2021-10-25, 10:41
Medlem
Jag har under perioder tänkt att det kanske finns en koppling mellan försvinnandet av HA och mordet på Inger Stark 29 november 1990 i Karlstad. Hon var på väg hem från en danskväll på Sandgrund.
En koppling som väcker mitt intresse är när Kincop skriver att det hade hittats kvitton från Karlstad, bland annat travkvitton, i närheten av de andra fyndplatserna kring lekplatsen.
Modus operandi är ju inte alls samma eftersom Stark blev brutalt ihjälslagen mot asfalten. Det förefaller också konstigt att en person skulle efterlämna så tydliga spår som kvitton på en brottsplats.
Men jag har aldrig kunnat släppa kopplingen i alla fall. Det skulle inte vara första gången en brottsling byter modus och kvitton kan man råka tappa.
Såvitt jag vet var det en hel del mariestadsbor som pendlade till Karlstad i jobbet vid den här tiden.
https://www.expressen.se/nyheter/nytt-spar-i-jakten-pa-inger-starks-mordare/
Citera
2021-10-25, 10:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Eurosport slutade sina sändningar kl 01:00. Vilka andra kanaler hade sportsändningar den natten?
Jag är såpass gammal och fördomsfull att jag är skeptisk till att en kvinna 1992 dels satt uppe och tittade på Eurosport på nätterna (som typiskt har ganska smala sändningar), dels inte minns detta utan antar att det var en nattsändning från OS (vilket jag menar är ett mycket troligare kanalval av en kvinna).

Som jag har skrivit tidigare: de enda breda nattliga sportsändningar som en måttligt sportintresserad kunde se på en sommar tidigt 90-tal var sommar-OS, friidrotts-VM, fotbolls-VM. Inget var aktuellt 1992, och särskilt inte i juni. Hypotetiskt skulle det kunna vara en repris av en match från fotbolls-EM tidigare under dagen, men vem tar miste på det och OS?

Jag vill förtydliga att mitt frågetecken om LoVi grundar sig på att hon vid samma tillfälle (oklart vilket år):
- berättar om att hon såg den vita bilen på gräsmattan,
- att hon dessförrinnan suttit uppe och sett på OS på TV.
Detta år den bild jag fått från RDYs referat. Skulle det vara så att hon berättade om bilen redan 1992 och uppgiften om den nattliga sportsändningen tillkom långt senare, då är det inget att fästa sig vid. Men om hon berättar om båda sakerna samtidigt, då bör man vara mycket skeptisk om det är ett verkligt minne från 14/6 1992 som det är fråga om.

HA-fallet är ett spaningsmord utan direkta vittnen och teknisk bevisning. Då är det frestande att gripa tag i även svaga vittnesmål för att ha något att gå på. Men svaga vittnen blir inte bättre för att annan bevisning saknas.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-25 kl. 11:00.
Citera
2021-10-25, 11:36
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Tänkte då jag läste igenom här och en skribent valde uttrycket "återvändsgränd" istället för att vägen tog slut där. Uttrycket satte sig hos mig. Vet inte om någon annan tänkte på detta men det stör mig att där fanns en återvändsgränd med tanke på val av nick samtidigt som polisen beskriver en man med samma persons frisyr. Är det något du observerat eller är jag överkänslig där tror du? Tänker mig namnet som ett hån av ett mindre begåvat smartass som också är en träffande beskrivning på samma person.
Jag har inte direkt trott på alla historier om denna person, som de som följer tråden vet vem det är, men detta har sått frön hos mig.
Hur tänker du när du hör det?

Jag reagerade också på att denna skribent använde uttrycket "återvändsgränd" vid flertal tillfällen i sitt inlägg.
Slump?
Citera
2021-10-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är såpass gammal och fördomsfull att jag är skeptisk till att en kvinna 1992 dels satt uppe och tittade på Eurosport på nätterna (som typiskt har ganska smala sändningar), dels inte minns detta utan antar att det var en nattsändning från OS (vilket jag menar är ett mycket troligare kanalval av en kvinna).

Som jag har skrivit tidigare: de enda breda nattliga sportsändningar som en måttligt sportintresserad kunde se på en sommar tidigt 90-tal var sommar-OS, friidrotts-VM, fotbolls-VM. Inget var aktuellt 1992, och särskilt inte i juni. Hypotetiskt skulle det kunna vara en repris av en match från fotbolls-EM tidigare under dagen, men vem tar miste på det och OS?

Jag vill förtydliga att mitt frågetecken om LoVi grundar sig på att hon vid samma tillfälle (oklart vilket år):
Detta år den bild jag fått från RDYs referat. Skulle det vara så att hon berättade om bilen redan 1992 och uppgiften om den nattliga sportsändningen tillkom långt senare, då är det inget att fästa sig vid. Men om hon berättar om båda sakerna samtidigt, då bör man vara mycket skeptisk om det är ett verkligt minne från 14/6 1992 som det är fråga om.

