda på vad som fanns att titta på den där lördagskvällen/natten. Beroende på om Lockerudvittnet hade Kabel-tv eller Parabol sändes:

* ATP-tennis
* Formel 1 från Kanada
* U21 i fotboll (sannolikt en repris)
* Indoor Soccer
* Basket
* En repris på en av EM-matcherna

Tack, med det visar forfarande inte vilka sporter som sändes runt 01-02 då LoVi satt uppe. Det skulle ju öka hennes trovärdighet om det faktiskt var en sportsändning den natten.
Citera
2021-10-25, 18:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Tack, med det visar forfarande inte vilka sporter som sändes runt 01-02 då LoVi satt uppe. Det skulle ju öka hennes trovärdighet om det faktiskt var en sportsändning den natten.

Jag skrev ju precis att det var sportsändningar under kvällen och natten ... Jag till och med fetmarkerade och underströk!
Citera
2021-10-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, och man behöver inte vara man för att sitta uppe en lördagskväll och titta på sport med en bira eller lite vin, så som antyddes tidigare i tråden att kvinnor nog inte kollade sen sport.
Jag undrar också om hon hade någon annan hemma den natten eller om hon var själv. Det förekommer inga uppgifter heller om hon berättat för någon annan om sina uppgifter, förutom samtalen med den så kallade Hanna.
Finns säkert folk här som är duktiga på att ta fram gamla programtablåer med klockslag.
Citera
2021-10-25, 18:53
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Du frågar mig som person vilket vittne jag "bortförklarat" och det handlar inte om mig som person...

Om du läst och förstått har jag inte bortförklarat något vittne och inte heller tagit något vittne för 100 procent sanning. Verkligheten är inte svartvit. Kan du förställa dig konceptet att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt, samt se multipla möjliga parallella scenarier?
Traditionellt polisarbete a la det som GW hatar brukar vara att låsa sig fast vid en sak, och sedan missa allt annat som kan vara möjligt, ända tills det är försent att få något alls bekräftat.

Jag har läst två förhörsprotokoll. De är RIKTIGT dåliga rent hantverksmässigt. De övriga protokollen har jag inte haft tillgång till.

Du glömde vittnet som sade sig se Helena gå ner i Österlånggatan.

Sen finns det uppgifter om ett vittne som sett en bil 23.30 på cykelvägen också.

Men vem bestämmer vad vittnet faktiskt såg? Om jag minns det rätt så hade LoVi inte sett någon bil enligt dig, men så hittade du rallyförarna och plötsligt har hon sett dem fast källan du säger berättar tydligt var loppet slutade. Du flyttar glatt hela tävlingen till rätt tid och sträcka och får allt att gå ihop med ett vittne som du tidigare sågat.

Citat:
Åter, fakta i målet är att LoVi inte såg på OS. Resten är upplevelser i okänt tid och rum.

Jag hade accepterat din kritiska hållning om den inkluderat dig själv. Nu blir din ansats istället underlag för diskussioner utan faktaunderlag, som när du ville gräva upp allt om stigen genom Kohagen för att du var övertygad om att om Hanna hört ett bråk så var det bortanför Kohagen så att du skulle kunna fortsätta hålla fast vid din teori att spåren i Kohagen är planterade. För det vet ju alla, vill man förvilla polisen om var ett brott begåtts så lägger man falska spår 100 meter väster om rätt plats. Att placera dem på en helt annan plats - vem skulle kunna få för sig en sådan sak när man skall plantera villospår?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-25 kl. 19:01.
Citera
2021-10-25, 18:56
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ja, och man behöver inte vara man för att sitta uppe en lördagskväll och titta på sport med en bira eller lite vin, så som antyddes tidigare i tråden att kvinnor nog inte kollade sen sport.
Jag undrar också om hon hade någon annan hemma den natten eller om hon var själv. Det förekommer inga uppgifter heller om hon berättat för någon annan om sina uppgifter, förutom samtalen med den så kallade Hanna.
Finns säkert folk här som är duktiga på att ta fram gamla programtablåer med klockslag.

Du är verkligen begränsad för att inte säga sexistisk i dina tankar. Om LoVi själv tycker det är rimligt att hon ser på sport mitt på natten, hur vet då DU att det är fel? Är inte LoVi bättre kännare av sig själv?

Tala om att gå till personangrepp!

Dessutom ställer du ovan en del frågor som visar att du inte läst RDY.

Ständigt dessa missuppfattningar!

Vad vill du egentligen i tråden? Riva ned alla teorier som bygger på de få möjliga vittnen som finns samtidigt som dina fantasier är gåtans lösning?

EDIT: Jag missade ordet inte i ajnoshorts inlägg. Ajnoshort är inte sexistisk. Jag ber om ursäkt för det.

