Citat:
Ursprungligen postat av
Sculley
Eurosport slutade sina sändningar kl 01:00. Vilka andra kanaler hade sportsändningar den natten?
Jag är såpass gammal och fördomsfull att jag är skeptisk till att en kvinna 1992 dels satt uppe och tittade på Eurosport på nätterna (som typiskt har ganska smala sändningar), dels inte minns detta utan antar att det var en nattsändning från OS (vilket jag menar är ett mycket troligare kanalval av en kvinna).
Som jag har skrivit tidigare: de enda breda nattliga sportsändningar som en måttligt sportintresserad kunde se på en sommar tidigt 90-tal var sommar-OS, friidrotts-VM, fotbolls-VM. Inget var aktuellt 1992, och särskilt inte i juni. Hypotetiskt skulle det kunna vara en repris av en match från fotbolls-EM tidigare under dagen, men vem tar miste på det och OS?
Jag vill förtydliga att mitt frågetecken om LoVi grundar sig på att hon vid samma tillfälle (oklart vilket år):
- berättar om att hon såg den vita bilen på gräsmattan,
- att hon dessförrinnan suttit uppe och sett på OS på TV.
Detta år den bild jag fått från RDYs referat. Skulle det vara så att hon berättade om bilen redan 1992 och uppgiften om den nattliga sportsändningen tillkom långt senare, då är det inget att fästa sig vid. Men om hon berättar om båda sakerna samtidigt, då bör man vara mycket skeptisk om det är ett verkligt minne från 14/6 1992 som det är fråga om.
HA-fallet är ett spaningsmord utan direkta vittnen och teknisk bevisning. Då är det frestande att gripa tag i även svaga vittnesmål för att ha något att gå på. Men svaga vittnen blir inte bättre för att annan bevisning saknas.