HA-fallet är ett spaningsmord utan direkta vittnen och teknisk bevisning. Då är det frestande att gripa tag i även svaga vittnesmål för att ha något att gå på. Men svaga vittnen blir inte bättre för att annan bevisning saknas.

Kloka funderingar tycker jag.
Det går att tillägga att det inte spelades någon match i fotboll-EM 13 juni 1992.
Citera
2021-10-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Jag reagerade också på att denna skribent använde uttrycket "återvändsgränd" vid flertal tillfällen i sitt inlägg.
Slump?
Det var väl Thordolavsson som skrev så?
Vad skulle ordvalet tyda på menar ni?
Jag tänkte också på det, men det är så lätt att läsa in saker i den här typen av gåtor.

Som jag förstått det skrev PU i tråden med ett nik som var snarlikt ovanstående ordval.
Citera
2021-10-25, 13:25
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Vi får väl vänta tills Ugglan presenterar en programtablå som visar att det gick flera sportsändningar den kvällen/natten på bland annat kabel-tv.
Citera
2021-10-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Visst finns det 1500 vita bilar, men hur många av dem är i Golf-storlek och hur många av dem kör på natten och hur många kör med en rasande fart och genar över gräsmattor?

Jag tror att de 1500 bilarna som undersöktes och skulle undersökas var just små ljusa bilar.

Polisen säger att det pågick någon inofficiell rallytävling på Ekuddenvägen den natten och att de körde både på själva vägen och på den parallella cykelbanan. En man blev nästan påkörd och fick småskador när han kastade sig undan. De som körde saknade körkort vid den tidpunkten och det var anledningen till att de inte hördes av när polisen ville ha kontakt med dem. Allt enligt SR-reportaget.
Det kan ju vara någon av de bilarna som setts i hög hastighet från stan, och som LoVi sett snedda över gräsmattan.

Polisen verkar ju i alla fall 2017 kunnat förhöra förarna.
Citera
2021-10-25, 13:53
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

FarbrorBarbro!

Läs nedanstående som Prinzezzan skriver. LoVi har alltså hört av sig till polisen och omnämns av polisen på en presskonferens den 23/6. Uppenbarligen har hon vid detta tillfälle inte påstått sig ha sett på OS eftersom OS ännu inte startat. Alltså har LoVi glömt varför hon var uppe. Läser du RDY:s referat så framgår det att hon själv är osäker.

Hon minns dock helikoptrarna dagen efter.

Polisen har redan 23/6 funnit hennes vittnesmål rimligt och intressant även om de redan då var osäkra över om det var aktuell natt hon hörde skriken.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det verkar vara korrekt det som framgått ovan. Vid presskonferensen som Björn Jansson skriver om i TSL den 23 juni står:

"Angående det första vittnets uppgifter säger polisen följande:
- Den situation som kvinnan beskrivit är inte någon normal händelse. Hon bor alldeles i närheten av familjen Andersson."

"Hanna" bodde i närheten av familjen A:s hem. Lockerudsvittnet antar jag bodde längre bort (Lockerudsvägen?). Alltså bör "Hanna" vara det "första vittnet".

Citat:
Ja, polisen ser "Hannas" vittnesmål som starkare än LoVi:s uppgifter. Av artikeln framgår om det nya vittnet:

"Osäkerhet råder dock vad gäller tid och dag, men uppgifterna som polisen fått fram anses ändå så starka att man anser vittnes uppgifterna [sic!] som heta."
Citera
2021-10-25, 14:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
FarbrorBarbro!

Läs nedanstående som Prinzezzan skriver. LoVi har alltså hört av sig till polisen och omnämns av polisen på en presskonferens den 23/6. Uppenbarligen har hon vid detta tillfälle inte påstått sig ha sett på OS eftersom OS ännu inte startat. Alltså har LoVi glömt varför hon var uppe. Läser du RDY:s referat så framgår det att hon själv är osäker.

Hon minns dock helikoptrarna dagen efter.

Polisen har redan 23/6 funnit hennes vittnesmål rimligt och intressant även om de redan då var osäkra över om det var aktuell natt hon hörde skriken.
Nu förstår jag inte hur du menar. Vittnet som omnämns i citatet nedan är rimligen Hanna, inte LoVi som inte bor i närheten av HA?

Citat:
Det verkar vara korrekt det som framgått ovan. Vid presskonferensen som Björn Jansson skriver om i TSL den 23 juni står:

"Angående det första vittnets uppgifter säger polisen följande:
- Den situation som kvinnan beskrivit är inte någon normal händelse. Hon bor alldeles i närheten av familjen Andersson."