Men däremot har LoVi talat med minst en annan person än Hanna: "LoVi: Sedan nästa dag jag jag gick ut och pratade med en granne och sade. Vad surrar dom med där uppe. Det var en massa helikopter. Ja, det är polisen, en flicka som försvann. Ja, det är hon som skrek då tänkte jag."
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-25 kl. 19:21.
Citera
2021-10-25, 19:07
Medlem
Citat:
Men vem bestämmer vad vittnet faktiskt såg? Om jag minns det rätt så hade LoVi inte sett någon bil enligt dig, men så hittade du rallyförarna och plötsligt har hon sett dem fast källan du säger berättar tydligt var loppet slutade. Du flyttar glatt hela tävlingen till rätt tid och får allt att gå ihop med ett vittne som du tidigare sågat.

Jag hade accepterat din kritiska hållning om den inkluderat dig själv. Nu blir din ansats istället underlag för diskussioner utan faktaunderlag, som när du ville gräva upp allt om stigen genom Kohagen för att du var övertygad om att om Hanna hört ett bråk så var det bortanför Kohagen så att du skulle kunna fortsätta hålla fast vid din teori att spåren i Kohagen är planterade. För det vet ju alla, vill man förvilla polisen om var ett brott begåtts så lägger man falska spår 100 meter väster om rätt plats. Att placera dem på en helt annan plats - vem skulle kunna få för sig en sådan sak när man skall plantera villospår?

Du gör en massa antagande om vad jag har skrivit som inte stämmer. Sen gör du antagande om att jag har strategier. Till det har du en raljerande och otrevlig ton som anklagande går på mig som person. Håll dig till sak. Vill du diskutera mig så skicka det som PM. Jag lovar att svara.

Så till din fråga: vem bestämmer vad vittnet såg?
Svar: det gör en domstol.
Citera
2021-10-25, 19:10
Medlem
Citat:
Du är verkligen begränsad för att inte säga sexistisk i dina tankar. Om LoVi själv tycker det är rimligt att hon ser på sport mitt på natten, hur vet då DU att det är fel?

Läs en gång till vad jag skrev.
Missade du ett INTE???
Citera
2021-10-25, 19:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Du gör en massa antagande om vad jag har skrivit som inte stämmer. Sen gör du antagande om att jag har strategier. Till det har du en raljerande och otrevlig ton som anklagande går på mig som person. Håll dig till sak. Vill du diskutera mig så skicka det som PM. Jag lovar att svara.

Så till din fråga: vem bestämmer vad vittnet såg?
Svar: det gör en domstol.

Så om man kritiserar ditt sätt att resonera så är det personangrepp, en diskussion om dig???

Det är inte en diskussion om dig. Skriver du en teori i tråden så får du finna dig i att teorin gillas eller sågas offentligt. Mår du dåligt av kritik - skriv då inte i ett anonymt forum.

Man skall hata antaganden eftersom varje antagande är ett potentiellt självbedrägeri.
Citera
2021-10-25, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du antar att LoVi minns saker från rätt helg. Hennes uppgift om att hon tittade på OS gör att detta är minst sagt osäkert. Det är i så fall inte bara fel dag utan fel månad och år. Det är snarare LoVi som skall övertyga oss om att hon inte blandat ihop saker och sett på t.ex. Eurosport. Handen på hjärtat, hur många av Hannas bekanta satt uppe på nätterna 1992 och tittade på Eurosport? Om de nu hade kanalen i fråga. Som det står nu kan hennes vita bil lika gärna ha setts vid ett annat tillfälle.

Att Hanna skulle känt igen att det var HA som skrek och inte sagt något om detta vid dörrknackning utan väntat till en vecka efter försvinnandet, hur kan någon kritiskt tänkande tro på det? Där har du kryddandet.

Citat:
Tillägg: pensionerade utredaren Jenven beskriver problemet med Hannas vittnesmål och hur hon vid första tillfället (dörrknackningen förmodar jag) inte minns någonting trots att Hanna kan antas veta att det är just HA som saknas:
https://sverigesradio.se/fallethelena, vid ca 12:55.

Med minsta ansats till källkritik inses att inget av Hannas uppgifter kan tas för fakta.

Citat:
Jag är såpass gammal och fördomsfull att jag är skeptisk till att en kvinna 1992 dels satt uppe och tittade på Eurosport på nätterna (som typiskt har ganska smala sändningar), dels inte minns detta utan antar att det var en nattsändning från OS (vilket jag menar är ett mycket troligare kanalval av en kvinna).