Det uteslutet givetvis inte att LoVi kan ha hört av sig till polisen om sina iakttagelser redan i juni 1992, men jag ser inte att det framgår av inlägget du citerar.

Och skriken du nämner, det är väl återigen Hannas uppgifter som det rör?
Citera
2021-10-25, 14:10
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nu förstår jag inte hur du menar. Vittnet som omnämns i citatet nedan är rimligen Hanna, inte LoVi som inte bor i närheten av HA?

Det uteslutet givetvis inte att LoVi kan ha hört av sig till polisen om sina iakttagelser redan i juni 1992, men jag ser inte att det framgår av inlägget du citerar.

Och skriken du nämner, det är väl återigen Hannas uppgifter som det rör?

Sorry! Fel citat av mig. Jag försöker plocka ur en konversation jag hade med Prinzezzan och det blir lösrykta citat tagna ur sitt sammahang.

Bättre är citatet nedan. I artikeln som Prinzezzan tar upp så berättas om ett annat vittne som hört skrik den aktuella natten från området i fråga. Det stämmer perfekt med RDY:s uppgifter att LoVi haft kontakt med polisen rörande skriken.

Citat:
@ReimerDenYngre
---
Poliserna har uppenbarligen tagit till sig LoVi:s vittnesmål, då de tar upp detta nya vittne i presskonferensen den 23 (?) juni, trots att de verkar anse det mer osäkert.

Bättre citat är dock Legooo:
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Det står tyvärr inte mycket mer: TSL Tisdagen den 23 juni 1992
"Ett nytt kvinnligt vittne sägs också finnas som kan styrka det tidigare vittnets uppgifter. ../.. När det gäller det nya vittnets uppgifter kan dessa bekräfta de upplysningar som ett annat vittne lämnat till polisen. Det tidigare vittnet kunde berätta att hon hört ett skrik från det område där Helena tros ha försvunnit. När det gäller det nya vittnet råder dock osäkerhet vad gäller tid och dag, enligt kriminalkommisarie Karl-Erik Kvist"

Dvs det nya vittnet har också hört skrik men med viss osäkerhet om dag och tid.
Citera
2021-10-25, 14:15
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag tror att de 1500 bilarna som undersöktes och skulle undersökas var just små ljusa bilar.

Polisen säger att det pågick någon inofficiell rallytävling på Ekuddenvägen den natten och att de körde både på själva vägen och på den parallella cykelbanan. En man blev nästan påkörd och fick småskador när han kastade sig undan. De som körde saknade körkort vid den tidpunkten och det var anledningen till att de inte hördes av när polisen ville ha kontakt med dem. Allt enligt SR-reportaget.
Det kan ju vara någon av de bilarna som setts i hög hastighet från stan, och som LoVi sett snedda över gräsmattan.

Polisen verkar ju i alla fall 2017 kunnat förhöra förarna.

Jag försöker lägga ut länk och tid när jag gör ett referat.

Återkom nu med ett referat där du förklarar var du fått uppgiften från och på vilket sätt den är relevant i fallet.
Citera
2021-10-25, 14:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Sorry! Fel citat av mig. Jag försöker plocka ur en konversation jag hade med Prinzezzan och det blir lösrykta citat tagna ur sitt sammahang.

Bättre är citatet nedan. I artikeln som Prinzezzan tar upp så berättas om ett annat vittne som hört skrik den aktuella natten från området i fråga. Det stämmer perfekt med RDY:s uppgifter att LoVi haft kontakt med polisen rörande skriken.

Bättre citat är dock Legooo:

Dvs det nya vittnet har också hört skrik men med viss osäkerhet om dag och tid.
OK, jag vill inte flytta målstolparna här, men det är ganska långt från ”hörde kvinnoskrik” till att ha sett en bil gena över gräsmattan i bostadsområdet. Dvs, LoVi kan mycket väl ha hört av sig om kvinnoskrik samtidigt som den mer detaljerade och spännande berättelsen om den ljusa bilen rör ett helt annat tillfälle som vävts samman med OS-sändningen och kvinnoskriken.

Säg så här: om LoVi före 23/6 också hade berättat om en ljus bil som i hög fart åkte över gräsmattan någon km från HAs troliga försvinnande, då tänker jag att det knappast hade varit kvinnoskriken i fjärran som polisen fastnat för. Att polisen redan en dryg vecka efter HAs försvinnande säger att det råder viss osäkerhet om vilken dag som LoVi hört sagda skrik gör knappast att vi kan dra slutsatsen att tidpunkten för ytterligare iakttagleser (bil på gräsmatta) med någon som helst säkerhet kan sägas vara 14/6 1992z

Min poäng är att man måste se ett vittnesmål som en helhet, inte plocka in det som passar. När delar av vittnesmålet inte verkar kunna passa in, då måste man kunna ifrågasätta alltihop.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-25 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in