Som jag har skrivit tidigare: de enda breda nattliga sportsändningar som en måttligt sportintresserad kunde se på en sommar tidigt 90-tal var sommar-OS, friidrotts-VM, fotbolls-VM. Inget var aktuellt 1992, och särskilt inte i juni. Hypotetiskt skulle det kunna vara en repris av en match från fotbolls-EM tidigare under dagen, men vem tar miste på det och OS?

Jag vill förtydliga att mitt frågetecken om LoVi grundar sig på att hon vid samma tillfälle (oklart vilket år):
- berättar om att hon såg den vita bilen på gräsmattan,
- att hon dessförrinnan suttit uppe och sett på OS på TV.
Detta år den bild jag fått från RDYs referat. Skulle det vara så att hon berättade om bilen redan 1992 och uppgiften om den nattliga sportsändningen tillkom långt senare, då är det inget att fästa sig vid. Men om hon berättar om båda sakerna samtidigt, då bör man vara mycket skeptisk om det är ett verkligt minne från 14/6 1992 som det är fråga om.

Citat:
OK, jag vill inte flytta målstolparna här, men det är ganska långt från ”hörde kvinnoskrik” till att ha sett en bil gena över gräsmattan i bostadsområdet. Dvs, LoVi kan mycket väl ha hört av sig om kvinnoskrik samtidigt som den mer detaljerade och spännande berättelsen om den ljusa bilen rör ett helt annat tillfälle som vävts samman med OS-sändningen och kvinnoskriken.

Säg så här: om LoVi före 23/6 också hade berättat om en ljus bil som i hög fart åkte över gräsmattan någon km från HAs troliga försvinnande, då tänker jag att det knappast hade varit kvinnoskriken i fjärran som polisen fastnat för. Att polisen redan en dryg vecka efter HAs försvinnande säger att det råder viss osäkerhet om vilken dag som LoVi hört sagda skrik gör knappast att vi kan dra slutsatsen att tidpunkten för ytterligare iakttagleser (bil på gräsmatta) med någon som helst säkerhet kan sägas vara 14/6 1992z

Min poäng är att man måste se ett vittnesmål som en helhet, inte plocka in det som passar. När delar av vittnesmålet inte verkar kunna passa in, då måste man kunna ifrågasätta alltihop.

Citat:
Om du läser RDY:s referat så framgår det vad LoVi sagt till polisen. Av det du skriver ovan framgår att du inte läst på. Vill du diskutera det hela så återkom när du läst på.

Citat:
Som sagt, alla vittnen som faktiskt finns försöker du dra ned, nu genom att ifrågasätta om de druckit.

Finns det något vittne du tror på för tiden efter det att Helena lämnade Stadt?

Jag vet knappt var jag ska börja ...

farbror_barbro: Om du läser Reimers intervju med Lockerudvittnet flera gånger samt noggrant, finns där många säkra uppgifter. Det är glasklart att Lockerudvittnet pratar om just den helgen som Helena försvann. Vittnet berättar detaljerat om vad han/hon tänkte under bråket, att han/hon dagen efter pratade med en granne som sa att en tjej saknades medan en helikopter flög över närområdet. Vittnet minns tydliga detaljer om skrik och tystnad. Och så vidare.

Sedan har du en pinsam "talang" för att in absurdum hänga upp dig på detta OS! Har du överhuvudtaget fattat att det är 2021 som Lockerudvittnet råkar nämna "OS" till Reimer? Hur kan du dissa ett helt vittnesmål bara för att vittnet säger "OS" i ett telefonsamtal 29 år efter försvinnandet? Det enda som är relevant är ju vad vittnet sa till polisen - vilket vi inte vad det var - men jag kan omöjligen tro att Lockerudvittnet i juni 1992 skulle ha sagt till polisen att han/hon hade tittat på OS när det inte hade varit ett OS! Försök att få in i bollen att det som Lockerudvittnet sa 2021 till Reimer inte alls måste vara det som vittnet sa 1992 till polisen! Att vittnet nämner OS till Reimer kan enkelt förklaras med att OS faktiskt sändes senare den sommaren och att det är det som vittnet råkar komma ihåg på rak arm när Reimer ringde. När jag pratade med Lockerudvittnet för många år sedan, nämnde han/hon bara att han/hon hade tittat på tv.

Sedan förstår jag inte varför det skulle vara så konstigt om någon av "Hannas" bekanta satt uppe och tittade på en sportsändning? Du gör det enkelt för dig när du drämmer i med "på nätterna", som om det vore något negativt och socialt missanpassat. Vem har sagt att Lockerudvittnet satt uppe "på nätterna" och tittade på sport? Av en ren slump gjorde han/hon kanske det just den där lördagskvällen/natten? Och vem vet, kanske hade även Lockerudvittnet slumrat till framför tv:n med just sport på? Och varför i hela friden skulle inte Lockerudvittnet ha kunnat vara sportintresserad? Du kommer med rent pinsamma invändningar, vridningar och tolkningar. För min del får du mer än gärna hålla inne med dina försök att leka psykolog och beteendevetare.

Sedan skriver du: "Min poäng är att man måste se ett vittnesmål som en helhet, inte plocka in det som passar. När delar av vittnesmålet inte verkar kunna passa in, då måste man kunna ifrågasätta alltihop." Ok, kan du ge mig namnet på ett enda vittne i världens sammanlagda kriminalhistoria som har kunnat ge en 100-procentigt korrekt utsaga, utan minsta svaj om en endaste detalj? Det finns inga sådana vittnen. Dessutom är det en himmelsvid skillnad mellan att värdera ett vittnesmål i stort, värdera vissa delar i ett vittnesmål och att "ifrågasätta alltihop". Du är rent manisk i din iver att såga både "Hanna" och Lockerudvittnet. Och hur menar du att polisen världen över går i land med diverse utredningar om de skulle arbeta efter din krassa inställning "allt eller inget"? Ett litet svaj om precis vilken liten detalj som helst i ett vittnesmål, skulle enligt din modell vara anledning att "ifrågasätta alltihop". Jag hoppas verkligen att du aldrig någonsin har tagit i en utredning, vare sig på Polisen, Skatteverket eller Försäkringskassan.

I övrigt har du en märklig ovana att bara fästa dig vid en utsaga som passar dig (det kallas confirmation bias). Ibland är det ett förhör, ibland ett radioinslag. Varför inte i stället väga samman ALLT, det vill säga sådant som har stått i tidningar, sagts på tv, sagts i radio, stått i förhör etc.? Din confirmation bias blir tydlig i fallet med vittnet "Hanna", i vilket du direkt slänger dig med sakfel.

Du skriver: "Att Hanna skulle känt igen att det var HA som skrek och inte sagt något om detta vid dörrknackning utan väntat till en vecka efter försvinnandet, hur kan någon kritiskt tänkande tro på det?" Nej, "Hanna" väntade inte till en vecka efter försvinnandet. Om man vidgar sin vy en smula och också tar hänsyn till vad som stod i TSL, framgår det att polisen knackade dörr på måndagen och att polisen frågade om "Hanna" hade sett eller hört något. "Hanna" sa att det "klack till" och "Javisst hade jag hört något". Dock bad "Hanna" att först få prata med sin man för att gå igenom helgen. På onsdagen samma vecka (!) återkom "Hanna" till polisen med ett vittnesmål. Kan du inte bara läsa på lite bättre och fatta att "Hanna" inte alls dröjde till "veckan efter"? Eller vill du medvetet plantera trådsanningar och felaktigheter? Det som du inte förstår är att det som sägs av Jenvén i Sveriges radio, motsägs av det som står i TSL. I de två medierna står information mot information! Men eftersom du verkligen vill få bort både "Hanna" och Lockerudvittnet, är det väl fullt begripligt att du agerar som du gör. Jag är den förste att erkänna att det finns tveksamheter i "Hannas" vittnesmål, men jag - och Thord - underkastar oss åtminstone jobbet att kontrollera vad som har sagts i flera olika källor. Och när man har gjort den kontrollen, blir situationen en annan. Dessutom har jag pratat med "Hanna" och har hennes egen, muntliga version.

Och så slutklämmen ... Du skriver: "Med minsta ansats till källkritik inses att inget av Hannas uppgifter kan tas för fakta." Då undrar jag: Vem skulle ha tagit allt för "fakta"? Inte jag, i alla fall. Däremot har jag tack och lov inte drabbats av sjukan att förkasta allt om ett vittne bara för att det kan svaja på något eller några ställen, utan försöker i stället göra en sammanvägning av allt som sammantaget har framkommit och utifrån det plocka fram sannolikheter samt att matcha olika uppgifter mot varandra.

ajnoshort: Thord har helt rätt.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-25 kl. 19:29.
Citera
2021-10-25, 19:20
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om du bara hade orkat göra något själv kunde du ha sökt i tråden och hittat det som du efterfrågar. Men, jag gör tålmodigt jobbet åt dig. Igen då för den som vill veta:

En bekant till mig tog reda på vad som fanns att titta på den där lördagskvällen/natten. Beroende på om Lockerudvittnet hade Kabel-tv eller Parabol sändes:

* ATP-tennis
* Formel 1 från Kanada
* U21 i fotboll (sannolikt en repris)
* Indoor Soccer
* Basket
* En repris på en av EM-matcherna
Eller så kollade LoVi porr men fann att OS nog lät bättre i polisrapporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in